Kliknutím prejdeš na
www.bianchi.sk
Reklama
Ako prežiť na slovenských cestách

Ako prežiť na slovenských cestách

59 komentárov

cepooo 26.05.2019   Ochrana Bezpecnost Cestny Bike Cyklisticka Doprava Cestna Cyklistika Zdravie Trening

Po 25 rokoch na cestnom bicykli a 2 nehodách vám posúvam rady, ako sa v zdraví vrátiť domov z tréningu.

 

Mojím zámerom je prinášať články o cestnej cyklistike. Keď som ale rozmýšľal nad tým, ktorou témou začať, nič vhodnejšie, ako je práve bezpečnosť na cestách, mi nenapadlo. Výber správneho „cesťáku", jazdenie v balíku, watty a pod. sú témy, ktoré môžu nasledovať neskôr, bezpečnosť je však jednoznačne najdôležitejšia.

Na úvod si môžeme naliať čistého vína a povedať, že úplne odstrániť riziko jednoducho nejde. Nech aj robíme všetko najlepšie, ako sa dá, na ceste budeme vždy tí slabší a zraniteľnejší. Na nasledujúcich riadkoch sa preto budeme baviť práve o tom, čo všetko môže urobiť cestný cyklista, aby riziko kolízie a zranenia znížil.



Oblečenie


Tento tip nikoho neprekvapí a je úplne logický. Na farbách oblečenia záleží. A na cestách zásadne. Do lesa si spokojne môžeme obliecť čierne handry, ale na ceste si tým zbytočne koledujeme o to, že nás nejaký vodič prehliadne. Koľkokrát hra svetla a tieňov takto oblečeného jazdca úplne zneviditeľní.

A áno, je to škoda. Instagram je plný pokérovaných frajerov v čiernom a vyzerá to super. Rovnako skvele vyzerajú, no sú rovnako nevhodné i v súčasnosti veľmi moderné odtiene hnedej, zelenej a pod.. Jednoducho povedané, základom je žiarivá, resp. výrazná neónová farba.



Osvetlenie


Stále sme v kategórii viditeľnosti. Je celkom jasné, že to, čo by sa nám v minulosti zdalo zvláštne, sa dnes vníma vyslovene ako žiaduce. Svieť aj cez deň! Zásadne sa tým zvýši tvoja šanca, že vodič lajkujúci fotky v mobile počas šoférovania zdvihne zrak a uvidí ťa. Odporúčam používať obe blikačky, prednú aj zadnú, s tým, že rozhodne najviac upúta blikací režim.

Z praktického hľadiska sú vhodné nabíjateľné svetlá, nakoľko takto nemusíte stále dokupovať baterky. Samozrejme, ich výdrž sa bude v závisloti od rôznych druhov modelov líšiť, ale aj lacnejšie blikačky do 20 € fungujú cez 6 hodín, takže netreba nabíjať každý výjazd. Vybrať pre vás tú naj si môžete v našom shope, kategória Svetlá.



Radar


S osvetlením súvisí ešte sofistikovanejší variant, ktorým je používanie zadného radaru. Ide o výrobok od firmy Garmin, ktorý v podstate predstavuje zadnú blikačku, detekujúcu odzadu prichádzajúce vozidlá. Cyklistovi dáva zvukové znamenia a navyše na displeji zobrazuje všetky prichádzajúce autá s ich počtom. Vodičov zase upozorní na cyklistu výrazným rozblikaním.

Nejdem do technických detailov, veď recenzií je plný internet. Mám ale skúsenosti, že autá detekuje vo vzdialenosti, kedy ich ešte nepočujem (cez 100 m) a celkom presne zobrazí až 5 vozidiel naraz. Baterka vydrží asi 3 tréningy. Radar používam už druhý rok, aktuálne druhú generáciu. Je to návyková záležitosť a aj napriek vyššej cene ju každému odporúčam.



Komunikuj!


Vo vzťahu je dôležitá komunikácia, a to platí aj o cyklistovi a vodičovi. Pod tým určite nie je myslené len klasické ukazovanie zmeny smeru jazdy. Komunikovať môžeme a robíme to aj prostredníctvom všeobecne známych giest: pozitívnych i negatívnych. Moja rada znie, ďakuj vodičom za všetko, čo voči tebe spravili správne a bezpečne. Obíde ma spôsobom, že medzi nami nechá 1,5 m? Za to mu ukazujem palec hore. Počujem, že za mnou spomalí, pretože idú oproti autá a on ma nechce ohroziť? Pri predbiehaní mu zdravím rukou na pozdrav.

Naopak, vyhol by som sa negatívnym gestám a takzvanému vychovávaniu vodičov v negatívnom slova zmysle. Známy „prostredník” vodiča určite neprinúti prehodnotiť svoj štýl obiehania v ďalších podobných situáciách, a v podstate tak v sebe iba zbytočne vypustíme Hulka a necháme sa zaplaviť zlou energiou. Už sa mi prihodilo, že sa z takejto slovnej výmeny stala takmer fyzická potýčka. A to mi pocit z tréningu naozaj nezlepšilo. Viem, že je ťažké to spracovať, i ja sám s tým bojujem a ešte stále sa mi touto radou nedarí riadiť na 100 % .



Nikdy nie si na hlavnej!


To, že si bol vtedy na hlavnej a teraz ležíš v nemocnici, ti veľmi nepomôže. V tých našich ultra tenkých „oblečkoch", iba v prilbe a bez chráničov, sme na našich cestách takmer ako nahí. Je jasné, že poisťovňu bude zaujímať, kto porušil predpisy, no želajme si radšej sa do tejto situácie ani nedostať. Preto predvídajme, sledujme autá na bočných cestách, všímajme si, či nás ich vodiči vidia a počúvajme za nami prichádzajúce vozidlá.

