thumb_up58thumb_down 66 komentárov
cepooo 20.04.2020 Sada Gravel Mtbiker Centrum Cestny Bike Cestna Cyklistika Kolesa Karbon Brzdy Plaste
Týchto 8 vecí je len základ a môže ich byť aj viacej, ale minimálne tieto by mali zaručiť to, že si vyberiete cestný bicykel, ktorý potrebujete a budete s ním spokojný.
Ja vidím najväčsiu výhodu kotučov voči klasike iba v to že keď maš drakšie karbon. Kolesá tak neničíš ráfik brzdením ale potom len vymeníš kotuc a kolesa služia ďalej
Podľa mňa veľmi dobrý článok pre tých, čo sa rozhodujú vyskúšať cesťák. Sám som stál pre pár rokmi pred takýmto rozhodnutím, kúpil som hliníkový Cube na 105 za niečo málo cez 1000€ a čuduj sa svete, jazdilo to a celkom slušne. Dokonca niekoľko mojich osobákov na segmentoch som spravil na tomto biku a nie na novom, karbónovom, na lepších kolesách, s lepšou sadou, ľahšom.
Je každého osobná vec, či mení bike každé 2 roky, ak na to má nech sa páči, nechápem tie negatívne komenty.
Ohľadom kotúčových bŕzd, tiež som skôr zástancom hydrauliky, aj keď výkon môže byť podobný aj pri mechanikách. Z pohľadu budúcnosti sú myslím kotúče jasná voľba, stačí sa pozrieť medziročne ako pribúdajú na nových modeloch.
Na prvom dojme dost zalezi.
Cestak nemam a jazdim na ich len prilezitostne ked si neaky poziciam (dovolenka, pre zmenu ked ma sutre omrzia a pod.) .
Naposledy som mal pozicany hlinik na Sore + bol mi malo kratsi ram(hoci"moja velkost) - na zaklade tej skusenosti by som uz nikdy nerozmyslal o cestaku.
Ale napr. predtym som mal pozicany Cube na 105 tiez hlink este s rafkovymi brzdami , kompakt prevodnik (cena cca 1500e) - dali sme cez 110km & nastupali 3000m zazitok neporovnatelny a zostal chrobak v hlave na kupu aj cestaku.
Super článok, ešte by som pridal že v kategóriach fitness či gravel bikov sa už etabluje stále častejšie vpredu jednoprevodník.
Nechápem tomu, prečo by mechanické kotúče mali byť len pre ľudí, čo to vytiahnu pár krát do roka.
vazne ? a brzdia horsie aj ako klasicke rafikove ?
Mechaniky Sram sú účinnejšie ako základné hydry od Shimano. Mám to odskúšané.
Porovnávaš napr.
trojliter s jednolitrovým motorom.
ak mas 2 rovnake kotucove brzdy (strmen, brzdove dosticky), tak jedina vec, co robi hydraulicke brzdy lepsimi, je nestlacitelnost brzdovej kvapaliny. Cize nestracas silu brzdnych pacok na piest tym, ze ocelove lanko sa vie natiahnut. Mam tektro spyre mechanicke kotucove brzdy, zjazdoval som na nich zatial len Biely kriz do Race a mozem povedat, ze brzdia rovnako dobre ako hydraulicke.
"Nechapem to", "nerozumiem tomu".
A moj skromny nazor na mechanicke kotuce je taky, ze to je to rovnake ako so vsetkymi lacnymi komponentami na bicykle. Beznym ludom stacia, resp. sa uskromnia. Ale ludia, ktori utracaju za bicykle a veci s nimi spojene ovela vyssie sumy a polovica ich zivota sa toci okolo bicyklov, jednoducho uz maju posunute hranice akceptovatelnosti komponentov a inych veci a mechanicke kotucovky sa posunu do pasma "nepouzitelny odpad na jazdenie 5-krat rocne max. inak hrozi samovrazda". Realita je ale taka, ze najlepsie je, ak kazdy zisti postupne sam s akym levelom bicyklov a ostatnych veci je spokojny.
Ja by som radsej bral klasicke brzdy ako mechaniky. Lahsie, ucinnejsie. Na tusitiku su aj mechaniky ok. Bez dlhych zjazdov ale.
V porovnaní s čím horšie brzdia? Ak mechaniky vs hydrauliky, to beriem, brzdia horšie. V porovnaní s klasickými čeľusťovými brzdami brzdia rovnako, či lepšie. Záleží aj od konkrétnych bŕzd zase.
