Módna polícia: Najčastejšie prešľapy na bicykli

Módna polícia: Najčastejšie prešľapy na bicykli

Svojím bicyklom môžeme dať najavo, že s jazdením len začíname a zabehnuté pravidlá a zvyklosti buď neovládame alebo ignorujeme. Spomenul som si na všetky?

Šíreniu osvety som sa venoval už v predchádzajúcom článku, v ktorom sme sa pozreli na to, akých chýb sa cyklisti dopúšťajú na svojom vzhľade. Vznešene som to nazval módnou políciou, venovali sme sa najmä oblečeniu bikerov. Že sú to témy citlivé, si uvedomujem a cielene sa vystavujem možnej kritike. Robím to pre dobrú vec, v záujme zvýšenia kultúry cyklistiky. A bystrý čitateľ pochopí, že ide hlavne o humor a nadsádzku s cieľom pobaviť.



Čistota bicykla


Poďme to nakopnúť niečím ľahším, ako je napríklad čistota bicykla. Každý máme vo svojom okolí známeho, ktorý sa hygiene svojho tátoša venuje minimálne, čo sa prejavuje v lepšom prípade len zaprášeným rámom a stekancami po pote alebo géloch. V tých horších prípadoch to môže skončiť tým, že stará špina nepôjde dole ani s cyklostárom a z garáže sa vyťahujú riedidlá alebo iné žieraviny. Ak takého kamoša máš, označ ho dole v komentároch, stačí napísať jeho nick za zavináčom ako napr. @cepooo a on môže hádať, ktorá z uvedených vecí z tohto článku sa ho týka.



Zdravý vzťah k cyklistike sa prejavuje aj ako radosť z údržby a umývania biku a neberie sa to len ako povinné zlo. Predpokladom je vlastnenie vhodných čistiacich nástrojov a kozmetiky. S čistou vodou alebo len so saponátom by umývanie nebavilo ani mňa. Ponuka je široká a ceny rozumné. Nech vám ušetrím klikanie, tu je odkaz na náš shop, špeciálne tvarované kefy vám vydržia roky.



Do tejto kapitoly, okrem čistoty rámu, určite patrí aj čistota pohonu bicykla. Reťaz, kazeta a prevodníky. Začínajúci cyklista nemusí ovládať potrebnú frekvenciu čistenia a nevie, aký je negatívny dopad v prípade zanedbávania. Kým nepresedláme na pohon remeňom alebo sa nezačne predávať hriadeľ od CeramicSpeed, musíme sa občas zamazať. Čo mi napadlo až po teste čiernej reťaze je, že možno je toto dôvod, prečo niekto nečistí reťaz. Čierny cool vzhľad reťaze a bez utrácania. Prefíkané.



Okrem čistenia, na ktoré vám poslúži práčka na reťaz alebo vhodná kefa, je dôležitý aj správny druh maziva, spôsob jeho nanášania a množstvo. Téma týkajúca sa každého, pomoc nájdete aj v našom magazíne.



Pri cestných bicykloch sa musíme zastaviť pri omotávkach. Je to presne to miesto, kde sa dá vypozorovať vzťah cyklistu k svojmu miláčikovi, myslené k bicyklu. Najcitlivejšia je biela omotávka, udržať ju v dobrom stave vyžaduje odhodlanie. Na druhú stranu, ak vidíte niekoho práve s touto farbou a jeho omotávka žiari čistotou, tak hneď viete, že tento Pán jazdec cyklistiku miluje so všetkým, čo k nej patrí. Ak si sa v tomto bode našiel, utekaj s tým niečo robiť, tu je odkaz na ponuku. Ak si omotávky vymieňate sami, koľko pokusov bolo treba, kým to za niečo stálo?



Viete podľa čoho stretnete cyklistického diletanta? Chýbajúca koncovka riadidiel je podľa mňa jasný signál. Nie je to len vec estetiky, ale aj bezpečia. Našťastie, dobré značky ponúkajú štuplíky aj zvlášť, nájdete ich medzi omotávkami a gripmi v shope.

