Ako by vyzeral najlepší cesťák z MTBIKER shopu?
Ako by vyzeral cestný bicykel, ak by ste vyhrali prvú cenu, ktorou je neobmedzený rozpočet v MTBIKER shope? Bol by takýto cesťák zásadne lepší od bežných?
V seriáli článkov, kde sa venujem cestnej cyklistike, som dával tipy pre tých, ktorí sú v tejto disciplíne noví, vyberali sme základný a už aj stredne vybavený cesťák. Teraz sa trochu odviažem a pozriem sa na to, čo najlepšie by sa dalo reálne vyskladať u nás v eshope, spoločne sa môžeme zamyslieť, či konkrétna vec aj zásadne mení zážitok z jazdy alebo prináša vyšší výkon. To bude jazda.Kto nezachytil staršie články tohto seriálu, tu je malý výber:
Základom je rám
Pri skladaní vysnívaného cesťáku sa dá postupovať tak, že sa kúpi nejaký top model a ešte sa postupne vylepšia jednotlivé komponenty, alebo sa kúpi len rám a skladá sa od základu. Dnes je bežnejšia prvá možnosť, špeciálna je dnešná doba, kedy môže byť problém zohnať jednotlivé súčiastky a „dream bike” skladať postupne.Každopádne, v tomto bode sa mi výborne hodí video, kde som opisoval top model značky Pinarello, na Dogme F je vidieť rozdiely medzi karbónovým rámom zo stredu ponuky a úplnou topkou. Ako som naznačil v úvode, pokúsim sa vyskladať takúto raketu z ponuky MTBIKER shopu, ponuka toho najlepšieho vyzerá teraz takto. Pinarello Dogma F tam v čase písania článku chýba, záujemcom viem pomôcť osobne, alebo informácie dostanú na zákazníckom centre cez email objednavky@mtbiker.sk.
Kolesá v cene bicykla
Na top bicykli je veľká šanca, že budú výborné kolesá, s výberom konkrétnej značky som sa snažil poradiť aj vo videu. Pri tomto komponente sa asi zhodneme, že investované peniaze šťastný majiteľ pri jazde aj pocíti, top kolesá sú ľahučké, extra tuhé, majú prepracovanú aerodynamiku a často sú vybavené keramickými ložiskami.V našom shope, keď dám zoradiť kolesá od najdrahších, sa ešte držíme relatívne v normálnych cenách, aj keď 2 000 € je „normálna” cena len pre toho, kto cyklistiku sleduje už dlhšie a svoju optiku má pokrivenú profilmi na Instagrame, ktoré sa zameriavajú na takúto ultra výbavu. Najdrahší set na webe som našiel za 7 800 €, takáto položka nám zatiaľ v ponuke shopu chýba.
Karbón a opäť karbón
Ak by si niekto skladal vysnívaný cesťák, tak pri komponentoch bude v popise najčastejšie spomínaný prémiový karbón, akceptovateľný je aj titán. Na očiach bude mať jazdec celú dobu riadidlá, tie by nemali mať inú podobu, ako je karbónový kokpit, kde predstavec tvorí s riadidlami jeden celok.Takýto komponent začína na cene 500 €, vrchný strop môže byť aj niekoľko tisíc, ak by sme medzi cesťáky počítali aj časovkárske bicykle. Aký iný význam okrem estetickej stránky má takéto kombo? Prekvapivo neplatí, že automaticky je kokpit ľahší od hliníkového, dokonca v prípade pádu môže ísť o krehkejší variant. Po týchto mínusoch nasledujú len výhody.
Jazdec by mal pri značkovom a kvalitnom kúsku cítiť väčší komfort, karbón dokáže filtrovať vibrácie a nárazy, ocení anatomické tvarovanie, ktoré je navyše aj viacej aerodynamické. Pri takýchto bicykloch je samozrejmé, že kabeláž je kompletne skrytá, dôvodom je opäť aerodynamika. A keď už som nakusol časovky, cenovka dosiahne aj 3 000 €, robia sa na mieru, využíva sa aj 3D tlač.