Z článku som mal dojem, že je, či resp. chcel byť skôr určený pre začínajúcich cyklistov. Pokiaľ by som sa mal riadiť článkom, tak ako začínajúci cyklista by som skončil s bikom za 1500+€. Platí, že nie som tak bohatý, aby som si kupoval lacné veci. Na druhú stranu, reálne aj využije ten človek schopnosti toho biku? Z prístupu niektorých ľudí tu mám pocit, že ak nemám bike za aspoň 4000€, tak je to odpad. Kamoš sa tu tiež registroval pred rokom a chcel kúpiť cesťák... Doteraz jazdil na nejakom lacnom MTB tak 20 rokov starom s 3x6 prevodmi, bez pruženia. Keď si zrátal, čo by ho podľa miestnych expertov stál bike, tak sa na to vykašľal, lebo sa dostal niekde na 3500€, lebo bike len karbón, len karbónové kolesá, len plášte 23 nejaký typ galusiek či čo to bolo, treba toto, lebo to je o 3g ľahšie ako hento atď... Nie každý je do toho fanatik a je ochotný vyrážať do toho také peniaze, že keď mu ukradnú auto s bikom, bude hlásiť krádež biku.
Aj ja mam pocit, ze tu je dost velka populacia cyklosnobov Ale nemam im to za zle. Vzdy si len predstavim, ze oni bicykle pod liter vnimaju ako ja vnimam bicykle vystavene v Tescu - ide ma uchytit ked tam niekedy vidim nejake exkluzivne trubkove rakvy na kolesach . Vela ludi tu zije uz v trochu inom svete a vnimaju veci inak (pre vela z nich je aj bike dolezitejsi ako auto). No myslim, ze na fore alebo aj tu v diskusiach najdes vzdy aj dost beznejsich ludi. Treba si stale zachovavat nejaky ten odstup
Čo sa týka bŕzd. Čo som pozeral nejaké video na YouTube, chlapík testoval brzdy, klasika ráfky, mechanické a hydraulika. Testoval to za sucha aj za mokra. Výsledok bol taký, že ak to bol šmejd, tak to zle brzdilo a je jedno, čo to bolo za brzdy. Ráfkové strácali za mokra a špinavého terénu (problém bol, kým sa chytili a potom brzdili dobre, keď o tom človek vie, dá sa s tým žiť. Pokiaľ nejazdí za mokra, tak to problém nie je). Inak vo veľkej miere aj mechanické brzdy brzdili lepšie ako špičkové ráfkové brzdy. Tak isto poukázal na to, že väčšina výrobcov používa rovnaké kotúče aj platničky pre mechanické aj hydraulické brzdy. Jediný rozdiel je v prasiatku. Jedinou výhodou hydraulik, ak teda boli rovnaké kotúče aj platničky bolo, že na brzdenie treba menej sily a je to pohodlnejšie. Brzdný účinok bol veľmi podobný, skoro zanedbateľný.
ja mam jeden mtb s v-brake tektro. nevidim problem s tym jazdit v dazdi ci v blate po velmi strmych tratiach. vazim 72kg. na druhej strane mam vaznu skusenost s diskovymi brzdami z minuleho roka. pri zjazde z polany na sihliansku stranu ma chytila burka. taka, ze od zablesku po hrom bolo menej ako sekundu. zhora neprsalo, tieklo. a ked prislo na brzdenie, tak kotucove brzdy mali mozno tretinovy ucinok. takze teraz z respektom pristupujem aj ku kotucovym brzdam, ktore inak zaberaju perfektne.
Raz zabrzdit nie je to iste ako opakovane v dlhsom zjazde.
To je teória. A teraz prax. Koľkokrát si minulý rok šiel na tréning na cesťáku že ideš z domu do dažďa ? . Ani raz ! . / ja na pretekoch štartujem aj keď prší / . Koľkokrát si zmokol na tréningu, ale tak seriózne, že ráfkové brzdy nestíhali.? Možno raz. A ak si zmokol šiel si tou istou rýchlosťou ako za sucha. Nie ! ... Takže stačia klasické ráfkové brzdy, kde meníš pravidelne gumičky, odmastíš ich aj ráfik a raz za mesiac prejdeš pilníkom. Veľmi málokedy náhodou občas- sa dostaneš do situácie že ráfkové brzdy nestíhajú *** A preč má stále polovica tímov WT v roku 2019 ráfkové. ???
