Od základu: Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity
Dva rôzne svety, dva rozdielne princípy, dva odlišné pocity z jazdy, ale jedna rovnaká zábava. Aké sú rozdiely medzi pevným a celoodpruženým rámom bicykla?
V čom je rozdiel?
HT (hardtail)
Slovo hardtail (v doslovnom preklade – pevný chvost) napovedá, že pôjde o pevný rám. Pevný rám, ktorý tvorí jeden celok. Teda predný trojuholník a zadný trojuholník (zadná stavba) nie sú rozdelené, ale tvoria spolu jednu súčasť rámu (obvykle tzv. dvojitý diamant). Pri horských bicykloch dopĺňa pevný rám odpružená vidlica, ktorá tlmí nerovnosti. Hardtail teda nepruží?Pokrokom celého segmentu horskej cyklistiky vznikli pevné rámy, ktoré môžu byť komfortnejšie aj napriek tomu, že majú pevnú zadnú stavbu. Využívajú ohýbanie materiálu pod záťažou. Príkladom je tento karbónový bicykel Ghost Lector.
FS (full suspension)
Slovo full suspension (doslovný preklad – plné odpruženie) naznačuje, že ide o celoodpružený bicykel – má teda pruženie nielen vpredu (odpružená vidlica), ale aj vzadu (tlmič).Aby mohol rám správne fungovať a tlmiť nerovnosti (vďaka tlmiču), je rozdelený do viacerých častí. Základný princíp je ten, že predný trojuholník je pevný a spojením zadného trojuholníka s tlmiacou jednotkou (tlmič) za pomoci vahadla dosiahneme to, že predný trojuholník a zadná stavba sa medzi sebou hýbu. Tým pádom, keď prejde bicykel cez nerovnosť, pruží nielen predná vidlica, ale aj samotný rám.
Do hĺbky
Samozrejme, princíp vysvetlený vyššie by (okrem výnimiek) nefungoval bez použitia miest otáčania – čapov. V jednoduchosti – medzi prednou a zadnou stavbou sú ložiská, vďaka ktorým sa zadná stavba medzi predným trojuholníkom hýbe a tlmič sa môže stláčať.Ešte viac do hĺbky
Systém pruženia celoodpružených rámov má aj svoje neduhy, napr. blokovanie pruženia počas brzdenia a pedal-kickback (pootočenie pedálov a kľúk pri pružení smerom vzad). Tieto problémy možno vyriešiť rôznymi systémami pruženia. A to najmä vďaka použitiu dizajnu odpruženia s viacerými čapmi (bodmi otáčania) a vahadlami. Pokiaľ vám to ešte nestačí, odporúčam veľmi dobrý článok, kde sú popísané mechanizmy pruženia detailnejšie.Výhody HT
- nižšia obstarávacia cena
- lepšia údržba (absencia čapov a tlmiča)
- lepšia efektivita pri šliapaní do pedálov (vo všeobecnosti)
- nižšia hmotnosť
- jednoduchosť
- lacnejší servis
Nevýhody HT
- horší komfort
- takmer žiadna absorpcia nerovností
- horšia trakcia (rám nepruží, a tak môže zadné koleso pri jazde náročnejším terénom vo vyšších rýchlostiach odskakovať)
Výhody FS
- lepší komfort
- lepšia kontrola a trakcia
- menšia únava v náročnom teréne
- všestrannosť (vhodnejšie aj pre technicky náročnejšie disciplíny)
Nevýhody FS
- vyššia obstarávacia cena
- zložitejší a finančne náročnejší servis
- vyššia hmotnosť
- horšia efektivita pri šliapaní do pedálov
Ktorý bicykel je pre koho vhodný?
Vo všeobecnosti sa to nedá jednoznačne určiť. Záleží od toho, akú preferujete disciplínu a ako hlboko máte do peňaženky. Častokrát zaznieva aj otázka – kúpim si (príklad) za 2 000 € celoodpružený alebo hardtail – na ktorom sú lepšie komponenty? Pravidlom je, že hardtail bude lepšie osadený. Okrem toho vás vie naučiť správnej technike a výberu stopy, keďže nemáte zadný tlmič, ktorý vám chybičky viac odpustí. Určite platí fakt, že náročnejšie disciplíny, kde sa jazdí na náročných tratiach a vo vysokej rýchlosti, sú vhodné najmä pre celoodpružené bicykle.Jednoduchšie disciplíny sú vhodné aj pre bicykle s pevným rámom. Avšak všetky ostatné faktory, ako sú financie, komfort či servisovateľnosť, sú už na zvážení samotného cyklistu.