Otváranie dverí na zaparkovaných autách je klasikou. V meste alebo v dedine je potrebné mať ruky vždy na brzdách. Auto, babka, dedko, pes, mačka... ktokoľvek a čokoľvek ti môže skrížiť cestu. Malý tip: keď si na hlavnej a z bočnej sa snaží pripojiť auto, v takejto situácii hľadaj očný kontakt s vodičom. Podľa toho zistíš, či ťa vidí a uvedomíš si prípadne i jeho rozpoloženie. Malý detail, ktorý ale funguje. Mne rozhodne pomáha odhadnúť, či „sa mi tam pichne".

Legislatíva


Extra bod, ktorý síce tak celkom nesúvisí s tým, čo môžeme robiť priamo na ceste, ale dokázal by zásadne zlepšiť postavenie cyklistov na Slovensku. Aktuálne nemáme oporu v zákone, ktorá by zohľadňovala stav na cestách. Vágne znenie, že vodič je povinný obiehať cyklistu bezpečne a bez určenej vzdialenosti, nestačí. Vodič, ktorý nie je cyklistom, to preto často podcení a v stovke obieha cyklistu na pár centimetrov.

Naša legislatíva tiež neumožňuje jazdu v skupine (vedľa seba), ktorá by pri určitom počte cyklistov bola bezpečnejšia pre obe strany a plynulejšia pre premávku. Preto žiadajme tieto zmeny. Hovorme o nich. Píšme o nich. Dobehnime aj v tomto ohľade civilizovaný svet .



Na záver si môžeme popriať, nech je čo najmenej úrazov, nech sa vodiči a cyklisti vzájomne rešpektujú. Ako som naznačil už v úvode, tém súvisiacich s cestnou cyklistikou je veľa, takže mi spokojne napíšte do komentu, čo by vás zaujímalo a o čom by ste radi čítali... Prípadne napíšte nejaký tip, ktorý funguje na cestách vám.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo ~ Svetlá ~ Sady svetiel)

Komentáre

julo93 26.05.2019 (18:41)

Ja by som ešte vypichol jazdenie do kruháčov a všeobecne do križovatiek. Ja chodím cez kruháč (aj iné križovatky bez cyklochodníka) stredom cesty a už pred ním sa zaradím na stred pruhu za posledné auto ktoré ide do kruháča. Keď som za volantom, mám dosť blbý pocit keď cyklista ide po vonkajšom obvode kruháču alebo sa za každú cenu tlačí vedľa mňa do križovatky. Potom je často v mŕtvom uhle auta a pri odbáčaní von je akurát na rane, keď ho vodič nevidí. Podobne pri dlhých stúpaniach, kde nie je možné aby auto bezpečne cyklistu obehlo. Ak vidím, že zdržujem nejaké auto, pri prvej príležitosti a širšej krajnici sa uhnem nakraj, spomalím a nechám sa obehnúť. Nie sme predsa na pretekoch...

 
Sesulak julo93 26.05.2019 (19:10)

Druha vec je, ze ak sa nedam do stredu, tak sa vedla mna postavi borec na aute a ideme do kruhoveho spolu... Preto chodim presne tak ako si napisal. Sam som sofer a nenavidim, ak sa niekto smochli okolo mna po pravej strane. A pribrzdenych soferov obehnem zlava pri vstupe do kruhaca, lebo niektorych mozgy nezvladaju naraz pozerat ci nieco nejde a zaradit rychlost sucasne. Uz idem pomaly von z kruhoveho kym mu zapne, ze ma volno...

 
julo93 Sesulak 26.05.2019 (19:41)

Hej, videl som uz podobnú nehodu na kruháči (pod Juhom smerom od Obi v TN). Čakám si v kolóne asi 10 áut, kolónu sprava obieha cyklistka. Keď som sa dostal ku kruháču, už to tam riešili, cyklistka dodriapaná na kraji cesty, vedľa nejaké auto. Neviem, čo sa stalo, ale v podobnej situácii (v aute) som bol takmer aj ja viackrát, keď sme naraz s nejakým cyklistom vošli do kruháča on vedľa mňa, samozrejme som ho ani poriadne nevidel či je ešte vedľa mňa alebo už odbočil na iný výjazd. To je potom fakt riziko toho, že keď človek ide výjazdom von z kruháča tak ho sundá.

 
milos21 julo93 26.05.2019 (21:07)

1) preto sa ešte pred kruháčom zaradím do stredu cesty...
2) v križovatkách (prípadne ak je zápcha pred kruháčom) stojím na kraji zásadne medzi prvým a druhým autom aby ma ten druhý jasne videl...
3) dupľovane sa v križovatke na kraji cesty postavím za záves kamióna, nikdy nie vedľa alebo pred a pri rozbehnutí sa nesnažím ten kamión sprava obehnúť aj keď mám väčší odpich...
4) ak sa to dá, tak aj v odbočovacích pruhoch sa radím do stredu...
5) no ak ide mestom plynulá kolóna rýchlosťou do 40km/h, tak sa tiež zaradím medzi autá a nejdem krajom cesty, aby ma tak bolo vidno a nijako nespomaľujem premávku...
6) zdôrazňujem predovšetkým bod 3)!!!!!
7) znovu zdôrazňujem predovšetkým bod 3)!!!!!

 
Jano1987 julo93 26.05.2019 (21:11)

To je ten problém s tým zákonom, kde cyklista môže obiehať kolónu po pravej strane a má prednosť pred autom odbočujúcim doprava. Neviem kto to vymyslel, ale mali by ho zavrieť za to. Obiehanie kolóny po pravej strane ešte beriem, ak ide rozumnou rýchlosťou a nie 40, ale pred križovatkou by mal spomaliť a ak auto signalizuje, že ide doprava, tak by malo mať prednosť a cyklista by mohol takto prejsť cez križovatku až vtedy, pokiaľ by dal prednosť. Ide o bezpečnosti všetkých predsa.

