Ako cestovať?

Igor Lehotan

Ak ste sa vybrali na dlhšiu túru, tu je niekoľko rád. Dozviete sa čo si zobrať so sebou, ako sa obliecť, ako si uchrániť bike a ako sa pokojne a spokojne vyspať...

Takže, ak vám to nedalo a rozhodli ste sa vybrať na dlhšiu cestu tu je niekoľko rád čo so sebou zobrať a čo nezobrať.
Predovšetkým je treba obliecť seba. To by mal zvládnuť asi každý. Základ je mať aspoň jedny kvalitné cyklistické nohavice a dobré triko. Tých môže byť aj viac. Je zbytočné vláčiť so sebou zbytočné veľa vecí, čo ale záleží na ceste. Ak sa chystáte dobiť severný pól, potom to asi v kraťasoch nedokážete. Čo sa týka spodného prádla, z vlastnej skúsenosti viem, že akýkoľvek fajnový človek vydrží v jedných ponožkách aj tri dni . Takže čo sa týka oblečenia je to len a len na vás. Pozor baľte sa do tašiek na bicykel a nie do batoha na chrbát. Nie je to moc vhodné niesť na chrbte celú cestu celú tú váhu. Okrem toho batoh na chrbte slúži ako termofor, takže vaše telo bude mať čo robiť aby sa vychladilo. Už len cesta sama o sebe dá chrbtici zabrať a čo ešte ak je na nej batoh.

Iná kapitola je čo zobrať okrem oblečenia. Pre niekoho je potrebné ťahať za sebou poľnú kuchyňu no a sú aj taký čo vyžijú na suchých rožkoch. Ak vedú túry po dedinách je zbytočné baliť veľa jedla a je lepšie zastaviť sa v miestnej jedálni, alebo motoreste a natlačiť do lebky teplú polievku, poprípade kúpiť chlieb a zjesť ho s nejakou konzervou. Ak však dedina nie je široko ďaleko, dobre padne aj sáčková polievka uvarená v ešuse na normálnom ohni. Tiež nezabudnite zobrať so sebou aj nejaké lieky.
Ďalšia kapitola sú náhradné diely a kľúče na bicykel. Ak idete viacerí a to asi idete, dohodnite sa čo každý zoberie. Pre jedného by to bolo asi priveľké sústo. A čo by to vlastne malo byť?

Náradie

Kľúče na každú, každučičkú skrutku na bicykli. Zdá sa to byť zbytočné, ale aj uvolnený košík na fľašu vie človeka naštvať. Je pravda že na ceste sa toho toľko nepokazí ako v hore, ale zákon schválnosti funguje a ak nevezmete aspoň jeden kľúč, tak práve tá skrutka sa vám uvoľní. Mali by to byť všetky imbusové kľúče, klasické vidlicové kľúče, rôzne špeciálne kľúče ako napríklad zhadzovák na kľuky, centrovací kľúč, kľúče na náboje, skrátka všetky.
Tiež nezabudnite na lepiacu sadu na defekty a aspoň jednu novú dušu. Niekedy je defekt taký, že sa nedá zalepiť. Síce brzdové lanká a tiež lanká na prehadzovač sa netrhajú tak často, no je dobré zobrať si aspoň tie najdlhšie (zadné brzdové a zadný prehadzovač). VEĽMI dôležitá vec ktorú nesmiete zabudnúť je olej. Či ho vezmete vo fľaške alebo v spreji je to jedno. Na dlhších cestách reťaz ľahko "vyschne" a nič nie je horšie (pre cyklistu aj pre bike) ako suchá škrípajúca reťaz. Tiež za jazdy za dažďa je reťaz za pár minút dokonale odmastená a obchod s olejom nie je vždy blízko. Pevný drôt dobre poslúži pri strate nejakej tej skrutky, alebo na prichytenie odlomenej veci. Dobre je zobrať so sebou aj väčší igelit. Večer pred spaním nim zakryť bicykle a ráno budú suché. Zabrániš tak hrdzaveniu niektorých častí. Tiež poslúži ako podložka na sedenie. Je dobre zobrať so sebou aj baterku a mať tiež osvetlený bike. Niekedy sa šlape dlho do noci a potom dobre padne nejaké to svetlo pri rozkladaní stanu.

Od Jaroslava Frca:
Dobré je na noc niečim prikryť bike Ja používam tenké veľké nepriesvitné igelitove vrece ( niečo podobné ako na odpadky - ak je malé, dajú sa zcvaknúť dve spolu) Bike takto nie je na očiach verejnosti a je chránený spolu s vakmi pri daždi Na prichytenie postačí zopár štipcov.

