Predstavenie pedálov Wahoo Speedplay - sú iné, ale aj lepšie?

Aký je rozdiel medzi klasickými cestnými pedálmi a novinkou od Wahoo, aké sú ich výhody a aký cyklista by mal nad nimi rozmýšľať?

Pri príležitosti testovania pedálov Wahoo Speedplay si dovolím zaspomínať. Že som toho v živote už veľa vyskúšal, je vidieť aj pri téme pedálov, niekto by to nazval, že som starý. Dá sa povedať, že som jazdil všetky typy pedálov, aké sa na cestných bicykloch v histórii jazdili. Začínal som ešte s košíkmi na otcovom Favorite, zarážky tretier Botas sa pripevňovali k podrážke klinčekmi. Pravek.

Neskôr som dostal biele plastové nášľapné pedále značky Look, ich súčasťou boli aj odrazové sklíčka. A až potom som sedlal klasické pedále v tvaroch, aké poznáme dnes, zo začiatku som bol verný značke Look, posledných 10 rokov som jazdil Shimano. Ak by som nemal možnosť v rámci redakcie MTBIKER vyskúšať nové Wahoo pedále, sám od seba by som asi nešpekuloval, veď pedále z Japonska mi slúžili dobre. Teraz ešte neprezradím, ako to skúšanie dopadlo, môžete si tipnúť, či som sa vrátil k pôvodným, alebo som si pedále Wahoo kúpil aj súkromne a rozhodol sa po rokoch pre zmenu.


Výhody Speedplay

Príde mi šikovné, že značka Wahoo sa rozhodla použiť patent, ktorý už existoval, interne asi vyhodnotili, že to ako fungujú pedále od Speedplay, bude to pravé "orechové" aj pre nich a značku pred pár rokmi kúpili. Na týchto pedáloch ešte zapracovali a výhody a benefity ich novinky zhrnuli do niekoľkých bodov. Najprv ich vymenujem, neskôr sa k nim vyjadrím na základe už stoviek odjazdených kilometrov. Výhody pedálov Wahoo:

  • veľká a nastaviteľná vôľa pohybu nohy do strán
  • detailnejšie nastavovanie pozície pomocou skrutiek
  • lepší prenos energie vďaka menej materiálu medzi nohou a pedálom
  • lepšia aerodynamika
  • ľahšie obojstranné nacvakávanie (okrem AERO)
  • nižšia hmotnosť


Modely pedálov Wahoo a ich rozdiely

Na výber sú 4 modely, hlavný rozdiel je v hmotnosti a v použitých materiáloch, inak sú tie pedále takmer totožné. Top model nazvali NANO a má osku z titánu a tým pádom má zo všetkých modelov najlepšiu hmotnosť. Model ZERO je o stupeň nižšie a osku má vyrobenú zo zliatiny ocele a je mierne ťažší. Tipujem, že najviac predávaný bude čierny model COMP s oskou z chrómmolybdénu. Jediný jednostranný variant je model AERO, ktorý má osku ako model ZERO a jeho hlavná výhoda je aerodynamika.


Špecifikácia v poradí NANO, ZERO, COMP, AERO

Inštalácia netradičných zarážok

Ak by ste sa pre pedále Wahoo rozhodli, zmenou bude to, ako sa uchytáva zarážka k podrážke tretry. Klasické Shimano, Look, Time… pedále sa uchytávajú pomocou 3 skrutiek, systém Speedplay využíva 4. Toto sa dá riešiť tak, že buď na klasické tretry nemontujete medzikus, redukciu, alebo kúpite špeciálne tretry, ktoré majú v podrážke 4 diery. Ja som mal samozrejme klasiku, takže som montoval redukciu. Všetko potrebné bolo v balení, dokonca sú tam 2 druhy redukcií s rôznym zahnutím, aby sadli na váš tvar podrážky. Inštalácia nebola náročná, prekvapilo ma, že nepoužívajú imbusové hlavičky, ale tie na krížový šraubovák. Pri ich zarážkach sa rozlišuje ľavá a pravá, nie sú univerzálne ako Shimano.


Hmotnosť

Poďme na tie deklarované výhody, kým som pedále nahodil, ešte som všetko prevážil, k dispozícii som mal top model NANO a základný čierny COMP. Akú hmotnosť uvádza Wahoo, nájdete vyššie v tabuľke, mňa zaujímalo porovnanie titánového modelu NANO s pedálmi Dura Ace, ktoré som jazdil doteraz a to vrátane všetkých skrutiek a potrebnej redukcie, väčšina z nás nemá Speedplay podrážku na tretrách.

model NANO

Porovnanie vyšlo ako remíza, ak by malo platiť tvrdenie o ušetrených gramoch, museli by sme mať podrážku so 4 dierami a tým pádom by sme ušetrili asi 2x25g za redukcie, potom sú Wahoo pedále ľahšie. Keďže je princíp Wahoo pedálov opačný, nejaká hmotnosť sa ušetrí na pedáloch, ale zarážky sú naopak ťažšie.


