Šírka plášťa vs. šírka ráfika – ako si vybrať ideálnu kombináciu?

Šírka plášťa vs. šírka ráfika – ako si vybrať ideálnu kombináciu?

To, čo platilo dlhé roky, je už dnes celkom inak. Nástup pluskových bicyklov so sebou priniesol všeobecný trend presadzovania širších ráfikov a plášťov. Ako však vybrať správnu kombináciu, aby ste vyťažili maximum potenciálu?

Nie je to tak dávno, čo sme všetci od XC po AM jazdili ráfiky s vnútornou šírkou 19 mm, s plášťami od dvoch, do dva a pol palca a na cestných bicykloch nebola vnútorná šírka 13 mm nič neobvyklé. Časy sa však menia a podľa súčasných trendov je 23 mm široký ráfik bežne osádzaný na chrtie XC stroje a v ponuke predajcov nájdete aj ráfiky s vnútornou šírkou 40 mm. Ako si spomedzi takto širokej ponuky vybrať ráfik a plášť, aby čo najviac spĺňal požiadavky pre váš štýl jazdenia? To si rozoberieme pekne poporiadku v tomto článku.



1. Prečo nám výrobcovia tlačia širšie ráfiky?


Ako prvú by sa patrilo zodpovedať otázku, z čoho vlastne vyplýva trend rozmachu širších ráfikov. Technológie za poslednú dekádu podstatne pokročili, výrobcovia používajú odolnejšie hliníkové zliatiny, karbónové ráfiky nie sú ničím neobvyklým a hmotnosť vzhľadom na prechod od 26“ k 27,5“ a 29“ bikom, relatívne klesla. Na druhej strane, trate svetového pohára (napr. v cross-country) sa stávajú viac technickejšími a pomaly vyzerajú ako zjazdové trate v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Rovnako sa viac rozšírilo aj používanie bezdušových kolies, ktoré idú ruka v ruke s použitím nižších tlakov. Posledným a najzásadnejším argumentom je nástup „pluskových“ a „fat“ rozmerov kolies, kde by nadrozmerné plášte, v kombinácii s úzkymi ráfikmi pri optimálnom tlaku, boli absolútne nepoužiteľné.

2. Vlastnosti vs. jazdný štýl


Práve širšie ráfiky ponúkajú pri menšom tlaku viac opory pre plášť, ktorý sa v náklonoch menej deformuje. Jedná sa o hlavný neduh ľahkých gramárskych plášťov s tenkou bočnicou, ktoré sa pri nižších tlakoch majú tendenciu „žuť“. Čím je šírka plášťa väčšia, tým je jeho stabilita pri zatáčaní horšia. Objemnejšie plášte ponúkajú omnoho viac komfortu a ak nechcete navyšovať hmotnosť kvôli odolnejším bočniciam, jedinou logickou cestou je voľba širšieho ráfika. V skratke teda možno povedať, že širší ráfik vám umožní voziť menšie tlaky, čo zvýši komfort, zlepší trakciu a zároveň podrží plášť na svojom mieste pri agresívnejšej jazde.



3. Potrebujeme vôbec širšie ráfiky alebo plášte?


Odpoveď na túto otázku je trochu komplikovanejšia a dalo by sa šalamúnsky povedať, že – áno aj nie. Všetko samozrejme záleží od vašich preferencií. Svet zapletených kolies stojí vždy na troch základných pilieroch, ktorými sú nízka hmotnosť, odolnosť a rozumná cena. Z tohto tria vlastností však súčasne môžete voliť vždy iba dve. Ak vám vždy chýbalo trochu viac komfortu alebo trakcie, širší ráfik je vhodnou alternatívou, ako sa k tejto požiadavke priblížiť. Odvrátenou stránkou veci je fakt, že ak si nebudete chcieť hmotnostne pohoršiť, budete musieť siahnuť do peňaženky trochu hlbšie. Ak máte zasa opačný problém, teda, že túžite po širších plášťoch, ale na súčasných ráfikoch sa v náklonoch zvíjajú ako užovka, širšie ráfiky budú pre vás rovnako dobrá voľba, zvlášť, ak jazdíte ľahšie plášte bez pancierovej bočnice. Ak vám je však rotačná hmotnosť kolesa ukradnutá, riešenie pre vás môže predstavovať aj prechod od „light“ verzií plášťov k verziám s čo najmenej poddajnou bočnicou.



