Lokalizácia
Formulár sa odosiela
Od základu: Údržba bicykla – ako sa vyhnúť problémom?

Ako na základnú údržbu bicykla, aby ste predišli komplikáciám? Bicykel sa vám odmení tichým chodom a nakoniec ešte aj ušetríte.

Údržba bicykla je veľmi dôležitá. Áno, ušetrí vám problémy. Ušetrí vám aj peniaze. No najmä vám predĺži životnosť komponentov a budete jazdiť na bicykli, na ktorý sa viete spoľahnúť. Zlá údržba môže znamenať rýchlejšiu degradáciu komponentov a v najhoršom prípade dokonca ich zničenie. To môže viesť až k pádu a úrazu.

Údržba bicykla, Karcher čistič na bicykle

Základná údržba:

1. Umytie bicykla

Ako sa hovorí, čistý bicykel je rýchly bicykel. Jazda v teréne znamená, že bicykel vystavujete nečistotám. Tie sa dostávajú do všetkých častí bicykla, či už to je pohon – reťaz, kazeta a prevodníky, pruženie, alebo aj ložiská. Jednoducho je to fakt, ktorý musíme všetci akceptovať.

Ako si správne umyť bicykel?

Tlak vody

V prvom rade vynechajte vysokotlakové čističe a wapky - prípadne ich používajte s citom, ale len na „hrubé“ opláchnutie. Bicykel má veľa pohyblivých častí a tesnení, ktoré sú na vysoký tlak vody citlivé. Vysoký tlak dostane nečistoty aj tam, kde nemajú čo robiť a tie potom spôsobujú zvýšené trenie a opotrebenie. Určite neodporúčam umývať bicykel po každom jazdení. Pokiaľ nejazdíte v príliš špinavých podmienkach, ako je prach a blato, pričom bicykel máte po jazde veľmi špinavý, nemusíte ho nutne umývať.

Nečistoty na bicykli viete zotrieť aj vlhkou handričkou. Keď ide o pohon alebo vnútorné nohy vidlice, resp. piest tlmiča, tie viete vyčistiť aj samostatne. Môže vám pomôcť aj práčka na reťaz, no tú ja nepoužívam.


Rám

Špinavý bicykel po jazde opláchnite vodou a počkajte, kým zaschnuté nečistoty zvlhnú. Ušetrí vám to veľa škrabancov na ráme. Ako druhé použite čistič, ktorý pomôže odstrániť nečistoty z bicykla, keď ho naň nastriekate. Čistič si viete nastriekať aj do špongie, aby dlhšie vydržal.

Údržba bicykla, Karcher

Pohon

Následne môžete kľudne použiť aj agresívnejší čistič s odmasťovacím účinkom, ktorý je určený špeciálne na pohon (najmä keď je reťaz veľmi špinavá). Pomôžte si kefami, ja odporúčam túto na reťaz.

Tesnenia

Dávajte pozor na všetky pohyblivé časti a pruženie. Pokiaľ ide o tesnenia na vidlici, tlmiči a teleskopickej sedlovke, vyčistite ich jemnou handričkou.

Pozor: používajte čističe určené výhradne na bicykel, vyhnite sa rôznym agresívnym čistiacim prostriedkom a organickým rozpúšťadlám.
  1. Tip: kupujte si väčšie balenia, ktoré sú výhodnejšie, mne toto vydržalo takmer tri sezóny (určené na pohon)
  2. Tip: používajte viacero handričiek. Jednu na reťaz, druhú na rám a tretiu na pruženie/teleskopku.
  3. Tip: ak nemáte prístup k vode, využite vedro alebo mobilný čistič výhradne na bicykle


2. Po umytí bicykla

Pohon

Po umytí bicykla je dôležité, aby ste namazali všetko, čo je potrebné. Najmä pohon, avšak ani tam to príliš nepreháňajte. Prebytočné mazivo zotrite handričkou, zabránite tak lepeniu prachu a nečistôt na reťaz, ktoré spolu s prebytočným mazivom vytvárajú tzv. brúsnu pastu. Preto je dôležité zvoliť aj správny typ maziva – ak nejazdíte vo vode a blate, tak bude zbytočné používať mazivo určené do podobných podmienok. Na pohon sa nebudú zbytočne chytať nečistoty a vám sa bude oveľa lepšie čistiť.

Rám

Ak chcete starostlivosť po umytí bicykla ešte zlepšiť, viete si naniesť na rám ochranu - prostriedok, ktorý vie čiastočne odpudzovať nečistoty a bicykel sa bude lesknúť ako nový (čo po ďalšom jazdení pravdepodobne nebude).

Údržba bicyklaako na údržbu bicykla

Pruženie/teleskopka

Mazanie tesnení, čo sa týka teleskopky a pruženia, je diskutabilnou témou. Niekto to odporúča, niekto naopak nie (výrobcovia olejov to samozrejme odporúčajú). Ak chcete pruženie namazať, urobte to prípravkom vyslovene na to určeným (pozor, používajú sa mazivá na tesnenia a nie oleje určené do vnútra vidlíc). Prebytok určite zotrite, pretože v opačnom prípade sa vám budú dostávať na tesnenia nečistoty a efekt bude opačný.

