Cestné kolesá - ako sa nestratiť v ponuke

Cestné kolesá - ako sa nestratiť v ponuke

21 komentárov

cepooo 21.09.2019   Equator Equinox Cestna Cyklistika Kolesa Karbon Vybava Plaste

Orientovanie sa v ponuke cestných kolies vám pomôže vybrať tie pravé pre vás. Ak zvažujete tie z karbónu, tak sa pozrieme na to, čo od nich čakať a aké sú ich silné a slabé stránky.

 

Po ráme na výsledný pocit z jazdy najviac vplývajú práve kolesá. Ich vlastnosti ako tuhosť, váha či aerodynamika sa zásadne prejavujú. Ponuka je široká, rôzne materiály, rozmery, tak si to trochu upraceme. A ešte kým sa na to vrhneme, tak jeden milý citát: “Strong. Light. Cheap. Pick two.” - Keith Bontrager

Ozaj stále platí, že nemôže byť vec zároveň pevná, ľahká a lacná? Možno práve kolesá búrajú tento predpoklad.



Materiál


Oceľou sa nejdeme zaoberať, pri cestných bicykloch stavaných na športové využitie sa stretneme s hliníkovými, karbónovými kolesami, alebo s kombináciou týchto dvoch materiálov.

Hliník


Výhodou hliníka je hlavne jeho cena. Takéto kolesá môžu byť dobrým a robustným parťákom na výjazdy a trénovanie. Ak nebudú s prehnane vysokým profilom, stále aj hmotnosť môže byť obstojná. Čím prekonávajú karbónové kolesá, okrem ceny, je brzdenie. A hlavne za mokra.



Hliník/karbón


Na trhu nájdete aj kolesá, ktoré sa tvária ako čisto karbónové, ale ide o kombináciu hliníkového ráfika a karbónových častí. Tieto kolesá pekne vyzerajú, ich vyšší profil vďaka použitému karbónu bicyklu svedčí, ale ich vlastnosti sú kompromisné. Hmotnosť je vyššia ako pri čisto karbónových a tiež tuhosť nedosahuje najlepších hodnôt. Spracované môžu byť spôsobom, že brzdná plocha je priznaná a je z hliníka, tak vtedy aspoň lepšie brzdia. Ak vám ide hlavne o vzhľad, za čo sa netreba hanbiť a dôležitá je cena, toto je voľba pre vás.



Karbón


Karbón, karbón, karbón. Ten dnes hrá kľúčovú rolu a kolesá vyrobené z neho sú tie, ktoré ponúkajú najlepšie vlastnosti. Nejdem do detailov, ale aj karbón má rôznu kvalitu. Vo finále sa treba orientovať aj recenziami konkrétnych výrobkov, alebo odporúčaniami parťákov. Nechcem privolávať nehody, ale keby náhodou, karbón je materiál, kde sa dá opravou dosť zachrániť.



Poskladať, alebo kúpiť hotový set?


V minulosti nebolo nič netradičné, keď ste si nakúpili potrebné veci, ako náboje, špice, niple a ráfiky a nechali ste si kolesá zložiť. Táto alternatíva úplne nevymrela, ale dnes sa väčšinou využíva pri mestských bicykloch a pod. U drahších kolies sa môže objaviť s odvážlivcami, čo si kúpia čínsky karbónový ráfik s cieľom ušetriť a následne skladajú.

Dnes väčšina výrobcov kolies volí variant, že na trh ponúkajú hotové sety, ktoré sú vypletené a stačí ich len obuť a namontovať kazetu. Pri úplných špecialitách sa to dokonca ani nemusí dať inak robiť, keďže karbónové špice sú napevno lepené, spájané s ďalšími časťami. Takéto kúsky bývajú pekne drahé a pri poškodení si človek sám nepomôže. Nedajú sa centrovať. Na druhú stranu sú extra tuhé a výborná je hmotnosť.



Výška profilu karbónových kolies


Výškou ráfika sa oplatí zaoberať pri tých z karbónu. Pri hliníkových kolesách nájdete aj vyššie, ak však nemáte 110 kg a viac, tak nemajú pre vás extra význam. Achillova päta je ich hmotnosť.

