Down Country - nová móda, alebo prirodzená evolúcia?

Kategória Down Country bicyklov je v poslednom období pomerne diskutovanou témou. Ide len o marketérmi umelo vytvorenú kategóriu, alebo sa etabluje v ponuke rovnako dobre ako gravel biky?

Ak vás tento segment bikov zaujíma, v tomto článku sa vám pokúsim priblížiť, aké sú hlavné znaky DC bikov, prečo vlastne táto kategória vznikla a komu sú tieto bicykle určené.

Tak ako všetko, aj cyklistický priemysel sa vyvíja a mení a s tým súvisí aj prílev rôznych nových štandardov a kategórií. Kým napríklad také „plus size” biky s 27,5” palcovými kolesami na trojpalcových gumách popravde veľa vody nenamútili a po pár sezónach sa prakticky vytratili z ponuky výrobcov, kategória gravelov zažíva doslova boom a už aj samotné gravely majú rôzne podkategórie typu bikepacking, odpružené gravely alebo napríklad pretekársky orientované gravely. Obdobne možno skonštatovať úspech aj pri mullet bikoch, ktoré si našli svoje stabilné miesto jednak v elektrosegmente, ako aj v gravity disciplínach a dnes už nie sú ničím výnimočným.


Nová doba! - Trail vyhadzuje Enduro

Kategória Down Country (DC) bikov vyvstala vlastne z posunu ostatných kategórií v oblasti zdvihu odpruženia. Kým pred desiatimi rokmi sa ako „trailbike” označovali bicykle so zdvihom 120 mm, tak dnes už sa pokojne ako trailbike označujú aj bicykle so zdvihom vidlice 150-160 mm. Rovnako aj endurá už dávno nie sú mašiny so 150-160 mm vidlou, ale bežne natrafíte aj na kúsky so 180 mm vidlicou.

Svet XC ide cestou prepákovaných jednočapov typu zero-pivot kvôli nízkej hmotnosti a vyššej tuhosti.
Rovnako aj XC biky za posledné roky prešli výrazným posunom a na zdvihy pod 100 mm prakticky nenatrafíte. Napr. taký Scott svoje karbónové XC fully ponúka už len so zdvihmi 120/120. Za posledné roky sa prakticky vytratili z ponuky výrobcov kategórie All-Mountain a Freeride. Ak mi neveríte, schválne si skúste rozkliknúť ponuku niektorého veľkého výrobcu. Na druhej strane posun nastal trochu aj v štýle jazdenia. Veľmi veľa jazdcov miesto výletníckeho „ikscéčkovania” lesných zvážnic začalo vyhľadávať viac traily, bikeparky a rôzne trail-rezorty s umelo vybudovanou sieťou trailov. Logicky tu tak vznikol prázdny priestor medzi kategóriou pretekárskych XC bikov a trailbikov, ktoré už sú predsa len viac orientované na technickejšie jazdenie.


Kompromis alebo univerzál? - mix Cross Country a trailovej DNA

Túto medzeru začali výrobcovia spočiatku vypĺňať „mačkopsami” v podobe zrecyklovaných XC modelov, na ktoré osadili prednú vidlu s o 2 cm vyšším zdvihom a trochu pomenili komponentové osadenie, najmä plášte, šírku riadidiel a predstavca. Postupne prichádzali modely, ktoré mali modifikované vahadlo alebo zadnú stavbu, aby sa mohol použiť dlhší tlmič bez negatívneho ovplyvnenia geometrie, až začali pomaly pribúdať čistokrvné DC modely, ktoré majú s XC raketami len pramálo spoločné.

Tieto bicykle sú určené pre ľudí, ktorí si chcú užiť rovnako cestu hore, ako aj následný zjazd. Vo výšľapoch človeka nelimitujú veľké zdvihy a vďaka trailovej geometrii a použitiu poriadnych plášťov to nie je problém pustiť svižne aj smerom dole. Samozrejme nemôžete očakávať, že na DC biku vyhráte maratón, alebo že s ním budete excelovať na DH trati. No pre jazdcov, ktorí hľadajú skôr bike, ktorý váži len o niečo viac ako XC, zvládne rovnako dobre celodenný výlet, ako aj blbnutie na miestnych trailoch, by to mohlo byť to pravé orechové. Veľa ľudí žije mimo vysokých hôr a defacto veľké zdvihy v reáli ani až tak nevyužije, čo však neplatí o progresívnej geometrii.