 
Micequal Jano1987 27.05.2019 (10:15)

Nikdy sa ti nestalo, že ťa tak v 30-40kmh predbehlo auto a meter pred tebou smerovka doprava a plné brzdy? Čo by sa tomu vodičovi stalo keby pribrzdil za teboua v kľude odbočil bez toho, že by si o ňom vôbec vedel? Myslím, že práve preto je toto v zákone...

 
Jano1987 Micequal 27.05.2019 (12:05)

Áno, stalo sa mi to. Ale menej krát ako cyklista obiehajúci ma po pravej strane ktorý si to šinie rovno bez záujmu, že je v odbočovacom pruhu a podobne. Nehovoriac o tom, ako si cyklisti vyberajú či idú po ceste cez križovatku alebo si to strihne po prechode. Kamoške sa stalo, že takto odbočovala doprava a narazil do nej cyklista, ktorý 3m pred križovatkou zoskočil z chodníka na cestu a narazil jej do auta. Kamoška nemať kameru v aute, tak má obrovské problémy. Aj tak jej zostali problémy, keďže musela opravovať bok auta a oprava vyšla na 1500€. Ak chce tie peniaze od toho cyklistu, tak musí ísť na súd.

 
b0b0 julo93 27.05.2019 (09:04)

Ja to v kruháči riešim tak, aby som išiel minimálne (zdôrazňujem MINIMÁLNE) tak rýchlo ako auto za mnou či predo mnou. Lepšie je mať však rezervu na prípadne zrýchlenie.

 
winter78 26.05.2019 (20:37)

Jazdím 22 rokov na cesťáku bez nehody a aj vytrúbení by som hravo spočítal na prstoch jednej(!!!) ruky. Ako je to možné ?? Jazdím defenzívne. Žiadne také ako je prezentované v "cyklopríručkách pre jazdu po ceste" že treba jazdiť viac do stredu jazdného pruhu. Hlúposť. Kolóny nespokojných vodičov ktoré sa takto za mnou vytvoria sú nebezpečné a aj tak ma drvivá väčšina z nich aj tak obíde "liznutím".

Ďaľšia vec je disciplína - sadnem na MTB kde som pánom celej šírky prašnej cesty kdesi v pr..... , kdesi ďaleko . Na ceste to už ale neplatí, tam som už súčasť premávky, takže u cyklistov obľúbené obchádzanie výtlkov v asfalte štýlom strhnutia riadítok rovno do cesty prichádzajúceho auta je tiež jeden z obrovských failov.

A hlavne vzájomná tolerancia . Stáva sa mi často že vchádzam do križovatky po hlavnej ceste a vidím že vodič Tatra 815 na vedľajšej ceste brzdí aj ušami...tak zastanem a ukážem že ho púšťam. Na znak vďaky ešte aj zatrúbi či zakýva. Podobných situácií mám na každom výjazde niekoľko.

A nakoniec dôležité - tak ako človek ktorý prestane jazdiť na aute resp. sadne do auta len občas má potom z jazdenia strach a paniku , tak rovnako tak aj jazda na bicykli v premávke sa musí trénovať .Len tak prídu skúsenosti , predvídavosť a sebavedomie.

 
milos21 26.05.2019 (16:25)

Áno, jazda vedľa seba je bezpečnejšia alebo aj jazda nie po úplnej krajnici ale viac do vozovky. A cyklistov prosím, že nemusia byť KOM na každom segmente v okolí...

 
Hazard milos21 26.05.2019 (17:20)

Tie KOMy niektorým nevysvetlíš

 
Hazard 26.05.2019 (17:22)

A preto treba jazdiť MTB

 
b0b0 Hazard 27.05.2019 (07:36)

Ty si myslíš, že špičoví MTB bikeri jazdia len MTB? Článok je o cestnej cyklistike.

 
Tee 27.05.2019 (11:51)

Fasa clanok Cepo, tak ako videa a Tvoje spravanie na treningoch aj v zavodoch.

Nebudem sa bavit o zazitkovej cyklistike, kde offroad unik je jasna volba. Pokial chce cyklista na sebe makat, asfalt je uplny zaklad. A tu nam nepomozu ziadne zarucene rady o pipajucich radaroch, pozicnej ofenzivnej jazde voci vodicom (vzdy sme v nevyhode) a uz vobec nie cyklotrasy (ak su prazdne ok, ale v exponovanych casoch je to len na family ride).

Idealnym riesienim by bolo stavat cesty s metrovymi krajnicami (hold love, udrbany asfalt a eurofondy).

Takze blikajme, komunikujme, budme nad vecou. Stastne kilometre.

 
Gusto0 26.05.2019 (18:24)

ziarive farby odporucam aj na MTB/beh .... nieje nic lepsie ako ked si valis po singli a oproti ide niekto (cyklista, bezec) cely v ciernom na ciernom biku - zbadas ho na poslednu chvilku aj uprostred bieleho dna. kdezto ziarivu farbu registrujes uz z dialky aj pomedzi listy na krikoch.

 
iron.hide Gusto0 27.05.2019 (12:36)

ale ked jazdim cely v ciernom, aspon vidim vela zveri

 
roman907 iron.hide 28.05.2019 (01:06)

Potom si ich aj v nemocnici vela pozries v TV...

 
tomas.malucky 26.05.2019 (17:25)

Včera som zažil presne čo sa píše že nikdy nie si na hlavnej ceste. Už som schádzal z lesa a taxikár sa otáčal na takej odbočke, mal som dosť vysokú rýchlosť a on si to neskontroloval ja som zastavil asi tak 20cm od jeho pravej strany. Potom ďalej zastal, ja som sa pri §om zastavil. Nebol som ani agresívny, len som mu povedal "počuj kámo nabudúce sa skús poriadne pozrieť či niečo nejde, skoro som nezastavil", on mi na to "treba jazdiť pomalšie". Čo s takými ľuďmi kývol som rukou a šiel som ďalej, výlet som si tým nenechal pokaziť. Ponaučenie pre mňa: v lese sa vybláznim a na ceste a v meste už len klíďo píďo dojazd a ostražitosť.

