Servisné minimum, ktoré zvládne aj začiatočník

Bicykel, tak ako každý iný kus techniky, si vyžaduje aspoň základnú starostlivosť. Aké úkony zvládne aj nováčik v tejto disciplíne?

Základný servis súvisí nielen s predĺžením životnosti komponentov, no veľakrát aj s elementárnou bezpečnosťou počas jazdy. Na väčšinu servisných úkonov, o ktorých si dnes napíšeme, postačí aj základné náradie a niektoré z nich je nutné zopakovať počas sezóny aj niekoľkokrát.

Hustenie kolies

Správne nafúkanie pneumatík (alebo presnejšie duší) je základným predpokladom pre pohodlnú a bezpečnú jazdu. Zároveň treba zvoliť správny tlak – pri podhustených plášťoch hrozí zvýšené riziko defektu, naopak plášte tvrdé ako kameň uberajú na pohodlí pri prejazde horším terénom a zhoršujú grip.

Každý plášť má na bočnici udaný interval tlakov, na ktoré ho možno nafúkať a nemal by byť prekročený ani z jednej strany. Väčšinou je najlepšie prihliadnuť na hmotnosť jazdca a na základe toho zvoliť správny tlak. Základným a jediným náradím, ktoré potrebujeme, je pumpa.


Preto treba vidlicu (prípadne tlmič) očistiť handričkou po každej jazde.
V domácnosti sa najlepšie uplatní veľká servisná pumpa, ideálne s manometrom. Ten udáva, na aký tlak je koleso momentálne nafúkané. Väčšina púmp má otvory pre dva typy ventilov. Na moderných bicykloch nájdeme poväčšine ventily typu Presta. Na starších, prípadne lacnejších modeloch duší býva osadený autoventil (AV). Podľa typu ventilu zvolíme na pumpe správny otvor, zaistíme a koleso nafúkame. Tlak v plášťoch treba kontrolovať na pravidelnej báze, ideálne pred každou jazdou.


Čistota – pol života

Jedno anglické príslovie hovorí: „A clean bike is a fast bike“ (čistý bicykel je rýchly bicykel). Okrem toho, že dvojkolesový tátoš dobre vyzerá, pravidelnou očistou zvyšujeme životnosť niektorých komponentov. Vezmeme si ich pekne po poriadku:

  • Pohon – pohonné ústrojenstvo (kazeta, reťaz, prevodníky, prehadzovačka) je na nečistotu snáď najcitlivejšie. Čiastočky prachu či blato sa na reťaz nalepia a spolu s mazivom tvoria „brúsnu vrstvu“. Tá následne negatívne ovplyvňuje životnosť ostatných častí pohonu, čo potom vedie k skoršej výmene. Pri viditeľnom znečistení je potrebné reťaz ošetriť odmasťovačom a následne poriadne vydrhnúť nástrojom na to určeným. Ako pomocník vie poslúžiť aj práčka na reťaz, do ktorej sa odmasťovač naleje a o očistenie sa postarajú vnútorné kefy.


  • Tlmenie – ďalším komponentom, ktorý trpí na nečistoty, je tlmenie. V prípade vidlíc s čiernym, či iným eloxom môže zanedbanie viesť až k ošúchaniu vrchnej vrstvy a následnej korózii. Preto treba vidlicu (prípadne tlmič) očistiť handričkou po každej jazde. Drahšie vzduchové vidlice majú okrem toho udaný interval, po uplynutí ktorého je nutné vidlicu rozobrať a previesť malý, prípadne veľký servis.

  • Rám – hoci v tomto prípade ide skôr o „vizuál“ bicykla, nezaškodí pravidelne umyť aj rám bicykla. V prípade použitia tlakového čističa si treba dať pozor, aby prúd vody nesmeroval priamo na otáčajúce sa komponenty bicykla – teda na hlavové zloženie, kľuky a stredové zloženie, či náboje kolies. Po umytí možno na rám aplikovať ochrannú vrstvu.

servis bicykla
Okrem vyššie zmienených komponentov sa oplatí na pravidelnej báze kontrolovať aj stav hlavového a stredového zloženia. Toto sú však o niečo náročnejšie úkony, ktoré si v niektorých prípadoch vyžadujú použitie špecifického náradia.

Mažeme nielen kvôli zníženiu trenia

Hoci mazivá aplikujeme predovšetkým za účelom zníženia frikcie, veľakrát plnia aj ochrannú funkciu voči vlhkosti a následnej korózii. Na mazanie pohyblivých komponentov existuje hneď niekoľko prípravkov:
  • Oleje – najrozšírenejšie mazivo reťaze. Pri mazaní to s ním netreba preháňať – stačí malá kvapka na každý článok očistenej reťaze. Po zatečení prebytočný olej utrieme suchou handričkou. Pozor: olej neaplikujeme na boky reťaze, kladky prehadzovačky, kazetu, ani prevodníky. Na týchto miestach by sa naň zbytočne zachytávali nečistoty a vznikala by už spomínaná brúsna pasta.


  • Vosky – v poslednej dobe populárna alternatíva k olejom. Voskovať možno za studena i za horúca, no ide o mierne náročnejší proces.
  • Silikónové spreje – možno nimi premazať nohy vidlice, prípadne lanká a bowdeny. Po aplikácii niekoľkokrát prepružíme a zvyšný olej utrieme suchou handričkou.
  • Teflónová vazelína – aplikujeme na závit pedálov a takisto do ložísk hlavového a stredového zloženia či nábojov (náročnejšie úkony).

