Cestné kolesá - ako sa nestratiť v ponuke

Orientovanie sa v ponuke cestných kolies vám pomôže vybrať tie pravé pre vás. Ak zvažujete tie z karbónu, tak sa pozrieme na to, čo od nich čakať a aké sú ich silné a slabé stránky.

Po ráme na výsledný pocit z jazdy najviac vplývajú práve kolesá. Ich vlastnosti ako tuhosť, váha či aerodynamika sa zásadne prejavujú. Ponuka je široká, rôzne materiály, rozmery, tak si to trochu upraceme. A ešte kým sa na to vrhneme, tak jeden milý citát: “Strong. Light. Cheap. Pick two.” - Keith Bontrager

Ozaj stále platí, že nemôže byť vec zároveň pevná, ľahká a lacná? Možno práve kolesá búrajú tento predpoklad.


Materiál

Oceľou sa nejdeme zaoberať, pri cestných bicykloch stavaných na športové využitie sa stretneme s hliníkovými, karbónovými kolesami, alebo s kombináciou týchto dvoch materiálov.

Hliník

Výhodou hliníka je hlavne jeho cena. Takéto kolesá môžu byť dobrým a robustným parťákom na výjazdy a trénovanie. Ak nebudú s prehnane vysokým profilom, stále aj hmotnosť môže byť obstojná. Čím prekonávajú karbónové kolesá, okrem ceny, je brzdenie. A hlavne za mokra.


Hliník/karbón

Na trhu nájdete aj kolesá, ktoré sa tvária ako čisto karbónové, ale ide o kombináciu hliníkového ráfika a karbónových častí. Tieto kolesá pekne vyzerajú, ich vyšší profil vďaka použitému karbónu bicyklu svedčí, ale ich vlastnosti sú kompromisné. Hmotnosť je vyššia ako pri čisto karbónových a tiež tuhosť nedosahuje najlepších hodnôt. Spracované môžu byť spôsobom, že brzdná plocha je priznaná a je z hliníka, tak vtedy aspoň lepšie brzdia. Ak vám ide hlavne o vzhľad, za čo sa netreba hanbiť a dôležitá je cena, toto je voľba pre vás.


Karbón

Karbón, karbón, karbón. Ten dnes hrá kľúčovú rolu a kolesá vyrobené z neho sú tie, ktoré ponúkajú najlepšie vlastnosti. Nejdem do detailov, ale aj karbón má rôznu kvalitu. Vo finále sa treba orientovať aj recenziami konkrétnych výrobkov, alebo odporúčaniami parťákov. Nechcem privolávať nehody, ale keby náhodou, karbón je materiál, kde sa dá opravou dosť zachrániť.


Poskladať, alebo kúpiť hotový set?

V minulosti nebolo nič netradičné, keď ste si nakúpili potrebné veci, ako náboje, špice, niple a ráfiky a nechali ste si kolesá zložiť. Táto alternatíva úplne nevymrela, ale dnes sa väčšinou využíva pri mestských bicykloch a pod. U drahších kolies sa môže objaviť s odvážlivcami, čo si kúpia čínsky karbónový ráfik s cieľom ušetriť a následne skladajú.

Dnes väčšina výrobcov kolies volí variant, že na trh ponúkajú hotové sety, ktoré sú vypletené a stačí ich len obuť a namontovať kazetu. Pri úplných špecialitách sa to dokonca ani nemusí dať inak robiť, keďže karbónové špice sú napevno lepené, spájané s ďalšími časťami. Takéto kúsky bývajú pekne drahé a pri poškodení si človek sám nepomôže. Nedajú sa centrovať. Na druhú stranu sú extra tuhé a výborná je hmotnosť.


Výška profilu karbónových kolies

Výškou ráfika sa oplatí zaoberať pri tých z karbónu. Pri hliníkových kolesách nájdete aj vyššie, ak však nemáte 110 kg a viac, tak nemajú pre vás extra význam. Achillova päta je ich hmotnosť.

Jednotlivé kategórie kolies doplním príkladom reálnych produktov od značky Equator, nech je vidieť, ako vyzerá ponuka konkrétneho výrobcu a aké sú tam rozdiely. Tiež sa to hodí v kontexte citátu na úvod, či môžu byť dobré veci “lacné”. Tento výrobca zvolil netradičnú cestu, kedy vynecháva distribúciu a predáva si svoje produkty priamo sám. Takže o túto maržu pre sprostredkovateľov sú kolesá lacnejšie pre vás.

Nízky profil

Tu budeme hovoriť o kolesách do výšky ráfika max. 30 mm. Ich hmotnosť býva najlepšia, preto sú často volené milovníkmi stúpaní. Netreba sa báť, že inde ako v kopci ich nepoužijete. Poslúžia aj ako univerzálny parťák, slušne sa správajú aj na rovine. Rozumná hmotnosť takýchto kolies býva okolo 1 500 g pár, pri top modeloch sa dostaneme aj na hranicu 1 000 g. Daň top modelov je astronomická cena v tisícoch a limitom môže byť nosnosť. Predstaviteľom kolies ideálnych do kopcov môžu byť tie od výrobcu Equator . Sú vo výške 30 mm (35 v plášťovej verzii) a prekvapí ich cena a slušná hmotnosť.


Stredný profil

Výška karbónového ráfika okolo hodnôt 35 - 45 mm je typická pre univerzálne kolesá, ktoré majú stále fajn hmotnosť, dobré aerodynamické vlastnosti a slušnú tuhosť. V tejto kategórii je výber ozaj široký a ceny oveľa priaznivejšie ako v minulosti. Dnes si jazdec vyberá nové produkty so zárukou za sumy, za ktoré sa dali ešte nedávno zohnať len bazárové kúsky alebo “fejky”. Príkladom opäť môže byť model od Equator s výškou 45 mm.