Osky kolies

Po umývaní bicykla treba raz za čas naniesť vazelínu na osky bicykla, čo zamedzí vzniku rôznych pukavých zvukov v zábere, ako aj uľahčí vyberanie osky v budúcnosti. Obdobne treba aplikovať aj vazelínu na závit pedálov, aby závity časom spolu „nezrástli“.

Údržba bicykla

3. Kontrola

Nezabudnite si na bicykli kontrolovať jednotlivé skrutky, aby boli správne dotiahnuté. Je to veľmi dôležité, nakoľko jazdiť napríkd na uvoľnenom kolese nie je komfortné a v najhoršom prípade to vie znamenať aj pád. Pri kontrole používajte momentový kľúč.

Rovnako je veľmi dôležité, aby ste si kontrolovali aj brzdy. Teda hrúbku kotúča, ktorá nesmie presiahnuť minimálny limit a rovnako aj stav platničiek. Pre kontrolu kotúča použite posuvné meradlo. Stav platničiek vidíte aj voľným okom, prípadne ich viete aj zdemontovať. Radšej vymeňte platničky skôr, ako bude neskoro.

Kontrola reťaze

Medzi údržbu bicykla by som zapojil aj kontrolu reťaze jednoduchou mierkou na reťaz. Tá vám naznačí, či je reťaz ešte použiteľná, alebo zrelá na výmenu. Jazda na opotrebovanej reťazi vám časom zničí kazetu, v najhoršom scenári aj prevodník.

4. Podrobnejšia údržba bicykla

Táto údržba je vhodná minimálne raz za sezónu. Samozrejme závisí od toho, ako často na svojom bicykli jazdíte a v akých podmienkach.

ako na údržbu bicykla

Pruženie/teleskopka

Ak jazdíte často a najmä v nepriaznivých podmienkach, treba zoservisovať pruženie a teleskopickú sedlovku. Keďže článok je určený pre začiatočníkov, odkazujem vás najmä na servis. Ak ste však v servise zdatní, viete si tento servis urobiť aj sami – avšak pruženie je tvorené z veľmi veľa dôležitých častí. Robte to veľmi opatrne, prípadne s niekym skúsenejším, aby ste si drahé komponenty nezničili.

Údržba hlavového/stredového zloženia

Ak vám puká stredové zloženie, alebo ste ho už dávno nečistili, je vhodné, aby ste stred namazali. Musíte však rozobrať kľuky, skontrolovať stav ložísk v strede, vyčistiť ich, namazať a zložiť. Nie je to veľmi zložitý proces a ušetríte peniaze za servis. Na namazanie použite opäť vazelínu.


Čistenie hlavového zloženia taktiež nie je zložitý proces a opäť použite vazelínu.


Dolejte tmel do bezdušákov

Bezdušové plášte spolupracujú s tmelom. Ten časom vysychá a tak si dávajte pozor, aby ste ho v prípade potreby doplnili. Určite stav tmelu skontrolujte minimálne dvakrát za sezónu (ak nevymeníte plášť častejšie). Jednoduchým tipom je vziať koleso do ruky a potriasť s ním. Ak to vo vnútri stále „žblnká“, tmelu je ešte dosť.

údržba bicykla

Odvzdušnenie bŕzd/výmena oleja

Brzdy sú tie komponenty, na ktorých závisí vaša bezpečnosť. Preto je nevyhnutné, aby ste ich pravidelne servisovali a okrem výmeny platničiek či kotúča (ktoré som spomínal vyššie) je dôležitá aj výmena oleja a odvzdušnenie. Budete potrebovať brzdový olej a odvzdušňovaciu sadu na daný typ bŕzd.

Na záver

Naučte sa pravidelne udržiavať váš bicykel. Vráti sa vám to v podobe správne fungujúcich komponentov a ich dlhou životnosťou. Ak chcete ušetriť peniaze za servis, viete si jednotlivé úkony s trochou trpezlivosti robiť aj doma sami.

Prečítajte si aj ostatné články zo série Od základu:

Zdroj fotografií: archív redakcie
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Kärcher WD 1 – môj najčastejšie využívaný pomocník
Možno by ste povedali, že ako cyklista najviac používam prenosný nízkotlakový čistič. Ale prvenstvo má v bežnom živote iný mobilný nástroj pre poriadok.
Tvoj domáci servis: výbava pre poriadny bike setup v garáži PR článok
Každý servis sa začína v domácich podmienkach. Základné úkony zvládne po krátkej dobe aj začínajúci cyklista. Prinášame niekoľko tipov na výbavu, ktorá všetko uľahčí.
Bike care – čo doma naozaj potrebuješ PR článok
Bežná údržba je vo väčšine prípadov lacnejšia ako servis. Ponúkame ti pár šikovných vecičiek k domácej starostlivosti o tvojho dvojkolesového parťáka.
keyboard_arrow_up