Tému šetrenia gramov ukončím naváženým rozdielom medzi modelmi NANO a COMP, čo je asi 50 g na pár, približne to sedí s údajom od výrobcu. Čo ma prekvapilo, bola uvedená nosnosť pri titánovej verzii a to 82 kg, ostatné verzie sú bez limitu. Ja mám 85 kg, ale nepozorujem, že by sa pedále ohýbali. Ak by bola hmotnosť pedálov jediný argument pre kúpu, bolo by to málo, model NANO je zásadne drahší ako napr. pedále Dura Ace, navyše by sme potrebovali nové tretry. Našťastie výpočet benefitov pokračuje.

Nastavovanie zarážok

V tejto oblasti značka Wahoo “nekecá” a zarážky sa nastavujú lepšie, presnejšie a s väčšími možnosťami, ako majú klasické nášľapy. Prednozadná poloha je podobná ako na klasike, ale bočné rozpätie môže niekomu nahradiť nutnosť kupovať pedále so širšou oskou. Úplne najviac sa mi páčilo nastavovanie vôle, možnosť hýbať nohou do strán, slúžia na to dve skrutky, rozsah je 0 - 15 stupňov. Pri bežných pedáloch je toto riešené rôznymi zarážkami, pri značke Shimano sú to modré, červené alebo žlté "kufre".


Pomocou skrutiek nastavíte hraničné hodnoty pre vytočenie nohy, môžete ich aj úplne dotiahnuť, nohu tak budete mať pevne spojenú s pedálom. Oproti klasickým zarážkam sa mi páči, že ak zistíte, že máte napr. pätu príliš dovnútra, tak s Wahoo si to jemne nastavíte skrutkou, pri klasike by ste museli povoliť celú zarážku. Veľakrát sa stane, že to ani opakovane netrafíte, každý cestný cyklista vie, ako cítiť aj milimeter rozdiel.

model COMP

Vycvakávanie, nacvakávanie

Wahoo pedále nemajú možnosť nastavovať skrutkou silu, ktorá je potrebná pre uvoľnenie zarážky. V tomto detaile majú navrch klasické pedále, kde si presne nastavíte to, pri akej sile sa má noha vycvaknúť, uvoľniť z pedálu. V prípade Wahoo sú na výber dva druhy zarážok, pri čiernej treba vyvinúť viacej sily, pri šedej by to malo ísť ľahšie. Ja jazdím čiernu a tá sila je tak akurát, ani pri pretekárskom nasadení nehrozí vytrhnutie nohy z pedálu a vypínanie ide pritom ľahko. Ešte sa mi nestalo, že by som nohu "vytrhol".

Ak by bola hmotnosť pedálov jediný argument pre kúpu, bolo by to málo...
A teraz nastupovanie, veľká výhoda konštrukcie pedálov je tá, že sú obojstranné (okrem modelu AERO), čo je na ceste nevídané riešenie, na križovatke nemusíte stresovať, noha vám vždy padne na správnu stranu pedálu. Tu spomeniem aj ďalšiu výhodu Wahoo pedálov, sú nižšie (aj s redukciou) a preto sa stane neskôr, že by ste pri šliapaní v zákrute šuchli pedál o zem. Jazdíte "kriťáky", tak to musíte mať model AERO, ten má túto hodnotu najlepšiu.


Prenos sily a šliapanie

Pri prenose sily sa spomína, že čím je menej materiálu medzi nohou a oskou pedálu, tým by to malo byť efektívnejšie. Toto neviem, ako by som vedel ako jazdec posúdiť, ale že sú pedále Wahoo užšie, je fakt, dokonca aj s použitím redukcie na klasické tretry. K tomuto sa ešte vrátim, ale so silou a pocitmi pri šliapaní súvisí ešte jedna vec, ktorú som vypozoroval. Kombinácia kruhového tvaru pedálu, konštrukcie zarážky a správne nastavenej vôle pohybu nôh do strán, dáva jazdcovi jedinečný pocit. Najprv som mal pocity zmiešané, noha mi pri prvých jazdách "lietala", niečo sa vyriešilo nastavením vôle, ale hlavne to bolo o zvyku. Neskôr som sa s pedálmi skamarátil a začal som si všímať, ako pracujú svaly, šlachy a to hlavne pri silovom šliapaní. Noha nie je tak umelo a pevne spojená s pedálom, lepšie pracuje členok, prirodzene si nájde svoju pozíciu. Toto sú veci, ktoré sa ťažšie opisujú, snáď sa mi to podarilo.

A ešte k tej výške pedálu, pozor pri nastavení výšky sedla, ktorá sa inou výškou pedálu tiež mení. Ak si chcete nájsť údaj o výške vašich pedálov, googlite výraz “STACK HEIGHT”. Shimano Dura Ace sú vysoké 13,7 mm, Wahoo s medzikusom pre klasické tretry majú 11,5 mm, bez redukcie majú len 8,5 mm. Takže sedlo som dával o tento rozdiel dole.