Sedlovka a sedlo
V hore uvedenom videu spomínam kombináciu karbónu a titánu, z ktorého je vyrobená sedlovka MOST, cieľom je čo najnižšia hmotnosť, pohodlie a aerodynamika. Veľa jazdcov má chuť vylepšiť svoj cesťák o sedlo s karbónovými lyžinami, čo im to však reálne prinesie?Ceny takýchto sediel sa šplhajú k 400 €, dnes sú top sedlá vyšperkované aj polstrovaním vyrobeným 3D tlačou. V rámci objektívnosti tohto textu treba upozorniť, že pri páde sa karbónové lyžiny ľahšie zlomia, na druhú stranu, ak sa pokrivia tie hliníkové, sedlo je tiež na odpis, len tá škoda je nižšia. Výhoda karbónu je opäť hmotnosť a pruženie, dobré referencie z okolia mám na 3D sedlá, že sú pohodlné a zadok sa nešmýka. Celkovo dobré sedlo v kontexte spomínaných a „uletených" cien nevychádza zle.
Aj pedále sa dajú vytuniť
Bicykel sa dá vylepšovať donekonečna, pedále nie sú výnimka. Zaobstarať sa dá model s titánovou oskou, aká hmotnostná úspora to reálne je, sa dočítate v mojom teste. Komu by bolo 400 € málo, značka Wahoo predstavila prevedenie s wattmetrom, takže cena bude ešte vyššia.Reťaz ako šperk
Osobnú skúsenosť mám aj s fajnovým modelom reťaze, KMC je špička v tejto oblasti, ich modely okrem kvality, chodu a životnosti, vynikajú aj dizajnom, kto má rád farbičky, tu si príde na svoje. Najdrahšie reťaze stoja cez 100 €, čo je zlomok hore spomínaných vylepšení, počítať treba s tým, že ide o spotrebák. A čo sa dá očakávať od takéhoto šperku?Okrem už spomínaného je tam deklarovaná úspora niekoľko wattov, čo sa dá využiť aj na amatérskej úrovni, na časovkách bývajú často rozdiely len v sekundách. Pre jazdca pôžitkára pôjde skôr o ďalšie vylepšenie pocitu, aj toto je úloha cyklistiky, aby nám robila dobre na duši.
Marginal gains
Už keď som otvoril tému úspory „wattíkov”, hneď mi napadli efektné ramienka s kladkami na prehadzovačku, väčšie vodiace kolieska a ložiská deklarujú ďalšiu úsporu, ale podľa mňa sa kupujú hlavne v duchu - nech to vyzerá. Ceny sa bez problémov prehupnú cez 500 €, vlastnú skúsenosť zatiaľ nemám, ale pri „ošahávaní” vystaveného tovaru sa kolečká na niektorých modeloch ozaj točia donekonečna.Čo je keramické, je dobré
Čo mám veľkú chuť vyskúšať, sú keramické ložiská. Takýto stred ide citeľne lepšie, citeľný je aj nárast ceny, podľa značky sa pohybujeme od 150 €, bežné sú aj sumy okolo 500 €. Či tieto stredy aj reálne dlhšie vydržia a tým sa sčasti vráti ich obstarávacia cena, neviem, no rád by som to zistil.Skrutky, košíky, brzdové kotúče…
Čo je podľa vás najčastejšie zhrešenie, kedy si cyklista dovolí trochu uletieť a aj na dostupnejší model bicykla si kúpi niečo špeciálne? Podľa mňa sú to košíky, karbónový alebo titánový model kľudne vyjde aj na 50 €. Úspora pár gramov, často veľmi pekný a efektný dizajn, ale hlavný je podľa mňa pocit. Prečo si občas trošku nedopriať.Čo som ešte nespomenul? Titánové skrutky každého druhu, titánové rýchloupináky nahradili titánové pevné osky alebo skrutky brzdového strmeňa, videl som už karbónový pavúk brzdového kotúča, tému by som uzavrel s držiakmi na cyklopočítače, jasné že z karbónu, to nám otvára ďalšiu kapitolu cyklopočítačov a wattmetrov, to by boli ďalšie tisíce. Celkovo v cyklistike ide hlavne o hmotnosť, a to je asi „pojítko" všetkých dnes spomínaných vylepšení.
Komentáre Zobraziť komentáre (91)