Šírka plášťa vs. šírka ráfika – ako si vybrať ideálnu kombináciu?

Šírka plášťa vs. šírka ráfika – ako si vybrať ideálnu kombináciu?

16 komentárov

bimjeam 25.02.2018   Technika Plaste Cestna Cyklistika Bike Servis Horska Cyklistika

To, čo platilo dlhé roky, je už dnes celkom inak. Nástup pluskových bicyklov so sebou priniesol všeobecný trend presadzovania širších ráfikov a plášťov. Ako však vybrať správnu kombináciu, aby ste vyťažili maximum potenciálu?

 

Nie je to tak dávno, čo sme všetci od XC po AM jazdili ráfiky s vnútornou šírkou 19 mm, s plášťami od dvoch, do dva a pol palca a na cestných bicykloch nebola vnútorná šírka 13 mm nič neobvyklé. Časy sa však menia a podľa súčasných trendov je 23 mm široký ráfik bežne osádzaný na chrtie XC stroje a v ponuke predajcov nájdete aj ráfiky s vnútornou šírkou 40 mm. Ako si spomedzi takto širokej ponuky vybrať ráfik a plášť, aby čo najviac spĺňal požiadavky pre váš štýl jazdenia? To si rozoberieme pekne poporiadku v tomto článku.



1. Prečo nám výrobcovia tlačia širšie ráfiky?


Ako prvú by sa patrilo zodpovedať otázku, z čoho vlastne vyplýva trend rozmachu širších ráfikov. Technológie za poslednú dekádu podstatne pokročili, výrobcovia používajú odolnejšie hliníkové zliatiny, karbónové ráfiky nie sú ničím neobvyklým a hmotnosť vzhľadom na prechod od 26“ k 27,5“ a 29“ bikom, relatívne klesla. Na druhej strane, trate svetového pohára (napr. v cross-country) sa stávajú viac technickejšími a pomaly vyzerajú ako zjazdové trate v druhej polovici deväťdesiatych rokov. Rovnako sa viac rozšírilo aj používanie bezdušových kolies, ktoré idú ruka v ruke s použitím nižších tlakov. Posledným a najzásadnejším argumentom je nástup „pluskových“ a „fat“ rozmerov kolies, kde by nadrozmerné plášte, v kombinácii s úzkymi ráfikmi pri optimálnom tlaku, boli absolútne nepoužiteľné.

2. Vlastnosti vs. jazdný štýl


Práve širšie ráfiky ponúkajú pri menšom tlaku viac opory pre plášť, ktorý sa v náklonoch menej deformuje. Jedná sa o hlavný neduh ľahkých gramárskych plášťov s tenkou bočnicou, ktoré sa pri nižších tlakoch majú tendenciu „žuť“. Čím je šírka plášťa väčšia, tým je jeho stabilita pri zatáčaní horšia. Objemnejšie plášte ponúkajú omnoho viac komfortu a ak nechcete navyšovať hmotnosť kvôli odolnejším bočniciam, jedinou logickou cestou je voľba širšieho ráfika. V skratke teda možno povedať, že širší ráfik vám umožní voziť menšie tlaky, čo zvýši komfort, zlepší trakciu a zároveň podrží plášť na svojom mieste pri agresívnejšej jazde.



3. Potrebujeme vôbec širšie ráfiky alebo plášte?


Odpoveď na túto otázku je trochu komplikovanejšia a dalo by sa šalamúnsky povedať, že – áno aj nie. Všetko samozrejme záleží od vašich preferencií. Svet zapletených kolies stojí vždy na troch základných pilieroch, ktorými sú nízka hmotnosť, odolnosť a rozumná cena. Z tohto tria vlastností však súčasne môžete voliť vždy iba dve. Ak vám vždy chýbalo trochu viac komfortu alebo trakcie, širší ráfik je vhodnou alternatívou, ako sa k tejto požiadavke priblížiť. Odvrátenou stránkou veci je fakt, že ak si nebudete chcieť hmotnostne pohoršiť, budete musieť siahnuť do peňaženky trochu hlbšie. Ak máte zasa opačný problém, teda, že túžite po širších plášťoch, ale na súčasných ráfikoch sa v náklonoch zvíjajú ako užovka, širšie ráfiky budú pre vás rovnako dobrá voľba, zvlášť, ak jazdíte ľahšie plášte bez pancierovej bočnice. Ak vám je však rotačná hmotnosť kolesa ukradnutá, riešenie pre vás môže predstavovať aj prechod od „light“ verzií plášťov k verziám s čo najmenej poddajnou bočnicou.