Kapsičkári


Jedná sa o špeciálny druhy cyklistov, ktorý svoj bicykel radi „vyzdobia” kapsičkami zaujímavých tvarov alebo priveľkých rozmerov. Aby sme si rozumeli, význam podsedlovej brašne nespochybňujem, tých pár nutností treba niekam zbaliť. Nemalo by sa však preháňať ich množstvo, pokiaľ nie ste na bikepacking výprave.

Dnes je vkusných riešení celé množstvo, niektorí výrobcovia sediel majú vlastné systémy minimalistického zapínania, aby sme sa vyhli hompáľajúcim oštarám z čínskych shopov. Keď niekedy takúto obludu uvidíte na biku, označte vašu storku na Instagrame @mtbiker_shop a hešteg môže byť #stopalmaram. Či nejaký lepší nápad? Vkusné a minimalistické kapsičky majú svoju kategóriu.



Poriadne ozdobiť


Toto je môj obľúbený faux pas. Plastová ochrana medzi kazetou a špicami. Domnievam sa, že ide o nejaký zákon pre importérov, ktorý im to prikazuje a musia takto bicykle vybaviť spolu. Preto aj odrazky v každej krabici. Keby existoval halloween pre bicykle, toto montujem prvé. A čo hovoríte na čapičky galuskových ventilkov? Nie je čas manipulácie s nimi dlhší, ako keď za sekundu dvoma prstami očistíte ventil od blata?



Netrepať a už vôbec nemiešať


Aký je váš názor na miešanie komponentov od rôznych značiek, myslené ako mix Campa/Shimano/Sram? Nemusí ísť ani o prípady, ktoré majú negatívny dopad na funkčnosť. Keďže sme pri téme módna polícia, podľa mňa to sem patrí. Miera citlivosti na toto bude individuálna, mne stačí, keď vidím na bicykli na sade Shimano kolesá BORA od Campagnola. Čo najhoršie ste už videli?



Ak by sme išli do krajnosti, existuje ešte vyšší cit pre detail, ako napríklad nekombinovanie komponentov rôznych sád v rámci jedného výrobcu. To už ako prešľap nevidím, keď niekto vozí Ultegra čeľuste a zbytok je Dura, v pohode. Zas nie som Monk.

Zaujímavé, že v niečom sa citlivosť naopak zmiernila. V minulosti bola častá snaha vybaviť bicykel komponentami od značiek z jednej krajiny, najčastejšie z Talianska. Napríklad dnes nie je žiadny problém vidieť propagovanie talianskych značiek bicyklov na sadách Shimano. A to sa v minulosti kričalo, Talian len s Campagnolo!

Farbičky


Nebolo to dávno, čo sme dizajn bicyklov tuningovali pomocou farebných plášťov. Červený rám, šup tam červené boky plášťov. Dnes móda velí buď čisto čierny variant alebo ak farebné prevedenie rámu dovolí, tak béžový bok obutia, tzv. skinwall. Nikdy však nehovor nikdy, retro móda 80 a 90-tych rokov tu už zúri, uvidíme, čo prinesie blízka budúcnosť. K farebným úletom by som pridal aj sedlá, tu vidím svet čierno-bielo. Záleží od farby omotávky a dizajnu bicykla. Sedlá červené, žlté… nejako mi toto nešmakuje.



Fľašky


V skratke sú pre mňa dôležité tri veci. Veľkosť, tvar a stav. Poďme postupne. Fľašky 0,5 l ideál, 0,75 l ako praktický variant v pohode. Niekedy treba tej vody zobrať viacej. Čo je už príliš, je veľkosť 1 l, nevyzerá to dobre, v košíku už nemusí dobre držať a do malého rámu sa aj ťažko dostáva. Ak jazdíme v civilizácii, vždy sa to dá nejako inak riešiť. Týchto obrov nechajme hokejistom na striedačku.

