Na čo mám nárok, keď ma na bicykli zrazí auto? - 2. časť

Oprava bicykla, poškodené oblečenie, náklady na starostlivosť - o tom, na čo majú cyklisti po zrážke s autom nárok, vyspovedám advokáta a cyklistu Miša.

V prvej časti článku som popísala nehodu, pri ktorej ma na ceste zrazila rakúska vodička. Hľadaním zdrojov - ako postupovať po nehode, ako si nárokovať odškodné, preplatenie škody na bicykli a oblečení, ušlej mzdy - som strávila veľa času. Po 6 mesiacoch od nehody sa mi konečne podarilo dostať k náhrade za škodu (materiálnu aj zdravotnú) a preto by som v tomto článku zhrnula, na čo má cyklista pri nehode nárok a ako postupovať. Na moje otázky odpovie advokát a cyklista Mišo.

Ahoj Mišo, ďakujem, že si súhlasil s týmto rozhovorom. Pevne verím, že tieto informácie bude potrebovať čo najmenej ľudí, ale zároveň budem rada, ak budeme môcť týmto článkom niekomu pomôcť. Najprv by som ťa však chcela poprosiť, aby si sa predstavil. Ako dlho bicykluješ (cestný/horský bicykel), aká je tvoja profesia a mal si ty niekedy nehodu na bicykli? Pomáhal si niekomu v súdnom spore resp. pri vymáhaní nárokov?
Ahoj Lucia, v prvom rade, ďakujem za všetkých klientov, že sa venuješ aj tejto „praktickej” stránke nehody na bicykli. Ako každý zarytý MTB cyklista som si v roku 2014, ovplyvnený úspechmi Petra Sagana, ako doplnok k MTB kúpil cestný bicykel a odvtedy som už na MTB poriadne nesedel.

Pôsobím ako advokát a v rámci našej advokátskej kancelárie pracujem na oddelení, ktoré sa mimo iného špecializuje aj na poistné právo, s čím sú nevyhnutne spojené aj nároky na náhradu škody, nároky na poistné plnenia a podobne. Keďže si cyklisti musia pomáhať, ak na sociálnych sieťach (Strava/Instagram) zachytím, že niekto mal zrážku s autom, napíšem, resp. aspoň sa snažím usmerniť, čo robiť, keďže niekedy človek zasiahnutý nehodou nemá kapacitu myslieť ešte aj na nejaké „papierovačky” a doťahovanie sa s vinníkom, prípadne jeho poisťovňou.

Ja osobne som mal len jednu vážnejšiu nehodu, keď som skončil v nemocnici a dokonca som dostal od dopravných policajtov pokutu 400 CZK za neprispôsobenie jazdy podmienkam na vozovke.

Poďme teda od začiatku, resp. ideálne predtým, ako sa nehoda stane. Na čo mám ako cyklista myslieť pred jazdou?
Samozrejme, nehode sa nedá úplne zabrániť, ale je potrebné urobiť všetko pre to, aby jej následky boli čo najmenšie, a to kombináciou „faktických” a právnych preventívnych opatrení.

Cestovné poistenie by som určite odporúčal nielen na dovolenky, ale aj na bežné výjazdy mimo SK.
Verím, že potrebu reflexných prvkov a osvetlenia za zníženej viditeľnosti ani nemusím pripomínať, a prilba je tiež samozrejmosťou. V konečnom dôsledku aj absencia týchto bezpečnostných prvkov môže neskôr skomplikovať vymáhanie náhrady škody voči vinníkovi a to až do takej miery, že by súd na základe znaleckého posudku dospel k záveru, že vodič nemal pri vynaložení všetkých schopností možnosť zabrániť zrážke s neosvetleným cyklistom.

Taktiež, samozrejme, pozor na alkohol, ktorý môže spomaliť reflexy alebo dodať príliš veľa odvahy, no v konečnom dôsledku z vás môže urobiť vinníka nehody (v závislosti od právneho poriadku konkrétneho štátu). V extrémnych prípadoch môže nastať situácia, keď cyklista aj jeho bicykel ostanú dolámaní, ešte mu príde účet z nemocnice a účet za trovy konania a právneho zastúpenia vodiča, ktorý ho zrazil.

Stačí mi na pokrytie nákladov na ošetrenie európsky zdravotný preukaz?
Z tých právnych prostriedkov by v princípe na území Európskej únie mal stačiť európsky zdravotný preukaz (EZP), teda základ je mať aspoň ten. V rámci Európskej únie (plus niektoré štáty Európy) by nám mala byť uhradená nevyhnutná zdravotná starostlivosť, ktorej rozsah závisí od legislatívy príslušnej krajiny. Pokiaľ v niektorej krajine nie je niektorý zákrok hradený zo zdravotného poistenia, nie je krytý ani na základe európskeho zdravotného poistenia.