 
Bartecko44 26.05.2019 (22:26)

Velmi kontroverzna tema a obrovska debata. Sam zazivam vela pozitivnych chvil na ceste, ale obcas proste spravim aj ja chybu.
Ak sa co i len milimeter posunie situacia na ceste smerom k tolerancii a komunikacii, clanok stal urcite zato.

 
Jaroh Bartecko44 27.05.2019 (09:09)

Ako ten radar prispieva k spomaleniu áut?

 
JurajTalcik 27.05.2019 (12:29)

Prilis vela sentimentu o "tolerancii z oboch stran" ako by cyklisti boli rovnakou mierou vinni, co je kravina na entu vzhladom na kto vazi 2 tony.
Jazdim v aute uz 10 rokov a nepametam si ze by mi niekedy daky cyklista robil akykolvek problem alebo nieco, este aj opilci z krcmy sli poslusne po krajnici. Zato to co vidim robit inych soferov je dovod preco na cestu nikdy nevkrocim, nikdy.
A to mam pojazdenu celu Europu napriec autom a takych arogantnych grazlov akych mame tu som nevidel asi nikde, este aj Balkan a juh Taliansky mi prisiel civilizovanejsi.

 
Micequal JurajTalcik 27.05.2019 (12:38)

smutne ale pravda....

 
santacruz1 26.05.2019 (20:13)

Ako bývalý vodič z povolania som videl na cestách už všetko. Keď môžem tak sa cestam z autami vyhýbam ako sa len dá. Keďže jazdím MTB tak sa snažím čím skôr dostať do lesa aj keď tam môžeš trafiť strom alebo zver ale vždy je riziko menšie.Obdivujem bikerov na cestakoch lebo viem ako sa jazdi že keď máš prednosť tak ju nemáš plus kopec ozratych neskúsených a o kvalite ciest sa ani nebavme. Verím že keby boli kvalitnejšie cesty tak by to nejaký život zachránilo ale to by bol rozhovor o inom

 
winter78 santacruz1 27.05.2019 (18:59)

Ja som, ver či nie, mal viacej problémov práve pri jazdení v lesoch , poliach a okolitých lúkach než na cesťáku . Už som to tu písal X krát tak to len zhrniem - povedal by som že hlavná príčina toho že MTB len okrajovo boli volne pustené agresívne psy..či už súkromné alebo tie na salašoch...to bol a je takmer "každo-výjazdový" problém ...... príliš aktívna a nervózna lesná stráž , lesníci , horári, poľovníci....... vodiči motocyklov alebo aut ktorí si myslia že sú v lese sami a lesné cesty si mýlia s relly okruhom, atď, atď...

Rád si pojazdím aj v lese, ale hovoriť že MTB je bezpečnejšie než cesta ....to je veľmi odvážne tvrdenie. Každé má svoje úskalia a je len na jednotlivcovi čo je jeho srdcu bližšie...či sa motkať po okolí alebo si dať poriadne do tela pri 160km cestnom výjazde. Ja som sa našiel v cestnej cyklistike a pokiaľ to bude možné budem sa snažiť aby som mal z tých jázd potešenie a zároveň aby som na tej ceste "nezavadzal" a vodičov mojou neschopnosťou zapadnúť nestresoval .

 
santacruz1 winter78 30.05.2019 (09:50)

Máš pravdu každému čo vyhovuje aj ja som mal zopár stretov z čoklami ale zatiaľ vždy v pohode. Čo sa týka lesníkov a podobných čo majú problem som schopný ho vyriešiť hneď na mieste

 
roman907 santacruz1 30.05.2019 (11:39)

To je dobre. Len nezabudni, ze na kazdeho chlapa sa najde vacsi chlap.

 
mirec321 26.05.2019 (19:48)

dnes sme sa vrátili z cesty okolo Vysokých Tatier. môzem potvrdiť že v PL sú omnoho obľaduplnejší k cyklistom ako na Slovensku.

 
milos21 mirec321 26.05.2019 (21:12)

Toto tvrdenie nezdieľam. Nie preto, že najkritickejšiu situáciu som mal možno v PL (ja a 2 autá sa sme sa v jeden moment na cestu nezmestili, mne sa nič nestalo a obe autá si odpálili späťáky), ale pre to, že aj tam som zažil rôzne indivíduá a nedovolím si povedať také jednoznačné tvrdenie...

 
b0b0 mirec321 27.05.2019 (07:37)

Poliaci ohľaduplní voči cyklistom? To tvrdíš z jednej jazdy v PL? Kokso. Ak ma niekto na severe SVK ohrozil ako cyklistu, tak zásadne poliak.