Jednotlivé kategórie kolies doplním príkladom reálnych produktov od značky Equator, nech je vidieť, ako vyzerá ponuka konkrétneho výrobcu a aké sú tam rozdiely. Tiež sa to hodí v kontexte citátu na úvod, či môžu byť dobré veci “lacné”. Tento výrobca zvolil netradičnú cestu, kedy vynecháva distribúciu a predáva si svoje produkty priamo sám. Takže o túto maržu pre sprostredkovateľov sú kolesá lacnejšie pre vás.

Nízky profil


Tu budeme hovoriť o kolesách do výšky ráfika max. 30 mm. Ich hmotnosť býva najlepšia, preto sú často volené milovníkmi stúpaní. Netreba sa báť, že inde ako v kopci ich nepoužijete. Poslúžia aj ako univerzálny parťák, slušne sa správajú aj na rovine. Rozumná hmotnosť takýchto kolies býva okolo 1 500 g pár, pri top modeloch sa dostaneme aj na hranicu 1 000 g. Daň top modelov je astronomická cena v tisícoch a limitom môže byť nosnosť. Predstaviteľom kolies ideálnych do kopcov môžu byť tie od výrobcu Equator . Sú vo výške 30 mm (35 v plášťovej verzii) a prekvapí ich cena a slušná hmotnosť.



Stredný profil


Výška karbónového ráfika okolo hodnôt 35 - 45 mm je typická pre univerzálne kolesá, ktoré majú stále fajn hmotnosť, dobré aerodynamické vlastnosti a slušnú tuhosť. V tejto kategórii je výber ozaj široký a ceny oveľa priaznivejšie ako v minulosti. Dnes si jazdec vyberá nové produkty so zárukou za sumy, za ktoré sa dali ešte nedávno zohnať len bazárové kúsky alebo “fejky”. Príkladom opäť môže byť model od Equator s výškou 45 mm.



Aero


Pre kolesá s výškou ráfika cez 50 mm je typické, že boli konštruované s dôrazom na aerodynamiku. Už sa tu toľko nehľadí na hmotnosť a kvôli materiálu naviac je výborná tuhosť. Lepšie je obtekanie vzduchu, hlavne pri rýchlostiach nad 40 km/h. Slušné aero vlastnosti, hmotnosť a hlavne cenu majú Equator s výškou 50 mm .

Pri rozmeroch 80 - 90 mm sa dostávame do sféry časoviek a triatlonov. Kým s nimi vyrazíte, už musíte zvažovať silu vetra, bočný poryv vie jazdca aj zhodiť. Na rovinu, pre časovky a triatlony sú určené Equator s 80 mm .



Galuska vs. plášť


Pre bežných jazdcov je praktickejším riešením plášť. Jednoduchšia je jeho montáž a ľahšie sa opravujú defekty. Jednoduchšia je aj výbava pre prípad defektu. Stačia zhadzováky, nová duša alebo lepenie a pokiaľ nezničíte plášť, máte istotu, že sa dostanete domov. Dnes aj profíci počas pretekov využívajú plášte. Dokonca aj v bezdušovej verzii. Záleží od sponzora. Kompromisné riešenie je plášťovka. Je to v podstate galuska pre plášťový ráfik. Nelepí sa. Vhodná môže byť napr. pre ťažších jazdcov pre svoju robustnosť.

Galuska má navrch v jazdných vlastnostiach, lepšie sa odvaľuje. Tiež je odolnejšia a v prípade defektu ľahšie núdzovo zastavíte, dojazdíte. S jej opravou je to horšie, použiť sa dajú len tmely. Keď je poškodenie väčšie, treba vymeniť za novú. Na ráfik sa lepí buď za použitia špeciálnej pásky, alebo lepu. Galuskové kolesá sa dajú použiť len s galuskami. Tieto kolesá sú pre svoju konštrukciu ľahšie ako plášťové rovnakého modelu.



