Kliknutím prejdeš na
www.fujibikes.com
Reklama
Radiaca sústava: umiestnenie prehadzovačky a prešmyku v ráme

Radiaca sústava: umiestnenie prehadzovačky a prešmyku v ráme

23 komentárov

milos21 25.12.2012   Servis Rady Udrzba

Prečo mi to neradí? Mám problém s prehadzovačkou! Časté a frekventované otázky na cyklistických fórach. Čo s tým, ukážem v tejto trilógii článkov o nastavení a základnom servise radiacej sústavy. V druhej časti sa venujem umiestneniu prehadzovačky a prešmyku v ráme. Nesprávne namontovanie týchto komponentov len ťažko vykompenzujeme iným nastavením. Ak sú už raz nakrivo, tak nám nepomôže ani zapredanie duše diablovi, len správne umiestnenie a narovnanie.

 

2. časť: umiestnenie prehadzovačky a prešmyku v ráme
V predchádzajúcom článku som opísal výmenu a prečistenie bowdenov, ako jednu z možných problémov zlého radenia. Ďalšou možnosťou môže byť zlé osadenie prešmyku a prehadzovačky v ráme. Oba tieto komponenty sú stavané na určitú reťazovú linku a každé vybočenie z ideálnej roviny sa môže prejaviť nejakým problémom. Aj prehadzovačka, aj prešmyk svojou konštrukciou, tvarom a vedúcimi linkami predpokladajú správne osadenie v ráme. Zle osadené to môže byť už pri skladaní bicykla výrobcom alebo vzniknúť po nehode, kde pád môže ohnúť celý komponent alebo napríklad len pätku na ráme. Práve v tej pätke sa nachádza gro problémov.

Prehadzovačka
Prehadzovačka sa montuje na rám cez spojovací diel z mäkkého hliníka, cez takzvanú pätku. V súčastnosti má už len nejaké zanedbateľné promile rámov (kultovky) pätku ako jeho súčasť a nie ako osobitný diel. Svojou poddajnosťou slúži na absorbovanie energie pri páde a má zachrániť vlastnú prehadzovačku. Keďže nie je súčasťou rámu, tak sa dá jednoducho vymeniť (aj keď nie lacno a na kúsok obyčajného hliníku je to celkom drahá vec). Ak radenie zlyháva, typicky po páde, na príčine môže byť zdemolovaná prehadzovačka alebo ramienko. Ak sa to nedá narovnať, tak ostáva prehadzovačku len vyhodiť. V drvivej väčšine si to odnesie len pätka a tá sa dá celkom pekne zrovnať. Veľa ľudí túto vec prehľadne a čuduje sa, prečo to zle radí. Ani nie je potrebné spadnúť, stačí bicykel nešťastne položiť na zem alebo zle uložiť do auta. V tomto prípade sa dá pekne vyrovnať. Samozrejme, ak pri tomto úkone nepraskne. Pri montovaní novej prehadzovačky je len jedna poloha ako ju tam namontovať. Tam sa nedá nastaviť nič, len ju upevniť do pätky. Na druhej strane, problém môže byť aj v novej pätke, ktorá nie úplne lícuje s rámom a treba ju tiež narovnať, aby radenie spoľahlivo fungovalo. Ale pri namontovaní novej pätky to len výnimočne treba a zvyčajne netreba nič narovnávať. Ak treba, tak sa tým budú kompenzovať len nejaké nepresnosti v ráme.

Pozor:
Tento postup predpokladá, že máte správne nastavené dorazy (alebo aspoň približne), respektívne potrebujete zrovnať ohnutú pätku po páde. Ak nie, treba si prečítať tento článok a potom sa vrátiť k narovnávaniu. To len pre jednoduchosť vecí, nemôžem napísať návod na každú jednu možnú situáciu. Ďalej podotýkam, že sa to nemusí vždy podariť narovnať. Treba mať určitú zručnosť, je to predsa len také odoka narovnávanie. Ak nie ste si istý, dajte to spraviť radšej do servisu.

Postup:
Najjednoduchšie je to dať do špecializovaného servisu, kde na to majú špeciálnu páku. Jeden koniec sa vloží do pätky a druhým koncom sa na základe vzdialenosti od ráfiku zistí, ktorým smerom je ohnutá a na základe toho sa narovnáva. Dá sa to aj svojpomocne pomocou imbusového kľúča vloženého do upevnenej prehadzovačky v pätke. Treba sa s tým trochu pohrať, ale nie je veľmi zložité. Podstatou tohto postupu je sledovanie rovnobežnosti kladiek ramienka a pastorkov kazety. Ako vidno, je to subjektívne porovnávanie, ale doteraz som si takto pekne vždy zrovnal pätku, keď to bolo treba.