Moderné XC alebo Down Country? - podľa čoho to spoznám?

Odhliadnuc od výšky zdvihu a geometrie, XC stroje boli a vždy budú stavané na pretekárske použitie, z čoho vyplýva jednak orientácia na čo najnižšiu hmotnosť, ako aj na efektivitu šliapania. DC biky, ktoré nevychádzajú z XC bikov, majú obvykle zložitejšiu kinematiku zadnej stavby. Svet XC ide cestou prepákovaných jednočapov typu zero-pivot kvôli nízkej hmotnosti a vyššej tuhosti. DC biky nájdete skôr so štvorčapmi, virtuálmi, DW-linkami, proste s nejakými tými čapmi navyše.

Tu sa určite viac hrá na funkciu, ako na hmotnosť. Na XC bikoch nájdete aj remote-lockout vidlice a tlmiča na riadidlách, čo u DC bikov nebýva až tak zvykom. Rozdiel je aj v použití plášťov. Pokiaľ nájdete na XC biku 2,4” plášte, tak to budú pravdepodobne Maxxis Aspen s nízkym vzorom dezénu a s polovičnou hmotnosťou, ako napr. taký Maxxis DHR, ktorý nie je problém nájsť na prednom kolese drsnejších DC bikov. Na XC bikoch pravdepodobne tiež nenájdete fičúry, ako úložný priestor v ráme, úchyty na náradie, alebo protektor spodnej rámovky. Na DC bikoch bude určite väčšia pravdepodobnosť prítomnosti flip-chipu, ktorým si viete geometriu ešte dodatočne upraviť.


Hlavné znaky Down Country bicyklov

  • 29” palcové kolesá, celoodpružený rám
  • predný zdvih 120-130 mm
  • zadný zdvih 100-120 mm
  • vidlica s 34/35 mm vnútornými nohami
  • geometria podobná trailbikom
  • použitie odolnejších pláštov s agresívnejším vzorom
  • použitie kotúčov s väčším priemerom/prítomnosť štvorpiestikových bŕzd
  • širšie riadidlá, kratšie predstavce
  • prítomnosť teleskopickej sedlovky
  • odolnejšie kolesá, širšie ráfiky


Pár slov na záver

Ak máte pocit, že nová kategória Down Country bikov je tak trochu znovuobjavenie Ameriky, tak máte aj nemáte pravdu. Z historického hľadiska samozrejme biky so 120/120 mm zdvihu existovali aj dávno predtým a aj samotní jazdci (vrátane mňa) si takéto upgrady na svojich XC bikoch robili. Rozdiel je však v tom, že samotní výrobcovia začali ponúkať takto koncipované bicykle s vyladenou geometriou, adekvátnym odpružením a komponentovým osadením až posledné roky. A ruku na srdce, 120 mm biky spred 10 rokov, čo sa týka ich schopností, určite neboli na takej úrovni ako dnešné DC biky.

Snahou týchto bikov je skĺbenie toho najlepšieho zo sveta XC a Trailu a sú cielené na jazdcov, ktorí si chcú jazdu hlavne užívať, či už smerom hore alebo dole, zároveň nepotrebujú stáť na bedni a ani nemajú ambície na to, aby skákali metrové dropy a lavice v dĺžke Audi A8. Podľa môjho osobného názoru je takýchto jazdcov naozaj veľa a myslím si, že táto kategória bikov neskončí v prepadlisku dejín po úvodných dvoch sezónach. Ak máte iný názor, pokojne ho napíšte do komentára .
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Mondraker - španielske novinky do novej sezóny PR článok

Mondraker - španielske novinky do novej sezóny

Mondraker má v novej sezóne veľké ambície na vrcholovej úrovni, no nezabúda ani na súťaživých nadšencov, trailových či víkendových jazdcov. Pozrite si spolu s nami novinky z horúceho Alicante.
XC bicykle na prvé preteky - na tréningy aj maratóny PR článok

XC bicykle na prvé preteky - na tréningy aj maratóny

Máte už niečo natrénované a za sebou aj nejaké prvé súťažné skúsenosti? Narazili ste na limity svojho bicykla? Vyberte si u nás svoje nové pretekárske „náčinie“...
keyboard_arrow_up