Test: Ghost Lector Advanced – citeľne iný

V rámci redakčných testov som mal možnosť otestovať už kvantum bikov s pevnou zadnou stavbou. Určite sa medzi nimi našli nadpriemerné a zaujímavé kúsky, no ani pri jednom si nespomínam, že by vzbudil také búrlivé debaty, ako nový Lector.

Nebudem vám klamať, sám som sa na tento test tešil ako malý chlapec. Posledné roky sme si pomaly začali zvykať, že rôzne dlhoročné typické rámové koncepcie nahradili štandardné, jednoduché a dizajnovo čisté tvary rámov. O svete celoodpružených bicyklov ani nehovoriac. Tu je trend nahradzovať zložité kinematiky jednoduchšími a funkcie čapov neraz nahradí pružnosť materiálu vzpier (tzv. zeropivot). V rámci kategórie hardtailov je táto „konfekčná nuda” ešte badateľnejšia a zaužívaný koncept dvojitého diamantu čas od času naruší niekto ako napr. Cannondale s vidlicou Lefty Ocho alebo Mondraker s integrovaným predstavcom na modeli Podium. O to väčšia zvedavosť vo mne hlodala, keď som po prvýkrát uvidel ešte zakamuflovaný Lector na tratiach svetového pohára. Ghost sa totižto rozhodol ťažiskový XC model na rok 2020 prekopať úplne nakomplet a výsledkom je bike, ktorý len ťažko prirovnať k niečomu inému.

Prvý dojem – extravagantný úlet alebo geniálny plán?

Ak by som mal charakterizovať nový Lector len slovom, pravdepodobne by som napísal, že je masívny. Tak pri prvom zhliadnutí naživo na mňa pôsobil nielen rám, ale aj oversize priemer sedlovky, vidlica s hrubšími nohami a kolesá so širokými ráfikmi a objemnými plášťami. Pre Ghost typické ostré hrany v oblasti hlavovky skončili v prepadlisku dejín a nahradil ich klasický oválny dizajn. Vzpery zadnej stavby sú lukovito prehnuté a masívny stred prechádza do širokej sedlovej rúry, ktorá v sebe ukrýva integrovanú teleskopickú sedlovku.

Napojenie horných rámových vzpier na sedlovú rúru vyzerá priam až organicky a rozhodne sa tu materiálom nešetrilo. Z tohto dizajnu tuhosť doslova srší. Aby aj nie, keď bike bol navrhovaný na trate svetového pohára a aktuálne presunutú olympiádu v Tokiu, kde trať pripomína prekážkami skôr také mini-enduro, ako cross-country, ktoré jazdí asi väčšina z nás. Nový Lector teda rozhodne nie je naháňačka v súťaži o najľahší bike a zodpovedá tomu aj hmotnosť, ktorá vo veľkosti M bez pedálov a s dušami v kolesách činí 11,94 kg.

Geometria Superfit – zabudnite na tabuľky a všetko, na čo ste boli zvyknutí

Pokiaľ ste ten typ bikera, ktorý ako prvé pri predstavení nového biku ide skúmať jeho geometriu, tak pri hodnote reachu vám pravdepodobne „odpáli dekel”, alebo si poviete, že musí ísť o tlačovú chybu. Reach pre veľkosť „M” je vysoko nadštandardných 476 mm, resp. pre veľkosť „L” 496 mm. Ďalším atypom je hodnota predného zdvihu. Veľkosti XS, S a M majú vidlicu so 100 mm zdvihu, veľkosti L a XL o dva centimetre viac, čiže 120 mm. Hlavový uhol so 68 stupňami, ako aj 430 mm zadná stavba sú pre všetky veľkosti identické. Dĺžka hlavovky je pre M-ko 90 mm. Dĺžka predstavca a šírka riadidiel sú tiež rôzne pre konkrétne veľkosti. V prípade veľkosti M je predstavec dlhý (lepšie povedané krátky) 50 mm a riadidlá široké akurátnych 740 mm.

Ak by ste mali pocit, že bicykel s takýmto reachom je dlhý ako autobus a vy na tom budete natiahnutí „na supermana”, tak toto zdanie určite klame. Opticky bicykel predlžuje aj sedlovka s offsetom, ktorá je usadená v predsadenej sedlovej rúre z toho dôvodu, aby zadná stavba mohla byť dostatočne krátka a zároveň poskytla dostatok priechodnosti pre 2,35” plášť aj s veľkorysou rezervou.

