Vyberáme prvý cestný bicykel - 8 vecí, na ktoré sa zamerať

Vyberáme prvý cestný bicykel - 8 vecí, na ktoré sa zamerať

Týchto 8 vecí je len základ a môže ich byť aj viacej, ale minimálne tieto by mali zaručiť to, že si vyberiete cestný bicykel, ktorý potrebujete a budete s ním spokojný.

Pokračujeme s cestnou cyklistikou, teší ma záujem o tieto témy. Už som písal o tom najdôležitejšom, o bezpečnosti na cestách a následne som filozofoval, prečo má čaro cestná cyklistika. Veľký úspech malo aj video o správaní vodičov a cyklistov.



A dnes spolu vyberieme cestný bicykel, ak je to váš prvý, oceníte týchto 8 vecí, na ktoré sa zamerať.



1. Kde kúpiť?


Kým sa vrhneme na parametre, existuje niekoľko spôsobov, ako sa dostať k bicyklu. Klasika je návšteva predajne. Výhoda je tá, že ak natrafíte na predajcu, ktorý sa veci rozumie, máte komfort predajného servisu a znižujete riziko, že zle vyberiete. Ak aj platilo, že na webe sú zásadne lepšie ceny, dnes to toľko už neplatí. Rozdiel sa zmenšil, niekedy sú identické. Výborné je, že na bicykel si môžete sadnúť a vyskúšať napríklad posed, čo je veľmi dôležité. Každá značka si tabuľku veľkostí vysvetľuje podľa seba a nie vždy sa dá na to na 100% spoľahnúť. A nie každý orientáciu v nej aj zvládne.



S týmto súvisí asi najlepšia vec, čo môže človek spraviť pred samotnou kúpou. A to je návšteva testovacieho dňa. Počas testovačky môžete na bicykli vyraziť do blízkeho okolia a venovať väčší priestor a čas na posúdenie konkrétneho modelu. Je rozdiel sa previesť pár metrov pred obchodom, alebo vyraziť na krátky švih. Testovacie dni sú súčasťou aktivít MTBIKER centra v Hrádku a ich zoznam pre aktuálny rok nájdete na tomto odkaze. Aktuálne sú síce pozastavené, ale hneď ako to bude možné, obľúbené akcie obnovíme. Výhoda okolia Hrádku je, že do hodiny nájdete všetko. Rovinu, kopec, nový asfalt, cyklochodník, gravel cestičku...



Alternatíva ku kamennej predajni je eshop, ktorého najsilnejšia stránka je cena. Niekomu môže robiť problém to, že bike príde nezložený v krabici. Tomuto sa vyhnete, ak využijete služby, kedy vám bicykel po objednaní dopredu zložia a domov vám príde nastavený a pripravený na používanie. Viacej o rozvoze bicyklov na tomto odkaze. Medzi nevýhody eshopu patrí to, že ak bicykel nesadne, nie je podľa predstáv, alebo sa cestou poškodí, musíte všetko zase zabaliť a posielať späť. O tento čas zvyčajne dlhšie trvajú aj prípadné reklamácie.



2. Typ “žiletky”


Čo sa v minulosti nemuselo moc riešiť je, aký typ cestného bicykla kúpiť. Cestný bicykel bol len jeden základný typ. Teraz je výber pestrejší. V ponuke sú klasické cestné bicykle alebo aero, vyberať môžeme stroje zamerané na pohodlie a aby toho nebolo málo, pribudol gravel. Tak aký je ten správny typ na začiatok?



Klasiku alebo aero? Ak by sa jednalo o prvý cestný bicykel a jazdec ešte nie je vyprofilovaný, sám esťe nezistil, čo mu sedí a aký štýl jazdy má rád, tak klasická koncepcia rámu bude vhodnejšia. Aero bicykle sú zvyčajne menej pohodlné, agresívnejšiu majú geometriu rámu. Bývajú vyrábané najmä z karbónu, takže vyššia bude aj cena. Pri klasických koncepciách rámu ešte spomeniem tzv. endurance bicykle, alebo inak povedané cesťáky, ktoré sú stavané hlavne na pohodlie. Vzpriamenejší býva posed, niekedy obsahujú aj prvky pruženia. Na začiatok, nech sa cesta nesprotiví, dobrá kategória, kde hľadať svoju prvú cestnú lásku.



