Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Dlhé roky tvrdím, že aero model je pre mňa zbytočný, a na prvom mieste mám iné parametre než rýchlosť na rovine. Lenže doba sa zmenila a prišiel čas prehodnotiť názor.

Za ten čas, čo jazdím, som vystriedal viacero cestných bicyklov, ale vždy som sa vyhýbal aero modelom ako čert svätenej vode. Prečo? Pretože „žiletka“ bola pre mňa primárne doplnkom k MTB, teda tréningovým nástrojom hltania kilometrov, preteky ma nelákali. Navyše od chvíle, čo mám wattmeter, údaj rýchlosti na tachometri vôbec nepoužívam.

Rovnako je to pre mňa nástroj, ako si užiť pekné kopce a menej frekventované cesty. A tam zase neraz narazíte na rozbitý asfalt či šotolinové úseky. Takže 28 mm gumy sa u mňa stali štandardom už pred x rokmi, najmä, keď ma bavia dlhé trasy, či už na jar, alebo na jeseň... jednoducho, celkový komfort bol u mňa vždy viac ako rýchlosť.

Giant Propel reviewGiant Propel recenzia

Kam tým mierim? V podstate donedávna boli aero bicykle synonymom pre „zbíjačky“, na ktoré ste dostali maximálne 25 mm plášte, a pre moje použitie mi prišli v podstate úplne zbytočné. Lenže doba sa zmenila a moderné bicykle sú niekde inde. Aspoň tak sa píše v PR materiáloch a mnohé recenzie tieto tvrdenia podporujú.

Len jeden príklad za všetky, Paris-Roubaix. Slávne jednorazové preteky, ktoré stáli za zrodom mnohých netradičných riešení a doslova vytvorili samostatnú kategóriu bicyklov. Lenže v posledných rokoch si môžete všimnúť, že jazdci prestali používať (až na pár výnimiek) nejaké „špeciály“. Na svoje aero stroje nahodili širšie gumy, hrubšiu omotávku a vybavené. Podobný trend vidieť aj na Grand Tours, keď neraz stačí jeden model a časovkársky špeciál na celé 3 týždne.

Keď prišiel čas na zmenu stroja, hovorím si, že skúsim moderný trend a nechám sa tiež pohltiť slovom aero .

Giant Propel Anvanced 1 na scénu

Bicyklom, ktorý rozšíril moje obzory, sa stala novinka od Giant, model Propel. Značka ho predstavila na minuloročnej Tour de France, do predaja sa dostal v podstate na sezónu 2023 a mne pod zadok túto jar. Dostalo sa mi tak pomerne zaujímavého porovnania, pretože predtým som rovnako jazdil na bicykli od Giant, ktorým bol vrchársky zameraný model TCR.

Giant Propel Advanced 1Giant Propel Advanced 1

...Giant týmto modelom Propel trafil celkom do čierneho a skombinoval do jedného celku vlastnosti, ktoré boli ešte pred pár rokmi menšie sci-fi.
No okrem samotného konceptu mi priniesla zmena viacero nových skúseností. Úplnou novinkou bol pre mňa integrovaný kokpit (Giant ho má trochu špecifický), ale rovnako set SRAM. Aj keď na MTB som Američanom verný už dlho najmä s príchodom bezdrôtovej technológie, v rámci cestnej cyklistiky som bol dlhodobý „Shimanista“. S ich 11-rýchlostnou elektronickou sadou Ultegra Di2 som najazdil zrejme najviac a nemôžem povedať jediné krivé slovo. Takže som bol zvedavý, ako bude fungovať bezdrôtová technológia, a navyše v rámci najdostupnejšieho 12-rýchlostnej verzie Rival.

Giant PropelGiant Propel

A keď už sme načali cenovú dostupnosť, myslím si, že značka Giant má veľký potenciál v kategórii cena/výkon. Keď sa pozriete na celkový vzhľad bicykla a použitú výbavu, MOC na hodnote okolo 4 800 € mnohých možno prekvapí. Samozrejme, nie je to málo, ale stačí sa pozrieť do katalógu iných značiek a uvidíte, kde je súčasná realita. Dovolím si tvrdiť, že Giant je takmer rovnocenným konkurentom aj pre Canyon, ktorý však funguje na princípe priameho predaja.


So skladaním mi pomohol Cepo, ktorého som o to poprosil, (najmä vzhľadom na integrovaný kokpit) a vôbec neváhal, za čo mu ešte raz ďakujem . Ten deň sme využili aj na bikefitting, kde mi pomohol doladiť posed a odhalil pomerne zaujímavé fakty. No viac nájdete v samostatnom článku a videu.