Konštrukcia pedálov, chodenie v tretrách a detaily

Pri pedáloch býva častý problém to, že plastové zarážky vŕzgajú, to žiadny cyklista nemá rád. Shimano na toto netrpelo a zatiaľ ani pri pedáloch Wahoo to nepozorujem. Pôvodné pedále Speedplay som nejazdil, ale pamätám, že kamoši spomínali nejaké zvuky a že museli kufre čistiť a mazať. Využil som kontakty priamo na výrobcu, ktorý odpovedal, že Wahoo pedále využívajú princíp Speedplay, ale vylepšili ho, takže toto by nemalo nastať. Rozdiely medzi pôvodnými Speedplay a teraz Wahoo sú vidieť na prvý pohľad. Uvidíme, ako sa budú správať pedále napr. po roku, nemyslím len ten zvuk, ale aj chod osky, aby nemali vôľu. Toto sa mi už 2x v minulosti stalo a vždy to skončilo výmenou pedálov, asi top model stavaný na hmotnosť nebol až tak robustný.
Noha nie je tak umelo a pevne spojená s pedálom, lepšie pracuje členok, prirodzene si nájde svoju pozíciu.


Z detailov spomeniem chodenie, tu zarážky vyzerajú pevne, zvlášť sa nešmýkajú, mechanizmus, ktorý sa zacvakáva do pedálu, je chránený vrchnou krytkou, ktorá sa dá kúpiť zvlášť. Oproti klasike je nevýhoda, že krytku je možné stratiť, keďže nie je pevnou súčasťou zarážky. Jasné, že sa dá kúpiť aj celý “kufor”, len vôbec neviem odhadnúť, ako často sa má meniť, všetko je chránené vo vnútri a nebude to určite interval ako pri klasike. Pri tej cene zarážky by to bolo veľké mínus. Hore som ešte spomínal lepšiu aerodynamiku Wahoo pedálov, na prvý pohľad to je asi možné, normálny jazdec to pocíti ťažko.

Čo nechcem privolávať, sú pády, v nich to pedále na cesťáku poriadne schytávajú. Wahoo pedále vyzerajú robustne, nič z nich netrčí, takže sa nemá čo zlomiť. Už sa mi to pri karbónových pedáloch stalo.


Mením alebo ostávam?

Dostávam sa k záveru, rozhodnúť som sa mohol, že sa vrátim ku klasike, alebo si Wahoo pedále kúpim aj súkromne. A to som aj urobil, vec, ktorá ma presvedčila, je ten pohyb nohy, pocit pri šliapaní. Zdá sa mi, že je prirodzenejší, že vďaka takto uvoľnenému členku dokážem tlačiť viacej a že mi menej trpia šľachy a úpony, nohy nemám tak “prikované” k pedálom v jednej pozícii. Dúfam, že drahšie zarážky nebudem musieť často meniť a že nezačnú vŕzgať. Nech pekne fungujú, ako doteraz.

Rôzne modely pedálov Wahoo sú už dostupné aj v eshope, vrátane ich príslušenstva.

(Doplnené 12/22: S pedálmi jazdím viac ako rok a tak som vyskúšal aj ich životnosť a tiež to, ako často treba meniť zarážky. Začnem s „kuframi" a môžem povedať, že vyššia cena je vykúpená slušnou výdržou, menil som ich iba raz za sezónu.

Keďže striedam viacero bicyklov a tretier, presný nájazd v kilometroch neviem povedať, ale bude to viac ako 10 000 km. Jediné mínus je to, že krytka zarážok sa pri chodení môže uvoľniť a ľahko sa stratí. Preto som tam ako poistku dal aj obojstrannú pásku, veľa v tretrách chodím po kaviarňach, takto mám krytky poistené.

Pedále celkovo slušne odolávajú aj pádom a hrubšiemu zaobchádzaniu, už sme spolu zažili aj nepríjemné chvíle. Veľmi dobre sú na tom ložiská, stále majú hladký chod a sú bez vôle. Pedále netreba špeciálne mazať a zarážky len občas umyjem od prachu a nečistôt, nevyžadujú extra opateru.

Doplnené 1/24: Pedále stále používam, nevyžadujú žiadnu starostlivosť, ložiská nemajú vôľu.)
Zdroj fotografií: MTBIKER.sk
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Dlhé roky tvrdím, že aero model je pre mňa zbytočný, a na prvom mieste mám iné parametre než rýchlosť na rovine. Lenže doba sa zmenila a prišiel čas prehodnotiť názor.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Je pre teba pohodlie na ceste dôležitejšie ako rýdzi športový výkon? Pulsium AllRoad ho ponúka naozaj viac než dosť.
keyboard_arrow_up