Jazda

Teraz už k samotnému cestovaniu. Je lepšie ísť v skupine ako sám. Je lepšie ísť v menších skupinách ako vo veľkých "pelotónoch". Je lepšie keď všetci v skupine patria približne do jednej výkonnostnej triedy. Je dobre aby sa všetci dohodli na spôsobe jazdy, spôsobe striedania a na rôznych posunkoch. Ak je vás priveľa je dobre rozdeliť sa do skupín a dohodnúť si miesto zrazu. Veľké skupiny sú dosť nebezpečné hlavne na užších cestách. Ak už ste podelení neprepnite sa hneď prvý deň. To sa týka nielen tých víkendových jazdcov, ale aj tých lepších. Akonáhle prvý deň dostanete svalovicu ďalší sa už moc ďaleko nedostanete. Tiež nešlapte celý deň v kuse. Radšej si dajte napoludnie, keď je najväčší úpek pohov a niekde si na hodinku dve pospite, alebo sa najedzte. Potom znovu poobede vyrazte na cestu a asi tak pol hodinu až hodinu pred zotmením by ste už mali rozkladať stan a vedieť kde budete spať. Najhorší je asi ten tretí deň. Vtedy človek stráca koncentráciu, je často znechutený a riziko úrazu je dosť veľké. Pozor na mikrospánok .

Spanie

Čo sa týka spania, je to jeden veľký problém, hlavne u nás na Slovensku. Musíte si nájsť také miesto, kde keď sa zobudíte nájdete nielen svoj bike, ale aj seba. V kempe je to dosť relatívne. Síce sa tam dá osprchovať a sú tam sociálne zariadenia, no je tam často do rána hluk a nie je zaručené, že sa tam nekradne. Skôr naopak. Vaše bicykle sú všetkým na očiach. Tiež nie je rozumné zaraziť stan na okraj dediny, pretože tu často bývajú naši spoluobčania, ktorým sa každá koruna zíde. Najlepšie je zaraziť niekde úplne mimo cesty na nejakej lúke uprostred hory. Poviete si, ten si to jednoducho predstavuje. Zatiaľ sa mi to ani raz nevypomstilo. Je tam bohovský kľud, žiadny ľudia a človek sa dobre vyspí. To by bolo o spaní.

Iné rady

Ak cestujete dlhšiu dobu (niekoľko dní), veľmi dobre padne sprcha. Spotené telo čo celý deň maká si tiež zaslúži aspoň nejakú starostlivosť a tak vrele odporúčam sprchy na benzínových čerpadlách. Nech vás neodradí nejaký nácko na pumpe, ktorý vás pošle do r... . Skúste to na ďalšej. A ak sa to nedá, dobre je aj nejaké jazero, alebo plaváreň. Rozhodne sa potom šlape oveľa lepšie (nehovoriac o spaní). Veľmi dobrá a osvedčená vec je dať si po túre, večer pred spaním jeden paralen, alebo acylpyrín. Lepšie sa potom spí a na druhý deň je menšia pravdepodobnosť svalovice. Tiež dobre padne nejaký ten šumivý celaskon. Nie všade je voda chutná a tak keď hodíte do fľaše aspoň jednu tabletku celaskonu, dostane hneď inú chuť a obsahuje aj zopár vitamínov. Všetko si bal do igelitových sáčkov a až potom do tašiek. Ono aj tie nepremokavé tašky zvyknú premoknúť. Snaž sa zapamätať si kam čo dávaš, aby si nemusel pri hľadaní nejakej malej veci vyhádzať všetky tašky. Poriadne uložených vecí sa zmestí do tašiek viac, ako len tak nahádzaných. Tie najzákladnejšie veci, ako nôž, lieky a peniaze maj vždy po ruke.

Prišlo poštou:
Rada od Dana... ( members.xoom.com/valdan)
Čítal som tvoj návod na cestovanie, z vlastnej skúsenosti odporúčam triatlonové rohy (ulievačka, zašiváreň) ruky (najmä zápästia) trpia, a mne prišlo veľmi vhod sem tam sa oprieť o lakte. Ďalšia výhoda zašivárne je keď ideš proti vetru, určite sám vieš aký vie byť vietor netvor - hovel som si v embryonálnej polohe a kámošov išlo odfúknuť.

Od Igora Votavu: doporučujem neskákať do studenej vody, ak mám ešte pred sebou dlhú cestu. Svaly sa skrátia a trvá dlho, kým sa zase rozohrejú.
Ak som unavený dlhou cestou, posilním sa, ponaťahujem svaly na nohách v opačnom smere, než sú namáhané pri šlapaní a zavesim sa na niekoho, kto ide dobrým tempom. A hlavne mojím smerom. U mňa obyčajne duch závodenia prevládne nad únavou a prídem domov skôr, než by som sám kríval pri okraji cesty. Radím kúpiť opierku laktov na horáka. Pri protivetre sa ja smejem, ostatní nadávajú.

