Test svetla Fenix BTR20

Kto chce v noci jazdiť, potrebuje dobre vidieť a aj byť dobre videný. Doteraz som používal slabé 1W svetielko, ktoré síce spoľahlivo odslúžilo celkom dosť nočných hodín, ale teraz som sa dostal k niečomu výkonnejšiemu. Tak si posvietim na svetlo Fenix BTR20 určené pre náročnejších bikerov.

Svetlo Fenix BTR20

Svetlo je kompaktnej a odolnej konštrukcie. Jeho predná časť je z mohutného hliníka, zabezpečujúca chladenie a zadná časť je vyhotovená z odolného plastu. Svetlom prechádzajú 2 malé chladiace otvory, ktoré by mali (diskutabilne) zabezpečiť efektívnejšie chladenie. Spodná časť na uchytenie svetla na riaditká nie je s ním pevne spojená, svetlo sa preto môže do strán ľubovoľne natáčať. Výrobca v dokumentoch zaručuje dostatočnú odolnosť proti vibráciám, takže svetlo náročné použitie na MTB pravdepodobne zvládne.

Svetlo má aj externé tlačidlo, ktoré sa dá pripevniť na grip a slúži na krátkodobé zvýšenie výkonu svetla na maximum. Ak je už manuálne pustený max. výkon, tak sa svetlo počas stlačenia tohto tlačidla prepne na nižší výkon, čo sa dá využiť na ceste, aby neboli vodiči veľmi oslnený.

Svetlo Fenix BTR20


Externý li-ion akumulátor (2600 mAh, 7,4 V)

Je dôležité povedať, že tento akumulátor neumožňuje výmenu batérii. Ale napríklad model Fenix BT20 už výmenu batérií umožňuje. Na naozaj dlhé výjazdy bude nutné dokúpiť aj náhradné puzdro na li-ion alebo lítiové batérie, čo je ďalšia celkom vysoká investícia navyše. Tento pevný akumulátor má tlačidlo, ktorým sa aktivuje indikátor stavu nabitia pozostávajúci zo 4 zelených LED: ak svietia 4 diódy, tak to značí 80 – 100 % max. kapacity, 3 diódy 60 – 80 %, dve diódy 40 – 60 %, jedna dióda 20 – 40 % a jedna blikajúca dióda signalizuje menej ako 20 % zostávajúcej kapacity. Akumulátor je vybavený aj suchým zipsom pre jednoduché pripevnenie, napr. na rám bicykla.

Svetlo aj akumulátor sú vodotesné podľa štandardu IPX-6, takže silný dážď by nemal vadiť, ale isto ním netreba objavovať a spoznávať morský svet. Svetlo je tiež chránené tepelnou poistkou, ktorá ho pri prehriatí prepne na nižší výkon.

Svetlo Fenix BTR20


Číselné fakty

Svetlo disponuje max. svetelným tokom 800 lm s dosvitom 167 m. Samozrejme je možné prepnúť aj na nižšie hodnoty a to: 400, 200 a 80 lm + jeden blikajúci režim. Čo sa týka výdrže, tak výrobca udáva pri 800 lm 2 hodiny a pri ďalších slabších režimoch 4,75 h, 10 h a 23 h. Výdrž som testoval s dodávaným akumulátorom pri 400 lm a do blikania jednej zelenej diódy (menej ako 20 % kapacity akumulátora) bola výdrž približne 3,25 h a do červeného podsvietenia tlačidla na svetle (kritické vybitie) bola výdrž 4,5 h, čo sa v podstate neodchyľuje od udávanej hodnoty. Podľa vyjadrenia výrobcu svetlo zvládne chladenie aj pri dlhodobom používaní svetla pri výkone 800 lm. Hodinový test v teréne pri použití 400 lm a občas 800 lm vyšťavil akumulátor na cca 50 %. Všetky tieto spomenuté údaje samozrejme priamo závisia od použitých batérii alebo akumulátora a ich celkového stavu, či teplote vonkajšieho okolia.


Ďalšie príslušenstvo

Držiak svetla na prilbu, predlžovací kábel, nabíjací adaptér a 6 gumových krúžkov v 3 rôznych veľkostiach.

Obsah balenia


A poďme von... (už netrpezlivo čakám na noc!)


Pripevnenie

Svetlo sa dá pomocou gumového o-krúžku veľmi jednoducho pripevniť na riaditká. Akumulátor sa dá vďaka predlžovaciemu káblu pripevniť hocikde na rám. Ja som sa snažil ten kábel nepoužiť a akumulátor som pripevnil na predstavec a napojil ho priamo na svetlo. Pre hádam lepší kontakt s krátkym predstavcom som ho ešte vypodložil kúskom duše.