Bolo teda čo porovnávať a viac sa dozviete vo videu nižšie. Pod ním pokračujeme ešte celkovým zhrnutím vlastností.


Kto nechce pozerať video a len ho zaujíma „výsledok“, spravil som akési menšie zhrnutie v štýle klasického plus a mínus.

Plus

  • až prekvapivá miera komfortu, dokonca pocitovo väčšia ako pri modeli TCR, za čo zrejme môže aj viac materiálu na ráme
  • možnosť osadiť 30 mm plášte (odporúčaná, no dá sa ísť aj kúsok viac)
  • karbónové kolesá s veľkou vnútornou šírkou (22,4 mm) v „hookless“ vyhotovení – teda v rámci najnovších trendov, a s dostatočnou oporou pre širšie plášte (výhoda aj z hľadiska aerodynamiky)
  • čistý design vďaka komplet ukrytým hadiciam
  • pocit rýchlosti na rovinách a stability v zjazde
  • komfort v hornom úchope aj pri hliníkovej verzii vďaka veľkej ploche
  • rozumne vyriešený integrovaný kokpit
  • kvalitne spravený lak
  • absencia káblov vďaka setu SRAM Rival AXS – sen mechanikov pri tomto type bicyklov
  • lepšie radenie v hrubších rukaviciach
  • dostatočný rozsah prevodov na kopce aj „do rýchla"
  • dostatočne silné a citlivé brzdy aj pre moju hmotnosť
  • v „balení“ sú aerodynamické košíky, držiak pre GPS (Wahoo, Garmin), bezdušové ventilky aj tmel
  • celkový vzhľad bicykla aj vo veľkosti XL
  • pomer ceny a výkonu

Mínus

  • vyššia celková hmotnosť oproti TCR, približne 8,8 kg s pedálmi
  • horšie radenie, ak bicykel človek ovláda jednou rukou (napr. pri kecaní do GoPro)
  • sada pri bližšom pohľade nepôsobí tak kvalitne, najmä kľuky
  • výrazne nižšia výdrž batérie ako pri Shimano Di2
  • orech nemá ratchet systém ako vyššie modely, občas v silnom zábere „strelí“
  • viac podložiek pod predstavcom spôsobuje občas pukanie pri silovom zábere zo sedla

Môžem povedať, že Giant týmto modelom Propel trafil celkom do čierneho a skombinoval do jedného celku vlastnosti, ktoré boli ešte pred pár rokmi menšie sci-fi. Nemyslím si to len ja, chválu si môžete všimnúť naprieč internetom, za čo môže aj spomínaná cenová politika. Výsledkom je aj to, že sa po bicykloch doslova zaprášilo aj u nás. Teraz modely dostupné nie sú, ale do konca roka by sme mali ešte niektoré naskladniť. Modelový rad 2024 potom u nás nájdete v priebehu jari.

Okrem tejto verzie Advanced 1 ponúka Giant ešte dostupnejšiu alternatívu Advanced 2, kde sa cenovka dostáva pod hranicu 3 000 €. No a nad tým je dvojica modelov s prívlastkom Pro, kde máte v cene lepšie kolesá, wattmeter alebo vyššie sety vrátane 12-rýchlostnej Shimano Ultegra Di2. Ale stále sme v sumách pod 6 500 €.

Nechýba ani „strop“ s prívlastkom SL, čo je dvojica modelov postavená na ľahšej verzii rámu s integrovanou sedlovkou a v podstate už bez kompromisov.
Zdroj fotografií: archív autora, Adam Milo/MTBIKER
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Je bicykel za viac ako 10 000 € dokonalý? Giant TCR Advanced SL 0

Video: Je bicykel za viac ako 10 000 € dokonalý? Giant TCR Advanced SL 0

Majú bicykle s takouto cenou chybičky krásy? Čo za ňu ponúka značka Giant, je lepšia ako konkurencia?
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
Video: V akom prudkom kopci je aero bicykel už pomalší? Bianchi Specialissima PRO

Video: V akom prudkom kopci je aero bicykel už pomalší? Bianchi Specialissima PRO

Konečne porovnanie bicyklov pri výkone, ktorý zvládnu aj bežní cyklisti. Ako dopadne aero model v porovnaní s vrchárskym? A čo takto vrchársky s aero prvkami?
keyboard_arrow_up