Pri mechanikach velmi zalezi na vedeni celeho systemu (kvalitne lanka a bezkompresne bowdeny) a takisto na brzdovych dostickach. Urcite je tam pocitovy rozdiel mech/hydr. Samozrejme vo vysledku nemusia byt fatalne rozdiely.
Zalezi aj od vahy jazdca a pouzitych kotucov/dosiek, s ktorymi sa da vzdy "carovat". Dalsia vec je, ze ak si zvyknuty na rafkove brzdy alebo mechanicke kotucovky tak ti budu najskor stacit aj nadalej. Mozu mat pozvolnejsi nastup oproti hydraulikam a uz to vnimas ako slabsi vykon celkovo.. a hydry tiez nebrzdia vsetky rovnako dobre.
ze vysmech, mam mechaniky tektro spyre a mozem povedat, ze brzdia rovnako dobre ako hydraulicke. Ak tvoje skusenosti s mechanikou su take, ze si sa povozil s nezabehnutym bikom po predajni, tak to brzdi velmi slabo. Akonahle brzdy su zabehnute, brzdia ako drak. Tektro Spyre som vyberal koli tomu, ze su dvojpiestove, jednopiestove mechaniky mi vadia, ze ohybaju kotuc pri brzdeni.
*** Milý môj ja som mal horský bike ešte v komunizme 1988 od Milana Jurča a ďalší od Ondra Glajzu, ma nepoučuj o typoch bŕzd a ich účinnosti. *** Kotúčovka mechanická brzdí horšie ako teniska na zadnom kolese. Skús si to. ***
Najradsej si po clankoch citam komenty... teda ja clanky ani necitam , maz prvy odstavec... a hned idem na komenty paci sa mi polarizacia nazorov
hahaha...podobne rad citam komenty na SME v sekcii Auto....a tie zabavne nazory a polarizacie
Niekedy ked pisem clanok uz tusim, co bude v komentoch😆 Vacsina sme tu pohode, tesim sa na plodnu diskusiu👌
Je to ako po voľbách do parlamentu.
Celkom fajn sumar k prvemu rozhodovaniu.👌
K tym brzdam....mam prvy cestak v zivote, s mechanickymi kotucovkami, 11mesiacov, najazdenich 7.500 (neviem ci vela alebo malo), jazda za kazdeho pocasia a ziadny problem s tym nebol. Ano, hydraulika je super, ale myslim ze s mechanikou je to tiez pohodka 😉
Musíš mať veľmi zlé skúsenosti s mechanikami. V nedeľu som išiel v zjazde 92 km/h a mechaniky ma v pohode ubrzdili. Ako je to možné?
*** Na cesťáku? a kde? *** V Haliči na pretekoch jazdíme 95 na cesťáku a ráfkové sú ok. ***
Caute, ja som si kupil svoj prvy cestak Merida Scultura 400 pred 2 mesiacmi a je to teda super vecicka. Za skvelu cenu mam od lokalneho predajcu pevne osky, komplet 105 sadu aj hydraulicke kotuce. Kilometre nabiehaju a ta rychlost je nakazliva.
To je koľko .1.300? Shimano Tiagra? 50-34 + 11-28?
Ten kto zažil kritickú situáciu kvôli ráfikovým brzdám, tak uprednostní vždy kotúčové. Nebe a dudy.
Ach jaj.. fajn zhrnutie.. ale rozumiem, co to je riesit vsetky tie prkotinky.. niekedy vlastne clovek ani nevie, ci sa ma az do absolutnej hlbky ponarat.. sam som si tym presiel.. kupil som si napokon to, na co mi stacil rozpocet a spadali do toho klucove parametre na ktorych som staval.. a zistil, ze mi to bohato staci..
Ak niekoho cyklistika berie, tak nech si sam ujasni kolko na tom asi bude realne moct jazdit.. ake dlhe trasy bude schopny sam zajazdit. Je samozrejme rozdiel poradit napr chlapovi s rodinou alebo mlademu chalanovi / babe, ktory si casu vedia najst asi viac.. Nehovoriac o mozno osobnych ambiciach.. povedzme sutaznych.. prvy rok, dva aj tak bude limitujuca kondicia jedinca.
Napokon, posledna vec, klise, ktore tu chlapci z MTBikera pisu casto.. treba hlavne jazdit, idealne si tu jazdu v zdravi uzit..