Gravel bicykle dnes predstavujú samostatnú kategóriu cyklistiky, ale umožňujú aj zmysluplné využívanie na asfalte, takže ich tu uvádzam. Zmenou obutia (časom riešené kľudne ďalším párom kolies) máte slušný hltač asfaltových kilometrov. Gravel pomôže, aj keď máte na začiatku rešpekt z premávky, alebo vo svojom okolí máte jednoducho vhodné cestičky práve na gravel, kde by zas obyčajný cesťák nestačil. Ponuku čisto gravel strojov nájdete v samostatnej kategórii na našom shope.



3. Materiál


Asi budete vyberať medzi hliníkom a karbónom. Oceľ bola ešte nedávno považovaná za lowcost, ale aj to sa mení. Na zákazku postavený cesťák z Columbus alebo Reynolds rúrok je dnes chuťovka. Alebo taký titánový rám, hmmm. Ale v tomto článku vyberáme prvý cesťák, vraciam sa na zem .



Karbón je drahšia alternatíva, ale ten rozdiel dnes už nie je taký výrazný. Jeho výhoda je, že dokáže byť zároveň tuhý a aj pohodlný a to všetko pri nižšej hmotnosti ako konkurenti. Čo človek zistí až pri nehode je, že karbón sa dá relatívne dobre opravovať. Naopak zvárať hliníkový rám, to aby človek išiel do Výskumného ústavu zváračského . Nedostatkom karbónu môže byť krehkosť, pri špecifickom type nárazu.



Na druhú stranu hliník tu je dlhšie ako karbón, jeho vývoj je dostatočne ďaleko na to, aby začiatočník v porovnaní s karbónom zásadné rozdiely nespozoroval. Výhoda je cena a s tým súvisiaca možnosť ušetrené peniaze investovať do lepšej sady alebo kolies. A kľudne sa môže stať, že za rovnaké peniaze kvalitný hliníkový rám je vo finále lepší, ako nejaký z úplne lacného karbónu.



4. Správna veľkosť


Aby to na bicykli fungovalo a vy ste boli jeho používaním šťastnejším človekom, je podstatné to, aby vám bicykel správne sadol. Dôležité je zvoliť správnu veľkosť rámu a komponentov ako predstavec, sedlo, kľuky… Docieliť sa to dá tak, ako som spomínal hore, že bicykel si pred kúpou vyskúšate, posadíte sa naň za asistencie niekoho, kto sa v tom vyzná. Vyšší level je bikefitting, kedy vás zmeria špecialista. Výstupom je číselne vyjadrená správna veľkosť bicykla s jeho presnými rozmermi. Ideálne je, ak následne prebehne aj nastavenie posedu na novom tátošovi. Viacej o službe sa dozviete na tomto odkaze a v tomto videu sme rozoberali najčastejšie chyby.



5. Správna sada


Dnes je super, že zabehnuté značky ponúkajú slušné sady za prijateľné ceny. Ak to jazdec myslí s cyklistikou vážnejšie, nemal by siahnuť po úplne najlacnejšej. Toto si rozhodnite na začiatku, ak sa to dá, koľko km budete jazdiť a prípadne, či budú čisto tréningové, alebo vybehnete aj na nejaké maratóny a preteky. Tam dostáva materiál zabrať viacej. Pre tú druhú kategóriu by som volil aspoň Shimano 105 alebo alternatívne sady iných výrobcov. Netreba sa báť elektrického radenia, ak to rozpočet dovoľuje, krásne to funguje a údržba nie je náročná. Ak sa rozhodnete časom kúpiť lepšiu sadu, pomôže náš shop.



6. Prevody


Vašu jazdu ovplyvní počet a skladba prevodov. Občas začínajúci jazdec robí chybu, že tam "valí" zbytočne ťažký prevod. Ideál je frekvencia šliapania okolo 90 otáčok za min. Pri výbere môžeme začať počtom a veľkosťou prevodníkov. Ideál budú 2 a vyberajte buď kompakt - 50 zubov, alebo semikompakt - 52 zubov. Je to pomenovanie prevodníkov s nižším počtom zubov a preto je výsledný prevod ľahší. K nim je potom aj adekvátna "malá píla" s 34 resp. 36 zubami. Vzadu na prvý cesťák bude stačiť kazeta s 10 alebo 11 pastorkami. Vzadu to platí opačne, čím väčšie "kolečko" kazety, tým ľahší prevod. Na prvom cesťáku hľadajte najväčšie kolečko s min. počtom zubov 28 a viacej. Ak by ste dodatočne menili kazetu, pozor na to, či vám takúto kazetu zadný šalter zoberie. Možno bude treba prehadzovač s dlhším ramienkom, pri pastorku 30 a viac zubov už radšej preveriť. Tento údaj si nájdete na webe podľa označenia verzie prehadzovačky, alebo vám poradia v predajni. Na našom shope máte vo filtri aj kategóriu cestné kazety s rozsahom prevodov 33 - 42 zubov. To už môžete ísť aj na Stelvio.



