Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Horská cyklistika sa delí na viacero disciplín – od bežného lesného/asfaltového jazdenia do kopcov až po extrémne náročné zjazdy. Ktoré disciplíny poznáme a ako sa volajú?

MTB – mountainbiking alebo horská cyklistika prešla za posledné desaťročia veľkým vývojom. Niektoré disciplíny sú staršie, iné sme tu pred pár rokmi ešte ani nemali. V tomto článku si jednoducho rozdelíme disciplíny a spúšťame tak sériu, ktorá pomôže začiatočníkom v oblasti horskej cyklistiky.


XC: Cross-Country

Je to jazda zameraná prevažne na dlhšie trasy a výkonnosť jazdca. Trate zahŕňajú rýchle rovinaté úseky, mierne aj strmé stúpania a to niekedy aj v náročnejšom technickom teréne. Prípadne sa ide aj cez koreňové a kamenisté úseky. Na druhej strane tu máme menej náročné zjazdy, ktoré by sa dali prirovnať k jednoduchým lesným cestičkám. Pozor, pri svetovom pohári v XC sú trate za posledné roky omnoho ťažšie, pričom je terén na pretekárskych tratiach pre profesionálov tvorený tak, aby ukázali svoju schopnosť prejsť aj technickejšie úseky v rýchlosti.


Bicykle sú ľahké, aby sa jazdcom tejto disciplíny ľahko a rýchlo šliapalo do kopca. Rámy bicyklov sú pri drahších modeloch vyrábané z karbónu, tie dostupnejšie sú z hliníka. Kvalitný hliníkový rám može mať taktiež veľmi nízku hmotnosť – práve tá umožňuje cyklistom tejto disciplíny jazdu na dlhé vzdialenosti.


Tieto bicykle majú zväčša 29-palcové kolesá a možnosť uchytenia viacerých košíkov na fľašu (keďže predpokladáme jazdu na dlhšie trasy). Pruženie má zvyčajne možnosť uzamknutia (po anglicky lock-outu), čo prinesie cyklistovi lepšiu efektivitu a komfort pri šliapaní do kopca.

Cross-country bicykle sú v ponuke ako celoodpružené, tak aj hardtaily – teda s pevnou zadnou stavbou. Zdvih vidlice (slangovo – vpredu) a zadnej stavby (slangovo - vzadu) býva zvyčajne od 80 po 120 milimetrov. Geometria bicyklov prispieva k efektívnemu šliapaniu a výbornému prenosu energie. Novým trendom sú bicykle obdobnej kategórie – downcountry, ktoré majú v niektorých prípadoch vyšší zdvih, ako aj agresívnejšiu geometriu pre jazdu z kopca.


  • Kolesá – prevažne 29
  • Materiál – dostupnejší hliník ako aj prémiovejší karbón
  • Čo najnižšia hmotnosť bicykla

    Trail (skratka TR)

    Anglické slovíčko trail sa v MTB terminológii vyskytuje naozaj často. Je to označenie pre lesné trasy, ktoré sa jazdia na horských bicykloch. S týmto súvisí aj popis tejto kategórie bicyklov.


    Je to disciplína, pri ktorej je jazda kombináciou ako rýchlosti, tak aj technickejších úsekov, pri ktorých cyklista jazdí aj po nerovnostiach (väčšinou prírodného charakteru), ako sú korene a kamene. Veľkosť týchto nerovností sa odzrkadľuje na náročnosti tratí (trailov). Tie nájdeme na mape podľa farieb (pri väčšine značení je najjednoduchší trail značený zelenou farbou a čiernou farbou ten najnáročnejší). Trate zahŕňajú výšlapy aj zjazdy. Na tratiach vieme nájsť taktiež aj menšie umelé prvky vytvorené človekom, napríklad klopené zákruty a skoky.

    Práve kvôli nerovnostiam majú trailové bicykle vyššie zdvihy a agresívnejšiu geometriu bicykla (za účelom stability), ktorá však poskytuje jazdcovi aj výborné vlastnosti pri výšlapoch do kopca. Zdvih trailových bicyklov je od 120 po 150 milimetrov (ako vpredu – na odpruženej vidlici, tak aj vzadu – zdvih zadnej stavby).


