Od základu: Čo si nastaviť po kúpe horského bicykla?

Kúpa akéhokoľvek bicykla je síce začiatkom šťastného života, no iba vtedy, ak bude bicykel správne fungovať. Ako nastaviť bicykel po kúpe?

Pri kúpe bicykla v kamennej predajni vám zaškolený personál nastaví komponenty podľa vašich potrieb. Čo však v prípade, ak si objednáte bicykel z e-shopu, alebo ak kupujete bicykel ako darček? Prípadne si chcete viac rozšíriť obzory? V tomto článku si vysvetlíme základné nastavenia na bicykli tak, aby správne fungoval.

Fúkanie kolesa pumpou

Tlak v plášťoch

Tlak v plášťoch je najdôležitejším nastavením na bicykli. Pokiaľ celý bicykel funguje správne, no na druhej strane máte počas jazdy horským terénom nesprávny tlak v plášťoch, bude to mať zlý vplyv na prejav celého bicykla.

Ak si kúpite bicykel, pravdepodobne bude mať v plášťoch duše. Výnimkou sú bicykle, ktoré sú zriedkavo osadené na bezdušovom systéme už priamo od výroby.

Tlak v plášťoch je dôležitý najmä kvôli týmto trom aspektom.

  • Trakcia – prenos sily na plášť (efektívne zrýchľovanie)
  • Komfort – pohlcovanie malých nerovností
  • Grip – ako plášť drží v teréne, napríklad v zákrute

Tlak v plášťoch sa udáva v baroch a PSI. Tlak vyjadrený v PSI je na stupnici lepšie odstupňovaný, a preto sa využíva najmä pri vzduchových tlmičoch a vidliciach. Pre zaujímavosť, 1 bar je 14,5038 PSI.

aktuálny tlak v kolese

Čo v prípade, že je v plášti príliš vysoký tlak?

Jednoducho, plášť bude na pocit veľmi tvrdý a pri prejazde po nerovnostiach bude odskakovať. Môžeme to prirovnať k nafúknutej lopte, ktorá odskakuje od zeme. Plášť sa nevie pod vysokým tlakom dobre deformovať a tým pádom prispôsobiť svoj tvar nerovnosti, cez ktorú prechádza. Môžeme skonštatovať, že plášť bude mať horší grip. Vysoký tlak vie byť aj nebezpečný a preto výrobcovia ráfikov ako aj plášťov udávajú svoj maximálny tlak, ktorý sa nesmie prekročiť.

Čo v prípade, že je v plášti príliš nízky tlak?

Pokiaľ bude plášť príliš mäkký, bude sa až veľmi deformovať, a to najmä pri agresívnejšej jazde. Pri jednoduchej jazde na rovine možno budete pociťovať dobrý grip, no rýchlejšia jazda technickejším úsekom bude znamenať, že stopa plášťa bude nestabilná a môže sa dokonca aj vyzuť z ráfika. V najhoršom prípade môžete spadnúť a privodiť si nejaké zranenie, v tom lepšom prípade si zničíte ráfik. Pri jazde na podhustenom plášti je väčšia pravdepodobnosť defektu alebo prerazenia plášťa (napríklad o kameň).

fúkanie bezdušového plášťa maxxis assegai

Ako si mám teda nafúkať koleso?

Všeobecné tabuľky neexistujú. Zväčša sa však odporúča začať na vyššom tlaku (napríklad 2 bary) a postupne podľa okolností, hmotnosti jazdca, šírky plášťa a štýlu jazdy viete tlak znižovať (v prípade potreby aj zvyšovať).

Ak cítite, že je plášť trochu „nervózny", a teda od nerovností odskakuje, jemne odfúknite. Ak sa naopak plášť veľmi deformuje a nedrží počas jazdy svoj tvar, alebo ste nedajbože narazili ráfikom o koreň alebo o kameň, plášť dofúknite.

Na vypočítanie správneho tlaku odporúčam aj túto kalkulačku. Nemusí vám dať presný údaj, no aspoň sa od niečoho viete odraziť. Zvyčajne sa dáva do predného kolesa o čosi nižší tlak ako do zadného kolesa, keďže vedie stopu.

fúkanie vzduchového tlmiča

SAG

V prípade, že ste si kúpili bicykel so vzduchovým pružením, teda s vidlicou a prípadne aj s tlmičom, mali by ste si správne nastaviť tlak v týchto komponentoch. Základom je SAG.

