Test: Kärcher OC 6-18 Premium – už neumývajte bicykle v kúpeľni

Veľkorysé riešenie, ktoré má dostatočnú zásobu vody a výdrž batérie aj pre tých, ktorým pri umývaní záleží na detailoch.

Test batériou poháňaného prenosného čističa Kärcher začnem netradične – úvahou o tom, čo to je čistý bicykel. V mojom prípade to je stav, ktorému predchádzali úkony ako oplach vodou, použitie cyklokozmetiky a rôzne tvarovaných kief (jednu mám na pohon a druhú na rám a kolesá). Nasleduje sušenie handrou a vyčistenie neporiadku na terase, ktoré vzniklo po umývaní. Je to príliš pedantný prístup?

Určite by sa dalo spraviť aj viac, veď existuje zvlášť kefa na čistenie kazety, prípadne vnútorných častí rámu a kolies, po umytí je možné aplikovať leštiče a ochranné vrstvy. Preto by som svoj vzťah k umývaniu objektívne zhodnotil ako ľahko nadpriemerný a v tomto duchu budem hodnotiť aj strednotlakový čistič Kärcher OC 6-18 Premium.

Umývam, kde sa dá

Kým sa vrhnem na detaily, koľko vydrží batéria alebo zásoba vody, či ako silný je tlak, musím spomenúť aj možnosti, ktoré dnes cyklisti pri umývaní bicyklov najčastejšie majú. Ideálny scenár je, ak v rodinnom dome alebo na terase bytu je prístup k tečúcej vode a miesto má aj odtok, aby blato netieklo z balkóna k ostatným susedom. Aj bežný tlak z vodovodu väčšinou stačí, aspoň je šetrný k ložiskám.

Kärcher OC 6-18 Premium reviewKärcher OC 6-18 Premium na čistenie bicykla

Tipujem, že väčšina cyklistov a cyklistiek takéto možnosti nemá a preto umývajú na vapkách pre autá alebo doma v kúpeľni. To znamená, že po opláchnutí biku nasleduje čistenie vane alebo sprchového kúta a o rizikách vysokotlakových čističov zvlášť hovoriť nemusím. Vyriešil by túto situáciu prenosný čistič na batériu? Má zmysel si ho kupovať, ak má niekto terasu alebo rodinný dom? Aké benefity ponúka čistenie stredným tlakom? Počas celého testu som mal tieto otázky v hlave.

Kärcher OC 6-18 Premium na čistenie bicykla

Obsah balenia a skladanie

O značke Kärcher som vedel aj pred testom, je to príklad toho, kedy sa meno značky stane symbolom výrobku samotného. Avšak žiadny ich výrobok som doteraz nevlastnil a asi aj kvôli tomu ma prekvapilo, ako kvalitne všetko po rozbalení vyzerá.

V krabici som našiel 12-litrovú nádrž na vodu, jej súčasťou sú kolieska a vysúvacia rúčka, ako to býva na príručnej batožine. Motor sa dá z tejto časti demontovať, takže sa elektronika môže skladovať aj zvlášť. Nádrž môže zostať vonku, ak nemrzne a samostatný motor potom v byte nezaberá toľko miesta.

Kärcher OC 6-18 Premium
Čistič OC 6-18 sa predáva vo verzii s batériou alebo bez nej – je to kvôli tomu, že zákazník už batériu môže mať z iného zariadenia. Môže sa tiež rozhodnúť, či mu stačí klasická kapacita 2,5 Ah alebo zväčšená 5 Ah. Technické informácie sú v nasledujúcom obrázku, dostupné príslušenstvo a základné informácie od výrobcu sú v galérii článku.

Kärcher OC 6-18 Premium review

Ja som na test dostal zariadenie s klasickou batériou a nabíjačkou, v balení bolo všetko potrebné na používanie čističa. Skladanie je intuitívne, nemusia sa ho báť ani menej zruční jedinci, sympatické je, že krátka a aj dlhá rukoväť má vlastný úchyt na tele čističa, takže je všetko pekne upratané. Že sa myslelo na detaily je vidieť aj na patente pre prichytenie hadice.

Obsluha a možnosti

Zložený čistič stačí naplniť vodou, otvor je na dobrom mieste, ako keby sa počítalo s tým, že sa bude tankovať vo vani. Následnú manipuláciu uľahčujú kolieska a rúčka, samotné zariadenie má asi 9 kg a plná nádrž ďalších 12 kg, takže sa takáto pomoc hodí.

Obsluha je jednoduchá tak, ako sa len dá – jedným tlačidlom sa Kärcher zapína a rovnakým aj vypína. Podľa svietenia a blikania diódy sa dá spoznať, či chýba voda, či je motor prehriaty alebo naopak. Vonkajšia teplota vhodná na používanie je v manuáli uvedená od 5 do 40 stupňov Celzia.