Aero

Pre kolesá s výškou ráfika cez 50 mm je typické, že boli konštruované s dôrazom na aerodynamiku. Už sa tu toľko nehľadí na hmotnosť a kvôli materiálu naviac je výborná tuhosť. Lepšie je obtekanie vzduchu, hlavne pri rýchlostiach nad 40 km/h. Slušné aero vlastnosti, hmotnosť a hlavne cenu majú Equator s výškou 50 mm .

Pri rozmeroch 80 - 90 mm sa dostávame do sféry časoviek a triatlonov. Kým s nimi vyrazíte, už musíte zvažovať silu vetra, bočný poryv vie jazdca aj zhodiť. Na rovinu, pre časovky a triatlony sú určené Equator s 80 mm .


Galuska vs. plášť

Pre bežných jazdcov je praktickejším riešením plášť. Jednoduchšia je jeho montáž a ľahšie sa opravujú defekty. Jednoduchšia je aj výbava pre prípad defektu. Stačia zhadzováky, nová duša alebo lepenie a pokiaľ nezničíte plášť, máte istotu, že sa dostanete domov. Dnes aj profíci počas pretekov využívajú plášte. Dokonca aj v bezdušovej verzii. Záleží od sponzora. Kompromisné riešenie je plášťovka. Je to v podstate galuska pre plášťový ráfik. Nelepí sa. Vhodná môže byť napr. pre ťažších jazdcov pre svoju robustnosť.

Galuska má navrch v jazdných vlastnostiach, lepšie sa odvaľuje. Tiež je odolnejšia a v prípade defektu ľahšie núdzovo zastavíte, dojazdíte. S jej opravou je to horšie, použiť sa dajú len tmely. Keď je poškodenie väčšie, treba vymeniť za novú. Na ráfik sa lepí buď za použitia špeciálnej pásky, alebo lepu. Galuskové kolesá sa dajú použiť len s galuskami. Tieto kolesá sú pre svoju konštrukciu ľahšie ako plášťové rovnakého modelu.


Na čo ešte nezabudnúť

Pri výbere kolies je dôležitá voľba správneho orecha. Jeho typ a správny počet pastorkov kazety. Táto informácia by mala byť vždy dostupná pri popise kolies. Najbežnejšie vyberáte medzi Shimano/Sram, majú rovnaký štandard a Campagnolo. To má svoj typ orecha.


Aby sme kolesá aj zastavili, budete potrebovať správny typ brzdových gumičiek - na slovo klátiky si nezvyknem . Gumičky sa delia na tie pre hliníkové kolesá a na karbónové. Ale aby to nebolo také jednoduché, brzdná plocha karbónových kolies býva vyhotovená rôzne. Čo výrobca, to trochu iný povrch. Potom je najlepšie použiť tie od rovnakého výrobcu, často sa dodávajú s novým párom, alebo len skúšať rôzne značky, kým nájdete tie, čo fungujú.

Táto dilema odpadá, keď sa rozhodnete pre kotúčové brzdy. Tu len spomeniem, že takéto kolesá sú od počiatku navrhované na tento spôsob brzdenia. Zvyčajne majú viac špicov, špecifický ráfik a náboje, na ktoré je možné kotúče namontovať. Používanie kotúčových bŕzd na ceste je už dostupné riešenie, kolesá od značky Equator majú v ponuke aj tento variant v univerzálnom 45 mm prevedení .


Čo asi nie je zásadná vec, ale vie potešiť, je príslušenstvo, ktoré výrobca ponúka s novým setom. Nie je pravidlo, že s kolesami dostanete brzdové gumičky, vaky, pásky, bezdušové ventilky a len občas sa predávajú s kazetou a už obuté. To si pred kúpou preverte, nech pri montáži nič nechýba.


O kolesách by sa dalo diskutovať ešte do väčšej hĺbky. Verím, že som na nič základné nezabudol a pomohol vám sa zorientovať v pojmoch a ponúkaných možnostiach.

A čo citát na úvod? Už neplatí tak silno ako v minulých rokoch a vďaka vývoju a novému prístupu výrobcov môžete mať dnes tuhé a ľahké kolesá za dobrú cenu. Snažili sme sa to ukázať na príklade ucelenej ponuky kolies Equator, ktoré nájdete aj v našom MTBIKER shope.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Plášte do ťažkého terénu - spoľahni sa na grip PR článok

Plášte do ťažkého terénu - spoľahni sa na grip

Jarné podmienky sú spojené najmä s premočeným terénom. Na druhej strane sú tu disciplíny ako trail a enduro, kde je priľnavosť na prvom mieste. Máš správne plášte?
Predstavenie: Nové kolesá FFWD RAW CS s karbónovými špicami - a čo konkurencia?

Predstavenie: Nové kolesá FFWD RAW CS s karbónovými špicami - a čo konkurencia?

Keramické ložiská a z karbónu nielen ráfiky, ale aj špice, dokonca aj porovnanie s konkurenciou. Značka FFWD predstavila najvyšší model cestných kolies.
Od základu: Ako si správne vybrať cestné kolesá a obutie

Od základu: Ako si správne vybrať cestné kolesá a obutie

Ako sa zorientovať v širokej ponuke ráfikov, kolies, plášťov? Bude to hliník či karbón, duše, či nebodaj galusky?
keyboard_arrow_up