
Ako čistím bicykel, keď nemám kde?
Nebývam v rodinnom dome, ale v klasickom paneláku. Možno jedna z najčastejších otázok, aké od vás za tie roky dostávam, znie: ako a kde čistím bicykel? Tak sa na to pozrieme bližšie.
Veľa z nás má bicykle v byte, veď čo si budeme hovoriť – dať ho do pivnice v dnešnej dobe sa nemusí vyplatiť. Tá istota mať svoj stroj pekne na očiach stojí za menšiu diskusiu s polovičkou, priateľkou, manželom... Nech už si každý dosadí, čo potrebuje. Takže všetci máme spoločné, že ho musíme udržiavať v stave, aby mohol byť vpustený dovnútra. Možno vám to príde vtipné, ale zrejme najčastejšou otázkou za tie roky jazdenia a tvorby obsahu bol úplne elementárny „problém“: ako a kde čistím bicykel?
Práve dnes sa pozrieme na túto tému, na ktorú už majú všetci skúsení cyklisti svoj osvedčený spôsob. Ono aj pri tak jednoduchom úkone sa nájde množstvo názorov a možností, ako robiť veci vo výsledku dobre. Dnes vám ukážem, čo sa osvedčilo mne. A ešte jedna veľmi dôležitá informácia, nech máme hneď jasno. Mám rád bicykel 100 % funkčný, na to si potrpím, ale už nepotrebujem, aby vyzeral, že môže ísť do vitríny. Nechcem byť otrokom materiálu a nechcem do umývania investovať viac, než je nutné.
Keďže jazdím často, ten čas sa postupne vždy nazbiera a už mám aj lepšie veci na práci a navyše nepozorujem, že by materiál nejako trpel, ak vynechám množstvo kilometrov na pretekoch. Tu tiež pekne vidieť, ako sa človek mení, pretože pred 15 rokmi by som na jazdu nevyrazil, ak by na ráme boli nejaké šmuhy a zvyšky z jazdy predtým. Ale poďme už k veci.
Kto maže, ten jede?
Kto z cyklistov by nepoznal známe slovné spojenie charakterizujúce náš obľúbený šport? Ale ja by som doplnil ešte jedno slovo: s rozumom. Možno by ste nepovedali, ale rýchla a efektívna údržba začína výberom vhodného maziva. Pohon spolu s pružením sú totiž najdôležitejšie súčasti, ktoré vyžadujú starostlivosť a na ktoré je dobré sa viac zamerať.Akonáhle ale mažete nevhodným mazivom, prípadne zbytočne veľa, reťaz na seba chytá nečistoty a tie sa potom roznesú všade – kazeta, prevodníky, kladky. Následná očista potom vyžaduje oveľa viac času. Ak ju zanedbáte, skracujete si životnosť týchto komponentov.
Ideálom je dosiahnuť stav, keď vám po výjazde stačí vziať handru a len zotrieť špinu, alebo keď nemusíte takmer nič riešiť a pohon je čistý. Ako na to?
- Využívajte viacej mazivá na báze vosku, prípadne také, ktorú sú určené viac do sucha (redšie)
- Ak je reťaz na dotyk ešte mastná, nedávajte ďalšiu vrstvu maziva. Platí, že menej je niekedy viac.
- Reťaz nemažte tesne pred výjazdom, ideálne aspoň pár hodín dopredu, nech mazivo zatečie tam, kam treba, teda medzi čapy. Čím hustejšie mazivo, tým treba dlhšie počkať.
- Ak si spomeniete a pred jazdou zotriete prebytočné mazivo z povrchu handrou (práca na 10 sekúnd), ešte lepšie.
Treba si uvedomiť, že väčšina výjazdov nie sú nejaké epické trasy v blate či preteky a vtedy stačí aj menej agresívny prístup. Keď ku koncu výjazdu reťaz trochu „šuchoce“, svet sa nezrúti a aj komponenty to v pohode zvládnu. Za mňa lepšie ako opačne, predídete tvorbe tzv. brúsnej pasty a ešte si vo výsledku ušetríte kopec práce.

Ešte jeden rýchly tip. Ak nemáte čas a tesne pred jazdou zistíte, že máte suchú reťaz, nepoužívajte už mazivá na báze vosku. Tie potrebujú nejaký čas, kým zájdu, kam treba a následne zatuhnú. Ideálne sú klasické oleje na suché podmienky, ktoré bývajú veľmi riedke a fungujú takmer okamžite.
Čo dokáže bidon
Spôsob, akým zbavujem bicykel špiny zrejme najčastejšie počas každodenného jazdenia, je úplne jednoduchý a stačí k tomu len bidon. Ak totiž máte po ceste domov nejakú studničku alebo zdroj vody, stačí zastaviť, použiť ruky a viete sa pomerne rýchlo zbaviť tej najhoršej špiny. Nastriekať a zároveň rukou zotierať, samozrejme s citom, aby ste si nepoškriabali lak. Výborné, ak bicykel nie je úplne zablatený, ale zároveň ani čistý, čo je pomerne častá kombinácia.Pri jazde na cestnom bicykli pri kratších jazdách veľmi často využijem na konci výjazdu zvyšky vody... Neverili by ste, čo sa dá spraviť pri troche dobrého mierenia.

