Radiaca sústava: lanká a bowdeny
Prečo mi to neradí? Mám problém s prehadzovačkou! Časté a frekventované otázky na cyklistických fórach. Čo s tým, ukážem v tejto trilógii článkov o nastavení a základnom servise radiacej sústavy. Prvá časť sa bude venovať lankám a bowdenom, ich výmene a „mojim“ jednoduchým vychytávkam. Začnem pekne asi najmenej náročnou činnosťou na zručnosť.
1. časť: lanká a bowdeny
Problém s radením môže byť vo viacerých etážach celého radiaceho systému. Ak vylúčime problém v samotných radiacich páčkach/gripshiftoch, ktoré už necvakajú ako by mali, tak logickým nasledujúcim prvkom problémov môžu byť bowdeny a lanká. Postupné zhoršenie radenia môžu mať na svedomí práve lankové rozvody. Staré 9sp Shimano prehadzovačky s pomerom 2:1 sú na toto citlivejšie ako dnešné 10sp Shimano sady a všeobecne komponenty SRAM, kde je tento pomer 1:1 alebo sa k nemu blíži. Tento pomer vyjadruje o koľko sa posunie prehadzovačka v pomere k ťahu lanka (pomer 2:1 znamená, že pri pohybe lanka o 1 mm sa prehadzovačka horizontálne posunie o 2 mm).Jazdenie v blate, prachu a vode postupne zanáša bowdeny (hlavne, ak nie je bowden vedený v jednom kuse) a spôsobuje nepresnosti pri radení. Z osobnej skúsenosti viem, že sa určite oplatí prečistiť a jemne premazať bowdeny alebo aspoň vymeniť lanko minimálne raz ročne. Je však dobré raz ročne vymeniť aj samotné bowdeny, čo nie je až taká nákladná položka, keďže veľmi dobre poslúžia aj lacnejšie základné rady bowdenov. Po čase sa aj tak vnútorná vložka v bowdene vyšúcha a lanko bude drieť o vnútornú drôtenú konštrukciu. Výmena a premazanie len dočasne odstráni tento problém. Na druhej strane, pri výmene lanka aspoň zistíme, či bol problém pri radení v bowdenoch alebo nie. Takže, ak po výmene lanka znovu všetko funguje ako má, tak v dohľadnej dobe bude treba vymeniť aj bowdeny, ktoré už pravdepodobne nebudú v dobrom stave.
Pozor:
Ak máte problém s radením, vôbec nemusia byť na príčine bowdeny. Môžete si rovnako prečítať ďalšie články o narovnaní [url 2. časti] a nastavení [url 3. časti] prehadzovačky a prešmyku. S bowdenmi som začal čisto len z praktických dôvodov.
Potrebujeme (obr. 1):
Povinné: [1] radiaci bowden a [2] koncovky s brčkom v dostatočnej dĺžke a počte, [3] dve obyčajné koncovky, [4] radiace lanká, [5] koncovky na lanká
Nepovinné: [6] teplom sťahovaciu bužírku priemeru cca 3 mm (ak nemáte bowden vedený v celku), [7] gumičku do ventilu, [8] prachovku
Výmena:
Ak máme na bicykli bowdeny správnej dĺžky, tak si zapamätáme ich kríženie na riaditkách, aby sme potom nelamentovali, že ako vlastne boli vedené, lebo potom pôvodná dĺžka bowdenov nebude pri zatočení riaditiek stačiť. Ak dávame bowdeny na nový rám, tak si jednotlivé časti budeme musieť namerať a to tak, aby neboli veľmi ohnuté, či zalomené, a navyše, aby sa na riaditkách veľmi nenaťahovali pri ich krajných polohách. To závisí nie len od dĺžky, ale aj od spôsobu kríženia (bowden vedený viac vpredu by mal byť dlhší, lebo pri zatočení sa zachytáva o bowden pod ním). Zase by nemali byť zbytočne dlhé a príliš veľa prečnievať, čo môže byť v teréne aj životu nebezpečné. Veľmi ťažko sa to takto vysvetľuje, treba dobre odhadnúť dĺžku a na nečisto vyskúšať krajné polohy pri zatočení riaditiek. Ak nie sme si istý dĺžkou, tak radšej odstrihneme trochu dlhší bowden ako kratší. O niečo dlhší bowden nikdy nebude tak veľmi vadiť ako príliš krátky, a veľmi dlhý bowden sa ešte stále bude dať neskôr skrátiť. Mne to vyhovuje napríklad takto (obr. 2 a obr. 6). Dĺžka a ohyb vždy závisí od umiestnenia návarkov na ráme. Každý kus bowdenu treba namerať presne na mieru. Dva krát meraj a raz strihaj! To je zlaté pravidlo.Na prehadzovačke a prešmyku uvoľníme a odstrihneme zahnuté konce laniek (lanko potom ľahko prejde bowdenmi) a povyťahujeme