4. Aký je teda ten správny pomer?


V tejto otázke nie sú jednotní ani samotní výrobcovia kolies. Každý odporúča niečo iné. Zatiaľ, čo jedni razia filozofiu, že čím širšie, tým lepšie (Stan´s No tubes), ortodoxnejší výrobcovia (Mavic, Schwalbe) ponechávajú rozsah kompatibilnej šírky benevolentnejší, k historicky zaužívaným rozmerom. Najrelevantnejšie údaje by mali pochádzať od organizácie ETRTO (The European Tire and Rim Technical Organisation), ktorá sa zaoberá štandardami v oblasti ráfikov a plášťov. Kameňom úrazu je však fakt, že tieto štandardy sú stanovené len pre ráfiky do vnútornej šírky 29 mm, čo je v dnešnej dobe rozmer osádzaný aj na ostrejšie trailbiky. Pluskové plášte a fatbiky takto pod žiadne oficiálne odporúčané štandardy nespadajú. Čo je však dôležité vedieť - ETRTO odporúča vnútornú šírku ráfika v rozmedzí 32 – 70% reálnej šírky plášťa. Pre 57 mm široký plášť (2,25“), z uvedeného vyplýva, že vnútorná šírka ráfika by sa mala nachádzať niekde medzi 18,24 mm až 39,9 mm. Paradoxne, pri fatbikoch by tak malo podľa tohto pravidla platiť, že u 4“ plášťa (cca 10 cm), by sa mala šírka ráfika pohybovať od 32 do 70 mm. Nájsť však fatbike s 32 mm ráfikom, by sa vám pravdepodobne nepodarilo. Pravda je vždy tak trochu uprostred a každý plášť (a zvlášť jeho dezén ) je navrhnutý inak. Preto je potrebné pridržiavať sa aj odporúčaniu výrobcu, aby mal plášť na ráfiku požadovaný tvar. Pre príklad uvádzam tabuľku zo stránok ETRTO, pre plášte so šírkou 18 – 64 mm (ráfiky 13C – 29 mm).



V prípade veľmi úzkeho plášťa je jeho prierez „v tvare žiarovky“ – takýto drží zle v náklonoch a má tendencie sa „žuť“. V opačnom garde, kedy je ráfik na plášť veľmi široký, sa prierez podobá na zvonec a plášť má zlý tvar zakrivenia dezénu, menej držia bočné štuple, celkovo sa vzor viac opotrebováva, plášť je pomalší, menej pohlcuje nárazy a bočnice sú viac náchylné na poškodenie.



Čo všetko treba ešte zvážiť?


Výber správneho pomeru šírky ráfika k šírke plášťa je najzásadnejším krokom,
no na pamäti by ste mali mať aj týchto zopár detailov, ktoré treba vziať tiež do úvahy, aby ste počítali so všetkými premennými.

  • Pri výpočte šírky ráfika treba vychádzať z reálnej šírky plášťa, tá udávaná býva v reáli často užšia o niekoľko milimetrov.
  • Pri „pretekárskych“ ultralight plášťoch nepodceňovať šírku ráfika alebo hodnoty tlaku.
  • ak radi vozíte nízke tlaky, zachránia vás iba odolné plášte alebo široké ráfiky.
  • Ak chcete mať široké ráfiky, ktoré sú rovnako ľahké ako ráfiky rádovo o niekoľko mm užšie, budete musieť siahnuť po karbóne, alebo oželieť tuhosť a odolnosť.
  • Bezháčikové tzv. „ hookless“ ráfiky majú tiež vplyv na tvar plášťa v priereze, nadnesene možno povedať, že pridávajú na jeho výslednej šírke.
  • Rovnaký plášť môže mať na rôzne širokom ráfiku rozdielnu šírku.