 
Micequal mirec321 27.05.2019 (10:23)

Ja som mal v sobotu pri Kálnici opačný zážitok. Chlapík na aute i s vozíkom mi vošiel z vedľajšej cesty, musel som poriadne brzdiť a aj som si zanadával Zastavil a stiahol okienko, vybral cigaretu z úst a on sa ospravedlni!!! Prvý krát sa mi toto stalo! Takže klobúk dole pred tým pánom!

 
feejazz mirec321 27.05.2019 (14:58)

Ja v PL zijem a mozem potvrdit, ze je to tam lepsie ako u nas. Samozrejme, vyhybam sa statnym cestam, vyberam si kedy idem, ale celkovy pocit na nasich a polskych cestach je vyrazne v prospech polskych. A to ako sofer casto zasnem, ako divoko poliaci jazdia. Sice idu cez dedinu 80, ale cyklistu obehnu v drvivej vacsine prikladne. Vraj maju velmi tazke skusky a tym, ze vela z nich pracuje a zije v zahranici, tak jazdia ovela viac ako slovaci a ich "skills" su teda niekde inde. Buduci tyzden idem jazdit do okolia Zakopaneho, tak som zvedavy, ako to bude tam, moja skusenost je z okolia Krakowa.

 
ehvie mirec321 27.05.2019 (19:55)

V okolí Vysokých Tatier jazdím dosť často ale PL vodiči patria k tomu horšiemu na ceste. Na Mallorke známej ohľaduplnosťou vodičov k cyklistom nás ohrozil Poliak na Audine.

 
johny.kollar 26.05.2019 (22:49)

Ja este odporucam pouzivat kameru, vzdy a vsade. Budto na helme, co ziletkari asi neprekusnu (aerodynamicky odpor = nebude KOM), alebo na riaditkach a druha smerom dozadu pod sedlom.

Za 2 stovky mozete mat 2 ake take cinske kamerky, co uplne postacia pre prislusnikov ci poistovnu. Minuly rok mi "vyparkoval" jeden expert z pozdlzneho statia ked som isiel po ceste. Ziadny blinker, nic, len zrazu ide do mna z prava, od chodnika, sotva som to ustal. Pako zacal kricat ze co sa tu j3bem a ci som mu auto noozgrel. Ked si pako vsimol, ze mam kameru s blikajucou cervenou ledkou na integrale, tak len sadol do auta a bez slov zdrhal prec...

No ak si niekto mysli, ze fizli s tym cosi robili - tipek ma de facto zrazil, bez blinkera, zdrhol z miesta - tak zevraj nevznikla materialna skoda a nedoslo k urazu, ze na to seru.

A preto 99% casu jazdim v lesoch (a zrazam civavy, plasim srnky)

 
JurajTalcik johny.kollar 27.05.2019 (12:26)

Fuj z tohto cloveku hned stupne adrenalin len ako to cita. Nejaky frustrovany 50tnik s octaviou ?

 
martinm66 26.05.2019 (17:02)

TEnto článok sa mi moc páč len musím podoknut k rubrike legislatíva že konpententný nemajú záujem to riešit preto lebo mnohí nevedia bicyklovať sa bolo bi ich vyzvat a neh si to skúsia a istotne bi sa tomu postavili inak. A jada pri určitom počte cyklistou vo dvojici ja súhlasím ale niekdo tam nerozmíšla logicki ved ked ide 10 cyklistou sú na tiahnutí trebars 30 metrou a takto bi to bolo polovica.

 
galvlado martinm66 27.05.2019 (13:52)

treba na nich tlacit ako sa da, napr aj cez rozne spolky (cyklokoalicia, pesokoalicia ....)

 
Jano1987 26.05.2019 (21:06)

