Môj stručný názor o prechode z 26ky na 29ku po viac ako roku jazdenia

Môj stručný názor o prechode z 26ky na 29ku po viac ako roku jazdenia

Po viac ako roku jazdenia Radovan Bíroš redaktor MTBiker.sk opisuje 7 hlavných postrehov, po prechode z kolies 26" na rozmer 29". Sú to jeho osobné skúsenosti a postrehy, ktoré vám môžu pomôcť pri rozhodovaní.

1. Posed


Už pri prvom vysadnutí na 29“ bike, som sa cítil ako keby som prestúpil na vyššie poschodie. Predok biku je citeľne vyššie, takže som klasicky vyhádzal všetky podložky spod predstavca. Umiestnenie ťažiska jazdca je viac vpredu ale na to som si po dvoch jazdách zvykol.

2. Stúpanie


Jazda v kopci je na 29“ veľmi plynulá ani rozbitý terén nemá vplyv na priechodnosť v stúpaniach. Akcelerácia je voči 26“ verzii značne znížená, na oplátku vzrástla zotrvačnosť (čo je super pri prechode zo zjazdov hneď do ďalšieho stúpania, bike si udrží svoju rýchlosť). Obavu som mal zo strmých stúpaní, ale bol som milo prekvapený 29“ má podľa mňa navrch.

Porovnanie

3. Klesania


Asi najväčšie plus u 29“. V zjazdoch je to proste tank. Aj menej technický jazdec zvládne rozbité zjazdy. Veľké obruče zaňho urobia veľa roboty. Osobné pozorovanie 29“-ka vám dovolí niekedy až moc a môže to skončiť žutím hliny . Treba hľadať hranice a limity najskôr na domácich tratiach.

4. Brzdenie


Podľa mňa má 29“-ka lepšiu stabilitu pri brzdných manévroch. Bike sa toľko nevrtí ako 26“. Avšak brzdná dráha je dlhšia. „Však zastaviť tank chvíľu trvá“

5. Technické pasáže


Pri niektorých, hlavne XC pasážach má 29“ nevýhodu. Urobiť nejaký ostrý obrat (točku), vyžaduje technickú zdatnosť. Pri ostrých manévroch pôsobí na predné koleso zdatná odstredivá sila, ktorú musí jazdec zvládnuť. 26“ je v tomto smere hravejšia a obratnejšia.

6. Grip


Ďalšie plus pre 29“ lepšia priechodnosť cez prekážky pri klesaní tak aj v stúpaní. A samozrejme kontakt plášťa s povrchom je tiež väčší, takže podklzovanie kolesa je znížené. Čo som ocenil v strmých výjazdoch v sede aj stoji.

Porovnanie

7. Tipy a triky


29-ka je skôr vhodnejšia pre vyšších jazdcov (min 170cm). Inak na tom biku vyzerať trochu komicky a bude s bikom trápiť a nevyužije ho na 100%. Odporúčal by som zainvestovať do ľahšieho setu kolies. Lepšia akcelerácia biku, ľahšie udržanie rýchlosti a zotrvačnosti biku, zníženie celkovej váhy a zmenšenie odstredivej sily na kolesá v ostrých točkách. Osobne jazdím 660mm rajdy, taký odskúšaný optimum na zvládnutie 29“ kolesa.

Záverom asi toľko, že 29“ jazdím už druhým rokom a spať k 26“ by som sa už nevrátil. Ako alternatívu vidím 27,5“

Zaujímavosti o 29kách sa dozviete aj vo videách:

Zdroje obrázkov:
http://www.rbinc-sports.com/mtb-wheels-explained
http://twentynineinches.com/2011/09/07/eurobike-2011-new-tire-news-part-ii/


Poznámka redakcie: Názov článku bol zmenený z pôvodného názvu "7 dôvodov prečo presedlať z 26tky na 29tku".
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up6thumb_down comments 143 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Superior XP 969 – môj prvý poriadny bike a 4,5 sezóny s ním

Superior XP 969 – môj prvý poriadny bike a 4,5 sezóny s ním

Rozmýšľal som, ako nazvať tento článok, ktorý som si pripravil. Viem, že je mnoho oveľa lepších bikov. Každý máme iný rozpočet, pre niekoho je dobrý bike za pár stovák, u niekoho hranica začína na pár tisícoch.
S láskou k cyklistike...

S láskou k cyklistike...

Ahoj, volám sa Tomáš a cítim averziu voči vytrvalostným športom. Takto by som sa možno predstavil hocijakému cyklistovi alebo bežcovi do roku 2016.
Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

V dobe, keď ostatné značky ešte len po malých krokoch začínali experimentovať s novou „long and slack“ geometriou, ktorú predstavil Mondraker, si Leo Kokkonen povedal, ide to aj inak.
keyboard_arrow_up