Zdroj: Martin Smida

Ako som presadol z bežného HT na FULL-a (CUBE AMS 130 RACE BLACK)

Tento článok som musel začať písať až potom, ako ma prešla eufória z prvej jazdy na novom full-e. Ale... ani po čase nemôžem povedať, že ma ten dobrý pocit z jazdy opúšťa.

Snažím sa jazdiť MTB aktívne už asi tretí rok, z čoho dva roky som jazdil na hardtaili nízkej až strednej triedy – konkrétne to bol bicykel Leaderfox s výbavou Shimano Deore, V-čkovými brzdami a bežnou odpruženou vidlicou. Fungoval spoľahlivo a postačoval na to, aby som sa previezol po kopcoch a lesoch, spoznal predovšetkým svoje okolie a nadýchal sa čerstvého vzduchu pri úžasných výhľadoch, ktoré sa nadšencom MTB naskytnú snáď pri každej jazde. Aj keď som si občas povedal, že by to chcelo novší lepší bicykel, zakaždým skončilo tým, že tento mi stačí.

Leaderfox s výbavou Shimano Deore
Z omylu ma vyviedol kamarát, ktorý jazdí na full-e a cestu späť na hardtail má naveky zahatanú. Viac krát sme sa boli previezť a “pokecať”. Ja na bežnom HT, on na veľmi dobrom full-e. Pri stúpaní do kopcov sme na tom boli približne rovnako. Pri kostrbatom traili som ja musel bojovať s nerovnosťami a len sa prizerať, ako si on užíva jazdu. A pri zjazde? V každom jednom zjazde mi unikal. Hovoril som si: “On je asi blázon. Ako môže ísť dole tak rýchlo?” Jeho vysvetlenie bolo, že je to tým bajkom. Na jeho naliehanie sme si vymenili bicykle na jednom krátkom zjazde. Dole horskou cestou prepletenou niekoľkými koreňmi sme zišli približne rovnako. Musím povedať, že som cítil nejaký rozdiel, ale pri zjazde som sa viac sústredil na to, aby som nespadol a nepoškodil nie práve najlacnejší cudzí bicykel. Z toho zjazdu som si predsa len niečo zobral – neustále mi to vŕtalo v hlave. Neustále som nad tým premýšľal... Bolo to tým iným rámom? Bolo to tým pružením? Alebo len adrenalínom a čudným pocitom, že som sedel na bajku inej, hlavne cenovej, triedy. Tento chrobák v hlave ma dohrýzol k rozhodnutiu – zmeniť bajk.

Neustále som pozeral bicykle, testy bicyklov, videá... až nakoniec mi manželka dala zelenú, a povedala: “Prestaň slintať a kúp si už nejaký poriadny bicykel...” Tak po určení cenovej kategórie a dlhom vyberaní som sa nakoniec rozhodol pre CUBE AMS 130 RACE BLACK.

So svojimi pocitmi a skúsenosťami sa pokúsim podeliť s Vami v tomto článku. Bajk zo škatule.
Bajk zo škatule
Bicykel doviezol kuriér rovno pred vchod, čiastočne zložený a zabalený v škatuli. Pred prvou jazdou bolo potrebné zložiť ho. Jednotlivé časti boli starostlivo obalené kartónom alebo molitanom, aby sa pri prevoze nepoškodili. Rám, vidlica, zadné koleso, pohon a brzdy boli zmontované. Ostávalo namontovať riadítka, predné koleso, pedále, sedlovku a sedlo. Celé to trvalo menej ako polhodinu. Jediný drobný problém nastal pri nasadzovaní predného kolesa. Brzdové platničky boli stlačené k sebe, takže bolo potrebné jemne ich roztiahnuť nožom alebo tenkým plochým šrobovákom. Pedále neboli súčasťou bicykla. Rozhodovanie medzi platformami alebo SPD-čkami je na bikerovi. V balení nebola pumpa na vidlicu a tlmič (FOX už nedodáva svoje produkty s pumpou).