Ja som chodec, cyklista aj šofér. Problémy by som kategorizoval asi takto
1) chýbajúca dopravná výchova, ktorá úplne absentuje aj u rodičov (95% rodičov to úplne ignoruje) tak isto aj dopravná výchova v rámci materskej, či základnej školy. Keď už samotný rodičia nedodržiavajú pravidlá, myslí si niekto, že deti budú? Nie, len opakujú po rodičoch. X-krát sa mi stalo, že mi malé deti vleteli do cesty, či už som bol na biku, či aute. Rodičia pritom kričali na mňa, že čo som šialenec a ako jazdím, pritom oni 50m od decka a decko si robí čo chce. Na hrádzi som sa X-krát už vysypal, keď mi zrazu decko vletelo do cesty. Keď som upozorňoval rodičov, že nech dávajú pozor a nech ich dieťa jazdí po pravej strane ako sa má, tak len spŕška nadávok. Mamičky, najlepšie 3-6 ktoré v zákrute odstavia kočíky uprostred cesty sú kapitola sama o sebe a podobne.
2) kedysi platili pravidlá, čo musel mať cyklista na biku, ak chcel ísť s bikom na cestu. Bolo definované aké odrazky a kde, svetlá, blatníky a podobne. Po novom, to že vraj vypadlo. Blatníky kašľať na to, ak chce byť od bahna, prosím, ale odrazky a svetlá by mali byť povinné podľa mňa. Mám rodinu v okolí Dunajskej Stredy a tam je stále obrovské množstvo cyklistov. Zo 100 cyklistov má možno tak 5 svetlá, či odrazky, aj keď idú mimo obce. Nie je nič krajšie ako v noci medzi dedinami stretnúť čierneho opitého cyklistu. Alebo aj teraz bežne vidím tmavé, či nevýrazné farby aj cez deň u cyklistov s bikami za 2000+ € v dresoch. Niekde v lese v prítmí ich zbadáte na poslednú chvíľu koľkokrát. Samozrejme odrazka žiadna, alebo by bajk vážil 6,971kg namiesto 6,753kg. Za mňa ak už na biku nie sú odrazky, povinne mať reflexný odev, na trupe určite reflexný pruhy nie len okolo pása, ale aj cez ramená a na zadku.
3) zrušiť ten paškvil na Slovensku, že cyklista môže obiehať kolónu po pravej strane. Táto časť mi nevadí, nech obieha, ale nech si to nevalia 35km/h. Čo mi ale extrémne vadí, tá stať, keď ja odbáčam autom na križovatke doprava, že musím dávať prednosť cyklistovi, ktorý má môže obiehať po pravej strane. Toto by malo byť zrušené a to je aj ten problém s tými kruháčmi, čo sa spomínal vyššie. Na množstve križovatiek ja ako šofér keď odbáčam doprava musím sledovať, či sa nezabudlo nejaké auto a nejde na červenú, či náhodou chodci nemajú zelenú, tak isto sa musím venovať aj samotnej ceste kam idem. Sme len ľudia a už ozaj je toho príliš veľa, čo musí šofér sledovať, keďže chodcom je médiami vtĺkané, že majú prednosť a podobne. Takže obiehať kolónu nejakou rozumnou rýchlosťou áno, ale na križovatke ak auto odbáča doprava, tak nech má prednosť auto, cyklista nech môže presjť až potom, ako druhý v rade. Samozrejme je tu problém, že koľkokrát niekto niekoho vezie a keď je červená, tak proste spolujazdec vyskakuje z auta a ten kúsok prejde. Asi netreba hovoriť, čo sa stane.
4) polícia by konečne mala riešiť aj chodcov a cyklistov. Ja s autom prejdem na červenú a už ma chytajú ako masového vraha. Prejde cyklista, či chodec na červenú? Nezáujem. Pracujem v oblasti v BA ako je križovatka Gagarinova-Tomašikova, Kaštieľska-Mierova. Po zavedení BUS pruhov tam mesiac stali policajti a riešili šoférov. Ale to, že im tam každý druhý človek behal cez červenú, aj cyklisti ignorovali. Na moju otázku, že prečo nerieši chodcov idúcich na červenú som dostal odpoveď, že čo má robiť? Dať mu 10€ pokutu? A poslal ma preč, nech neriešim. Za mňa kľudne aj 50€ pokuty. Pravidelne vidím ako si to chodci šinú cez cestu 2m od prechodu a cez červenú.
5) chápem, že ľudia chcú bicyklovať. Ale mali by si uvedomiť, že nie sú samotný na ceste. Cesta je tu aj pre autá, motorky, kamióny, autobusy. Šoféroval som aj v zahraničí. Tolerancia šofér-cyklista je zhruba ako na Slovensku. V pár krajinách je aj väčšia, ale zase tam je aj cyklista braný ako účastník premávky, preto ho polícia bežne sankcionuje za priestupky a nerieši, či je to auto, či bicykel. Ale zároveň tam mám ako šofér istotu, že cyklista spraví to, aby som sa za ním nemusel 30km ťahať 15km rýchlosťou a umožní mi bezpečne ho obehnúť.

 
Jano1987 26.05.2019 (17:38)

Nedovolím si celkom súhlasiť s tými vzdialenosťami. Obiehať vo vzdialenosti 1.5m. OK, ale je rozdiel 1.5m na okreske, kde sa jazdí 90, alebo v meste na 30. Chápem, že pre miestnych pretekárov to je na smiech, ale bežná rýchlosť cyklistu je 15-20km/h, kde už rýchlosť 20km/h sa berie ako nadpriemer. Je to síce extrémna situácia, ale stretol som sa s ňou 4x minulý rok. Šiel som autom cez Donovaly a plazil som sa tade rýchlosťou okolo 10km/h, lebo na začiatku kolóny šla skupina cyklistov (2-3 vedľa seba) a blokovali pruh a kvôli autám v protismere nebolo možné ich obehnúť. Pritom na Donovaloch sú dosť široké cesty, sú tam aj široké a čisté krajnice aby tam mohol ísť cyklista. Pritom podľa stále aktuálneho cestného zákona je účastník povinný zastaviť na prvom vhodnom mieste a pustiť ostatných účastníkov premávky pred seba, pokiaľ jeho výrazne pomalá rýchlosť spôsobuje kolóny. Týka sa to aj cyklistov. Niečo podobné som zažil aj na ceste medzi Šamorínom a Dunajskou stredou. Cesta je tak široká, že sa tam zmestia 4 kamióny vedľa, aj keď to je dvojprúdovka (osobne som to videl niekoľkokrát, bolo to len tak tak, ale obehli sa v rýchlosti cca 90km/h). Ak teraz prijmeme návrh z článku, cez cyklista môže ísť aj v strede a na jeho obehnutie potrebujeme 1.5m, tak máme na tej ceste obrovský problém. Cyklista si pôjde v strede rýchlosťou tak 15km/h a ja ho musím obiehať cez protismer. Keďže to je dosť frekventovaná komunikácia, tak koľkokrát sa stane, že z Šamorína do Dunajskej Stredy, čo je cca 25km nie je možné ani raz obiehať. Takže trasa, ktorá trvá tak 15-20 minút zrazu bude trvať 1.5 hodiny. Lebo cyklista si zapamätá, že môže ísť v strede a musia ho obiehať vo vzdialenosti 1,5m minimálne. Lenže zabudne na to, na čo sa bežne zabúda. Napríklad že v meste v aute môžem využiť ktorýkoľvek pruh v danom smere, ale som povinný uhnúť doprava, keď sa ku mne blíži rýchlejšie idúce auto. Na to sa už nejak zabúda. Minulý rok som zrazil chodca na prechode v meste, nič vážne stihol som to dobrzdiť a len som do neho narazil prakticky stojaci a spadol mi na kapotu. Do mňa zozadu narazil autobus so 136 ľuďmi. Chlapík sa rozčuľoval, že čo som ho zrazil, však on je na prechode má prednosť. Až na to, že on mal červenú. Vybehol von hneď aj autobusár, že chodca musím zadržať, ide polícia aj sanitky. Chodec chcel zdrhnúť, našťastie to videli 2 pochodzkari a zadržali. V autobuse sa zranilo 45 ľudí, 17 ich brali do nemocnice. Moje auto na totalku (poškodené zadné deformačné zóny) od poisťovne som dostal 1000€, lebo amortizácia atď. Auto bolo pritom po generálke, nové brzdy, rozvody atď, nič mu nebolo. Škody na autobuse 26 tisíc €, podľa odhadu. Všetko len preto, lebo si niekto pamätal len to, že má na prechode prednosť.