Odporúčal by si cestovné poistenie?
Cestovné poistenie by som určite odporúčal nielen na dovolenky, ale aj na bežné výjazdy mimo SK. Rozsah krytia je podstatne širší a v podstate by malo kryť všetky náklady spojené s liečbou v zahraničí. Človek si ani neuvedomuje, aké všetky náklady so zranením súvisia. Ide napr. o dopravu zraneného domov prispôsobenú jeho zdravotnému stavu, záchrannú službu, lekárske zákroky prevyšujúce rozsah „nevyhnutnej" zdravotnej starostlivosti hradenej na základe EZP, náklady na nútene predĺžený pobyt v cudzine, vrátane nákladov príbuzných. Zároveň však musím upozorniť, aby si cyklista, aj keď takéto poistenie má, skontroloval rozsah krytia.

Stačí cestovné poistenie ku kreditnej karte?
K bankomatovým kartám je niekedy „pripojené” cestovné poistenie, ktoré je však iba napr. do limitu 17 000 €, prípadne sú v rámci jednotlivých poistení uvedené rôzne výluky. Aj keď ide o iný šport, v rámci cestovného poistenia u jednej poisťovne nie sú napríklad úrazy spôsobené pri zimných športoch v základnom krytí, takže počas lyžovačky je takéto poistenie de facto zbytočné. Vždy preto odporúčam prečítať si celé poistné podmienky.

A čo také úrazové poistenie?
Tiež je možnosť mať dohodnuté úrazové poistenie, ktoré funguje tak, že za určitý druh poškodenia zdravia poistený dostane určitú, vopred stanovanú, sumu. Jeho podmienky a rozsah sú už skôr na rozhovor s odborníkom na poistenie.

Akokoľvek sa cyklista po nehode dobre cíti, určite by som po zrážke odporučil zavolať políciu, ktorá zadokumentuje priebeh nehody...
Platí však, že všetky odôvodnené a preukázané nároky na náhradu škody, ktoré majú príčinnú súvislosť s nehodou, ktorú zavinil niekto tretí, t. j. v našom prípade vodič, je povinný tento vodič nahradiť. Šťastím v nešťastí pri zrážke s motorovým vozidlom je to, že v ideálnom prípade by na vozidlo vinníka malo byť uzatvorené povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Rozsah tohto poistenia vychádza z európskej legislatívy, takže každé vozidlo by malo byť poistené na dostatočné limity.

Európska legislatíva pretavená do vnútroštátnych zákonov zároveň zásadným spôsobom poškodeným uľahčuje domôcť sa svojich nárokov na náhradu škody. Jedna z hlavných výhod je, že poškodený má tzv. priamy nárok voči poisťovni. To znamená, že bez ohľadu na bonitu, či správanie vinníka nehody, poškodený svoj nárok môže adresovať priamo poisťovni, ktorá je povinná nárok prešetriť a vysporiadať.


Keď sa stane nehoda, a cyklista je pri vedomí, na čo treba myslieť?
Akokoľvek sa cyklista po nehode dobre cíti, určite by som po zrážke odporučil zavolať políciu, ktorá zadokumentuje priebeh nehody, predbežne označí, kto za nehodu zodpovedá a vykoná ďalšie úkony, ktoré už v budúcnosti nebude možné zopakovať.

Z vlastnej skúsenosti viem, že po páde je človek plný adrenalínu a má tendenciu hneď nasadnúť na bicykel a pokračovať v jazde. Odporúčam však riadne zhodnotiť svoj zdravotný stav a pri čo i len najmenšej pochybnosti požiadať o lekárske ošetrenie. To však nemusí nevyhnutne znamenať privolanie sanitky, ale ide o najlepší spôsob, ako zadokumentovať zdravotný stav po nehode.

Zároveň platí, že ak pri nehode bola spôsobená škoda na zdraví, je účastník dopravnej nehody povinný ohlásiť dopravnú nehodu polícii. Teda, ak to náhodou neurobí vodič, musí políciu zavolať sám cyklista.

Iniciatíva by mala byť na vinníkovi nehody, ktorý by mal tiež poskytnúť či zabezpečiť prvú pomoc. Ak je cyklista pri vedomí a je si istý, že to nemôže ohroziť jeho stav, môže požiadať o preukázanie totožnosti všetkých účastníkov nehody, t. j. nielen vodiča, ale aj prípadných svedkov, ktorí sú povinní zotrvať na mieste nehody, kým nepríde polícia a nevykoná potrebné úkony.