Pozor: pri aplikácii maziva či spreja si musíme dávať pozor, aby sa nedostali do kontaktu s brzdovými kotúčmi alebo platničkami. Spôsobili by tak ich kontamináciu a trvalé znehodnotenie.

servis bicykla, vazelínasedlovka

Každá drobnosť sa počíta

S otázkou bezpečnosti súvisí množstvo drobností, ktoré dokážeme zhodnotiť aj pohľadom, prípadne za pomoci drobného náradia a je dobré tak urobiť minimálne na začiatku sezóny.

  • Plášte – pri pneumatikách si treba dať pozor na dve veci: zjazdený dezén a všeobecné opotrebovanie pneumatiky. Množstvo plášťov (najmä cestných) má na sebe indikátor, ktorý signalizuje nutnosť výmeny. Pri MTB plášťoch možno vizuálne posúdiť aj stav výstupkov. Pneumatika by zároveň nemala byť popraskaná, či iným spôsobom narušená.

  • Brzdový systém – každý kotúč má vygravírovanú minimálnu šírku, pri ktorej je ho ešte možné používať a tento údaj sa líši v závislosti od výrobcu. Najjednoduchšie je skontrolovať šírku brzdnej plochy posuvným meradlom (ľudovo „šublerou“). To isté platí o brzdových platničkách. Tu hodnotíme množstvo brzdiacej hmoty, minimum je 0,5 mm. Ak brzdy brzdia slabo, alebo sú pocitovo „mäkké“, je možné, že ich bude treba odvzdušniť. Tento úkon sa však opäť radí medzi zložitejšie a treba naň špeciálnu sadu.


  • Reťaz – „vyťahaná“ reťaz na pohon takisto vplýva negatívne. Následkom jazdenia s takouto reťazou je výraznejšie opotrebenie ostatných komponentov pohonu. Úroveň opotrebenia možno skontrolovať jednoducho, a síce mierkou na reťaz podľa toho, ako veľmi do reťaze zapadne. Na túto tému máme spracované podrobné video.

servis bicykla

  • Skrutky a spoje – na bicykli sa nachádza hneď niekoľko spojov, ktorým by sme mali pravidelne venovať pozornosť. Skrutky na riadidlách, predstavci a na objímkach radenia majú predpísané maximálne momenty sily, ktorými ich možno doťahovať. V prípade nedostatočného dotiahnutia sa môžu pretáčať. Maximálny moment sily je zas daný z dvoch dôvodov. Jednak sa jeho dodržaním predchádza poškodeniu materiálu (strhnutie hlavičky skrutky, či praskliny v materiáli) a jednak umožňuje ich pretočenie v prípade pádu.

    Časom sa určite oplatí investovať do momentového kľúča, ktorý celý proces kontroly a prípadného dotiahnutia výrazne urýchľuje. Pre lepšiu fixáciu komponentov možno aplikovať adhezívnu pastu, samovoľnému uvoľňovaniu skrutiek zas dokáže zabrániť lepidlo na závity.

momentový kľúč
  • Lanká a bowdeny – mieru opotrebenia lanka je náročné určiť objektívne, no zhoršený prejav radenia môže signalizovať, že je čas na výmenu. Pri rekreačnej cyklistike je tak nutné učiniť aspoň každú druhú sezónu.

    Zimný spánok bez porúch

    Pokiaľ nejazdíte celoročne, je nutné bicykel správne uložiť na prezimovanie. Ideálna je miestnosť so stabilnou teplotou a nie príliš vysokou vlhkosťou, ktorá by mohla mať za následok koróziu. Dôležitý je aj spôsob uloženia. Ideálne je, aby bicykel nestál na kolesách, ale bol zavesený vo vzduchu. K tomuto účelu je možné navŕtať do steny držiak na bicykel. V prípade jednoduchého opretia bicykla o stenu môže prísť pri strate tlaku k deformácii pneumatiky a na jar nájdete „osmičku“.


    Toto sú hlavné úkony, ktorými si na bicykli zabezpečíme množstvo spokojných kilometrov v nasledujúcej sezóne. Ak máte na bicykli nejakú vážnejšiu poruchu, prípadne si na niektorý z týchto úkonov netrúfate, môžete sa pokojne obrátiť na náš servis a mechanici vám ochotne pomôžu. Momentálne u nás navyše platí posezónna 25 % zľava na servis.
    Zdroj fotografií: archív redakcie
  • report_problem Našiel si v texte chybu?
    redakcia 
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Formulár sa odosiela
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Ako čistím bicykel, keď nemám kde?

    Ako čistím bicykel, keď nemám kde?

    Nebývam v rodinnom dome, ale v klasickom paneláku. Možno jedna z najčastejších otázok, aké od vás za tie roky dostávam, znie: ako a kde čistím bicykel? Tak sa na to pozrieme bližšie.
    Kvalita, spoľahlivosť a dostupnosť - výber produktov PR článok

    Kvalita, spoľahlivosť a dostupnosť - výber produktov

    Pre mnohých z nás je cyklistika sezónnym koníčkom či alternatívnym spôsobom prepravy. Vtedy je údržba a servis hlavne o nižších výdavkoch. Čo by vás mohlo zaujať?
    Servisné doplnky - drobnosti, aj veľkí pomocníci PR článok

    Servisné doplnky - drobnosti, aj veľkí pomocníci

    Ak sa chystáte zazimovať bicykel alebo len potrebujete doladiť nastavenia a detaily po sezóne, pozrite sa s nami, čo by sa mohlo zísť v domácej servisnej výbave.
    keyboard_arrow_up