Kärcher OC 6-18 PremiumKärcher OC 6-18 Premium test

Hluk, ktorý čistič vydáva, nie je zanedbateľný (okolo 80 dB), ale používaniu na terase bytového domu to brániť nebude. Tlak je prvých pár sekúnd nižší, ale netrvá dlho a z trysky strieka voda, ktorú na prstoch už slušne cítiť, papierový výkon je 24 barov. Kärcher tento model aj nazýva ako strednotlakový, takže by nemal spôsobovať problémy tesneniam na bicykloch alebo iným citlivejším povrchom.

Čistič OC 6-18 Premium nájde uplatnenie aj pri údržbe domu a záhrady, hodí sa všade tam, kde nie je iný prístup k vode, alebo sa využije jeho stredný tlak, keď bežný vodovod je už málo a vysokotlakové zariadenie môže danú vec poškodiť. Koľko vydrží batéria a zásoba vody? To spomeniem nižšie, každopádne skôr ako energia sa vyprázdni nádrž.

Kärcher OC 6-18 Premium na čistenie bicyklaKärcher OC 6-18 Premium test

Aj preto je dobre vymyslené, že motor sa dá napojiť na záhradnú hadicu, takže limitom je len batéria samotná. Zásadne sa tak znižuje aj hmotnosť celého zariadenia, prenáša sa len motor s batériou a zásobník vody nie je potrebný. Inak, k prichyteniu hadice nie je potrebná žiadna redukcia, je to ten klasický „click“ systém. Príjemným detailom je, že prístroj sa pri dlhšom nepoužívaní sám vypne, takže sa zbytočne nemíňa batéria.

Pozor na…

Po skončení umývania zvyknem vypustiť z vypnutého zariadenia natlakovanú vodu z hadice, ale myslelo sa aj na poistku, ktorá je na pištoli. Vďaka nej by sa nemalo stať, že dieťa si prístroj zapne a zahrá sa v byte na požiarnikov. Samotné zariadenie, vrátane motora a batérie, je možné utrieť mokrou handrou, ak schytalo nejakú spŕšku blata.

Čo sa však neodporúča, je namáčanie celého zariadenia aj s motorom pod hladinu vody. Na čerpanie z otvoreného zdroja slúži sacia hadica, ktorá sa dá dokúpiť. Aj keď má zariadenie vlastný filter, ktorý zachytáva pevné časti a je umývateľný, tankovať by som si trúfol len primerane čistú vodu.

Kärcher

Chybičky krásy

Z čističa som príjemne prekvapený, spomínal som kvalitu, detaily a nápaditosť celého riešenia, chyby sa mi hľadali len ťažko. Asi najväčšia bude hmotnosť celého systému, keď je naplnený vodou. Samotný stroj s nádržou váži len 9 kg, ale keď sa k tomu pripočíta hmotnosť 12 l vody, slabší jedinci alebo priemerné ženy budú mať problém zdvihnúť čistiť cez okraj vane. Neostáva im nič iné, ako využiť napríklad veľkú krhlu a tankovať bez nutnosti zdvíhania.

Kärcher OC 6-18 Premium recenzia
Na pištoli mi chýba poistka, vďaka ktorej by som nemusel pri umývaní držať spúšť. Vec, ktorú by som si bol ochotný ku Kärcheru dokúpiť, je napájanie z elektrickej siete. Moja predstava je taká, že by som motor pripojil k hadici, takže by som získal „nekonečný“ čas na umývanie, nebol by som limitovaný kapacitou batérie. Nie je to úplne horúca požiadavka, hodilo by sa mi to len párkrát do roka pri väčšom upratovaní terasy. A otázkou je, na akú dobu prevádzky je stavaný motor, kým sa prehreje.

Kärcher OC 6-18 Premium reviewKärcher OC 6-18 Premium recenzia

Výdrž prepočítaná na čisté bicykle

V balení som mal spolu s čističom aj nabíjačku a batériu s kapacitou 2,5 Ah. Výborné je, že má vlastný displej, ktorý zobrazuje jej aktuálny stav, zostávajúci čas do úplného nabitia, alebo počet zostávajúcich minút prevádzky. Zaujímavé je, že displej na batérii je vždy dole hlavou, aj keď je umiestnená v nabíjačke a aj v zariadení.