Nastavovanie
Prvá jazda na FULL-e
Hneď po nasadnutí ma najprv mierne zarazil citeľne širší úchop riadítok. Na prvej jazde som prevetral tento terénny bajk po asfalte, po rozbitej asfaltke aj po lesnej ceste. Na moje prekvapenie, rozdiel medzi hladkou a rozbitou asfaltkou bol len vo zvuku, ktorý vydávali kolesá. Drobné nerovnosti boli naozaj pohltené tlmičom, vidlicou a čiastočne aj stredne nahustenými kolesami. Samozrejme, že na prvej jazde som to mal prepnuté na maximálne pruženie (prepínače v polohe D - zjazd) aj na rovnej asfaltke: “hlavne nech to pruží!!!” " title="
Jazdenie a pocity
Jazda
Po niekoľkých pár stovkách najazdených kilometrov ma stále neopustila eufória z jazdy na tomto skvelom bicykli.

Spočiatku príliš široké riaditka (72 cm) zrazu padnú do rúk ako uliate, čo je poznať hlavne v teréne. Širší úchop dodáva stabilitu a pocit istoty pri nerovných zjazdoch. Gumené rukoväte (gripy) dobre padnú do ruky s rukavicami aj bez nich. Navyše sú zaistené štýlovými červenými kovovými krúžkami, vďaka čomu sa neposúvajú a nekrútia pri zaberaní ani pri brzdení. Rohy (výbava nad štandard), ktoré som na starom bicykli používal najmä pri jazde do kopca, sú v tomto prípade príliš ďaleko od seba (možno je to len o zvyku), takže ich používam zriedkavejšie.

Kožené sedlo Selle Italia poskytuje príjemný, športovo-tvrdý posed. Nastavenie sklonu je skutočne jednoduché – sedlo je vsadené do polkruhového výrezu na konci sedlovky. Dve šróby, ktoré ho držia je možné rôzne dotiahnuť a tým nakloniť sedadlo dopredu alebo dozadu. Nič to ale nemení na tom, že po zime si zadok musí nejakých par desiatok kilometrov zvykať.

Po jazde
Pocit bezpečia a stability dodávajú nie len široké riadítka ale aj pedále Nukeproof – široké hliníkové platformy s ostrými výstupkami. Nepustia topánku ani o milimeter pri výšľape ani pri zjazde a to môže byť suchá, mokrá aj od blata. Zo začiatku som chytal nervy " title=", kedže občas sa mi nepodarilo pri nasadaní umiestniť nohu na pedál tak, ako som zvyknutý. Posunúť ju nebolo možné – len zdvihnúť a znovu položiť. (Tu sa do mňa určite pustia užívatelia SPD-čiek " title=" )

O dobrý kontakt s povrchom a tlmenie nerovností sa starajú dve prefíkané líšky – vidlica FOX 32 Talas CTD s nastaviteľným zdvihom 110-130-150 mm a tlmič FOX Float CTD 200x51 mm. Prefíkaný je hlavne systém CTD, ktorý mení vlastnosti pruženia podľa aktuálnej situácie:

– C (climb - stúpanie) - najtvrdšie nastavenie nízko rýchlostnej kompresie je aktivované pre najlepšiu efektivitu pedálovania.

– T (trail) - stredné nastavenie nízko rýchlostnej kompresie je aktivované pre optimálnu kombináciu efektivity pedálovania a ovládania bicykla v členitom teréne.

– D (descend – zjadz) - optimalizované nastavenie nízko rýchlostnej kompresie pre vyváženú kontrolu a citlivosť v prudkých agresívnych zjazdoch.

Detajl
Samozrejme, že som skúšal všetky možné kombinácie počas jazdy a nevymyslel som nič svetoborné. Len skonštatujem, že jazdné vlastnosti sú najlepšie, pri prepnutí prepínačov CTD na C pri stúpaní, T pri traili a D pri zjazde. Pri tomto treba myslieť na správne natlakovanú vidlicu a tlmič.

Tento systém spolupracuje aj s nastavením sedadla, ak je bicykel vybavený teleskopickou sedlovkou.


Detajl
Na brzdy Magura MT2 treba "stúpať" naozaj zľahka. Páčky majú rozmer ideálny na ovládanie dvomi prstami, ale sú citlivé a účinné (až ostré) - stačí ich stláčať aj jedným prstom. Treba na to dávať pozor hlavne pri zjazde a nečakanom brzdení. Daň za super ľahké tenké brzdové kotúče je to, že počas jazdy občas “zvonia”.