Najlepšie je, keď si prehadzovačku naťukáme na najväčší pastorok, vtedy je kladka blízko kazety a pohodlne sa tak porovnáva rovnobežnosť. Samozrejme bez reťaze, tá by nám tam iba zavadzala. Bicykel postavíme hore kolesami. Vložíme imbus do skrutky (obr. 1) a narovnávame v dvoch hlavných rovinách. Pri pohľade zvrchu (obr. 2) a pri pohľade zo zadu (keď si nadvihneme ramienko, obr. 3) pozeráme, aby boli kladky rovnobežné s najväčším pastorkom. Potom natiahneme ramienko, ako keby ho ťahala reťaz, pekne až na doraz (obr. 4). Teraz sa musí spodná kladka dotýkať (alebo byť aspoň presne nad) najväčším pastorkom. Ďalej podľa potreby dorovnáme, tak aby to v týchto pohľadoch bolo dostatočne rovnobežné. „Dostatočne“, ale aj tak sa dá týmto postupom dosiahnuť vynikajúci výsledok. Nevzdávajte sa veľmi skoro!



Prešmyk
Ďalší problematický komponent. Pri zlom nahodení nie je až tak zdrojom problémov pri radení, ale hlavne zdrojom nepríjemných zvukov. Klietka prešmyku má na vnútornej strane určité výstupky a výrobca predpokladá, že reťaz pôjde presne tadiaľ a nebude škrtať. Prešmyk zvyčajne býva prispôsobený rozsahom a tvarom kľukám v identickej sade, respektívne určitému počtu a rozsahu zubov na prevodníkoch. To znamená, že ak je prešmyk určený na 3 prevodníky 22?32?44, tak nastavenie opísané nižšie sa nebude dať aplikovať pri zmene kľúk napríklad na 26?38 s rovnakým prešmykom. V podstate bude postup rovnaký, len sa bude treba s tým trochu pohrať a umiestniť ho napríklad vyššie, ako je doporučované. Fungovať bude určite aj tak bez problémov, len nastavenie nebude v rámci tohto návodu úplne štandardné. Ešte som takto neexperimentoval a neviem presne povedať, na koľko je toto tvrdenie pravdivé.

Pozor:
Reťaz v správne namontovanom prešmyku neškrtá, maximálne môže škrtať len v tých najkrajnejších polohách reťaze medzi prevodníkmi a kazetou. Každý prevod na prešmyku má svoju tvarovanú linku na jeho vnútornej strane klietky, kadiaľ je vedená reťaz. Návod taktiež predpokladá kompatibilný prešmyk ku prevodníkom. Toto je len hrubé namontovanie a nastavenie prešmyku v ráme, ďalšie doladenie je opísané v nasledujúcom článku.

Postup:
Ak nedávame nový prešmyk, tak najskôr rozpojíme reťaz a uvoľníme lanko. Je jedno, či je prešmyk typu down alebo top swing, všetko sa nastavuje rovnako. Najskôr nastavíme výšku. Tá sa sa určuje medzi vonkajšou hranou klietky a zubmi najväčšieho prevodníka. Jemne upneme prešmyk na svoje miesto a rukou ho dvihneme do vrchnej polohy nad zuby najväčšieho prevodníka. Správna vzdialenosť medzi vonkajšou hranou klietky a zubov najväčšieho prevodníka je 2 – 3 mm (obr. 5), ja mám síce 5 mm, ale len preto, že mi jeden výrazne vyšší zub na strednom prevodníku škrtal o klietku prešmyku, inak by bol presne pasoval nižšie. Asi výrobná nepresnosť. Vyššie ho rozhodne nemontujeme, iba v prípade, ak by sme ho montovali ku kľukám s menším počtom zubov, rozsahom, na aký je prispôsobený alebo by nedajbože ako mne, prišiel do kontaktu so zubmi ostatných prevodníkov. Vtedy sa bude treba s nastavením trochu pohrať a neskôr pri pri ostrých skúškach uvidíme, či reťaz škrtá o výstupky v klietke. Poľa toho už na mieru upravíme jeho výšku. Ak sa držíme tých 2 – 3 mm, potom už nebude potrebné niečo upravovať (stále predpokladám kompatibilné komponenty). Prípadne môže výrobca prešmyk vybaviť praktickou nálepkou s ryskou, podľa ktorej sa orientujeme. V druhom kroku dorovnáme smer vodiacej kladky, tak aby šla rovnobežne so zuboradím (obr. 6). Opatrne, aby sme nerozladili dobre nastavenú výšku.