Kärcher OC 6-18 Premium na čistenie bicykla
Výdrž som prepočítal na počet umytých bicyklov. Komplet 12 litrov zoberie z batérie necelých 30 % kapacity a jedna naplnená nádrž stačí na umytie 1-4 bicyklov. Záleží, či je bike s nánosmi zaschnutého blata, alebo len zaprášený. S použitím tejto matematiky sa dá na jednu nabitú 2,5 Ah batériu zvládnuť aj viac ako 10 zaprášených bicyklov – stačí mať pripojenú hadicu s vodou, alebo chodiť priebežne „dočapovať“.

Zažil som aj opačný extrém – v jednom prípade mi nestačila celá nádrž ani na jeden bicykel, blata bolo veľa a ja som musel umyť aj tretry a celú terasu. Len ako zaujímavosť spomeniem, že Kärcher vystrieka jeden zásobník za necelých 5 minút. Stopoval som to.

Kärcher OC 6-18 Premium recenziaKärcher OC 6-18 Premium review

Cyklisti ho využijú v týchto prípadoch

Pomaličky som sa dostal k vysvetleniu nadpisu. Viem si dosť dobre predstaviť, že keby som býval v byte, určite by som nechcel bicyklom zašpiniť celú kúpeľňu a prevodníkom si zarezať do vane. Omnoho radšej by som vytiahol pred činžiak Kärcher a bicykel si niekde vystriekal.

Ak vodou, tak kľudne na tráve, ak s čistiacim prostriedkom, tak niekde nad kanálom. Zásoba 12 litrov bude stačiť aj na najhoršiu špinu, ak pôjde len o opláchnutie, voda vystačí aj na niekoľko bikov.

Kärcher OC 6-18 Premium na čistenie bicyklaKärcher OC 6-18 Premium recenzia

Ja som doteraz čistil bicykle na terase, lebo má vlastný odtok. Ale keďže tam nemám prívod vody, musím hadicu ťahať zakaždým až z kúpeľne. Odkedy ale mám na test Kärcher, rýchlejšie je použiť ten. Nižšia je aj šanca, že špinavá hadica zašpiní byt. Návykový je vyšší tlak vody, kazeta, plášte alebo zarážky tretier plné blata sa ľahšie udržiavajú.

Rovnako, kto potrebuje vyčistiť zaschnutý bezdušový tmel z plášťov alebo kvapnutý vosk z reťaze na dlažbe, v čističi nájde dobrého parťáka.

Kärcher OC 6-18 PremiumKärcher OC 6-18 Premium

Podobný scenár môže nastať aj u tých, ktorí bývajú v dome, ale hadicu nemajú stále k dispozícii a jej vyťahovanie môže byť pracné. Alebo majú vonkajšiu vodu na zimu vypnutú. A situácia, ktorá sa týka všetkých cyklistov, ktorí radi s bicyklami niekam cestujú, tí si môžu takýto čistič zbaliť do kufra bežného auta.

Naplnená nádrž nepreteká, nehrozí únik vody a jej zásoba stačí na to, že umývanie nie je provizórne, ale bicykle domov cestujú plnohodnotne umyté.

Záhradkárske okienko

Kto má doma balkón, terasu alebo záhradu, ten využije extra tlak vody tiež. Čistič som použil na opláchnutie omietky na terase, dole išla aj stará špina, ktorú som len s tlakom z vodovodu vyčistiť nevedel.

Kärcher OC 6-18 Premium recenzia
Väčšina z nás pozná zelený povlak, ktorý sa robí na dlažbe. Aj so strednotlakovým prístrojom to išlo dole, hoci to chcelo trošku trpezlivosti. Vtáčie exkrementy už netreba kefovať, len treba dať pozor, aby sa prúd vody neodrazil späť. Pištoľ som namieril aj na klasický mach – opäť to nejaký čas zaberie, ale nakoniec vyhrá Kärcher.

Kärcher OC 6-18 Premium testKärcher OC 6-18 Premium review

Menší čistič pre mňa nie

V ponuke sú aj skladnejšie čističe, nízkotlakové a s menšou zásobou na vodu, ale po vyskúšaní modelu Kärcher OC 6-18 Premium viem, že pre mňa by to nebolo dostatočné riešenie. Keď umývam, tak poriadne.

Kärcher OC 6-18 Premium
Preto sa teraz môžem vrátiť späť na začiatok testu, kde som sa označil za ľahko nadpriemerného umývača. Podľa toho sa vám bude lepšie odhadovať, či aj vy potrebujete takýto čistič, alebo oceníte skôr menšie a skladnejšie riešenie. Alebo pokračujete v umývaní v kúpeľniach... Možno sa raz začnú vyrábať cykločističe, ktoré zároveň fungujú aj proti vodnému kameňu. To by boli dve muchy jednou ranou.

Kompletná ponuka Kärcher je dostupná na profile značky v MTBIKER shope, strednotlakový čistič Kärcher OC 6-18 Premium má aktuálnu cenu 299,90 €.