jednotlivé bowdeny. Radiace páčky netreba rozoberať, na boku je plastová skrutka, ktorú asi polotočkou uvoľníme (obr. 3). Nacvakáme najnižšiu polohu a lanko pohodlne týmto otvorom vytiahneme. Lanká zahodíme, ale bowdeny si ešte necháme (môžeme znovu použiť koncovky bowdenov, ak nie sú samozrejme zničené). Podľa starých bowdenov nameriame nové (obr. 4). Nemusíme mať špeciálne kliešte, ktoré sú na to určené, ale môžeme ich nastrihať úplne obyčajnými kliešťami. Ak to nepôjde strihnúť vcelku, môžeme si pomôcť tak, že budeme strihať po obvode menšiu skupinku drôtov (obr. 5). Najlepšie ale je, ak bowden prestrihneme na prvý krát. Ak je to potrebné, jeho konce treba potom trochu zabrúsiť a zarovnať (napríklad brúskou) a prípadne aj niečim úzkym roztiahnuť otvor, aby na tom mieste nedrhlo lanko. Nesmú tam trčať zahnuté drôty a rez musí byť hladký a rovný, to dosiahneme práve tým zabrúsením (na obr. 5 pekne vidno, ako to nemá vyzerať!), ale ak je rez čistý netreba nič zarovnávať. Keď už máme nachystané jednotlivé časti, tak strekneme do vnútra bowdenu trochu riedkeho silikónového oleja. Ak by sme tam chceli tam dať hustý olej, tak ho radšej necháme na sucho. Hustý olej by mohol neskôr „zalepiť“ a sťažiť radenie. Bowden má aj tak vnútornú vložku, ktorá zabezpečuje hladký chod lanka, mazanie nie je vôbec nutné. Preto treba časom meniť bowdeny, keď sa táto vložka opotrebuje a zoderie.
Na konce bowdenov nasadíme koncovky s brčkom. Mne sa osvedčili hliníkové. Pôvodné plastové sa mi časom zalomili a znemožnili radenie. Teraz vložíme do tela radenia lanko. Postupne navliekame jednotlivé kusy bowdenov s koncovkami na lanko a ukladáme do rámu. Do tela radenia smerujeme bowden, ktorý ma na jednej strane koncovku bez brčka. Vpredu dávame pozor aby sa navzájom a s brzdovými hadičkami veľmi nekrížili a tak nebránili pri otáčaní (obr. 6). Ak je bowden delený, tak na miesta, kde je lanko bez krytia, vložíme ešte dostatočne dlhý kus sťahovacej bužírky (obr. 7). Tú môžeme neskôr teplom opatrne nahriať, sama sa stiahne a tým okolo brčka zatesní odkryté lanko. Ja ju mám na brčku navlečenú voľne a len zasunutú do návarky v ráme, ako to vidno na obrázku (obr. 2, šípka), mne to osobne takto stačí. Pokračujeme upevnením lanka do prehadzovačky a prešmyku s následným nastavením chodu.
Tipy:
Posledné brčko hliníkovej koncovky idúce k prehadzovačke skrátime asi na polovicu (podľa potreby, aby pri radení smerom hore nebránilo pohybu ramienku, v ktorom je upnuté lanko) a na lanko ešte pred upevnením do prehadzovačky navlečieme prachovku (obr. 8, obr. 1 diel [8]). Týmto spôsobom prekrývam poslednú voľnú časť lanka. Môžete sa inšpirovať. Na lanko a posledné brčko idúce k prešmyku, nasunieme aspoň 7 cm ventilovej gumičky (obr. 1 diel [7]). Tenkým drôtikom túto gumičku na lanku stiahneme. Takto utesňujem moje najkritickejšie miesto na spodnej časti rámu, kde dosť fŕka blato (obr. 9), ale nevýhodou tejto gumičky je, že nevydrží v celku celý rok a má tendenciu po čase popraskať. Takto sa dá utesniť aj lanko prešmyku vedené vrchom, kde zas strieka blato zo zadného kolesa. Prípadne je možné túto ventilovú gumičku dať aj na prehadzovačku, namiesto spomínanej prachovky. Ak sa vám to zdá veľmi nevzhľadné, dajú sa aj na prešmyk použiť viac, či menej účinné tesniace gumičky a prachovky (obr. 1 diel [8]), ktoré sú k dostatiu v najbližšom cykloobchode. Myslím si, že takéto dodatočne utesnenie pomáha udržať radenie dlhšiu dobu svieže a rýchle. Či je to naozaj pravda, priznám sa, neviem, možno to má fakt len taký obyčajný placebo efekt a ani si nemusíte týmto mojim tipom zbytočne komplikovať život.Ďalšie časti:
2. časť: umiestnenie prehadzovačky a prešmyku v ráme [pripravujeme]
3. časť: nastavenie chodu prehadzovačky a prešmyku [pripravujeme]
Komentáre Zobraziť komentáre (11)