 
peter22 Jano1987 26.05.2019 (18:14)

No iste máš pravdu aj ty ale to už je trošku iná debata každopádne by sa to dalo povedať že chce to veľa tolerancie na oboch stranách , tiež jazdím aj aj , a myslím že pribrzdiť a obehnúť je pohode , pár stratených sekúnd , ale ide o to aby si to každý trošku v sebe utriasol a rozmýšľal zdravým sedliackym rozumom ,
Mňa doma tiež čakajú dve malé deti a rád by som sa vrátil z tréningu domov celý ,
A taká ako nieje šofér ako šofér tak ani cyklista ako cyklistami

 
galvlado Jano1987 27.05.2019 (13:49)

90kmh je maximum a nie cieľ...
len tak zo záujmu, čo také sa stane keď bude trvať cesta 1.5 hodiny namiesto 15 minút?

 
Pedrogsxr 26.05.2019 (21:48)

Zdravim chalani. K tomu radaru od Garmin.
Garmin Varia RTL510 je to fakt premakana vecička tiež ju odporucam kazdemu. Od kedy ho pouzivam auta spomaluju obiehaju ma s ovela vätsim odstupom a nemusim tolko otacat hlavu dozadu. Ale ked odbocujem tak sa pozriem stale.

 
b0b0 Pedrogsxr 27.05.2019 (09:09)

Nepoužívam. Asi by mi to neustále pípalo a to by ma akurát znervózňovalo ešte viac.

 
A2BRH 27.05.2019 (18:26)

Dnes som prechádzal Košeca - Ilava na biku , v protismere bol v strede tejto cesty pri kraji z nejakého dôvodu odstavený kamión už som bol vedľa neho a tupelo v áviii nemalo potrebu zastať kedže má prekážku vo svojom smere a dať my prednosť , ale pokračoval v obiehaní samozrejme my zabral celý môj smer a vytlačil ma až na zeleň a neriešil to ,hlavné že on prešiel , takýchto psychopatov je žial bohu na naších cestách celkom dosť , desiati ťa obehnú min.1m a vždy sa najte tupelo čo ťa bude lízať , ako keby ti chcel dať najavo , že tam nemáš čo hľadať a to čo dokážu naše nežné polovičky tak o tom by sa dal napísať román , čistý des nulový odhad , nedanie prednosti v kruháči ...atď..
Takže kolegové hlavne opatrne a predvídajte aj za tých čo sedia v autách a majú potrebu sa stále za niečim naháňať ..

 
feejazz A2BRH 27.05.2019 (18:28)

Profesionalni soferi su to najhorsie... dnes som cestou na obed videl v nasom malom meste dvoch soferov nakladiakov, veselo telefonujucich za volantom. Hned ma presla chut sadnut dnes na bicykel.

 
peterpj 26.05.2019 (16:55)

Dva tyzdne dozadu som siel od Rajky smer Rusovce. Pri prvej krizovatke za hranicou, vodic trielil od Danubiany. Prehladna krizovatka, samozrejme nepomohol by mi ani OCNY kontakt. Proste sa mi pichol na hlavnu, bol to proste vymetenec. Nastastie som uhol a k tomu neslo este ziadne auto za mnou. Takemu zobrat vodicak!!!

Super clanok a ziarive farby pouzivam aj ja, odporucam.

 
marcels peterpj 27.05.2019 (10:52)

Prečo radšej nejdeš po hrádzi? Tá cesta mi príde dosť nebezpečná (a aj rozbitá)

 
peterpj marcels 27.05.2019 (12:56)

Ahoj,
bol to okruh cez hradzu, Rajka, Rusovce a cez polia pohranicim az na dialnicny nadjazd pri Jarovciach. Bola to spojovacka, siroka cesta, prehladne krizovatky, aj tak to nestaci.
Okresavam useky a tento tiez uz vypustam z vyjazdov.
Peter

 
ostogiske 26.05.2019 (21:12)

pridal by som, ze je to aj o cestnych usekoch, na cestaku jazdim iba 2 trasy, RK-LM (okolo liptovskej mary) a spat, i ked vedla mna idu auta 120 nikdy tam nebol problem, ale druhy usek RK-Šutovo tak to je tragedia, cez tyzden tam idu cyklistu zabit a vikend tiez ziadna vyhra, tam chodi uz iba ked ma unudi ist to iste viac krat posebe

 
vlastoch 26.05.2019 (21:38)

aspon tam daj inu fotku, nech po kazdom otvoreni stranky mtbiker na mna nevyvaluje oči zlomena klucna kost ...

 
cepooo vlastoch 26.05.2019 (21:56)

Mal som uz len horsie😆

 
Solichant 26.05.2019 (22:42)

Nuž jednoducho je pravda, že cyklista je najzraniteľnejší. Ďalej je tu čím ďalej tým viac áut i cyklistov a čím viac "pánov" na ceste (či auto, či chodec, motorka, bike, matka s kočíkom....) a symbióza stáme ďalej a ďalej..........
Čo robím v aute? určite sa oveľa viac sústredím na nemotoristov ked ich stretám, ako na motoristov.
Čo robim na biku? vždy pred kruháčom pozriem za seba, zrýchlim a idem stredom. Ak sa človek nevlečie, nespomalí ani to autoa sme všetci OK. Samozrejme ukazovať rukami smer.
Čo nerobím na aute? Nezastavujem cyklistom na prechode pre chodcov!
Čo nerobím na biku? Nemám moc výrazné oblečenie.... ale idem na to svietenie i cez deň sľubujem!
A otvorene? Všetci chyby robíme (dúfam, že nie naschvál), svätý nie sme, ale tolerovať sa môžeme nie?

