Pinarello séria X a nová Dogma X - to najlepšie na dlhú jazdu

Nové modely od Pinarella s označením X sú na svete a ich hlavná prednosť je pohodlnejší posed a komfort. A ešte aj dobre vyzerajú.

Pinarello s nadšením predstavuje svoje nové vytrvalostné cestné rámy série X a ku nim aj novinku Dogma X. Celý koncept tejto série spadá do kategórie „endurance“, čo znamená dlhé hodiny v sedle a „hltanie“ kilometrov. S novinkami od Pinarella to bude nezabudnuteľné vďaka novým technológiám, novej geometrii a technickému dizajnu, čo nám tvorí ideálnu rovnováhu medzi výkonom a jazdným komfortom.

Pinarello X series

Pinarello Dogma X

Inšpiráciou pre novú Dogmu X sú jazdci, ktorí milujú dlhé hodiny jazdy a vzdialenosti rátajú v stovkách kilometrov. Takéto jazdy sú však aj o iných veciach, ako je samotný výkon jazdca. Za každou dlhou jazdou sú aj emócie. Nevzdať sa a neotočiť to, kým nedosiahnete vytúžený cieľ. Nová Dogma X tieto emócie podporuje a stavia ich do popredia spolu s vytrvalosťou a rýchlosťou. Odráža uvažovanie výrobcu Pinarello o výkone a ponúka skutočný komfort.

Pinarello Dogma X
Samotné navrhovanie rámu sa zaobišlo bez kopírovania pretekárskych rámov, určených pre vyhladené okruhy World Tour. Miesto toho je poctivo navrhnutý tak, aby vynikol v každodennom živote. Je úplne jedno, či to bude sólo tréning, rýchla jazda s klubom, alebo celodenné dobrodružstvo. Odlišuje sa od pretekárskych rámov hlavne posedom, ktorý je menej agresívny, no zároveň zachováva rovnováhu medzi komfortom a špičkovým výkonom.

Pinarello Dogma X
Hlavným znakom Dogmy X je karbónová konštrukcia, ktorá umožňuje použitie plášťov so šírkou až 35 mm. To poteší hlavne počas jazdy po nie zrovna najnovšej ceste či hladkom povrchu. Spomenutá konštrukcia pozostáva z uhlíkových vlákien najvyššej kvality, ktorých vzor je presným patentom ukladaný v zadných vzperách tak, aby tlmil vibrácie a zároveň zvyšoval bočnú tuhosť. To je zároveň kompenzáciou dlhšej reťazovej vzpery.

Nová geometria má zdvojené upevnenie zadnej stavby. Zadné vzpery sa totiž tesne pred sedlovou rúrkou rozdvojujú. Pár rúrok sa uchytáva vyššie, resp. tak, ako klasické a tie nižšie sa uchytávajú k sedlovej rúrke v mieste pár centimetrov nad uchytením druhého košíka. Takto sa sila nárazov od zadného kolesa lepšie rozloží do konštrukcie rámu, čo prispieva k výslednému pohodliu. Spomínanú bočnú tuhosť dosiahlo Pinarello pridaním vzpier v tvare „X“ medzi tieto rozdvojené vzpery.

Pinarello X series
Samotný karbón pochádza od lídra v inováciách a produkcii tohto materiálu - japonského Toray. Z pretekárskej Dogmy si táto X verzia požičala ten najvýkonnejší typ vlákien Toray T1000 1K. V konečnom dôsledku je rozdiel medzi pretekárskou Dogmou a endurance iba 60 g (pri veľkosti 530 mm). Typickou pre Pinarello je tiež asymetrickosť konštrukcie, čo zaručuje torznú tuhosť a vyrovnáva krútenie rámu, ku ktorému dochádza pri pedálovaní. Asymetrickosť pre symetrickosť.

Geometria

geometria Pinarello Dogma X
Ak sa pozrieme na geometriu a porovnali by sme ju s Dogmou F, videli by sme, že endurance novinka má kratší „reach" a vyšší „stack" - teda v stručnosti povedané, rám v porovnateľnej veľkosti bude o niečo kratší a riadenie je o niečo vyššie. Ďalším rozdielom je jednotná dĺžka reťazovej linky. Kým pri „F-kových“ modeloch sa pri niektorých veľkostiach rámu mení, pri Dogme X ostáva na stabilných 422 mm. Z Pinarella máme k tomu aj vysvetlenie, ktoré znie, že je to najkratšia možná vzdialenosť pre zachovanie možnosti použitia 35 mm širokého plášťa.