Ďalšie časti:
1. časť: lanká a bowdeny
3. časť: nastavenie chodu prehadzovačky a prešmyku

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

milos21 22.12.2012 (15:43)

Ešte doplním, ako dôležité je presne nastaviť prešmyk, aby neškrtal. Šiel som sa previesť, kvôli kontrole radenia. Mal som slabo dotiahnutý prešmyk v ráme a posunul sa mi len 1 mm vyššie a zadný koniec klietky o 1-2 mm dnu voči rovnobežnej osi. Aj takýto minimálny posun absolútne znemožnil potom nastaviť správne chod!

 
double 25.12.2012 (16:26)

ja dam bike raz ročne do servisu a mám pokoj. Tam mi to určite nastavia kvalitnejšie ako keby som sa mal s tým trápit sám

 
milos21 double 25.12.2012 (17:16)

Samozrejme, ak nemáš zručnosť a čas a poznáš naozaj šikovných ľudí, ktorí si na bike "nájdu čas" (čudné spojenie slov, ale pravdivé) a si ochotný za túto službu platiť, tak v pohode.

Moje skúsenosti:
Ohnutá pätka - narovnaná len vo zveráku = musel so si ju doma dorovnať sám
Uvoľnené kónusy - dotiahnuté na doraz = musel som si ich doma neskôr povoliť a vymedziť vôľu, keď som si zohnal kľúče.
Skracovanie krku vidlice - nezbrúsené okraje = keď som potreboval vybrať predstavec, tak som ho nemohol vytiahnuť a potom som si musel zabrúsiť okraje aj tak sám.

Servis síce zlý, ale tí ľudia mi na druhej strane veľmi pomohli a som im za to aj tak veľmi vďačný Proste nebude sa mi zbytočne hrať s bikom, keď má ďalšie veci na práci. Ale to je už ich postoj, ja som si to sám spravil na 100 % a nie 90 %.

To je moja reakcia na tvoje "Tam mi to určite nastavia kvalitnejšie ako keby som sa mal s tým trápit sám"

 
masto double 25.12.2012 (21:30)

Ak jazdis 1000 km za sezónu môžeš chodiť do servisu na pravidelnú údržbu no ak budeš krutiť 6000 pomedzi to absolvuješ pár maratonov tak by si tam musel behať každý týždeň. Zoradenie radenia patrí medzi základnú údržbu. Apropo ak budeš 30 km od domu spadneš a prihneš ramienko na prehadzovačke tak ti rada z článku umožní opravu za 2 min a frcis ďalej ....

 
Catto32 25.12.2012 (16:37)

myslim ze nastavenia prehadzovaciek a radenia by mal zvladnut biker sam. Si neviem predstavit, ze by som mal s takymito hovadinami stale behrat do servisu.

 
milos21 Catto32 25.12.2012 (17:19)

Tak tak, je dôležité tomu radeniu trochu rozumieť a v teréne si pomôcť, tam servis nebude. Prípadne vonku pomôcť kamarátom a kamarátkam, keď sa sťažujú na preskakovanie reťaze. Pritom mi vždy stačilo pozrieť pätku a párkrát otočiť nastavovaciu skrutku

 
Catto32 25.12.2012 (17:37)

Vacsinou je problem len naradie, ja si postupne nakupujeme to co najviac potrebujem, aj ked niektore tie kusky su velmi drahe a neoplati sa to mat doma, ale take bezne zalezitosti, ako vycistenie stredu, docentrovanie kolesa alebo rozobrat vidlicu, to musim zvladnut v pohode doma.

 
double 25.12.2012 (17:59)

v nudzi si to viem v terene ako tak spravit ale aby to bolo na 100% tak idem do servisu. Nie som taký zručný, bývam v byte, a aj toho casu nieje vela. Sú takí ktorých to baví si urobit veci doma a sú takí ako ja ze si zato zaplatia. 100 ludí 100 chtí

 
milos21 double 25.12.2012 (18:18)

V poriadku, aj v článku odporúčam servis. Len naše servisy sú všeliaké. Niekde ťa pošlú do prdele, bo bike si u nich nekúpil. Niekde to odfláknu a len pár ti to urobí na 100 % (ja som taký ešte nenašiel a už ani nehľadám, bo zatiaľ ani nepotrebujem) alebo si to urobím sám na 100 % ako moje hobby

 
sinuhe 02.05.2013 (18:17)

Ahoj prosim ta mozem poprosit o podrobnejsie vysvetlenie vyrovnavania patky ? Myslim tym ako ju zrovnavas tym imbusom v skrutke , ci povolovani a utahovanim skrutky alebo tlakom pakou .

 
masto sinuhe 02.05.2013 (19:48)

do imbus skrutky ktoroj je prehadzovač priskrutkovaný k pätke strčíš imbus a zapáčiš v smere ohnutia pätky. Treba byť opatrný nech to neurveš, ťahať skôr tlakom ako rázmi. V podstate hrubá sila.

 
milos21 sinuhe 02.05.2013 (20:08)

Ako píše masto. Takto sa dajú dostatočnou silou korigovať menšie ohnutia alebo už raz ohnutá pätka (keď bola raz ohnutá, tak je oslabený materiál).