 
Marsello 27.05.2019 (06:38)

Nerozdeloval by som vodicov na slovensku a v zahranici. Zil som v AT a prave tam ma nabral vodic na krizovatke na prechode pre cyklistov a dokonca mal na semafore cervenu! Ono je to velmi individualne, 99 soferov vas obehne krasne na dialku a staci ked raz dofici individuum s dvomi rychlymi pruhmy na kapote co si mysli ze je pan cesty...
Vidim ze toto je tema ku ktorej by sa vedel vyjadrit kazdy jeden cyklista, preto tu je aj tolko komentarov.

 
JurajTalcik Marsello 27.05.2019 (12:58)

Tretinu roka som na cestach v aute cez Europu, od Lofot po Albansko. Rok co rok. Nikde som nezazil tu mieru komplexov menejcennosti a frustracie z posraneho zivota pretavenu do 4 kolies ako u nas. "Vychovavaci" "Spomalovaci nasledne obiehaci", resp. tie caviky ked soferuje priatelka a nejaky macho si vsimne ze ho obehlo dievca to su zazitky.
Nikde som to v takej miere nevidel a niekde vobec, iba Vysehradska stvorka.
Moja anekdota je sice vypovedna ako tvoja, ale jednoducho za tych 10 rokov a najazdenych 200tisic kilometrov mam uplne opacny nazor na to ze v zahranici je situacia a mentalita rovnaka. Nie je.

 
corsair 27.05.2019 (07:06)

Moja skúsenosť je, že je v podstate jedno aké mám oblečenie. Dôležité je ísť čím bližšie k stredu jazdného pruhu. Pri kraji sa stávam "neviditeľný" hlavne pre neskúsených a zvlášť pre nesústredených vodičov (mobil). Môžem mať aj 10 blikačiek. Možno by ešte výraznejšie boli blikačky z Číny modrej farby (u nás nelegálne).

 
corsair 27.05.2019 (07:15)

Moja rada znie prekážať čo najviac, tým sa vytvorí tlak na budovanie cyklotrás. Susedné štáty majú. Teda neviem či aj ČR. Ale v Poľsku Maďarsku sú cyklotrasy na vysokej úrovni. Na SK až tak nie... SK je východ, darmo... Možno nie geograficky, ale čo sa týka životnej úrovne, určite

 
JoeDXB 27.05.2019 (09:11)

Moj osobny nazor je, ze cestna cyklistika je coraz viac rizikovejsia. Jednoducho cisla-pravdepodobnost nepusti. Kym mozno pred 20-30 rokmi neboli cesty preplnene a dalo sa relativne bezpecne jazdit po cestach, dnes to vidim ako velke riziko, nech je clovek opatrny ako len vie a nech ma svetiel kolko chce. Pri tom pocte aut a vodicov je jednoducho ovela vacsia sanca, ze sa stretnete s vodicom blbcom, ktory by vodicak ani nemal mat a mozno ani nema. Aby to neblo jednostranne, aj cestna cyklistika zaziva posledne roky na SR boom a s tym ide ruka v ruke to iste. Vecsi pocet cyklistov = vacsia sanca na problemy. Ak si to dame dokopy, prilis vela aut a prilis vela cyklistov na cestach jednoduche nejde k sebe. Moja rada je, byt nie o jeden tah vpredu, ale o dva alebo tri. Co to znamena? Nie len dat si svetla a reflexne prvky, ale aj vyberat si kadial a kedy jazdit. Ist krizom cez mesto alebo nebodaj po rychlostnej ceste (s cim sa bezne stretavam) si vyslovene koleduje o problem. Idealne cez vikend v skorych rannych hodinach a po okrskoch. Ak niekto potrebuje seriozne trenovat a vikend jednoducho nestaci, ma to o to tazsie, ale stale je to na nom kadial a kedy pojde. Mne osobne sa cestna cyklistika paci ako doplnkovy variant k mtb, ale vsetko vyssie zmienene ma stale odradza...

 
Micequal JoeDXB 27.05.2019 (12:36)

Na100% suhlas...Cestak mam ako doplnok k MTB už 4 sezony ale vonku jazdim na nom menej a menej...nielen, ze rpemavka je hustejsia, ale aj infrastruktura na Slovensku je biedna...a aj ked si vyberam co najmenej frekventovane cesty, tak aj v nedelu rano pod kanalom pri dubnici ma skoro dal dole ignorant, ktorý si tam rano skúšal maximálku....

 
reactor JoeDXB 27.05.2019 (16:58)

ja mam mozno 50% cestnych vyjazdov kvoli venovaniu sa detom az po tme. Nehcem si nic zle privolat, ale prave po tme, s vyraznymi svetlami a oblecenim, ma zatial vsetci uctivo obchadzaju. Fakt odporucam. Najlepsie je vsak teren v lese, ale debata je o inom

 
corsair 27.05.2019 (14:04)

Veď ale pre mňa nieje cyklistika šport. Ak, tak len okrajovo. Mne sa proste nechce sedieť v aute. Preto bicykel. A cyklotrasy slúžia hlavne na tento účel, keď okolo mňa (alebo krpca) preletí žiletkár 50kmh je to tiež zážitok. Chvála Bohu sa mi zatiaľ kolízie cyklista vs cyklista vyhýbajú.

 
Pridaj komentár