Svetlo sa tiež dá namontovať aj na prilbu. Tiež jednoduchou montážou sa na prilbu pripevní dodávaný držiak a samotné svetlo sa namontuje podobným spôsobom ako na riaditká. Na hlave sa takto aj s držiakom nesie 176 g záťaž. Svetlo už treba prepojiť s akumulátorom pomocou dostatočne dlhého predlžovacieho káblu. Umiestniť sa tak môže pohodlne do zadného vrecka v drese (ja ho dám aj do sáčku, pre istotu ako každú elektro vec) alebo sa môže dať aj do ruksaku.

Svetlo Fenix BTR20 umiestnenie na prilbe a riaditkach


Dojmy

Toto svetlo má špeciálnu šošovku (Dual Distance Beam), ktorá rozumne rozloží svetelný „kužeľ“, keď časť lúčov osvetľuje zoširoka miesto priamo pred bicyklom a ďalšia časť lúčov sa sústredí viac priamočiaro a osvetľuje vzdialenejší terén. Zároveň by svetlo nemalo svietiť veľmi vysoko a malo by sa tým obmedziť osvetlenie protiidúcich. Na pohodu stačí svietiť aj nižším výkonom 400 lm. Síce môžem porovnať len s mojim slabým starým svetlom, ale viac mi aj tak nebolo treba. Skúsil som aj tých maximálnych 800 lm. Predovšetkým som chcel zistiť, či bude stíhať chladenie, ale v tej chladnejšej noci očakávane stíhalo. Samozrejme aj viac svietilo, ale netreba lipnúť len na brutálnom výkone, to radšej ešte jedno 400 lm svetlo na prilbu. To má lepší efekt a urobí to viac služby ako 1000 lm len na riaditkách. Kto si dal vo svojom živote aspoň jednu večernú jazdu, tak vie, že so svetlom na riaditkách si veľmi zle prisvieti do zákruty alebo ako obtiažne sa v lese bez zastavenia hľadá odbočka. A kto ešte v noci nejazdil, tak teraz to už vie. (obr. nižšie trochu skresľuje)

Svetlo Fenix BTR20 - reálne svietenie

Spomínal som, že toto svetlo sa dá jednoducho pripevniť aj na prilbu, ale ja by som to nerobil, ak to nie je nevyhnutné. Na prilbe je takto 176 g záťaže s relatívne vysokým ťažiskom. Ja som zas veľmi citlivý na vyššiu hmotnosť na hlave alebo aj na chrbte. Nieje to síce zas až tak veľa, dá sa na to v pohode zvyknúť a menej citlivým bikerom to nebude vôbec vadiť. Subjektívne sa mi šlo lepšie s týmto svetlom na riaditkách ako na prilbe, na to je aj prispôsobené. Myslím si, že malo zbytočne veľký rozptyl. Ja osobne by som toto svetlo primárne na prilbu nedával a radšej k nemu na prilbu pridal druhé svetlo, možno o niečo ľahšie, prípadne aspoň z nižším ťažiskom, ktoré nemá taký rozptyl. Čo je všeobecne asi najlepšia kombinácia dvoch svetiel pre jazdu v teréne.


Cena: 134,90 € s DPH


Zhrnutie

    + jednoduchá a rýchla montáž na riaditká a prilbu
    + kompaktné a odolné prevedenie
    + oválny svetelný kužeľ s 2 ohniskami plynulo osvetľujúci priestor pred bicyklom
    + svetlo príjemnej teplejšej farby (neutral white)


    - v balení akumulátor kapacity 2600 mAh bez možnosti výmeny batérií
    - svetelné vlastnosti pri použití na prilbe

Viac detailných informácii o tomto svetle nájdete na:
http://www.kronium.cz/nabijeci-cyklo-svitilna-fenix-btr20/prod_909.html?actCat=103.

info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
milos21 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Knog Blinder PRO 1 300 - spĺňa všetkých 10 požiadaviek?

Test: Knog Blinder PRO 1 300 - spĺňa všetkých 10 požiadaviek?

Netušil som, že pri výbere denného svietenia mám až 10 podmienok. Koľko z nich spĺňa svetlo od austrálskej značky Knog?
Video: Fenix HM61R Amber V 2.0 - (takmer) dokonalá čelovka

Video: Fenix HM61R Amber V 2.0 - (takmer) dokonalá čelovka

Čelovky sú bikermi vnímané zväčša ako doplnok k svetlu na riadidlách. Fenix HM61R Amber druhej generácie je tak trochu borič mýtov.
Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Ak by Tony Stark, teda Ironman, naozaj existoval, túto prilbu do mesta by jednoznačne vymyslel on. V skutočnosti je od výrobcu Alpina a ja som ju mal možnosť testovať.
keyboard_arrow_up