Pred dverami mám potom univerzálny čistič v rozprašovači (postupne, ako sa míňa, ho riedim vodou), nastriekam trochu na rám, na pruženie, kolesá, alebo jednoducho kde treba a zotriem handrou. Druhú handru mám špeciálne na pohon. Výborne slúžia rôzne staré „maratónske“ tričká alebo čo príde pod ruku. Hotovo.
Malý tip. Ideálne sa mi osvedčili fľaše od Camelbak, ktoré majú výborne riešený uzáver s dostatočným prietokom vody.
Túto tému nájdete spracovanú aj v novom videu, článok pokračuje pod ním.
Wapky áno, ale s rozumom
Rovnako je veľmi častou otázkou použitie klasických wapiek, teda takých, aké nájdete napríklad v ručných autoumyvárkach. Môžete ich smelo využiť a preto vždy beriem so sebou do zálohy 50 centov. Ale pozor. Vysoký tlak využívajte len na rýchle zbavenie bicykla „hrubej“ špiny a z trochu väčšej diaľky. Nepoužívajte ho na úplné „detaily“ a nemierte zblízka na ložiská, tesnenia či radenie. Inak povedané, na všetky veci, ktoré sa hýbu. Vysoký tlak vie preniknúť do tesnení a vymýva vazelínu z ložísk.Ak by ste to preháňali a mierili veľmi zblízka na maximum, myslím, že ani lak rámu sa vám po čase nepoďakuje. Veľmi často vôbec nie je potrebné stláčať „spúšť“ a na čistenie bicykla stačí aj základný tlak, ktorý sa vám spustí automaticky (týka sa spomínaných autoumyvární).

A čo tie detaily? Aj keď po opláchnutí vyzerá všetko OK, keď voda uschne a prídete domov, zistíte, že na bicykli aj tak zostali zvyšky špiny, prípadne šmuhy. Opäť dokonale poslúži čistič v rozprašovači, handry a už rýchlo poriešite všetko, čo zostalo a bez toho aby trpeli tesnenia a vazelína.
Nech žije mobilný čistič
Aj keď často využívam vyššie spomínané možnosti, sú situácie, keď prídem domov aj tak špinavý. Vtedy je doslova na nezaplatenie mobilný nízkotlakový čistič, ktorý mi už neraz „zachránil“ deň. Dlhodobo mám výborné skúsenosti so značkou Kärcher a viac detailov a odpovede na časté otázky nájdete v mojom nedávnom teste modelov OC3 a OC3 Plus.Na rok 2024 si nemecká značka pripravila zaujímavú novinku, ktorá so dokonale hodí na rýchle „situačné“ čistenie, o ktorom je aj tento článok. Model OC3 Foldable zaberie minimum miesta, ale behom sekundy máte kýblik s objemom 8 litrov pripravený na použitie. Všetko je rýchle a pohodlné s extra flexibilnou hadicou a nabíjaním cez USB-C konektor.
Čoskoro sa na túto novinku pozrieme v detailnejšom teste. Všetko má svoje výhody aj nevýhody a preto sme pre vás pripravili menšieho poradcu pri výbere v rámci rodiny OC3 na základe skúseností.
Týchto pomocníkov oceníte ešte viac, ak často cestujete s bicyklami po výletoch, na preteky či na rôzne akcie. Pre mňa sa z toho stala už povinná výbava do auta, podobne ako pumpa či základné náradie. A prečo tieto produkty od Kärcher s čistým svedomím odporúčam? Odpoveď je jednoduchá – nepoznám asi nikoho, kto by spomínanú investíciu po čase oľutoval. Svedčia o tom nielen komentáre, ale aj recenzie priamo od vás. Niečo ako kedysi legendárna Gabba, resp. Perfetto.
Ako vidíte, nie je to žiadna veda a kombináciou týchto riešení sa mi nestane, že by som bicykel nemal dať ako do poriadku – a to všetko s pomerne malou časovou investíciou. Ale pozor, je tu jedna dôležitá vec na záver. Pamätajte, že môžete mať ten najlepší spôsob čistenia a vychytávky, no nečistoty z bicykla si do bytu vždy nejakým záhadným spôsobom cestu nájdu.
A keďže článok ide von na Valentína, nezabudnite sa poďakovať svojim polovičkám aj za väčšiu trpezlivosť a toleranciu.