Veľkosť M je papierovo určená pre osoby s výškou 172 cm - 180 cm, no ja osobne by som určite odporúčal si na bike pred kúpou sadnúť, nakoľko rozsah vysunutia teleskopky je limitovaný dĺžkou „piestnice”. Ja so svojimi 176 cm ju mám vysunutú nadoraz a osoby s krátkym trupom a dlhými nohami by mohli naraziť na problém, ktorý by sa trochu predražil. Museli by ste totižto kúpiť dlhšiu piestnicu, keďže patróna sedlovky je pevne uchytená v ráme a sedlovku nemôžete v rámci rámu povytiahnuť smerom hore.

Komponentové osadenie – Auf Wiedersehen gramárina!

Komponentová skladba verzie Advanced je rozhodne viac zameraná na „šupy-bomby”, ako na chrtenie v preteku do vrchu. Ako už bolo spomenuté vyššie, táto požiadavka vyplýva najmä z tratí svetového pohára, ktoré za posledné roky značne pritvrdili a rockgardeny, dropy a skoky nie sú nič výnimočné. Na druhej strane, bežný hobík asi tiež viac ocení lepšiu tuhosť a životnosť ako pol-kila dole na váhe. No ale poďme k veci!

Na biku nájdete napríklad zapletený set kolies Syntance s ráfikmi s vnútornou šírkou 30 mm (!), ktoré sú obuté na 2,35” širokých Ikonoch. Predné odpruženie Ghost zveril do rúk (alebo skôr do nôh) vidlice FOX 34 Performance Step Cast, ktorú som popravde na 100 mm zdvihu v reáli ešte nevidel. Pohon má na starosti nová sada Shimano XT 8100, kde nájdete 32-zubový prevodník, 170 mm kľuky doplnené o kazetu 10-51z. Koncernovú čistotu rušia len talianske brzdy Formula Cura2, o ktorých čítať zväčša pozitívne recenzie. Predstavec a riadidlá dodal nemecký výrobca Syntace.

Teleskopka 8pins – kapitola sama o sebe

Schválne som vynechal integrovanú fajnšmejkerskú teleskopickú sedlovku 8pins, ktorú ste donedávna mohli vidieť iba na rámoch Litevile. Táto dizajnovo-technická lahôdka pochádza z Rakúska a na jej použitie potrebujete špeciálne dimenzovaný rám. Výhodou tohto riešenia je teleskopka, ktorá sa zasúva do rámu v plnej dĺžke a okrem bezkonkurenčného vizuálu, ktorý pripomína konvenčnú sedlovku, ponúka vďaka väčšiemu priemeru aj vyššiu tuhosť a menší vakel. Nastavenie výšky sedla je úplná brnkačka vďaka zámku hornej polohy vysunutia. Ovládanie je mechanické, pomocou radiálnej páčky. Myslelo sa aj na prípady pádu. Sedlovka je vybavená aj tzv. „overload” spojkou, ktorá zabráni tomu, aby ste pri páde bicykla rotačne poškodili vnútornosti teleskopky.

Sedlovku zaisťuje v zvolenej polohe „okteto” mechanických západiek, ktoré sa hýbu po 6 mm zuboch vo vnútornom priereze a odtiaľ teda pochádza aj samotný názov „8 pins”. Zaujímavosťou je, že sedlovka je k rámu v oblasti gufera fixovaná skrutkou, v blízkosti ktorej sa nachádza aj mazací port na olej. Ak by sa vám z nejakého dôvodu táto teleskopka nepozdávala, nahradiť sa dá akoukoľvek inou pevnou sedlovkou v priemere 34,9 mm alebo inou sedlovkou za použitia príslušnej redukcie. Čo sa týka praktických skúseností, tak vysúvanie sedlovky je extra rýchle, ovládanie ide ľahko a samotnú akciu sprevádza zaujímavý zvukový prejav revolverového cvaknutia ôsmich západiek. Hoci tento typ ovládacích páčiek moc neobľubujem, 8pins to má navrhnuté veľmi dobre a v prípade núdze si viete teleskopku zasunúť aj dlaňou. Trochu horšia je už vzájomná poloha lockoutu vidlice a ovládania teleskopky, ktoré sú blízko pri sebe, dá sa na to však zvyknúť.

