Predstavenie: Nový SRAM Flight Attendant – vyžmýkajte maximum potenciálu

Automatický systém kontroly odpruženia pod názvom Flight Attendant dostal novú verziu, ktorá má jeden zásadný rozdiel oproti tej predchádzajúcej.

Tou zmenou je funkcia učenia sa pod názvom Adaptive Ride Dynamics. Ak vás zaujíma, ako celá táto „sranda“ funguje, smelo čítajte ďalej.

SRAM Flight Attendant

Zopár čísel na úvod - rýchlejší, než mrknutie

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, koľkokrát ste na pretekoch zmenili polohu lockoutu na vašom bicykli? Predpokladám, že to určite ani zďaleka nebolo toľko, koľko zaznamenal systém Flight Attendant na biku Nina Schurtera počas jeho víťaznej 90-minútovej jazdy na kole svetového pohára. Celkovo došlo k 1325 (!) zmenám v nastavení chodu odpruženia.

A v tom tkvie tajomstvo úspechu tohto systému. Vďaka digitálnemu vyhodnocovaniu situácie každých 5 milisekúnd dokáže Flight Attendant nastaviť ideálny režim odpruženia prakticky instantne tak, aby nevyšiel ani watt energie nazmar. Podľa výskumov a štatistík SRAM factory tímu mali jazdci so systémom Flight Attendant v priemere o 1,8 km/h vyššiu rýchlosť ako jazdci bez neho.

Pokiaľ to prepočítate na 90 minút trvajúce XC preteky, tak to v praxi znamená výhodu 96 sekúnd oproti súperom bez systému Flight Attendant.

SRAM Flight Attendant novinka

Čo k tomu treba?

Ak by ste chceli okúsiť výhody Flight Attendant systému, budete potrebovať minimálne odpruženú vidlicu a tlmič s modulom Flight Attendant, plus senzor šliapania, ktorý je kompatibilný s kľukami SRAM s DUB osou. Pokiaľ by ste chceli využívať aj metriku Adaptive Ride Dynamics, musíte pridať aj kľuky s powermetrom, resp. powermeter SRAM/Quarq.

Ideálny výstup však dostanete spolu s prehadzovačom AXS Transmission. Všetky komponenty totižto vzájomne komunikujú a tvoria spoločný ekosystém v aplikácii AXS. Ak sa v duchu pýtate, či by ste vedeli použiť aj powermeter nejakej inej značky, tak vás, žiaľ, musím sklamať.

SRAM Flight Attendant

Ako to funguje?

Systém Flight Attendant umožňuje automatické prepínanie 3 polôh tlmiča a vidlice (open/pedal/lock), pričom jazdec si môže nastaviť v piatich polohách tzv. Bias, čo je preferencia jednotlivých polôh podľa jazdného štýlu. V podstate je to niečo ako nastavenie tvrdosti jednotky brain na bikoch značky Specialized, ak by som to mal k niečomu prirovnať.

Okrem automatického režimu si môžete samozrejme Flight Attendant prepnúť aj do manuálneho a override režimu, kde môžete tuhosť odpruženia meniť buď ovládačom na korunke vidlice, alebo bezdrôtovým controllerom.

Celý systém je vodoodolný a spĺňa certifikáciu IPX7. Zaujímavosťou je aj funkcia Split states, ktorá zaručí, že sa v praxi nestane, aby vidlica mala tvrdší režim ako tlmič.


Čo je funkcia Adaptive Ride Dynamics

Hlavnou inováciou nového Flight Attendantu je funkcia Adaptive Ride Dynamics, ktorá ponúka pokročilý systém učenia sa na základe dát z predchádzajúcich jázd. Vďaka vyladenému algoritmu sa Flight Attendant naučí, aký máte jazdný štýl, aby dokázal prispôsobovať funkciu odpruženia tomu, ako sa zlepšujete.

Táto inteligentná funkcia zhromažďuje údaje z vašich predchádzajúcich jázd, aby presne vypočítala vaše zóny zaťaženia (SPRINT, HIGH, MEDIUM, LOW) a prispôsobila im funkciu odpruženia. Algoritmus neustále zbiera čerstvé údaje a automaticky sa aktualizuje počas jazdy. Samozrejmosťou je možnosť sledovania a úpravy parametrov zón zaťaženia (effort zones) v mobilnej aplikácii SRAM AXS. V aplikácii si môžete upraviť navyše rôzne ďalšie nastavenia, ako napríklad zákaz úplného zamknutia vidlice a podobne.