Nakoniec treba spomenúť systém pruženia, čo je tá najpodstatnejšia zmena od hardtailu. Štvorramenný systém FSP 4 Link je navrhnutý tak, aby aktívny zdvih bol čo najmenej ovplyvnený pedálovaním alebo brzdením. Toto som si tiež musel vyskúšať s rôznymi nastaveniami prepínača CTD na vidlici a tlmiči. Ako som už spomínal, najlepšie jazdné vlastnosti bicykla sú dosiahnuté pri správnom nastavení prepínača CTD podľa aktuálnej situácie (stúpanie, trail, zjazd). Pri stúpaní je prepínač prepnutý na C, teda na najtvrdšie pruženie. Nie je to 100% lockout, ale je to tak tvrdé, že pri pedálovaní naozaj nedochádza k hojdaniu a zbytočnej absorbcii energie. Pri trail je pruženie nastavené akurát tak, že hladko vyrovnáva nerovnosti, ale pri pedálovaní nedochádza k hojdaniu. Pri zajzde, nezvyknem moc pedálovať, ale s prepínačom v polohe D je cítiť hojdanie na rovine počas pedálovania, teda pri zjazde by to bolo to isté.

Nastavovanie
K bezpečnej jazde určite prispievajú aj dobré kolesá. Plášte Schwalbe Nobby Nic 2.25 nasadené na ľahkých pevných ráfoch Sun Ringlé dobre držia na mokrej asfaltke aj na rozblatenej lesnej ceste. Okrem asfaltu, blata a špiny som skúsil aj jazdu na snehu. Široké plášte aj v snehu zaberajú celkom dobre, aj keď občas som si želal mať so sebou reťaze alebo lopatu " title="
S blatom a špinou sa počas jázd stretli aj XT prehadzovačka a SLX prešmykač. Aj v týchto náročných podmienkach bolo radenie rýchostí bezproblémové a presné. Jednoznačne k tomu prispieva vedenie laniek vo vnútri rámu. Táto konštrukcia chráni lanká pred špinou a poškodením.

Za povšimnutie stoja aj také detaily ako sú štýlové vínovo-červené doplnky – náboje, osky a rýchloupináky kolies, upevnenie gripov, upevnenie riadítok, sedlo a nápisy na ráme.

Technické údaje
Technické údaje CUBE
Záver
Na záver by som to zhodnotil tak, že prejsť na celoodpružený bicykel, bolo dobré rozhodnutie. Aj napriek tomu že, oproti HT-čku má navyše tlmič a odpruženie, na hmotnosti mu to moc nepridalo. Zjazdy, pri ktorých som sa na hadrdtaili bál pustiť, teraz schádzam s pohodou a istotou, zásluhou šírokých riadítok a dobrého odpruženia. Navyše možnosť zjazdovať v sedle dáva nohám čas na oddych pred ďalším stúpaním. K ešte vyššiemu komfortu pri jazde by určite prispela teleskopická sedlovka a diaľkové ovládanie CTD prepínačov vidlice a tlmiča.

Ak plánujete výmenu starého dobrého hardtailu, určite berte do úvahy nie len nové HT-čka, ale aj celoodpružené modely.

Aby som len nechválil - široké riadítka majú aj nevýhodu. Bicykel sa nevmestí do malého výťahu, tak ho musím, vláčiť po schodoch " title="

[Foto na úvode: Martin Smida]

info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Máte radi ľahké a spratné veci? Vyrážate na švih skoro ráno, prípadne podvečer alebo zdolávate veľké prevýšenie v kopcoch? Tak zbystrite pozornosť...
Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Dobrý pomer vlastností zo sveta cestnej aj horskej cyklistiky, spojených s pohodlím a výkonom. To vôbec neznie zle. Ako sa jazdí v tretrách Kuro Tech a kde majú limity?
Test: Kärcher OC 6-18 Premium – už neumývajte bicykle v kúpeľni

Test: Kärcher OC 6-18 Premium – už neumývajte bicykle v kúpeľni

Veľkorysé riešenie, ktoré má dostatočnú zásobu vody a výdrž batérie aj pre tých, ktorým pri umývaní záleží na detailoch.
keyboard_arrow_up