*** Kultúra predaja cesťákov v obchodoch? Takmer žiadna. V predajni otázka od predavača. ˇKoľko meriate" 165 cm, povie baba. Aha tak 52 cm rám. Ani ju nevidí, to poradí cez telefón.... Hlúposť č. 1.... Ďalšia hlúposť č. 2. = prevody. Na hrádzi v BA je veľa cyklistov, 180 cm, 40 rokov, s pupkom, 100 kg. A prevody: 50-34 + 12!!! nie 11 - 28. Pýtam sa ho. "Boli ste aj na Kolbe, Bielom Kríži, na Babe" . Odpoveď, asi 2x minulý rok.... Hlúposť č. 3. Bikefitting ja to volám neslušnejšie. Pre začiatočníka nikdy, nerieši podstatnú vec a to bezpečnosť dole kopcom / Ak chcete názor spýtajte sa myslím Padrnosa, čo bol 4x Tour, Po mesiaci sa vrátil k starému posedu / *** Ako predávam cesťáky ja!. *** č. 1 Zoberiem človeka na bicykel, mám skúšobné 52 cm + 58cm k dispozícii... Na rovinu a do kopcov, mám predstavce od 6 do 14 cm. Skúšame, prehadzujeme... Tak zistím výšku rámu + dĺžku predstavca ..... č. 2, Všímam si či je silový alebo frekvenčný, 50-34 dávam iba tým čo bývajú v Alpe de Huez, väčšina 52-36. A vzadu 11-25 stačí, ak ide často do kopcov, tak 11-28. ...č. 3. Ak kupuje celý cca 2,000 MOC ceny,bike má väčšinou kolesá s hmotnosťou pod 1900 gr, lacáky na úrovni RS 501alebo 100, a Shimano 105 sadu. Pre začiatočníka stačí.. Na tie kolesá mu dám plášte aj 26 mm a také 300 gr. Do Malých Karpát, je pri BA 50 km asfaltiek. A na rakúske roviny mu dám kolesá Campa Zonda, výborný pomer cena/výkon, 1550 gr. , dajú sa za 400 kúpiť, , tam mu dám 11-25 a plášte Schwalbe One. *** A za 2,500 má bike vyriešený *** Ani jedna reklamácia na výšku rámu a vybavenia bicykla nebola. *** Ak chce niekto drahší bike to riešim skladačkou. Samostatné rámy sa dajú kúpiť, len treba hľadať.
. ***
Predavas bajky iba jazdcom cat. 4 a vyssie?
Zondy mam a som s nimi spokojny. Su lacne a lepsie ani drahsie som nikdy nemal. Akurat ze po 29000 km mi praskol zadny rafik a to vazim okolo 70 kg a prisposobujem rychlost jazdy nekvalite vozovky, t.j. nejdem jak blazen cez hrbolce a diery, snazim sa im vyhnut alebo aspon spomalim. Druhe Zondy mam so sirsim 17 mm rafikom.
Mam kompakt, vzadu som mal 12-25, po vymene kazety mam 12-27 a hoci na cestaku vobec nechodim do kopcov a vobec nepotrebujem vpredu tazsie prevody. Vzadu kolecka 12, 13 a 14 nepouzivam skoro nikdy aj ked idem po vetre, vacsinou idem na 16, 17, 18 zuboch.
A este k tym plastom Schwalbe G one. Mal som ich z vyroby na fitnesakovi zn. Canyon a horsie smejdovejsie plaste som za vyse 20 rokov nemal. Odporucil by som ich jedine ak uhlavnemu nepriatelovi. Tolko defektov, ako na nich, som na ziadnych plastoch nemal. A strasne tazko sa zhadzuju a nahadzuju. Takze nikdy viac. Teraz mam na fitnesakovi vyse pol roka Continental GP 5000 32 mm siroke priblizne za rovnaku cenu ako G one a zatial ziadny defekt.
*** Cestné plášte - Schwalbe sú ok, Micheliny som úplne prestal , skúsil som asi 10 výrobcov, Vredenstein 4 seasons ok na jar/jeseň, ale veľký odpor , Conti super, Challenge criterium - to boli bomby ale len za sucha, Maxxis- na cesťák nie, Vittoria sú tam 2 ok desény, české Rubeny na ceste som neskúšal,,Hutchison myslím 5 boli ok, Mavic má 1 plásť dobrý, .....,,,Jazdím 23 + 25 mm na cesťáku , po revolúcii sme jazdili aj 18 -19 mm kto si na to pamätá ,,, *** !, nie som cykloturista s 32 mm . A na CX mám 33 aj keď na Cannondale SuperX môžem dať 40 mm. *** V Čechách na cyklokrose merajú - max 33 . ***
aspon je potom co kupovat na bazosi za zlomok ceny noveho
Suverene tvrdenie, ze bike treba menit kazdy rok dva znie od 27 rocneho cloveka, ktory nema plny profil fotiek zo zavodov a podobne, dost zaujimavo... No v podstate ma do toho nic, takze to ani nemusis nejako komentovat. Ale mozem vediet cisto zo zvedavosti aky mas bike teraz?