SAG je zanorenie vidlice alebo tlmiča pod hmotnosťou jazdca (v plnej poľnej, teda so všetkou výbavou, s akou jazdí). Pred samotným úkonom sa nachystajte a oblečte tak, ako keby ste išli bežne jazdiť do lesa. Vezmite si pumpičku, ktorá je špeciálne určená na tlmič a vidlicu, alebo si ju prípadne od niekoho požičajte. V žiadnom prípade nefúkajte pruženie bežnou pumpou alebo kompresorom.

sag 25%
V tomto prípade si postup popíšeme v niekoľkých bodoch.
  • Nájdite o-krúžok (gumičku), ktorá je na piestnici tlmiča, alebo na vnútorných nohách vidlice.
  • Prisuňte ju čo najviac k tesneniu.
  • Postavte sa na bicykel do základnej pozície a, samozrejme, s plnou výbavou.
  • Pruženie sa zatlačí. O koľko? To vám ukáže práve spomínaná gumička.
  • Opatrne zosadnite z bicykla, aby ste gumičku nezatlačili viac, inak by ste toto meranie museli opakovať.

o-krúžok pri tesnení
TIP: Jednoduchšie je nastaviť si SAG postupne. Ak máte celoodpružený bicykel, najprv na tlmiči a potom na vidlici (resp. naopak).

Aký SAG by som mal mať? SAG meriame v %. Pri komponentoch od výrobcu RockShox máme výhodu, nakoľko je na piestici a vnútorných nohách vidlice mierka. Ak mierku však nenájdete, zmeriate si piestnicu alebo vnútorné nohy vidlice a následne si vypočítate percentá zanorenej vidlice/tlmiča.

Hodnoty udávané výrobcom

Výrobca častokrát udáva hodnoty (tlak v PSI), ktoré by ste si mali nafúkať práve na svoju hmotnosť. Tieto údaje vám celý postup nastavenia SAGu zjednodušujú, no aj tak odporúčam SAG skontrolovať aj po nafúkaní vidlice/tlmiča na výrobcom udávané hodnoty. Tabuľky udávané výrobcom nájdete zvyčajne na ľavej nohe vidlice, prípadne na webe výrobcu.

sag 25%

Najdôležitejšie – koľko % SAGu je ideál?

Ak je SAGu veľa, znamená to, že budete dávať častejšie dorazy. Ak málo, tak nemusíte využívať celý potenciál pruženia.

Ideálny SAG je vo všeobecnosti v rozmedzí 20-30 %, pričom opäť závisí od štýlu jazdy, ako aj od typu bicykla. Niektorí jazdci preferujú na vidlici o čosi nižší SAG ako na tlmiči.

doťahovanie brzdovej páčky

Ergonómia riadidiel

Toto bude určite jednoduchší odsek na čítanie, avšak pri nastavovaní páčok na riadidlách buďte rovnako zodpovední ako pri tlakoch v kolesách alebo SAGu.
V tomto prípade si to opäť rozdelíme na viaceré časti, a to:
  • Rozloženie páčok na riadidlách
  • Sklon páčok (najmä brzdových, pretože tie používame najčastejšie)
  • Výška riadidiel


Rozloženie páčok - o čo v princípe ide?


Na riadidlách máme brzdové páčky, páčky radenia, páčku k teleskopickej sedlovke, prípadne páčky na uzamykanie pruženia. Počas jazdy nechcete riešiť, že nedočiahnete na radiacu páčku alebo si neviete dať dole pri zjazde teleskopickú sedlovku, lebo jej páčka je ďaleko od gripu.

Preto odporúčam, aby ste si všetko nastavili tak, že budete vedieť ovládať každú jednu páčku na riadidlách pri prirodzenom držaní gripov. Možno vám to bude zo začiatku dlhšie trvať, no trpezlivosť vám to v tomto prípade oplatí.

ergonómia riadítok hrá počas jazdy významnú úlohu

Sklon páčok

Čo sa týka brzdových páčok, tam je veľmi dôležitý aj sklon. Pokiaľ máte brzdové páčky veľmi nízko alebo vysoko, môžu vás bolieť zápästia. Preto sa snažte o to, aby bol vystretý prst na brzdovej páčke v jednej línii s predlaktím, teda aby sa kvôli vysoko alebo nízko položenej brzdovej páčke nekrčilo zápästie.

pre zmenu výšky riadítok musíte demontovať predstavec

Výška riadidiel (stack)

