Od základu: Plášte pre MTB – základný výber a tipy

Plášte sú najdôležitejšou časťou na bicykli. Ako si vybrať plášte a na čo si dávať pozor? V tomto článku vás prevedieme základnými tipmi.

Kým niekto rieši ideálne plášte celý život, inému je to jedno. Pri ich výbere je neskutočne veľa faktorov, na ktoré treba dávať pozor a porovnávať ich medzi sebou. Môžete mať ten najlepší bicykel, no ak máte nesprávne alebo nekvalitné plášte, celý pôžitok z jazdy je fuč. Nezabúdajte, že plášte sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom.

ako si vybrať MTB plášte
Vysvetlime si v jednoduchosti, aké časti má plášť. Rozdelíme si to do 5 bodov. Príklady budú na mojich obľúbených plášťoch Maxxis.

    1. Casing – kostra plášťa. Sú to jemné vlákna, ktoré tvoria „kostru“ plášťa. Čím má plášť viac vrstiev, tým je pevnejší a teda menej náchylný voči prepichnutiu a prerezaniu. Každý výrobca má rôzne názvy a poučky, no pri Maxxise máme buď single ply alebo dual ply casing (jedna alebo dve vrstvy). Hustotu vlákien pri casingu nám hovorí údaj TPI – Threads Per Inch (počet vlákien na palec). Čím je číslo vyššie (príklad 120 TPI), tým je plášť ľahší, avšak aj viac náchylný na prerezanie ako plášť s nižšou hodnotou TPI pri casingu (napr. 60).

    2. Bočnica. Bočnica plášťa dostáva pri jazdení najviac zabrať. Preto ju výrobcovia zosilňujú. Opäť platí staré známe: čím masívnejšia bočnica, tým vyššia hmotnosť plášťa. Maxxis udáva opäť rôzne typy bočníc – EXO, EXO+, DD – double down a DH casing.


Plášte pre MTB, základný výber a tipyako si vybrať MTB plášte

    3. Pätka. Pätka plášťa slúži na to, aby plášť poriadne držal na ráfiku. Pätky môžu byť z rôznych materiálov (drôt, kevlar a dokonca aj karbón), pričom drôtené pätky nájdeme najčastejšie na najdostupnejších plášťoch, ktoré zväčša nepodporujú použitie na bezdušový systém. Drôtený plášť sa nedá ani zložiť – teda drží svoj tvar. Kevlarová pätka je oproti drôtenej aj ľahšia. Drôtená pätka býva častokrát aj pri najodolnejších DH plášťoch, kde hmotnosť nehrá až tak významnú úlohu, keďže nešliapete do kopca.

    4. Zmes gumy. Dezén plášťa, ktorý sa stretáva s terénom, môže byť vyrobený z rôznych typov gumy, prípadne ich kombináciou. Najlacnejšie plášte majú zvyčajne jednu zmes (plášte sú na pocit tvrdšie). Dvojzmes znamená, že na bočných štuploch je použitá mäkšia zmes gumy, kvôli lepšej priľnavosti – gripu v náklonoch. Ešte viac zmesí gumy (pri Maxxise napr. trojzmes) znamená viac gripu, avšak s rapídne narastajúcou cenou. Výrobcovia tieto zmesy prispôsobujú samozrejme aj jazdnému štýlu disciplíny – príklad 3C MaxxGrip, 3C MaxxTerra a 3C MaxxSpeed.

    5. Dezén plášťa tvoria štuple (odborne figúry) – výstupky, ktoré sa dotýkajú terénu. Čím sú vyššie, tým majú lepšiu schopnosť „zarezať sa“ do terénu a taktiež majú aj lepšie brzdné vlastnosti. Avšak na druhej strane majú vysoké štuple aj zlý valivý odpor – teda sú pomalšie.

Toto boli základné faktory, podľa ktorých si viete vybrať plášť. V podstate ide vždy o kompromis: chcete čo najviac gripu a odolnosti – plášť bude mať vyššiu hmotnosť. Vyššiu hmotnosť je na kolesách ozaj cítiť, keďže ide o rotačnú hmotnosť. Ak si myslíte, že pár gramov (prípadne stoviek gramov) vás nezabije, porovnajte si ľahší a ťažší plášť pri dlhšom výšľape. Je to naozaj rozdiel.

MTB plášteako si vybrať MTB plášte

A čo životnosť plášťa?

Mäkšia zmes gumy vydrží samozrejme menej. Závisí to však aj od terénu, kde jazdíte. Ak jazdíte na kamennom povrchu, guma sa častokrát aj trhá – rýchlejšie opotrebúva.

