Pinarello séria X a nová Dogma X - to najlepšie na dlhú jazdu
Nové modely od Pinarella s označením X sú na svete a ich hlavná prednosť je pohodlnejší posed a komfort. A ešte aj dobre vyzerajú.
Pinarello s nadšením predstavuje svoje nové vytrvalostné cestné rámy série X a ku nim aj novinku Dogma X. Celý koncept tejto série spadá do kategórie „endurance“, čo znamená dlhé hodiny v sedle a „hltanie“ kilometrov. S novinkami od Pinarella to bude nezabudnuteľné vďaka novým technológiám, novej geometrii a technickému dizajnu, čo nám tvorí ideálnu rovnováhu medzi výkonom a jazdným komfortom.Pinarello Dogma X
Inšpiráciou pre novú Dogmu X sú jazdci, ktorí milujú dlhé hodiny jazdy a vzdialenosti rátajú v stovkách kilometrov. Takéto jazdy sú však aj o iných veciach, ako je samotný výkon jazdca. Za každou dlhou jazdou sú aj emócie. Nevzdať sa a neotočiť to, kým nedosiahnete vytúžený cieľ. Nová Dogma X tieto emócie podporuje a stavia ich do popredia spolu s vytrvalosťou a rýchlosťou. Odráža uvažovanie výrobcu Pinarello o výkone a ponúka skutočný komfort.Samotné navrhovanie rámu sa zaobišlo bez kopírovania pretekárskych rámov, určených pre vyhladené okruhy World Tour. Miesto toho je poctivo navrhnutý tak, aby vynikol v každodennom živote. Je úplne jedno, či to bude sólo tréning, rýchla jazda s klubom, alebo celodenné dobrodružstvo. Odlišuje sa od pretekárskych rámov hlavne posedom, ktorý je menej agresívny, no zároveň zachováva rovnováhu medzi komfortom a špičkovým výkonom.
Hlavným znakom Dogmy X je karbónová konštrukcia, ktorá umožňuje použitie plášťov so šírkou až 35 mm. To poteší hlavne počas jazdy po nie zrovna najnovšej ceste či hladkom povrchu. Spomenutá konštrukcia pozostáva z uhlíkových vlákien najvyššej kvality, ktorých vzor je presným patentom ukladaný v zadných vzperách tak, aby tlmil vibrácie a zároveň zvyšoval bočnú tuhosť. To je zároveň kompenzáciou dlhšej reťazovej vzpery.
Nová geometria má zdvojené upevnenie zadnej stavby. Zadné vzpery sa totiž tesne pred sedlovou rúrkou rozdvojujú. Pár rúrok sa uchytáva vyššie, resp. tak, ako klasické a tie nižšie sa uchytávajú k sedlovej rúrke v mieste pár centimetrov nad uchytením druhého košíka. Takto sa sila nárazov od zadného kolesa lepšie rozloží do konštrukcie rámu, čo prispieva k výslednému pohodliu. Spomínanú bočnú tuhosť dosiahlo Pinarello pridaním vzpier v tvare „X“ medzi tieto rozdvojené vzpery.
Samotný karbón pochádza od lídra v inováciách a produkcii tohto materiálu - japonského Toray. Z pretekárskej Dogmy si táto X verzia požičala ten najvýkonnejší typ vlákien Toray T1000 1K. V konečnom dôsledku je rozdiel medzi pretekárskou Dogmou a endurance iba 60 g (pri veľkosti 530 mm). Typickou pre Pinarello je tiež asymetrickosť konštrukcie, čo zaručuje torznú tuhosť a vyrovnáva krútenie rámu, ku ktorému dochádza pri pedálovaní. Asymetrickosť pre symetrickosť.
Geometria
Ak sa pozrieme na geometriu a porovnali by sme ju s Dogmou F, videli by sme, že endurance novinka má kratší „reach" a vyšší „stack" - teda v stručnosti povedané, rám v porovnateľnej veľkosti bude o niečo kratší a riadenie je o niečo vyššie. Ďalším rozdielom je jednotná dĺžka reťazovej linky. Kým pri „F-kových“ modeloch sa pri niektorých veľkostiach rámu mení, pri Dogme X ostáva na stabilných 422 mm. Z Pinarella máme k tomu aj vysvetlenie, ktoré znie, že je to najkratšia možná vzdialenosť pre zachovanie možnosti použitia 35 mm širokého plášťa.