Na čo ešte nezabudnúť


Pri výbere kolies je dôležitá voľba správneho orecha. Jeho typ a správny počet pastorkov kazety. Táto informácia by mala byť vždy dostupná pri popise kolies. Najbežnejšie vyberáte medzi Shimano/Sram, majú rovnaký štandard a Campagnolo. To má svoj typ orecha.



Aby sme kolesá aj zastavili, budete potrebovať správny typ brzdových gumičiek - na slovo klátiky si nezvyknem . Gumičky sa delia na tie pre hliníkové kolesá a na karbónové. Ale aby to nebolo také jednoduché, brzdná plocha karbónových kolies býva vyhotovená rôzne. Čo výrobca, to trochu iný povrch. Potom je najlepšie použiť tie od rovnakého výrobcu, často sa dodávajú s novým párom, alebo len skúšať rôzne značky, kým nájdete tie, čo fungujú.

Táto dilema odpadá, keď sa rozhodnete pre kotúčové brzdy. Tu len spomeniem, že takéto kolesá sú od počiatku navrhované na tento spôsob brzdenia. Zvyčajne majú viac špicov, špecifický ráfik a náboje, na ktoré je možné kotúče namontovať. Používanie kotúčových bŕzd na ceste je už dostupné riešenie, kolesá od značky Equator majú v ponuke aj tento variant v univerzálnom 45 mm prevedení .



Čo asi nie je zásadná vec, ale vie potešiť, je príslušenstvo, ktoré výrobca ponúka s novým setom. Nie je pravidlo, že s kolesami dostanete brzdové gumičky, vaky, pásky, bezdušové ventilky a len občas sa predávajú s kazetou a už obuté. To si pred kúpou preverte, nech pri montáži nič nechýba.



O kolesách by sa dalo diskutovať ešte do väčšej hĺbky. Verím, že som na nič základné nezabudol a pomohol vám sa zorientovať v pojmoch a ponúkaných možnostiach.

A čo citát na úvod? Už neplatí tak silno ako v minulých rokoch a vďaka vývoju a novému prístupu výrobcov môžete mať dnes tuhé a ľahké kolesá za dobrú cenu. Snažili sme sa to ukázať na príklade ucelenej ponuky kolies Equator, ktoré nájdete aj v našom MTBIKER shope.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Kolesá a ráfiky ~ Vypletené kolesá ~ Cestné kolesá Equator)

Komentáre

B-rh-positivo 21.09.2019 (17:41)

"U drahších kolies sa môže objaviť s odvážlivcami, čo si kúpia čínsky karbónový ráfik s cieľom ušetriť a následne skladajú." Toto ma zabilo A prezentujete tu kolesá s ráfikami , ktoré boli tiež len tam vyrobené a nakúpené vo veľkom za ešte menej. Ale keď sú poskladané v čechách (možno) a predajú sa pod značkou Equinox tak "len" za 600 to je super kúpa. Náboje majú dobré, snáď najlepší pomer cena / výkon , ale špice tam aspoň aero mohli dať , keď už sa jedná o aero kolesá a nie druhé najlacnejšie od sapimu
Nič v zlom, ale ak mám na Dogmu , tak mám aj na také kolesá ktoré na ten rám patria . Na druhej strane ak niekto tieto kolesá uvidí na takom bicykli , tak si ich skôr kúpi
Kamarát čo ich má tak po pár týždňoch som mu ich centroval a jedno už dával opravovať s upečenou brzdnou plochou. (upečená na Slovensku )
Tiež som mal čínske a veru sa neupiekli . V kopcoch mám najazdené celkom dosť

 
cepooo B-rh-positivo 21.09.2019 (19:34)

Vacsina veci je z Azie. Ak vsak na trh idu pod standardnou znackou, tak ta riskuje svoje dobre meno a musi si ustrazit kvalitu. Aj reklamujes lahsie. Aj noname kolesa sa daju kupit dobre. Len je to o nahode. Ako teraz stieracie losy v Lidl. Musis mat sakra stastie😆

 
janfratrik cepooo 21.09.2019 (20:24)