4. Aký je teda ten správny pomer?


V tejto otázke nie sú jednotní ani samotní výrobcovia kolies. Každý odporúča niečo iné. Zatiaľ, čo jedni razia filozofiu, že čím širšie, tým lepšie (Stan´s No tubes), ortodoxnejší výrobcovia (Mavic, Schwalbe) ponechávajú rozsah kompatibilnej šírky benevolentnejší, k historicky zaužívaným rozmerom. Najrelevantnejšie údaje by mali pochádzať od organizácie ETRTO (The European Tire and Rim Technical Organisation), ktorá sa zaoberá štandardami v oblasti ráfikov a plášťov. Kameňom úrazu je však fakt, že tieto štandardy sú stanovené len pre ráfiky do vnútornej šírky 29 mm, čo je v dnešnej dobe rozmer osádzaný aj na ostrejšie trailbiky. Pluskové plášte a fatbiky takto pod žiadne oficiálne odporúčané štandardy nespadajú. Čo je však dôležité vedieť - ETRTO odporúča vnútornú šírku ráfika v rozmedzí 32 – 70% reálnej šírky plášťa. Pre 57 mm široký plášť (2,25“), z uvedeného vyplýva, že vnútorná šírka ráfika by sa mala nachádzať niekde medzi 18,24 mm až 39,9 mm. Paradoxne, pri fatbikoch by tak malo podľa tohto pravidla platiť, že u 4“ plášťa (cca 10 cm), by sa mala šírka ráfika pohybovať od 32 do 70 mm. Nájsť však fatbike s 32 mm ráfikom, by sa vám pravdepodobne nepodarilo. Pravda je vždy tak trochu uprostred a každý plášť (a zvlášť jeho dezén ) je navrhnutý inak. Preto je potrebné pridržiavať sa aj odporúčaniu výrobcu, aby mal plášť na ráfiku požadovaný tvar. Pre príklad uvádzam tabuľku zo stránok ETRTO, pre plášte so šírkou 18 – 64 mm (ráfiky 13C – 29 mm).



V prípade veľmi úzkeho plášťa je jeho prierez „v tvare žiarovky“ – takýto drží zle v náklonoch a má tendencie sa „žuť“. V opačnom garde, kedy je ráfik na plášť veľmi široký, sa prierez podobá na zvonec a plášť má zlý tvar zakrivenia dezénu, menej držia bočné štuple, celkovo sa vzor viac opotrebováva, plášť je pomalší, menej pohlcuje nárazy a bočnice sú viac náchylné na poškodenie.



Čo všetko treba ešte zvážiť?


Výber správneho pomeru šírky ráfika k šírke plášťa je najzásadnejším krokom,
no na pamäti by ste mali mať aj týchto zopár detailov, ktoré treba vziať tiež do úvahy, aby ste počítali so všetkými premennými.

  • Pri výpočte šírky ráfika treba vychádzať z reálnej šírky plášťa, tá udávaná býva v reáli často užšia o niekoľko milimetrov.
  • Pri „pretekárskych“ ultralight plášťoch nepodceňovať šírku ráfika alebo hodnoty tlaku.
  • ak radi vozíte nízke tlaky, zachránia vás iba odolné plášte alebo široké ráfiky.
  • Ak chcete mať široké ráfiky, ktoré sú rovnako ľahké ako ráfiky rádovo o niekoľko mm užšie, budete musieť siahnuť po karbóne, alebo oželieť tuhosť a odolnosť.
  • Bezháčikové tzv. „ hookless“ ráfiky majú tiež vplyv na tvar plášťa v priereze, nadnesene možno povedať, že pridávajú na jeho výslednej šírke.
  • Rovnaký plášť môže mať na rôzne širokom ráfiku rozdielnu šírku.

Dúfam, že dnešný technický článok opäť raz rozšíril vaše obzory a že pri najbližšom výbere nového páru zapletených kolies, budete mať v tejto otázke trochu jasnejšie.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up67thumb_down comments 22 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Ponúka výrobca Super B stabilný a dobre prevedený stojan, do ktorého sa oplatí zainvestovať?
Lepím, lepíš, lepíme alebo aj nie

Lepím, lepíš, lepíme alebo aj nie

Poznáte to, mlieko strieka, nervy tečú a hlavou lietajú myšlienky, má to vôbec význam? Reč je o konverzii na bezdušový systém.
Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Často sa stretávam s názorom, že gravel je na asfalte veľmi pomalý, keďže má širšie gumy s agresívnejším vzorom. No dá sa to veľmi rýchlo vyriešiť nahodením nejakých "slikov". Prvý výjazd mimo asfalt vás však donúti zamyslieť sa.
keyboard_arrow_up