Tu len uvádzam, že vychádzam najmä zo slovenskej legislatívy, ale princípy by mali byť na území iných európskych štátov podobné. Celkovo platí, že pri najmenšej pochybnosti je potrebné zavolať políciu. Vinník nehody vám totiž na mieste môže sľúbiť čokoľvek, no ak nemáte potrebné dôkazy, svojich práv sa nedomôžete.

Vždy pomôže si aspoň na telefón urobiť fotky z miesta nehody, ktoré neskôr môžu pomôcť pri preukazovaní zodpovednosti za škodu. Vždy je však potrebné uprednostniť zdravie.

Ak ma zoberie sanitka, platím za odvoz a za náklady na ošetrenie? (na Slovensku a napr. v Rakúsku?)
Tieto náklady by mali byť hradené z EZP, avšak na vlastnej koži som zažil, že pri mojej nehode v Čechách mi časť zdravotnej starostlivosti dali rovno preplatiť na mieste (myslím, že prevoz sanitkou) s tým, že si to mám uplatniť vo svojej zdravotnej poisťovni, a časť riešila nemocnica priamo s mojou zdravotnou poisťovňou. Nebol som v stave sa nad týmto rozdelením nejak bližšie zamýšľať.

Rozsah toho, čo od vás môžu žiadať uhradiť na mieste teda závisí od miestnej legislatívy, avšak malo by platiť, že pokiaľ išlo o takú zdravotnú starostlivosť, ktorá nemohla počkať do príchodu do domovského štátu, zdravotná poisťovňa by mala tieto náklady preplatiť. Ostatné je už skôr predmetom cestovného poistenia, prípadne vymáhania voči vinníkovi.


Zhrnutie

Mišovi ďakujem za informácie a nakoniec ešte pripájam zopár konkrétnych rád zo svojej skúsenosti.

Nehoda v zahraničí: Keďže sa moja nehoda stala v Rakúsku, na polícii mi dali informáciu, v akej poisťovni má vodička poistenie a ja som si k nej našla likvidačného zástupcu na Slovensku. So slovenskou pobočkou som už potom riešila všetky moje náklady, aj materiálne, aj škody na zdraví.

Poškodené veci: Od poškodených vecí je najlepšie mať odložený doklad, ak však doklad nemám, môžem do poisťovne poslať čestné prehlásenie o stave, veku a hodnote vecí, ktoré mám poškodené od nehody.

Ušlá mzda: Ak som na PN, do poisťovne potrebujem poslať tlačivo od sociálnej poisťovne, kde je udaná doba PN a výška vyplatenej nemocenskej dávky. Následne bude môcť byť preplatená ušlá mzda.

Bolestné: Ak ste boli, nedajbože, zranení, máte právo aj na tzv. bolestné, ktoré počítajú v poisťovni na základe vážnosti zranení a doby liečenia. Do tejto kategórie spadajú aj psychické problémy, ktoré sú spojené s nehodou. V tomto prípade by som odporučila najať si na prípad právnika.

Alkohol: Alkohol a bicykel nejdú ruka v ruke. Ak sú privolaní aj policajti, alkohol testu sa pravdepodobne nevyhnete. V prípade zistenia alkoholu v dychu to nebude pre vás poľahčujúca okolnosť.

Poistenie: EZP vám zaručí iba základné poistenie. Určite odporúčam mať cestovné poistenie a prečítať si jeho podmienky - zahŕňa aj cyklistiku? Ak áno, akú - horskú, cestnú, resp. sú zahrnuté aj preteky?

Prevencia: Ako som spomínala aj v prvej časti článku, ideálne je, keď vždy urobíte všetko preto, aby ste boli viditeľní - svetlá, reflexné prvky a hlavne nezabudnúť na prilbu.

Na záver vám prajem ešte raz, aby ste tieto informácie nepotrebovali a aby vaše kilometre na bicykli boli šťastné a zdravé.
Zdroj fotografií: archív autorky
report_problem Našiel si v texte chybu?
luckafabi 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Nočná mora každého cyklistu - zrazilo ma auto (1. časť)

Nočná mora každého cyklistu - zrazilo ma auto (1. časť)

Myslela som, že môj ďalší článok na MTBIKER bude o zaujímavom výlete alebo cyklistickej výzve, ale tieto plány boli zmarené behom jednej sekundy.
Od základu: Ako prežiť v premávke?

Od základu: Ako prežiť v premávke?

Cestná cyklistika so sebou prináša aj určité úskalia. Čo robiť pre to, aby výjazd dopadol bezpečne a podľa predstáv?
Ochrana hlavy aj tela pre každého cyklistu PR článok

Ochrana hlavy aj tela pre každého cyklistu

Pri rýchlej jazde dole kopcom treba extra dbať na správnu ochranu. Bude to klasická prilba či „integrálka“? Chrániče kolien, alebo radšej celé torzo?
keyboard_arrow_up