Ak rozmýšľate, čo som mohol myslieť tvarom, tak sa pozrieme do sveta cesťákov, kde je diktát aerodynamiky silno cítiť. Na druhej strane by som to nepreháňal a časovkárske úzke fľašky by som nechal na časovkárske bicykle, na normálnom cesťáku mi to reže oči.



Fľašky uzavrieme tým, že by bolo dobré, aby boli čisté, bez čiernych plesnivých ozdôb. A pripomínam, dnes zasahuje módna polícia, takže by bolo fajn, ak by ladili s bikom alebo oblečením, super je, ak sú obe rovnakého dizajnu.



S kolenami pri ušiach


Čo vás vo vašich začiatkoch spoľahlivo prezradí, je evidentne nevhodný posed. Buď príliš vysoko nastavené sedlo tak, že musíte so zadkom tancovať, aby ste to vytočili, alebo naopak, sedíte ako na detskom bicykli a kolenami si pomaly narážate do brady.

Riešení je hneď niekoľko. Na úplnom začiatku si stačí preštudovať zopár základných rád a podľa toho si pomôcť sám, alebo môžete využiť nie drahý a v celkovom súčte aj rýchlejší variant Bikefitting. O posede som písal aj v tomto článku.



Skúsené oko/ucho spozornie


Ak sa vo svete cyklistiky pohybujete určitý čas, vypestujete si radar, ktorý vás upozorní na prešľapy aj bez toho, aby ste sa na ne museli sústrediť. Už to však len preletím, stále mi napadajú nové a nové veci, nech článok nie je pridlhý. Poďme na to.



Poriadne škaredý je nezrezaný krk vidlice týčiaci sa nad predstavcom, pri mechanickom radení sú to zbytočne dlhé bowdeny a s tým súvisiace rozstrapkané lanká bez koncoviek.



Zaujímavá je aj posadnutosť udržať bicykel v stave, aký bol pri kúpe, špeciálne mám na mysli ponechanie rôznych nálepiek na biku, ktoré slúžia len ako označenia veľkosti alebo rôzne bezpečnostné upozornenia. A niekde na pol ceste ostávajú tí, čo aj nálepku dali dole, ale už zvyšok lepidla nie. Ale áno, som trošku pedant.



Keď si predstavím, akú diskusiu niekedy vyvolávajú na prvý pohľad nevinné témy, tak radšej ešte raz zopakujem. Článkom som chcel pobaviť, niektoré z bodov tiež porušujem a rád si zo seba spravím srandu. Dúfam, že to máte podobne, ak som vás v nejakom bode trafil, napíšte mi to pod článok, prípadne označte kamoša, ktorý je v pohode a neurazí sa.

Zdroj fotografií: TCL Michal Novotný studio
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up71thumb_down comments 176 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rok s cesťákom - ako som práve objavil čaro cesty

Rok s cesťákom - ako som práve objavil čaro cesty

Aké je to preskočiť po šiestich rokoch z horského bicykla na cestný, oplatí sa táto investícia? Aké sú pocity z prvých kilometrov, treba sa báť bazára? Odpovede v článku.
Aká bude nová sada Dura Ace R9200?

Aká bude nová sada Dura Ace R9200?

Zlé jazyky tvrdia, že japonskému výrobcovi Shimano uchádza vlak. Kým SRAM aj Campagnolo majú 12-rýchlostné cestné sady už dávno, Shimano zatiaľ potichu vyčkáva. Vďaka úniku fotiek na belgickom etapáku však vieme, čo sa chystá.
Čas zaradiť vyššiu rýchlosť - vylepšenia cestného bicykla

Čas zaradiť vyššiu rýchlosť - vylepšenia cestného bicykla

Čo sú tie vylepšenia, ktoré prinesú žiadaný progres, na aké komponenty našich cesťákov sa zamerať?
keyboard_arrow_up