Vychytávky na každom kroku – prepracovaná a premyslená výbava

Určite sa budem opakovať, ale často zvyknem hovoriť, že detaily a rôzne vychytávky sú to, čo odlišuje prémiové značky od tých ostatných. Na novom Lectore dizajnéri popustili uzdu fantázii naozaj vo veľkom. Hoci na prvý pohľad to vôbec nie je zrejmé, rám nemá kabeláž vedenú vnútrom. Všetky bowdeny sú totižto vedené zapusteným prelisom spodom rámovej rúry a zakapotované plastovým krytom, ktorý zároveň slúži ako ochrana rámu pred odlietavajúcimi kameňmi. Veľmi šikovné a praktické riešenie 2v1. Tu určite zaplesá aj nejeden mechanik! Ochranu hornej rámovej rúry zabezpečuje hlavové zloženie Arcos Blocklock, ktoré zabraňuje tomu, aby ste pri páde pretočili riadidlá a radením vyryli brázdu do rámu. Sympatické je, že toto hlavové zloženie pritom nevyzerá vôbec masívne a nepotrebuje na ráme žiadne viditeľné dorazy, ako to má napr. Canyon alebo Trek. Ďalšou vychytávkou je možnosť nastavenia šírky sedla, čo umožňuje použité sedlo Selle Italia Adjustable. Nastaviť sa dá dokonca aj sklon excentrických gripov Production Privee, a to v rozsahu +/1 stupeň. Nezabudlo sa ani na dvojicu dier na košíky, keďže stále hovoríme o cross-country biku, s ktorým v pohode absolvujete aj dlhý maratón.

Teória v praxi – odolné XC alebo pretekársky trailbike?

Ghost Lector Advanced 2020 je presne ten typ biku, kedy sa test píše prakticky sám.
Mám na mysli hlavne to, že pri tomto bicykli cítiť naozaj medzigeneračný posun a náskok pred konkurenciou. Mal som možnosť voziť sa aj na minulej generácii Lectora a ja osobne som ten karbónový rám vnímal ako tvrdú, nepohodlnú „zbíjačku”, ktorá mala hmotnosť hliníka. Áno, prenos energie bol výborný, no chýbal mi tam nejaký zábavný faktor, vďaka čomu mi ten bicykel neprirástol vôbec k srdcu. Nový Lector je ale presne pravý opak. Už od prvej jazdy mi bolo jasné, že toto je presne moja krvná skupina a že je nabombovaný všetkými trendami, ktoré by som si na biku vytunoval aj ja. Napriek tomu, že nového Lektora len ťažko nejako škatuľkovať, zaradil by som ho niekam na pomedzie odolného XC-čka a veľmi rýchleho trailbiku. Na tomto biku sa dá toho zvládnuť naozaj veľa a žily na čele mi nenavierali ani v technickejších úsekoch. Zadná stavba dokáže odfiltrovať väčšie rany, no nemá tendenciu sa pohupovať pri frekvenčnom šliapaní. K celkovému pohodliu dopomáhajú aj objemné plášte a široké ráfiky, vďaka ktorým sa ľahké plášte nemajú tendenciu žuť pri nižších tlakoch.

Osobne si myslím, že vpredu by sa uživil v našich podmienkach aj plášť s vyšším vzorkom typu CrossKing alebo Barzo, ale chápem, že takéto mašiny sú navrhované skôr na hladké a upravené trate bez popadaných konárov a voľných kameňov. Ovládanie biku je vďaka položenej hlave a krátkemu predstavcu veľmi stabilné aj vo vysokých rýchlostiach a tým, ktorí sú zvyknutí na stroje s vyšším zdvihom, bude rozhodne sedieť. Najlepšie som sa s týmto bikom cítil na miestnych trailoch, kde sa dal využiť naplno potenciál smerom hore aj dole. Napriek vyššej hmotnosti nemôžem povedať, že by bol bike lenivý, alebo ťažkopádny. Akcelerácia je vďaka tuhému stredu výborná a Lector išiel do vzduchu omnoho ochotnejšie ako väčšina bikov tejto kategórie. Ja som si na ňom pohopsával cez korene jedna radosť. Svoj podiel má na tom určite aj nízky standover a možnosť zasunúť sedlo „proklatě nízko”. Toto je praktické aj pri skladaní biku do kufra auta. Paradoxne mi vyhovovali aj mäkké gumové gripy, ktoré som ako jedny z mála nemal chuť vymeniť za silikónové esíčka ani pri jazde bez rukavíc. Z vecí, ktoré mi prekážali, už štandardne ofrflem inverzné zamykanie vidlice, ktoré malo tendenciu pri skokoch alebo nepresnom stláčaní páčky teleskopky zamknúť vidlicu. Toto však nie je problém Ghostu, ale FOX-u.