Dúfam, že dnešný technický článok opäť raz rozšíril vaše obzory a že pri najbližšom výbere nového páru zapletených kolies, budete mať v tejto otázke trochu jasnejšie.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Plášte a duše)

Komentáre

lto 26.02.2018 (09:19)

XC rafky mavali zvacsa 17mm, mam take od DT Swiss, American Classic.
Technologie zliatin inak nepokrocili vobec nikam, aspon nie za poslednych 14 rokov co sa tyak bajkoveho vyuzitia. To je blabol. Napr. moj Mavic z roku 2002 som ohol na ocelovom priklope a po vyrovnani odjazdil dalsich 20tisic km. Okrem tohto nema nic. WTB KOM z roku 2005 mal asi 8 preliacin na hrane po 1000km lahkeho jazdenia! O bokoch ani nehovorim. To je dosledok faktu, ze sirsi rafik, aby bol lahky (400g pri 23mm vs 17mm) je vo vysledku papier. Ziadne pokrok v zliatinach. Leda tak sa da dnes dobre vybrat karbonovy rafik, ktory ma zase ine neduhy.
Hmotnost relativne nepoklesla, ak nepocitam ultra papierove rafky. Da sa akurat povedat, ze 29er karbonove rafky su v relativnosti ok.
A co sa tyka deformacie, pokial sa pouzival pure UST plast, ktory mal vyrazne hrubsie boky ako dnesne papiere (pozdravujem continental a ich protection, alebo schwalbaky), tak aj ta deformacia je citelne mensia. To mozem z vlastnej skusenosti napisat, aky obrovsky rozdiel .. a nemylit sa .. ak je tazky plast, neznamena, ze ma hrube boky. Zial. Dalsia vec je trend odlahcovat behun. Ma to sice vyhodu lepsej deformacie v terene, ale nevyhoda .. lahko a prerazi. Bohuzial prave USTcka.
A vysledok honby za sirokymi rafkami ? Len priklad .. donedavna robil Mavic vyhradne hlinikove kolesa, karbonu sa branili. 27.5" 19mm XC kolesa vazili 1470g pri cene asi 900e. Dnes ? Najvyssi model vazi o skoro 200g viac ! .. ak clovek chce lahke kolesa, tak uz musi zobrat ich karbonove top modely za ludovu cenu 1600e
No a este je treba spomenut, ze sice v terene (nemyslim vyfukane hladucke cesticky ala 5bojar) je fajn mat siroky plast (rafik), ale asfalt/beton a prave tie vyfukane cesticky sa potom stanu nocnou morou, kde (hlavne asfalt) sa 50w vykonu strati hned a dalsim krokom sa stave ebike

 
bimjeam lto 26.02.2018 (11:01)

Ad materiály - narážal som na zliatiny typu WT69 / 6069, ale nie som metalurg, ani materiálový technolíog, takže mi je ťažko posúdiť, do akej miery je ten progress reálny.

 
tulenik bimjeam 26.02.2018 (23:23)

lto má pravdu, zliatiny sa dnes len vyberajú zo zoznamu, resp. už 20 rokov, nikto nikomu nebude robiť pártonový batch, to by bola cena taká, že by karbón zozelenal
ani výrobcovia nemajú dnes záujem o material scientists/material engineers, ale čisto o strojárov (ponuky sledujem relatívne dlhodobo)

 
AspidMan lto 26.02.2018 (12:14)

Tak zrovna staré Mavic ráfiky boli nezničiteľné, zatiaľ čo WTB KOM sú ráfiky a človek s tým musí počítať. Ja od WTB jazdím 3 ráfiky a všetky sú spoľahlivé. Osobne by som si KOM-y nechal iba na závody, ale na to mám ešte ľahšie a lacnejšie Stryker-i (19mm).