Od juro.matel@post.sk: Napadlo ma niekoľko vecí, ktoré možno pomôzu pri balení a rozhodovaní sa, čo zobrať so sebou na cyklotúru. V prvom rade by som odporúčal všetky šesthranné skrutky vymeniť za imbusové. Vyhnete sa tak noseniu vidlicových klúčov, ktoré zaberajú miesto a hlavne pridávajú na hmotnosti batožiny. Na oblečenie je výhodné vybaviť sa kvalitnými cyklonohavicami a cyklistickým tričkom. Vaša batožina potom obsahuje len pár ponožiek a niečo na spanie. Cykloveci si príležitostne operiete a môžete fungovať ďalej. Zastavil by som sa ešte pri jedle. Vydržať na chlebe a paštikach nie je možné, ak nechcete za týžden byť ľahší o 10kg. Aj sáčková polievky vás omrzia a hlavne nenahrada spálenu energiu. Odporúčam každý deň jedno poriadne jedlo. Pri prejazde dedinami by to nemal byť problém. Váš výlet tým bude finančne náročnejší, ale aspoň vás po príchode domov spoznajú. Všetkým cyklistom prajem veľa štastných kilometrov.

Zoznam vecí

Náradie:
Imbusové kľúče
Maticové kľúče
Skrutkovače
Centrovací kľúč
Lepiaca sada na defekty
Páky na zhodenie plášťa
Pumpa
Nitovačka na reťaz
Olej

Náhradné diely:
Duša
Špice
Články na reťaz
Brzdové lanko (zadné)
Pevný drôt
Lepiaca páska

Lieky
Paralen - acylpyrin
Živočíšne uhlie
Vitamíny
Elastický obväz
Rýchlo obväz
Dezinfekcia (môže byť aj slivovica)

Ostatné:
Igelit
Stan
Spacák
Karimatka
Nôž
Baterka

Oblečenie:
To uváži každý sám podľa obdobia, cielu jazdy a podľa potrieb

Potraviny:
Paštéty
Chlieb
Sáčkové polievky
Čokoláda - energia
Iné pomaly sa kaziace potraviny.

Iné spôsoby cestovania

Nejlépe je cestovat po vzoru "Miloše Formana" = kvalitní kreditní karta + 1 tričko + plavky + kartáček na zuby + atlas Michelin . Možná ješte aspoň 1 prezervatív. Nechápu Vítu Dostala jak mohl procestovať svět a ani jednou / dle dostupné literatúry/ se nepokusit o pruzkum domorodých žen.
Zdenek Kohoutek www.kohoutek.cz

Nosiče

Pri kúpe nového nosiča treba pozerať nielen na cenu ale hlavne na jeho pevnosť a prevedenie. Je dobré keď je nosič konštruovaný tak aby cyklistické tašky nemohli počas jazdy vbehnúť do výpletu kolesa. Zdá sa to byť samozrejme no nie všetky tašky sú z vnútornej strany vytvrdené a pokiaľ nie sú poriadne naplnené, môže nastať tento prípad.
Pri kúpe treba pozerať aj na to kde a ako sa nosič na bike pripevňuje. Množstvo bicyklov je vybavená otvormi so závitom (pri zadných hákoch a nad brzdovými čelusťami), ktoré umožňujú ľahkú montáž nosiča. Treba však pozerať na to či ide o dvojité, alebo jednoduché pripevnenie vrchnej časti nosiča na rám. Najlepšie je pri kúpe zobrať so sebou aj bike. Totiž môže sa stať že nosič bude prekážať brzdám a podobne.
Okrem nosičov nad zadné koleso existujú aj nosiče nad predné koleso, na riadidlá a podobne. No základ pri cestovaní je zadný nosič. No a kdo sa nepobalí do tašiek na zadný nosič mal by uvažovať o kúpe ďalších už spomínaných nosičov.

Ochrana bicykla

Myslím si že už mnoho bikerov zažilo situáciu keď namiesto svojho bicykla našli len stopy po ňom, alebo ani tie nie. Verte je to trochu blbý pocit - sám som to zažil. No a v dnešnej dobe to vyzerá tak že sa bude kradnúť čím ďalej tým viac. Táto otázka je aktuálna hlavne počas dlhších túr, kedy je občas nevyhnutné od svojej mašiny odísť a tiež zabezpečiť ju na noc počas spánku. No a aká je rada na ochranu svojho dvojkolesového miláčika:

1. Jedna z možností je vôbec z neho nezosadnúť - neviem či je to dobrý nápad?
2. Ďalšia je nosiť so sebou jedného človeka na stráženie - prehnane vysoké náklady...
3. Zaobstarať si alarm na bike. Aj táto možnosť načrie do peňaženky, ale počas nočného spánku môže pomôcť.
Neviem síce ako je to s váhou a podobne.
4. Kúpiť si dobrú zámku. Je to síce len malá prekážka pre zlodeja, ale keď sú zámky dve tak ho to aspoň trochu
zdrží. Preto ich treba kúpiť hneď osem
5. Nejazdiť na bicykli

Neviem pre ktorú variantu si sa rozhodol, ale ver tomu že ani jedna nie je bezpečná. No a ešte zopár rád ako vlastne aspoň trochu skomplikovať zlodejom ich pracovné zameranie.
Dobré sú tzv. strunové, alebo špirálové zámky. Tieto majú dĺžku čosi cez 1 meter a dá sa nimi bike zamknúť takmer o všetko. Bike ktorý je zamknutý len štýlom zadné koleso + rám v podstate nieje zamknutý. Bike treba zamknúť o nejakú pevnú vec ako stĺp (pozor aby nebol iba 1/2 metra vysoký), mreže strom a podobne. Ak vás je viac je dobré bicykle zamknúť o seba (bicykle navzájom nie o ľudí . Je dobré aby zámka prechádzala cez zadné koleso, rám ( vnútro rámu) a predné koleso. Dnes sa kradnú aj časti bicyklov a preto jazda bez predného či zadného kolesa nie je nič pohodlné. No a čo s častami bicykla ako sú sedadlo, svetlá, fľaše, tašky a podobné veci? Tie treba rozhodne demontovať a zobrať so sebou do postele. Bez sedadla sa tiež boh vie ako nejazdí. Avšak dá sa zamknúť aj sedadlo a to keď prevlečieš zámku cez jeho konštrukciu (pod sedadlom).
Ak stanuješ je dobré natočiť vchod do stanu rovno na miesto kde sú bicykle, lebo bicykle dať na miesto kam na ne vidieť zo stanu.
Je tu ešte jedna možnosť. Ak idete niekde bez bicyklov (nejaká túra na pešo, alebo kúpať sa...) je niekedy výhodné vyhliadnuť si seriózny domček v dedine a požiadať majitela aby vám bicykle na nejakú tú dobu uschoval. Netreba sa hambiť. No treba si dať pozor na to aby dotyčná osoba neodyšla na niekam dovolenku aj s kľúčami od garáže

Tak to by bolo aspoň zopár rád ako si uchrániť svoj bike. No stále je len otázkou štastia či sa tvoj bike nezapáči nejakému zlodejíkovi. Pretože ak ho chce ukradnúť tak žiadna zámka nepomôže...

Od Rostislava Sladkého :
Zdravim bikery, znám nevšední způsob, jak zabránit nebo snížit pravděpodobnost zmizení vašeho dvoukolového miláčka. Je dobré mít alespon vepředu rychloupínák a když někde nocujete, vemte si s sebou do stanu celé přední kolo. Bez sedla, světel a tašek se dá s kolem ujet, ale bez předního kola je jízda velmi velmi problematická Navíc, při případné honičce musí zloděj utíkat s téměř celým bikem, ale vy jej pronásledujete jen s tím předním kolem ( abyste se v případě úspěchu mohli vrátit triumfálně na svém zahráněném oblíbenci ).Taktéž se toto dá použít i ve městech, pakliže vám nevadí, že na prohlídku místní hospody jdete s gumou ( na tom kole . Jako další možnost se nabízí ježdění na velmi odpudivém kole - moji starou 6letou SISku ( váha 17 kg, ocelové ráfky, několik havárií ) - by ukrad jen naprostý bikerský idiot. Ale takovým se neubráníte nijak. Přeji mnoho pohodových kilometrů bez zlodějin. Biker z Domažlic
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up1thumb_down comments 5 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Craft ADV SubZ Lumen – nohavice na poriadnu zimu

Test: Craft ADV SubZ Lumen – nohavice na poriadnu zimu

Keď sa povie Švédsko, každému napadne zima a chlad. Ako obstáli dlhé cyklistické nohavice určené na pravú zimu v našom teste?
Predstavenie: Okuliare Alba Optics - číre sklá už netreba

Predstavenie: Okuliare Alba Optics - číre sklá už netreba

Zmenil som svoj skeptický pohľad na fotochromatické okuliare a ich použitie v úplnej tme. Môj názor zmenila zatiaľ menej známa značka Alba Optics.
Servisná výbava cyklistu - tipy na darčeky PR článok

Servisná výbava cyklistu - tipy na darčeky

Vianoce sú každým dňom bližšie. Dnes máme pár tipov na darčeky, ak máte doma cyklistu a zároveň „servismajstra“ v jednom.
keyboard_arrow_up