    Trailové bicykle majú väčšinou taktiež možnosť lock-outu, namontovania košíka a v niektorých prípadoch aj skrytý úložný priestor (napríklad pre tyčinku alebo dušu), prípadne aj skryté náradie (multikľúč).
  • Kolesá – prevažne 29
  • Materiál – dostupnejší hliník ako aj prémiovejší karbón

    All Mountain (skratka AM)

    AM je v doslovnom preklade – všetky hory. Znamená to, že bicykle sú určené takmer na všetky povrchy, pričom práve všestrannosť je to, čím sa pýšia. Toto rozdelenie bicyklov sa používa trochu menej ako v minulosti, no je to akýsi prechod medzi trailovými a enduro bicyklami (ktorým sa budeme venovať nižšie).


    Jazda je zvyčajne po náročnejších tratiach - trailoch, pričom ich náročnosť je vidieť najmä pri jazde z kopca. Častokrát sa tu vyskytujú náročnejšie technické úseky, väčšie nerovnosti, ale aj umelé prvky na trailoch – klopené zákruty a rôzne typy skokov.


    Tieto bicykle sú na vyšších zdvihoch a to od 140 do 160 mm vpredu aj vzadu. Geometria je trochu agresívnejšia, pretože je tam predpoklad jazdy na náročnejších trailoch. Spoločné s trailovými bicyklami majú možnosť lock-outu, namontovania košíka na fľašku, aj skrytý úložný priestor.
  • Kolesá – prevažne 29
  • Materiál – dostupnejší hliník ako aj prémiovejší karbón

    Enduro (skratka EN)

    Disciplína enduro (pozor, nezameňte si ju s disciplínou na motorkách) sa vyvinula približne 2 až 3 dekády dozadu. Jej názov vyplýva zo slova endurance (vytrvalosť). Táto disciplína vznikla práve novou formou pretekov, kde jazdia cyklisti na veľmi náročných trailoch z kopca, pričom si následne musia vlastnými silami vyšliapať kopec aj smerom nahor. Takýto spôsob je práve náročný na spomínanú vytrvalosť.


    Pretekári jazdia niekoľko tratí alebo okruhov za sebou, čím sa náročnosť tejto disciplíny zvyšuje. Na tratiach nájdeme náročné a veľké prírodné nerovnosti a v niektorých prípadoch aj náročné umelé prvky. Preto musia byť bicykle konštruované tak, aby vydržali rýchly a ťažký zjazd z kopca, ale zároveň poskytujú možnosť šliapania do kopca, keďže aj o to ide v tejto disciplíne.


    Zdvih bicyklov je od 150 po 180 mm a v niektorých prípadoch aj 190 milimetrov. Geometria bicyklov je oproti ostatným veľmi agresívna, bicykle majú väčší rázvor kolies, čo prispieva stabilite. Na týchto bicykloch sa šliape do kopca náročnejšie, keďže sú vytvorené aj pre poriadne zjazdy.


  • Kolesá – prevažne 29
  • Materiál – dostupnejší hliník ako aj prémiovejší karbón
  • Možnosť pripevnenia košíka na fľašu ako aj skrytého úložného priestoru (pri niektorých modeloch)

    Downhill (skratka DH)

    Toto je jazda vyslovene z kopca. V tejto discilpíne ide iba o zjazd, pričom sa na kopec dostanú cyklisti práve lanovkou. Trate bývajú extrémne náročné, sú na nich veľké nerovnosti, veľké skoky aj strmé úseky. Pretekárom ide práve o čo najrýchlešiu jazdu z kopca, resp. čo najkratší čas od štartu do cieľa.


