
Maxxis Aspen ST – ako sa na tom dá jazdiť?
Tento plášť je dokonalým príkladom, že vzor nie je jediným rozhodujúcim faktorom, pričom veľkú úlohu zohráva použitá zmes, objem a tlak.
Sezóna 2024 bol čas, keď sa aj bežným „smrteľníkom“ dostali do rúk nové plášte Maxxis. Čo mám na mysli? Ak trochu sledujete Svetový pohár, zrejme vám neušlo, že jazdci sponzorovaní značkou Maxxis už pomerne dlhú dobu používajú trochu iné vyhotovenia plášťov, aké si viete bežne kúpiť vy.Či už sa bavíme o vysokom TPI na hodnote 170 (doteraz bolo max 120) novej zmesi MaxxSpeed, nechýbala nová (rýchlejšia) verzia modelu Aspen s prívlastkom ST a nový model určený do blata s názvom Severe.
Ja sa teraz zameriam najmä na Aspen ST, pretože s ním mám po sezóne bohaté skúsenosti a je ideálnym príkladom, aký veľký vplyv na jazdné vlastnosti majú faktory, ktoré na prvý pohľad nie sú viditeľné. Pretože keď som sa s niekým stretol na pretekoch, alebo ak som pridal nejaké fotky na siete, veľmi často som dostával otázku: ako sa na tom dá jazdiť v teréne? Prípadne konštatovania typu, či mi často neprešmykuje zadné koleso alebo rovno také, že či sa nechcem zabiť.
Zmes MaxSpeed
Skôr, ako sa pustíme do plášťa, treba načať veľmi dôležitý faktor – a tým je použitá zmes. MaxxSpeed je odpoveďou značky Maxxis na ich o niečo vyšší valivý odpor oproti konkurencii. Údajne sa zlepšil o 25 %, čo vie pri 90-minútových pretekoch zlepšiť čas cca o minútu. Paradoxne pri teste na valci, ktorý robí server bicyclerollingresistance, nebolo badať veľký rozdiel v rýchlosti.Výrazné zlepšenie nastalo paradoxne v gripe. Pri MTB nejazdíme na valci, ani po asfalte, takže vo výsledku môže byť jazdec rýchlejší vďaka lepšej trakcii a kontrole. A podobne som to cítil aj ja. Neviem posúdiť, či sú nové plášte rýchlejšie, ale rozhodne lepšie držia – a najmä na mokrom podklade. Navyše zvýšenie TPI spôsobí, že plášť je ešte viac poddajný a lepšie prispôsobivý. Ale nečakal som, že nová zmes bude až taká citeľná. MaxxSpeed potom nájdete pri viacerých modeloch od Maxxis.
Maxxis Aspen ST – viac, než by si čakal
Pri pohľade na nový plášť si mnohí možno povedia – nie je to už zjazdené? Už aj tak veľmi nízky vzor dostal úpravu v podobe novej stredovej časti, kde nájdete po novom akési plochy. Ťažko sa to presne opisuje, myslím, že na obrázku nižšie bude všetko jasné.Bočné štuple ostali zachované, sú ale od seba o kúsok viac vzdialené. Áno, na prvý pohľad to určite nebudí dojem veľkého gripu. Ale teraz si predstavte, že idete po pevnom, po kameňoch alebo koreňoch. Čo myslíte, že bude mať väčší kontakt s povrchom? Plášť, ktorý má výrazné štuple, alebo niečo ako Aspen?
Osvedčili sa mi natoľko, že ich beriem aj do Snežnice, ktorá je známa svojím náročným terénom.Tu je celý fígeľ, pretože v prípade nízkeho vzoru dokáže následne „zaberať“ celá plocha – či už sa bavíme o jazde do kopca, alebo o zjazde. Kľúčovú úlohu zohráva spomínaná zmes a samozrejme tlak. Väčší objem umožní voliť nižšie tlaky a opäť je kontaktná plocha väčšia. Nejaká iná výhoda? Samozrejme rýchlosť, k čomu netreba ani žiadny prístroj. Ak vybehnete na asfalt, jednoducho nič nepočujete... Len ticho a vlastný dych.

Tento rok som veľa náročných podujatí s veľkým či skôr extrémnym prevýšením ako Salzkammergut alebo Horal absolvoval na hardtaile. Nie preto, že prišla chuť na „oldschool“, ale jednoducho z dôvodu, že sa výrazne zmenil komfort, aký vie aj ľahký HT ponúknuť.