 
AspidMan AspidMan 26.02.2018 (12:19)

zabudol som doplniť: "zatiaľ čo KOM-y sú na pomery WTB veľmi ľahké a treba s tým počítať. Tvoja skúsenosť ma neprekvapuje, už som čítal veľa podobných recenzií.

 
frantisek.stolar 26.02.2018 (06:12)

Velmo dobre si to spracova, dakujem, Azda len prelozit anglicke texty a uviest zdroj, ale naozaj inac parada.

 
bimjeam frantisek.stolar 26.02.2018 (12:02)

Ďakujem, do budúcna sa posnažím aj obrázky plne poslovenčiť

 
Summit 25.02.2018 (18:51)

Super článok 👍

 
bimjeam Summit 25.02.2018 (21:13)

Vďaka!

 
frankie33 26.02.2018 (10:41)

Pod tabuľkou máte uvedené "V prípade veľmi úzkeho plášťa je jeho prierez „v tvare žiarovky“ " by asi malo byť "V prípade veľmi úzkeho ráfika je prierez plášťa v tvare žiarovky“, nie? Ináč fajn článok, vďaka.

 
rrrrvvvv 04.03.2018 (05:12)

Pracujem na vyvoji novych progresivnych Al resp Al kompozitov od 2000. Je naivne si mysliet, ze tak "slabucky" segment ako je bajkovy priemysel by vedel zaplatit vyvoj novej extrudobatelnej Al zliatiny. A v com by mala byt lepsia oproti povojnovym precipitacne vytvrdenym vysokopevnym A7xxx zliatinam? Vyssia medza klzu, modul pruznosti, unavova pevnost, zvaritelnost?

Mam kamarata, ktory pracoval v FSA a bol zodpovedny za konstrukciu ich hyd kotuc brzd. Vlozil do toho svoje max. Po roku ked vysli na trh mu sefstvo vravi a teraz novy model. FTW. Vravi na 90% je to vsetko o marketingu. Bol naozaj velmi znechuteny.

 
EGLIL 25.02.2018 (19:43)

Už dlhšie si davam otazku, prečo tieto široke rafiky napr. 30mm (vnutorna širka) nemaju dražku, pätku, pohľad z hora rafika. Uzke rafiky 24mm ju napr. maju TLR. Preto sa pytam, lebo som plašť už vyzul, (na 30mm rafiku) Čo je ešte zaujimave na 30mm rafiku mam širku plašťa 63mm, na plaštoch Schwalbe magic mery 27,5x 2,35. Čiže celkom ­­­˝uzky˝ plašť a Maxxis 27,5x2,50 WT ma širku plašťa 62mm. Len tak pre zaujimavosť.

 
AspidMan EGLIL 26.02.2018 (12:02)

Pri akých ráfikoch sa ti to stalo? Inak je známe, že Schwalbe plášte v 2.35 šírke sú naozaj kráľovsky široké, zatiaľ čo Maxxis o niečo užšie než udáva označenie.
Ak hľadáš široké plášte alebo skutočné, namerané šírky, odporúčam túto tému: http://forums.mtbr.com/wheels-tires/bead-bead-mtb-tire-measurement-959767.html#post11855777The

 
EGLIL AspidMan 26.02.2018 (19:28)

Stalo sa mi to pri rafikoch Syntace W35 . Prednok mi podfukol a hned ho vyzulo.
https://www.evocycles.co.uk/m6b0s164p6153/SYNTACE-W35-MX-Rear

 
snake_r EGLIL 27.02.2018 (17:55)

Ja mam podobnu skusenost so Syntace W35M, plast som vsak nevyzul, ale len trochu sfukol. To bola asi uz moja chyba, lebo som jazdil na dost nizkych tlakoch.

 
Summit 25.02.2018 (20:02)

Ja mám vnutornu šírku rafika 35mm,plášte 27,5x2,8" a šírka plášťa je 70mm.

 
Pridaj komentár