Od základu: Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity

Dva rôzne svety, dva rozdielne princípy, dva odlišné pocity z jazdy, ale jedna rovnaká zábava. Aké sú rozdiely medzi pevným a celoodpruženým rámom bicykla?

Jazda na horskom bicykli sa nedá úplne zovšeobecniť. Máme viacero disciplín, na ktoré sú vhodné rôzne typy bicyklov. Samostatné disciplíny horskej cyklistiky sme si predstavovali v minulom článku. Horské bicykle sa však vo všeobecnosti delia na dva typy: hardtaily (pevný rám) a full suspension (celoodpružené).

hardtailfull suspension

V čom je rozdiel?

HT (hardtail)

Slovo hardtail (v doslovnom preklade – pevný chvost) napovedá, že pôjde o pevný rám. Pevný rám, ktorý tvorí jeden celok. Teda predný trojuholník a zadný trojuholník (zadná stavba) nie sú rozdelené, ale tvoria spolu jednu súčasť rámu (obvykle tzv. dvojitý diamant). Pri horských bicykloch dopĺňa pevný rám odpružená vidlica, ktorá tlmí nerovnosti. Hardtail teda nepruží?

Pokrokom celého segmentu horskej cyklistiky vznikli pevné rámy, ktoré môžu byť komfortnejšie aj napriek tomu, že majú pevnú zadnú stavbu. Využívajú ohýbanie materiálu pod záťažou. Príkladom je tento karbónový bicykel Ghost Lector.

hardtail vs. full suspension

FS (full suspension)

Slovo full suspension (doslovný preklad – plné odpruženie) naznačuje, že ide o celoodpružený bicykel – má teda pruženie nielen vpredu (odpružená vidlica), ale aj vzadu (tlmič).

hardtail vs. full
Aby mohol rám správne fungovať a tlmiť nerovnosti (vďaka tlmiču), je rozdelený do viacerých častí. Základný princíp je ten, že predný trojuholník je pevný a spojením zadného trojuholníka s tlmiacou jednotkou (tlmič) za pomoci vahadla dosiahneme to, že predný trojuholník a zadná stavba sa medzi sebou hýbu. Tým pádom, keď prejde bicykel cez nerovnosť, pruží nielen predná vidlica, ale aj samotný rám.

hardtail vs. full suspension

Do hĺbky

Samozrejme, princíp vysvetlený vyššie by (okrem výnimiek) nefungoval bez použitia miest otáčania – čapov. V jednoduchosti – medzi prednou a zadnou stavbou sú ložiská, vďaka ktorým sa zadná stavba medzi predným trojuholníkom hýbe a tlmič sa môže stláčať.

hardtail alebo full

Ešte viac do hĺbky

Systém pruženia celoodpružených rámov má aj svoje neduhy, napr. blokovanie pruženia počas brzdenia a pedal-kickback (pootočenie pedálov a kľúk pri pružení smerom vzad). Tieto problémy možno vyriešiť rôznymi systémami pruženia. A to najmä vďaka použitiu dizajnu odpruženia s viacerými čapmi (bodmi otáčania) a vahadlami. Pokiaľ vám to ešte nestačí, odporúčam veľmi dobrý článok, kde sú popísané mechanizmy pruženia detailnejšie.

celoodpružený vs. hardtail MTB

Výhody HT

  • nižšia obstarávacia cena
  • lepšia údržba (absencia čapov a tlmiča)
  • lepšia efektivita pri šliapaní do pedálov (vo všeobecnosti)
  • nižšia hmotnosť
  • jednoduchosť
  • lacnejší servis

celoodpružený vs. hardtail MTB

Nevýhody HT

  • horší komfort
  • takmer žiadna absorpcia nerovností
  • horšia trakcia (rám nepruží, a tak môže zadné koleso pri jazde náročnejším terénom vo vyšších rýchlostiach odskakovať)

celoodpružený alebo hardtail MTB

Výhody FS

  • lepší komfort
  • lepšia kontrola a trakcia
  • menšia únava v náročnom teréne
  • všestrannosť (vhodnejšie aj pre technicky náročnejšie disciplíny)


Nevýhody FS

  • vyššia obstarávacia cena
  • zložitejší a finančne náročnejší servis
  • vyššia hmotnosť
  • horšia efektivita pri šliapaní do pedálov

porovnanie celoodpružený vs. hardtail MTB

Ktorý bicykel je pre koho vhodný?

Vo všeobecnosti sa to nedá jednoznačne určiť. Záleží od toho, akú preferujete disciplínu a ako hlboko máte do peňaženky. Častokrát zaznieva aj otázka – kúpim si (príklad) za 2 000 € celoodpružený alebo hardtail – na ktorom sú lepšie komponenty? Pravidlom je, že hardtail bude lepšie osadený. Okrem toho vás vie naučiť správnej technike a výberu stopy, keďže nemáte zadný tlmič, ktorý vám chybičky viac odpustí. Určite platí fakt, že náročnejšie disciplíny, kde sa jazdí na náročných tratiach a vo vysokej rýchlosti, sú vhodné najmä pre celoodpružené bicykle.

celoodpružený vs. hardtail MTB
Jednoduchšie disciplíny sú vhodné aj pre bicykle s pevným rámom. Avšak všetky ostatné faktory, ako sú financie, komfort či servisovateľnosť, sú už na zvážení samotného cyklistu.

Vedeli ste, že?

Prvý systém pruženia na celoodpruženom bicykli nadizajnoval Brian Skinner, a to už v roku 1983? Je to práve bicykel MCR Descender.

Zdroj fotografií: archív redakcie
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

BULLS 2024 - nemecká kvalita v priaznivej cene PR článok

BULLS 2024 - nemecká kvalita v priaznivej cene

Dnes sa pozrieme na nemeckú značku BULLS, ktorá je menej známa v našich končinách, ale rozhodne má potenciál zaujať.
XC bicykle - stvorené na maratóny PR článok

XC bicykle - stvorené na maratóny

Ak máš na pretekoch tie najvyššie ambície, treba mať natrénované. Ruku k dielu dokáže priložiť aj poriadny bicykel.
Hardtaily okolo 1 000 € – ideál pre začínajúceho cyklistu PR článok

Hardtaily okolo 1 000 € – ideál pre začínajúceho cyklistu

Pri začiatkoch s cyklistikou je výborným riešením kvalitný, ale stále dostupný model. Dnes sa pozrieme na niekoľko „HT-čiek“, ktoré spravia radosť aj nenáročným cyklistom.
keyboard_arrow_up