Ale teraz nedávno, keď som korigoval väčšie ohnutie prehadzovačky na čisto novej pätke, tak som zvolil väčšiu páku a pätku s prehadzovačkou som upol do francúzkého kľúča a tak ohýbal, imbus mi nestačil.

 
sinuhe 02.05.2013 (20:09)

ja som tesne predtym ako som cital tento clanok zhodil prehadzovacku a daval patke kladivom a bez lasky a citu zaujmave drzi. Sice som ju zrovnal ale je este vykrutena do strany tak ju skusim imbusom lebo uz som z toho fakt na nervy.
a servis vylucujem.

 
masto sinuhe 02.05.2013 (20:14)

ak si to mal dole mal si kupiť rovno druhú . Napríklad Merida má strašne na h.... pätky, často ich treba rovnať. Ake stále lepšie ohnutá pätka za pár eur ako zničený šalter

 
milos21 masto 02.05.2013 (20:27)

Je pravda, že tá pätka na Meride čo mám je na hovno, kvôli spôsobu upevnenia do rámu, ale rozhodne ju netreba často rovnať. Kým som ju neurval celú, tak v ráme už držala defakto len tlakom kolesa a rýchloupínaka, tie mikro šrobiky boli vytrhnuté zo závitu a žiaden problém. Ani vtedy som ju nerovnal. Všeobecne pätky sa rovnajú iba keď sa ohnú a ak ich často ohýbaš, tak ich musíš aj často rovnať

 
sinuhe 02.05.2013 (20:20)

bol som kupit ale na objednavku atd tak som sa rozhodol ze to skusit zrovnat a ked sa nezadari tak novu objednam. Ram mam ghost , meridu som jednoznacne nechcel ked som zhanal ram

 
milos21 sinuhe 02.05.2013 (20:30)

Tak skus, toto je jednoduchá zručnosť na naučenie. A veľké ohnutie kľudne kladivom vyklep na rovnej podložke, samozrejme demontovanú z bicykla. Potom ju nahoď aj s prehadzovačkou a kolesom do rámu a dorovnaj podľa návodu, základných rovnobežných línii čo som opísal.

 
sinuhe 02.05.2013 (22:04)

hodina a pol prace a radi ako nova Akurat najvetsi prevod na kazete 36z mi ide stuha trosku ale to islo stuha aj predtym je mozno aj bouden prblem mam tam take lacne. Ked som bol v obchode kupovat bouden mal len ten najlacnejsi. Vsetko som vetsinou kupoval na eshopoch akurat na ten bouden som sa ulakomil. Kamarat ma jagwire a radi mu to paradne. Mam xt 780 radenie aj on.

 
milos21 sinuhe 02.05.2013 (22:58)

Možno (dosť pravdepodobné) moc pritiahnutý horný doraz na prehadzovačke. Prečítaj si: http://www.mtbiker.sk/clanky/5774/radiaca-sustava-nastavenie-chodu-prehadzovacky-a-presmyku.html

 
sinuhe 06.05.2013 (18:10)

Doladil som to oeste raz prekontroloval zrovnal patku a radi uplne dokonale. Dakujem za navod a pomoc, velmi dobry naavod.

 
Topo150593 07.05.2017 (09:32)

Caute chalani, možno blbá otázka, na akom prevode nastavujete výšku prešmyku...lebo ja dilinko som sa s tým hral a zbytočne som začal polohou prešmyku na ráme...keď mám.na najväčšom prevodníku tak to sedí okolo 3 mm nad zubami...ale na strednom ide sa mi vidí nižšie...to je akože jedno? hlavne nech je vždy o toľko nad zubami nie? Lebo predtým mi to radilo super až na to.že prešmyk.na.najmenšom.prevode 1-1(3) šúchal jemne o plášť. Po hodinách nastavovania to akože nejde zle ale nemôžem povedať že som.s tým na 100% spokojný.
A ešte jedna otázka keď doťahujete lánko? na najlahsom prevode ked je najviac uvolnene alebo na ktorom je to idealne..? Ďakujem za rady s pozdravom Patrik.

 
milos21 Topo150593 07.05.2017 (21:45)

Nastavuje sa to nad najväčším prevodníkom (ak treba, rukou mierne zdvihneš klietku prešmyku). Lanko doťahuješ tak, aby ti nešuchala reťaz ideálne na žiadnom prevode (výnimku tvorí skrížená reťaz).

 
ikona 16.07.2018 (20:21)

Správna vzdialenosť medzi vonkajšou hranou klietky a zubov najväčšieho prevodníka je 2 – 3 mm? A co tak kryt prevodnika? Zmestis sa s nim do tych 2-3 mm? Asi tazko

 
Pridaj komentár