A kľúčový podiel na tom majú práve 2,4-palcové plášte Maxxis Aspen (vpredu) a Aspen ST (vzadu), ktoré som pri nich vždy použil.
Nepatria medzi najľahšie, lenže vďaka konštrukcii majú veľkú schopnosť tlmiť vibrácie, k čomu potrebujete aj nejakú hmotu. Pri šírke 2,4 palca sa bavíme o hmotnostiach okolo 750 gramov. S insertom vzadu som mohol voziť tlaky okolo 1,3 baru vzadu a 1,2 baru vpredu aj pri hmotnosti 85 kg. Navyše na týchto akciách som si spravil po rokoch zase „osobáky“ a svoju úlohu zohrala určite aj voľba obutia. Celkovo sa mi táto kombinácia ukázala pre moje potreby ideálna v rámci pestrej pretekovej sezóny.
K rýchlosti modelu Aspen ST doplním len toľko, že v užšom rozmere 2,25" sa stal populárnou voľbou na americkej gravelovej scéne pre náročnejšie podujatia. Kto trochu sleduje toto dianie, stačí, ak ako jeden konkrétny príklad poviem meno Keegan Swenson.
Na zadné OK, ale na predok?
Rovno poviem, že chvíľu som naberal odvahu, než som nasadil model Aspen ST aj dopredu. Ale paradoxne o to väčšie prekvapenie ma následne čakalo. Nakoniec som ho nasadil pred rýchlym a prašným maratónom v Topoľčiankach, no doplnil som dopredu aj insert. S tlakom som mohol ísť až k hodnote okolo 1,1 bar, pričom predok bol stále veľmi stabilný, pohodlný a rozhodne nechýbal pocit gripu.Kľúčovú úlohu zohráva zmes, objem a správny tlak, pričom pri Aspen ST sa to všetko dokonale ukázalo.Osvedčili sa mi natoľko, že som ich vzal aj do Snežnice, ktorá je známa svojím náročným terénom. Pocitovo bicykel skutočne letel, len moje nohy už toľko nie. A prečo to vlastne robiť? Nuž Aspen ST je ľahší ako klasický Aspen a rozdiel môžete vyrovnať práve insertom, čím získate dodatočnú ochranu bez výrazného obmedzenia. Všetko má svoje ale...

Kedy nie
Všetky situácie, ktoré opisujem a kedy chválim plášte Aspen – a najmä Aspen ST –, majú základné predpoklady. Po prvé, vidíte dobre na podklad a viete voliť ideálnu stopu. Rozhodne sa nehodia napríklad na jesenné radovánky plné lístia, keď nemáte 100 % kontrolu nad situáciou a chyby sa neodpúšťajú.Rovnako treba zohľadniť brzdnú dráhu v strmom teréne, ktorá bude o niečo dlhšia. Najmä ak sa opäť pridá spomínané lístie, mäkký alebo sypký podklad. Tam cítiť, že chýba výrazný stredový vzor, a to najmä v prípade modelu ST.
Áno, zvládnu aj mokro, ale je rozdiel, či máte mokré skaly a korene, prípadne štrk, alebo sa pohybujete v mazľavom blate. Vtedy sa plášte vďaka nízkemu vzoru nemajú ako zahryznúť do terénu a vy budete chvíľami ako na ľade. To isté platí aj o hrabanke či hrubšom štrku. Krátke úseky sa dajú „prebiť“, ale rozhodne si ich nebudete veľmi užívať.
A do tretice vždy treba zohľadniť vlastné schopnosti. Čím viac jazdíte v teréne, tým máte lepšiu schopnosť voliť stopu a odhadovať, čo sa môže stať. Podobný typ plášťov určite neodporúčam začiatočníkom, ak ich teda nechcú primárne využiť ako kompromis vhodný na asfalt a ľahký terén.
Čo si z toho vziať?
Ak sa pozriete na súčasnú ponuku plášťov Maxxis u nás, zistíte, že momentálne je model Aspen ST opäť nedostupný a chvíľku potrvá, než ho opäť budeme mať. No rád by som zvýraznil hlavnú myšlienku článku, ktorá platí bez ohľadu na to, akú značku plášťov preferujete.Ak hľadáte výborné jazdné vlastnosti, a teda kombináciu rýchlosti a gripu, vzor plášťa nemusí byť nutne rozhodujúce kritérium. Svoju kľúčovú úlohu zohráva zmes, objem a správny tlak, pričom na príklade modelu Aspen ST sa to všetko len dokonale ukázalo.