Chod vidlice je ukážkový a vyššia tuhosť vôbec nie je na škodu veci. Milé prekvapenie boli pre mňa aj brzdy Formula Cura2. Posledné roky som si zvykol, že na bicykloch človek nájde vo väčšine prípadov Shimano alebo Sram, výnimočne nejaká tá magura. Formuly sú taká nečakané exotika, ktorá ale rozhodne nesklamala. Výkon aj modulácia je na výbornej úrovni, a tvar páky bude tiež vyhovovať všetkým zarytým shimanistom. Jediným tŕňom v oku sú malé „točítka” na nastavenie vzdialenosť páky od gripu, ktoré proste prstami točiť nejdú, za to sa však o ne dobre odiera kĺb ukazováka pri radení, nakoľko sú CNC brúsené hrany pomerne ostré. Našťastie je v nich však otvor na inbus, ktorými si reach pák viete nastaviť a viac sa v tom vŕtať netreba. Ako brzdové médium je tu použitý minerálny olej, čo je na domáci servis rozhodne lepšia alternatíva. Ak by som to mal teda nejako zhrnúť, po stránke jazdných vlastností je nový Lector skvelý, inovatívny a hravý bike, s ktorým sa nestratíte na maratóne a ani počas víkendového objavovania nových trailov. Ak by som uvažoval nad nejakým rýchlym univerzálnym hardtailom, tak by som asi ťažko hľadal rovnocenných súperov.

Plusy

• tuhý robustný rám a odolné komponenty
  • nárazy pohlcujúca zadná stavba
  • integrovaná teleskopka so skvelým chodom
  • hravá a obratná geometria
  • ochrana spodnej aj hornej rámovej rúry
  • možnosť osadiť dva košíky na fľaše
  • nastaviteľné sedlo a gripy
  • tuhá vidlica FOX 34 SC
  • ráfiky s vnútornou šírkou 30 mm
  • objemné TLR plášte
  • výkonné brzdy s dobrou moduláciou

Mínusy

• vyššia hmotnosť
  • inverzný zámok vidlice
  • horšia vzájomná ergonómia ovládania teleskopky a lockoutu
  • nepoužiteľné nastavenie reachu brzdovej páčky

Pár slov na záver – komu bude tento bike sedieť?

Nový Lector je svojím spôsobom kontroverzný model. Určite po stránke dizajnu nebude všetkým po chuti a na prvý pohľad aj geometria vyzerá ako slušný úlet. Napriek tomu je to môjmu srdcu najbližší hardtail, na akom som za posledné roky sedel. V reáli nevyzerá vôbec tak divoko, ako by sa mohlo zdať a pravdou je, že všetky tie pokrútené rúrky majú svoje funkčné opodstatnenie. Kvantum dobrých technických nápadov a progresívna geometria robia z tohto biku nadčasový model, za ktorý sa nebudete musieť hanbiť ani o niekoľko rokov.

Dovolím si povedať, že takto nejako by mal fungovať moderný hardtail v roku 2020 a osobne si myslím, že o rok-dva bude takto koncipovaný model štandardom aj u väčšiny ostatných výrobcov. Cena vzhľadom na to, že sa jedná o novinku, nie je najnižšia, no kvantum inovácií za to rozhodne stojí.

Na záver ešte doplním, že maloobchodná cena testovaného modelu je 3 500 € a kompletné údaje o špecifikácii a geometrii superfit nájdete na tomto odkaze.