SRAM Flight Attendant

Vidlice, tlmiče a upgrade kity

Novým systémom sú vybavené tohtoročné modely vidlíc RockShox SID, SID SL, Pike, Lyrik a ZEBB – samozrejme z radu Ultimate a s prívlastkom Flight Attendant. Pokiaľ by ste chceli, technicky je možné upgradovať aj vidlicu RockShox SID alebo SID SL 2024 o tlmiacu patrónu Charger Race Day 2 s novým Flight Attendant Control modulom. Iné vidlice, žiaľ, upgradovať nemožno. Tlmič RockShox SIDLuxe Ultimate nemožno upgradovať o motorizovaný modul.


Ceny a kompatibilita

Ak by vás zaujímali ceny nových SID-iek s novou „letuškou“, tak MOC pre SID SL Ultimate Flight Attendant je 1 499 € a 120 mm verzia bez prívlastku SL vyjde ešte o stovku viac, a to 1 599 €. Tlmič SIDLuxe vás vyjde na 949 €.

SRAM ponúka tento unikátny systém odpruženia len na vybrané kompatibilné modely bikov. Medzi nimi môžete nájsť Canyon Lux WC/Trail (2023+), Mondraker F-Podium (2023+), Orbeu Oiz/Oiz TR (2020-2023), Pivot Mach 4 SL V3 (2023+), Santa Cruz Blur/Blur TR (2022+) a Specialized Epic EVO (2020-2023). Na ostatné modely SRAM neodporúča montovať Flight Attendant, nakoľko nevie zaručiť optimalizáciu kinematiky odpruženia pre tento systém.

SRAM Flight Attendant

K čomu je to dobré?

K hlavnej výhode systému Flight Attendant patrí automatické non-stop prepínanie polôh open/pedal/lock na vašom odpružení, v závislosti od terénu a od toho, ako šliapete do pedálov. Vy pritom nemusíte robiť vôbec nič, iba sa sústrediť na jazdu a výkon.

Nemusíte sa vyrušovať žiadnym mačkaním lockoutu. Systém si viete nastaviť presne podľa seba, prípadne sa prepnúť do manuálneho režimu, pokiaľ to je treba. Odmenou vám bude maximálna efektivita.

Všetky súčasti medzi sebou fungujú bezdrôtovo a vidlica s tlmičom využívajú rovnaký štandard batérií AXS ako napríklad prehadzovače a teleskopické sedlovky, ktoré sú medzi sebou zameniteľné. Pre úplnosť spomeniem, že Flight Attendant (s výnimkou funkcie Adaptive Ride Dynamics) je kompatibilný aj s ebikmi.

Nová funkcia adaptívnej jazdnej dynamiky vás navyše bude posúvať stále ďalej, pokiaľ sa váš výkon bude zlepšovať. No a pokiaľ ašpirujete na pódiové umiestnenia, nový Flight Attendant by vám k tomu mohol celkom slušne pomôcť.
Zdroj fotografií: SRAM.com
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: RockShox Vivid - vzduchový tlmič s citom pružiny

Predstavenie: RockShox Vivid - vzduchový tlmič s citom pružiny

Americký RockShox to toto leto celkom slušne rozbehol s novinkami. Po zjazdovom Boxxeri, XC vidlici SID a tlmiči SID Luxe uzrel svetlo sveta aj nový Vivid.
Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu PR článok

Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu

Želali ste si niekedy, aby boli na trhu brzdy, ktoré by ste nedostali na hranu ich možností? Vaše túžby boli vypočuté.
RockShox ButterCups - čo je to a na čo je to dobré?

RockShox ButterCups - čo je to a na čo je to dobré?

Dalo by sa povedať, že americký výrobca SRAM má maslo pomerne v obľube. Vo vidliciach RockShox ho totižto nájdete v podobe SRAM Butter, ako aj v podobe ButterCups. Viete však, o čo ide?
keyboard_arrow_up