Rozdiel medzi predným a zadným pláštom

Ideálnym kompromisom je dať dopredu plášť, ktorý je z mäkšej zmesi, pretože predné koleso vedie stopu. Zadné sa častokrát zasekáva (pri brzdení), čím sa viac opotrebúva. Pri výbere zadného plášťa odporúčam brať tie, ktoré majú zosilenú bočnicu. Predsa zadný plášť prerežeme o nejaký kameň skôr ako predný.


Bezdušové použitie

Pokiaľ jazdíte s dušami, je v princípe jedno, aký plášť si kúpite – myslím tým, či bude mať označenie TR – Tubeless Ready (označenie je pri Maxxise, no ostatní výrobcovia to majú podobne). Pokiaľ však chcete plášť použiť bez duší, je nevyhnutné kúpiť priamo na to určený plášť.

Plášte pre MTB, základný výber a tipy

Ako dlho mám jazdiť na mojom plášti?

Kým sa nezošúcha. A teraz vážne, trochu obšírnejšie. Nový plášť má najlepšie jazdné vlastnosti. Čím viac sa plášť opotrebúva, hrany štupľov sa zaobľujú a štuple sa až tak nezarývajú do terénu, ako by sa mali. Keď už budú brzdné vlastnosti na zadnom plášti minimálne, je neskoro. Nevravím, že máte vyhadzovať plášte po pár použitiach, no na druhej strane sa na ne chcete počas jazdy spoľahnúť.

Ak prerežete nový plášť zboku, tak?

Tak plášť určite nevyhadzujte. Bočnica plášťa sa dá opraviť, či už podlepením fľakom alebo dokonca aj zašitím plášťa. Je s tým veľa roboty, no pokiaľ sa vám to nechce robiť, radšej plášť darujte. Opravený plášť však nemusí už fungovať dobre ako bezdušový.

ako si vybrať MTB plášte

Pozor na prehnanú šírku plášťa

Plášte zamerané pre MTB disciplíny sú široké zvyčajne od 2 palcov po 2,5 palca. Ak preženiete šírku plášťa, plášť môže byť nepredvídateľný a pomalý. Na druhej strane, ak je plášť príliš úzky, nemusí mať dobrý grip. Dôležité je aj zvoliť správnu šírku plášťa s ohľadom na šírku ráfika. Príliš široký plášť na úzkom ráfiku sa môže v zákrutách „žuť“ a naopak – príliš úzky plášť na širokom ráfiku nebude dobre držať v náklone.

V prípade plášťov Maxxis sa stretnete s označením WT (Wide Trail), ktoré znamená, že plášť je prispôsobený pre ráfiky s vnútornou šírkou 30-35 mm. Ak si nie ste istí výberom správnej šírky, pomôcť vám môže napríklad tento starší článok.


Dezén

Dezén som spomínal vyššie, no tu môžete pri výbere ozaj vymýšľať. Nech čítate akékoľvek články, nikdy nebude plášť s dokonalým dezénom na každý povrch. Iný dezén sa používa na blato (vyššie a redšie výstupky) a iný na tvrdý a rýchly povrch (hustejšie menšie výstupky). Vy si musíte vybrať taký, aby spĺňal vaše požiadavky. Výrobcovia robia rovnako špecifické vzorky dezénu ako pre predné, tak aj pre zadné plášte (napríklad Maxxis minnion DHF a DHRII).

Plášte pre MTB, základný výber a tipy

Skúšajte a testujte

Na záver by som chcel doplniť iba jedno - už viete, z akých častí sa plášť skladá a na aké faktory sa pri výbere zamerať. Možno však výber netrafíte na prvú. Testujte a skúšajte, pretože každému sedí niečo iné. Odporúčam kúpiť pár kusov navyše, pretože aj ten najlepší plášť viete zlou náhodou poškodiť tak, že bude nepoužiteľný.

Prečítajte si aj ostatné články zo série Od základu:

Zdroj fotografií: archív redakcie
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Plášte do ťažkého terénu - spoľahni sa na grip PR článok

Plášte do ťažkého terénu - spoľahni sa na grip

Jarné podmienky sú spojené najmä s premočeným terénom. Na druhej strane sú tu disciplíny ako trail a enduro, kde je priľnavosť na prvom mieste. Máš správne plášte?
Od základu: Elektrobicykle pre začiatočníkov a pokročilých

Od základu: Elektrobicykle pre začiatočníkov a pokročilých

Už dávno neplatí, že elektrobicykle sú novým trendom. Sú novou kategóriou cyklistiky a ich portfólio sa každou sezónou rozširuje.
FFWD Outlaw 30 – novinka, ktorá mi pomohla prejsť Alpy

FFWD Outlaw 30 – novinka, ktorá mi pomohla prejsť Alpy

Holandská značka sa opäť vrátila ku karbónovým MTB kolesám a ich novinku pre rok 2023 som vzal na skutočne poriadny test. Ako dopadli?
keyboard_arrow_up