Dogma X je kompatibilná iba s elektronickými sadami komponentov. Od svojho pretekárskeho „brata“ preberá kokpit Most Talon, čo znamená, že všetky káble a hadice sú vedené vnútrom kombinovaných riadidiel s predstavcom. Odtiaľ pokračujú po oboch stranách hlavovej rúrky do útrob rámu, presne tam, kam je to potrebné. Samotné Pinarello tvrdí, že tento systém, inak označovaný ako TiCR, dokáže ušetriť 5 W, v porovnaní s vonkajším vedením kabeláže.

Ponuka konfigurácií

Komponenty Pinarello Dogma X
Pinarello Dogma X XOLAR BLUEPinarello Dogma X XOLAR SUN

Pinarello Dogma X XOLAR BLACKPinarello Dogma X XOLAR GREEN

Séria X

Dogmu X nateraz necháme tak a pozrieme sa na ostatnú ponuku série X. Čo sa týka technologických noviniek, 35 mm plášte a zdvojené upevnenie zadnej vzpery zostáva zachované. Sčasti aj zdvojené upevnenie zadnej vzpery. Asymetrickosť samozrejme tiež, nakoľko to je už hlboko zakorenené v DNA Pinarella. Rozdiel oproti Dogme X je práve v tom X. Nie však v názve bicykla, ale v karbónovom X-ku, ktoré tvorí výstuhu v rozdvojených vzperách zadnej stavby. Preto sa táto technológia konštrukcie nazýva „Flexi Stay 2.0“.

Pinarello X9 XPEED GOLD
Čo je dôležité spomenúť, je fakt, že so sériou „X“ odchádzajú z Pinarella modely Paris a Prince. Je to hlavne z dôvodu, aby sa zákazníci vedeli zorientovať medzi jednotlivými názvami - teda „F-séria“ pre pretekárske bicykle a „X-séria“ pre endurance bicykle.

Rozdiely sú najmä v geometrii, ktorú výrobca označuje ako ENDURANCE +. Stretnúť ste sa s ňou mohli už pri modeloch X3/1 a Paris. Je určená pre širokú škálu jazdcov a môže sa pochváliť vyšším „stack-om“ a kompaktnejším „reach-om“, čo podporuje uvoľnenú jazdnú pozíciu. Vďaka tomu je jazda na bicykli pohodlnejšia a samotný bicykel je lepšie ovládateľný. Nie je potrebné použiť žiadne vymedzovacie podložky a podobne.

Pinarello X9 XPEED GOLD
Samotné modely sú označené ako X9, X7 a X5, kde je hlavným rozdielom použité uhlíkové vlákno na konštrukciu rámu. Kým pri dvoch vyšších číslach modelov je použité vlákno Toray T900, pre zabezpečenie najvyššieho výkonu, minimálnej hmotnosti a dostatočného pohlcovania vibrácií, pri X5-ke je to presný opak. No aby sme to upresnili, jej konštrukcia je zameraná na maximálne pohodlie a čo najvyššiu absorpciu vibrácií, ale pri zachovaní minimálneho nárastu hmotnosti. To v praxi znamená 960 g pre X9 a X7 a 990 g pre X5, pri veľkosti 530 mm.
Rovnako ako Dogma X, aj X9 používa MOST Talon Ultra integrované riadidlá s predstavcom. X7 aj X5 ustupujú do dvojdielnej záležitosti – predstavec MOST Tiger Alu TiCR spárovaný s riadidlami MOST Jaguar XA TiCR

Pinarello X5 XPEED BLACK
Na výber je 5 farebných vyhotovení, kde nájdeme štyri základné farby - čierna, biela, modrá a červená, ktoré dopĺňa zlatá farba.

Geometria

geometria Pinarello X series

Ponuka osadenia


Bicykle Pinarello majú na svojom konte 15 žltých dresov celkového víťaza Tour de France, osem ružových dresov z Giro d´Italia a ďalších sedem triumfov z Vuelty. To robí z tohto výrobcu toho najúspešnejšieho výrobcu bicyklov v histórii. Bicykle Pinarello nájdete v ponuke nášho MTBIKER shopu.
Zdroj fotografií: Pinarello
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Pinarello novinky 2023 - nové, dostupnejšie a aj elektrické modely

Pinarello novinky 2023 - nové, dostupnejšie a aj elektrické modely

Nový modelový rad F a X zjednodušuje názvoslovie a správnu záťaž ustráži hybridné NYTRO.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
Unboxing: Giant Revolt Advanced 3 - rýchly a flexibilný

Unboxing: Giant Revolt Advanced 3 - rýchly a flexibilný

Ľahký rám, možnosť prispôsobenia rázvoru kolies a mnoho ďalšieho. Ak sa nevieš rozhodnúť, či chceš na cestu alebo do terénu, Revolt „berie" oboje rovnako dobre.
keyboard_arrow_up