Dogma X je kompatibilná iba s elektronickými sadami komponentov. Od svojho pretekárskeho „brata“ preberá kokpit Most Talon, čo znamená, že všetky káble a hadice sú vedené vnútrom kombinovaných riadidiel s predstavcom. Odtiaľ pokračujú po oboch stranách hlavovej rúrky do útrob rámu, presne tam, kam je to potrebné. Samotné Pinarello tvrdí, že tento systém, inak označovaný ako TiCR, dokáže ušetriť 5 W, v porovnaní s vonkajším vedením kabeláže.
Ponuka konfigurácií
Séria X
Dogmu X nateraz necháme tak a pozrieme sa na ostatnú ponuku série X. Čo sa týka technologických noviniek, 35 mm plášte a zdvojené upevnenie zadnej vzpery zostáva zachované. Sčasti aj zdvojené upevnenie zadnej vzpery. Asymetrickosť samozrejme tiež, nakoľko to je už hlboko zakorenené v DNA Pinarella. Rozdiel oproti Dogme X je práve v tom X. Nie však v názve bicykla, ale v karbónovom X-ku, ktoré tvorí výstuhu v rozdvojených vzperách zadnej stavby. Preto sa táto technológia konštrukcie nazýva „Flexi Stay 2.0“.Čo je dôležité spomenúť, je fakt, že so sériou „X“ odchádzajú z Pinarella modely Paris a Prince. Je to hlavne z dôvodu, aby sa zákazníci vedeli zorientovať medzi jednotlivými názvami - teda „F-séria“ pre pretekárske bicykle a „X-séria“ pre endurance bicykle.
Rozdiely sú najmä v geometrii, ktorú výrobca označuje ako ENDURANCE +. Stretnúť ste sa s ňou mohli už pri modeloch X3/1 a Paris. Je určená pre širokú škálu jazdcov a môže sa pochváliť vyšším „stack-om“ a kompaktnejším „reach-om“, čo podporuje uvoľnenú jazdnú pozíciu. Vďaka tomu je jazda na bicykli pohodlnejšia a samotný bicykel je lepšie ovládateľný. Nie je potrebné použiť žiadne vymedzovacie podložky a podobne.
Samotné modely sú označené ako X9, X7 a X5, kde je hlavným rozdielom použité uhlíkové vlákno na konštrukciu rámu. Kým pri dvoch vyšších číslach modelov je použité vlákno Toray T900, pre zabezpečenie najvyššieho výkonu, minimálnej hmotnosti a dostatočného pohlcovania vibrácií, pri X5-ke je to presný opak. No aby sme to upresnili, jej konštrukcia je zameraná na maximálne pohodlie a čo najvyššiu absorpciu vibrácií, ale pri zachovaní minimálneho nárastu hmotnosti. To v praxi znamená 960 g pre X9 a X7 a 990 g pre X5, pri veľkosti 530 mm.
Rovnako ako Dogma X, aj X9 používa MOST Talon Ultra integrované riadidlá s predstavcom. X7 aj X5 ustupujú do dvojdielnej záležitosti – predstavec MOST Tiger Alu TiCR spárovaný s riadidlami MOST Jaguar XA TiCR
Na výber je 5 farebných vyhotovení, kde nájdeme štyri základné farby - čierna, biela, modrá a červená, ktoré dopĺňa zlatá farba.
Geometria
Ponuka osadenia
Bicykle Pinarello majú na svojom konte 15 žltých dresov celkového víťaza Tour de France, osem ružových dresov z Giro d´Italia a ďalších sedem triumfov z Vuelty. To robí z tohto výrobcu toho najúspešnejšieho výrobcu bicyklov v histórii. Bicykle Pinarello nájdete v ponuke nášho MTBIKER shopu.