    Preto sú bicykle konštruované s menším ohľadom na hmotnosť a s čo najlepšími vlastnosťami pri extrémnom používaní. Tomu prispieva veľmi agresívna geometria, ktorá nie je v žiadnom prípade vhodná pre výšľap do kopca. Zdvih týchto bicyklov je zväčša 200 milimetrov.
  • Kolesá – prevažne 29
  • Materiál – dostupnejší hliník ako aj prémiovejší karbón


    Toto sú najrozšírenejšie kategórie horského bicyklovania. Teraz si predstavíme aj také, o ktorých ste možno nevedeli, ale určite stoja za zmienku. Bikeri v týchto disciplínach využívajú svoju kreativitu a jazdia takpovediac pre štýl.

    Freeride (skratka FR)

    Ak je downhill o tom, aby ste prešli trať čo najrýchlejšie, tak freeride je pravý opak. Čas je tu irelevantný. Ide o to, akým spôsobom prejde jazdec danú trať, ktorá spočíva najmä zo skokov a dropov. V tejto disciplíne sa hodnotí práve štýl jazdcov, kreativita trikov, ako aj technické zručnosti (keďže pretekári jazdia dole kopcom).


    Pretekári používajú špeciálne upravené zjazdové bicykle, aby sa im robili triky čo najjednoduchšie, no zároveň musia bicykle vydržať tvrdé nárazy z dopadov skokov. Najznámejším podujatím freeridu je Red Bull Rampage.


    Dirt/slopestyle

    Sú to dve rozdielne disciplíny. Ak je dirt o skokoch a trikoch, slopestyle je jeho násobkom. Dirt alebo dirt jumping je spôsob jazdenia na bicykli cez špecifické skoky - dirty, ktoré majú veľmi strmý dopad a odraz. Tým pádom vedia jazdca odraziť do poriadnej výšky, kde predvádza svoju zdatnosť v rôznych trikoch. Či už je to backflip alebo 360, kreativite sa medze nekladú.


    Slopestyle je disciplína, ktorú jazdia pretekári aj na rôznych podujatiach, ako napríklad Red Bull Joyride. Trať pozostáva z veľkých skokov, dropov ako aj rôznych iných prvkov, ktoré majú za cieľ dostať jazdca poriadne vysoko do vzduchu. Tam predvádza svoje triky, pričom sa opäť hodnotí ich prevedenie, kvalita a kreativita.

    Dirtové bicykle sú vyrábané na 26-palcových kolesách so zdvihom 100 mm. Bicykel je menší, nižší a určený na čo najlepšiu obratnosť vo vzduchu. Zvyčajne na dirtových bicykloch nájdete singlespeed, čo je iba jeden prevod. Rám je pevný, teda nejde o celoodpružený rám.


    Bicykle na slopestyle sú už častokrát celoodpružené, pričom efektivita vo vzduchu a obratnosť sa samozrejme zachováva.


    Vedeli ste, že?

    Prvé majstrovstvá sveta v downhille (zjazde) sa konali už v roku 1990 pod záštitou UCI. Hostilo ich mesto Durango v Colorade.
    Zdroj fotografií: archív redakcie, Red Bull Content Pool
  • report_problem Našiel si v texte chybu?
    tomasmartinak 
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Formulár sa odosiela
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    BULLS 2024 - nemecká kvalita v priaznivej cene PR článok

    BULLS 2024 - nemecká kvalita v priaznivej cene

    Dnes sa pozrieme na nemeckú značku BULLS, ktorá je menej známa v našich končinách, ale rozhodne má potenciál zaujať.
    Pozvánka: Mesiac október - koniec sezóny je ešte ďaleko

    Pozvánka: Mesiac október - koniec sezóny je ešte ďaleko

    Vrchol pretekov už máme viac-menej za sebou, ale sezóna rozhodne nekončí.
    XC bicykle na prvé preteky - na tréningy aj maratóny PR článok

    XC bicykle na prvé preteky - na tréningy aj maratóny

    Máte už niečo natrénované a za sebou aj nejaké prvé súťažné skúsenosti? Narazili ste na limity svojho bicykla? Vyberte si u nás svoje nové pretekárske „náčinie“...
    keyboard_arrow_up