Riadidlá si viete zvýšiť alebo znížiť podložkami na predstavci. Čím sú vyššie, tým je pozícia jazdca na pocit viac vzadu a naopak, čím sú nižšie, tým má jazdec viac pocit, že sa nachádza vpredu, teda nad riadidlami. V tomto prípade odporúčam robiť jemné zmeny, na ktoré si treba zvyknúť. Kľudne stačí vymeniť iba jednu podložku, pretože aj to bude v praxi počas jazdy cítiť. Riadidlá nižšie môžu poskytovať agresívnejší alebo športovejší pocit postoja, pričom riadidlá vyššie sú zväčša o pohodlí a o komforte.

S výškou riadidiel súvisí aj sklon, ktorý nemusí byť pri novom bicykli nastavený správne. Preto je na riadidlách z prednej strany ryska, podľa ktorej si sklon jednoducho nastavíte. Odporúčam vám držať sa rysky a veľmi sa od nej nevzďaľovať, nakoľko extrémny sklon riadidiel môže spôsobovať nepohodlie a dokonca aj bolesť počas jazdy (častokrát bolesť zápästia).

nastavenie výšky sedla

Nastavenie sedla - výška sedla, predozadnej pozície, sklon sedla

Nastavenie výšky sedla

Výšku sedla si viete najjednoduchšie nastaviť tak, že si sadnete na bicykel a skúsite šliapať do pedálov pätami. Nohy by v tomto prípade mali byť takmer vystreté, avšak kolená by nemali byť úplne prepnuté. Zároveň by sa panva nemala hýbať zo strany na stranu. Existujú aj rôzne iné spôsoby nastavenia, ktoré sú presnejšie, no komplikovanejšie. Preto odporúčam video od kolegu Kimla.

Nastavenie predozadnej pozície

Na nastavenie predozadnej pozície sedla budeme používať olovnicu. Ako prvý krok si nastavíme kľuky do vodorovnej pozície. Obe chodidlá máme na pedáloch. Následne prisunieme olovnicu (šnúrku) ku kolenu, pričom by závažie malo pretínať os pedála. Ak závažie nepretína os pedála, posúvame sedlo a meranie zopakujeme. Pokiaľ si neviete rady, máme na našom kanáli video, ktoré by vám mohlo pomôcť.

na sedle nájdete rysku pre nastavenie predozadnej pozície

Nastavenie sklonu sedla

Pre nastavenie sklonu sedla odporúčam použiť vodováhu, prípadne jej alternatívu formou aplikácie na smartfóne. Sedlo by malo byť približne v rovine. V prípade, že špička smeruje dole, hmotnosť je na rukách, čím ruky trpia. Ak špička smeruje hore, môžete pociťovať tlak na citlivé partie.

Každé telo je iné a preto je dôležité nastaviť si všetky komponenty podľa osobných preferencií. Čo vyhovuje jednému, nemusí vyhovovať druhému.

Posed je však najmä pri výkonnostných disciplínach horskej cyklistiky veľmi dôležitý a preto pre jeho najpresnejšie nastavenie poskytujeme bikefitting.

Správne nastavený bicykel je základ

Správne nastavený bicykel znamená komfort, užívanie si jazdy a šťastné kilometre na bicykli. Rozdiel medzi správne a nesprávne nastaveným bicyklom môže rozhodnúť, či sa z cyklistiky stane celoživotné hobby, alebo párhodinová epizóda utrpenia.
Zdroj fotografií: archív autora
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od základu: Ako si vybrať MTB pedále?

Od základu: Ako si vybrať MTB pedále?

Pedále sú jedným z troch kontaktných bodov bicykla s jazdcom. Je to teda veľmi dôležitý komponent. Ako si vybrať pedále pre seba a na aké faktory sa pri výbere zamerať?
Od základu: Ako si vybrať topánky na MTB?

Od základu: Ako si vybrať topánky na MTB?

Tretry alebo cyklistické topánky sa naprieč disciplínami odlišujú. Akú tretru si treba vybrať na tú svoju a aké faktory pri výbere zohľadňovať?
Od základu: Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi a čo sú ich silné stránky

Od základu: Ako začať s cestnými nášľapnými pedálmi a čo sú ich silné stránky

Každý, kto to s cestnou cyklistikou myslí vážne, si skôr či neskôr zaobstará nášľapné pedále. A rýchlo pochopí ten rozdiel.
keyboard_arrow_up