Cepooo, nehnevaj sa, ale porovnávať výber rafiku priamo z Číny s lotériou je trápne. Pokiaľ nevieš ako má vyzerať karbónový ráfik a aký výrobným chybám sa vyhnúť, tak samozrejme ráfik sám u výrobcov nehľadaj, ale kúp od distribútora, ktorý to má preverené. Ja mám z Ázie prevereného výrobcu, odobratých už niekoľko rafikov a potvrdené, že len v Európe sa predáva min pod troma značkami. No môžem potvrdiť, že objednať dva rafiky z Ázie, nie je cenovo až tak výhodné ako ho už rovno kúpiť tu.

 
cepooo janfratrik 21.09.2019 (21:44)

Sak prave. Nepoznam tie vyrobne chyby. Preto radsej znacku nejaku.

 
PetoPeto21 janfratrik 22.09.2019 (08:16)

Však daj co sú to za ráfiky

 
michalienko cepooo 21.09.2019 (20:41)

Aké šťastie - dostal som dva, jeden som zotrel úplne, colu som oželel, no zistil som, ako sú usporiadané symboly. A druhý som zotrel presne opačne - bum, výhra Bio čaj

 
B-rh-positivo cepooo 21.09.2019 (20:42)

Ak by sa tam nevyskytla tá jedna veta, tak by som na ten článok vôbec nereagoval, len by som sa pousmial nad ním,

 
michalienko 21.09.2019 (19:32)

Čo je to za blbý zvyk uvádzať autora ako "redakcia"?!
To nie je človek, nepíše články, ale redaktor/ka a ten/tá má meno či nick. Tu naviac kombinuje množné číslo s jednotným.

 
cepooo michalienko 21.09.2019 (19:36)

Len chyba pri nahravani. Autor som ja a nehanbim sa za to😆 A to mnozne cislo myslim ja a ty. My dvaja spolu👍

 
michalienko cepooo 21.09.2019 (20:39)

Ok, však tie sa dejú. Ale tá "chyba" má inak 444 článkov

 
cepooo michalienko 21.09.2019 (21:45)

Tieto o ceste budu podo mnou, nech viete komu nalozit potom😉

 
PetoPeto21 21.09.2019 (17:08)

Tie 50mm si asi kúpim, keď mi kamoš sa dobre referencie, on ich už objednal

 
rastorb 21.09.2019 (18:14)

Sram a Shimano nemaju celkom rovnaky orech. Co bolo ,to bolo. Teraz mame XDR

 
ivanv 21.09.2019 (21:55)

Cepoo, tento clanok je uz komercna inzercia, sle o inom som chcel. Chyba mi v clanku dolezita informacia, a sice priecny profil

 
cepooo ivanv 22.09.2019 (07:47)

Cisto komercna inzercia by to bola, ak by si odtial vyhodil info o znacke a neostalo by tam nic. Jasne ze pouzivam priklady na znackach ktore robime.

 
ivanv cepooo 22.09.2019 (21:18)

Malo by to byt jasne oznacene ako komercny clanok, aby to bolo korektne. Je jedno, ci clanok vznikol na objednavku, alebo spontanne.

 
cepooo ivanv 23.09.2019 (09:54)

Chapem, co chces povedat. Mne osobne je jedno, ci je to PR, alebo nie. Dolezite je, ci sa nieco dozviem z toho clanku a nie su to len marketingove omacky. A v tomto pripade verim, ze to je prvy pripad

 
ivanv 21.09.2019 (21:58)

Priecny profil rafika. Lebo nie je rafik s vyskou 50 ako iny rafik s vyskou 50. Napr. aj u tohto vyrobcu starsi model je uzsi, typ "V", a novsi sa uz zacina podobat modernym rafikom s profilom "U", ktore su daleko viac aerodynamickejsie.

 
cepooo ivanv 22.09.2019 (07:44)

Ahoj, chcel som spravit zakladne rozdelenie. Kopu veci tam nie je.

 
elsi 21.09.2019 (22:41)

keď to máte vy v ponuke, nie ste sprostredkovateľ ktorého vynecháva,

 
elsi elsi 21.09.2019 (22:43)

keď to máte vy v ponuke, nie ste sprostredkovateľ ktorého vynecháva výrobca?

 
Pridaj komentár