Ahoj, teraz mam scott genius 960 a kellys arc 30 obe v seriovke az na vymenene brzdy na scotte a spotrebaky v podobe plastov a retazí.
Tak ten Genius 960 vyzera dobre Potom aj chapem argument predaja a kupy noveho, kym este nestrati prilis na hodnote, lebo taketo bikey behom prveho roka nestratia na cene az tak vela, tak teoreticky nie je taka tragedia ho predat, doplatit a kupit novy. Nie je to pre kazdeho, ale nie je to az tak nerozumne. Tiez by som to tak robil, ale na prakticky vsetkom, co som kedy predaval cez bazar som stratil prilis vela, aj ked v skutocnosti niektore veci boli lepsie ako nove Takze sam s takymi vymenami bikeov asi ani nikdy nezacnem.
A nukeproof musí byť skvelý HT. Ten by som možno pojazdil aj 2 roky tak snáď niesom až taký psychopat.
Dik Ten nukeproof je moj prvy uz taky seriozny terenny hardtail a zrazu prechadzam bez problemov aj tam, kde som predtym vzdy krcovito brzdil so smrtou v ociach Je to obrovsky rozdiel oproti klasickym XC MTB bikeom.
tak to aby som môj 9 ročný Giant hodil do šrotu a začal jazdiť autom
to v ziadnom prípade ale po deviatich rokoch predam bike ktory som kupil za 2400 € za 800 so štastím...po roku až dvoch je 1800 eur realna suma ktorú dostanem späť doložím dalsích 600 a mám zase nový bike ...jazdit za 300 eur za sezonu to ma nemrzí...
heh si dostal nepáčikov vo väčšine s Tebou súhlasím
ja som si dal urobiť v anglicku oceľový rám na mieru, hodil som tam campu 10kolo kvôli životnosti - u campy to je minimum.
rám je z Reynolds trubiek, super pohlcuje nerovnosti, na takú turistickú jazdu ideál - je pružný
Životnosť karbónu si netrúfnem hodnotiť, ale súčasne karbónové rámy sú rýchle a brutálne tuhé, teda nič pre môj štýl
zlatá pružná, dá sa povedať turistická oceľ !
zavisí od toho čo chceš jazdiť, ale ak chceš byť rýchly tak jedine nepohodlný karbón
Vyrobca mojho bikeu ma v owners manuale:
"Carbon parts have a limited lifespan. Handlebars, seat posts, stems, cranks and wheels made from carbon should be replaced regularly (e.g. every three years). We recommend to replace ROSE frames and forks made from carbon every six years. " Bud neveria vlastnym vyrobkom, alebo chcu zvysit obrat a mozno su tvrdenia o dlhovekosti karbonovych vyrobkov fakt blbost .
Inak, rychly vies byt aj s Reynolds 953 .
Nevedel som, že Ribble robí rámy na mieru, na webe majú len "custom colour available".
bikemartin
bežne nerobia, ale dohodnúť sa dá
Ano, vzdy ked vidim cyklistu na cestaku, tak mi ako prve do oci udrie jeho styl a celkovo cyklokultura, ku ktorej sa radi. A som si isty, ze ludia na ulici obdivujuci cestnych cyklistov taktiez ocenia vytribeny vkus cyklistu a neraz som dokonca na vlastne oci zazil vseobecne pohorsenie z hulvata, ktory sa po ceste prehnal na sofistikovanej japonskej strele obleceny ako nejaky spanielsky frajer na preteku z prelomu minuleho desatrocia. Jednoducho strasny preslap...
Ale teraz vazne. "Styl jazdca akym chce posobit na okolie" ? Wtf. To v akej cykloaristokratickej spolocnosti sa pohybujes?
To si zrejme este nebol v ba na Bielom krizi, tam s bajkom pod 3tis je zakazane ist.
To som veru nebol. Tam to musi byt pekne. Dik za tip. Pridam si to do pamate ako atrakciu na pozretie, ked pojdem najblizsie do toho nasho hlavneho velkomesta
Môj prvý cesťák je gravel na Sore s mechanickými kotúčmi a jediné čo ma limituje je moja kondička. ✌️