7. Kolesá a obutie


Po ráme sú dôležitým komponentom kolesá. Tu je podstatná funkčnosť, tuhosť a hmotnosť. Bicykle nižšej a strednej triedy budú osadené hliníkovými. Preferoval by som tie od zabehnutého výrobcu, pri tých “noname” nie je istota, koľko vydržia a ako budú slúžiť. Časom môžete spraviť upgrade a dokúpiť karbónové, z toho rozdielu budete milo prekvapení. Pri kúpe nových skontrolujte ich limit, špeciálne tie z karbónu vás môžu prekvapiť hranicou nosnosti len 85 kg. Preháňať to netreba ani s výškou ráfika. Tie nad 80 mm super vyzerajú, ale na bežné jazdenie by to chcelo niečo nižšie, nech vás nesfúkne. Ponuku cestných kolies nájdete tiež na našom shope.



Pri obutí sa aj tí nižší a ľahší jazdci nemusia báť šírky 25 mm. Menší rozmer by som ani neriešil. Ak máte radi pohodlie a prípadné cesty, kam plánujete jazdiť, majú aj horšiu kvalitu, tak 28 mm je ideál. Všetko nad 25 mm radšej skontrolujte, či vám vojde do rámu. Uvádza sa to v popise bicykla, alebo na webe výrobcu. Základné cesťáky sú všetko na plášťoch, časom kľudne vyskúšajte galusky, sú pohodlné a v prípade defektu bezpečnejšie. Dopredu sa tlačia aj bezdušáky, uvidíme ako sa uchytia. Aby nebola ponuka shopu priveľká, filtrujte podľa šírky cestných plášťov, napr. 26 - 28 mm.



8. Brzdy


Ak je na vás tých volieb už teraz priveľa, posledné roky musíme riešiť ešte jednu novú. Brzdy klasické alebo kotúčové? Jednu vec rozhodnem za vás, pokiaľ kotúčové, tak len tie hydraulické. Tie lankové sú vhodné pre občasných jazdcov, možno na dochádzanie do práce alebo do mesta. Ak je rozpočet striktnejší, tak voľba z rozumu bude klasika. Pokiaľ však jazdíte aj v daždi, máte viac ako 80 kg, alebo zjazdujete v rámci výletov alpské vrcholy, tak kotúče oceníte a oplatí sa za ne priplatiť. A takýto bicykel aj neskôr lepšie predáte.



Snáď som trafil a dostatočne vysvetlil tie veci, ktoré by vás mohli zaujímať a ktoré by vám mali pomôcť pri výbere prvého cesťáku. Hlavne nech vám nový bicykel prinesie radosť a nové zážitky. Ak som na niečo zabudol, alebo sa chcete na niečo opýtať, tak sa vidíme v diskusii pod článkom .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up58thumb_down comments 66 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

V ďalšom, voľnejšom pokračovaní dávnejšej trilógie „Uhlík, kevlar či kompozit...“ by som sa rád zameral na osobnosti, ktoré na Slovensku pôsobia v oblasti malosériovej výroby karbónových rámov.
Unboxing: Orbea Orca M21i TEAM-D L20 – španielska novinka na rok 2020

Unboxing: Orbea Orca M21i TEAM-D L20 – španielska novinka na rok 2020

Rok 2019 je ledva v polovici, no Orbea už myslela dopredu a prichádza s modelom Orca M21i TEAM-D L20, ktorá je navrhnutá na rok 2020. Aby toho nebolo málo, španielska značka chcela vytvoriť niečo špeciálne a to v spolupráci s výrobcom Sram.
Test: Reynolds AR58/62 DB – kolesá do práce aj na sviatočný deň

Test: Reynolds AR58/62 DB – kolesá do práce aj na sviatočný deň

Ako obstáli v teste cestné karbónové kolesá značky Reynolds v plášťovom prevedení a ako sa správali pri jazde? Sú čisto na pretekanie, alebo aj na denné jazdenie? Komu sa kolesá hodia?
keyboard_arrow_up