Orientovanie sa v ponuke cestných kolies vám pomôže vybrať tie pravé pre vás. Ak zvažujete tie z karbónu, tak sa pozrieme na to, čo od nich čakať a aké sú ich silné a slabé stránky.
Po ráme na
výsledný pocit z jazdy najviac vplývajú práve kolesá. Ich vlastnosti ako tuhosť, váha či aerodynamika sa zásadne prejavujú. Ponuka je široká, rôzne materiály, rozmery, tak si to trochu upraceme. A ešte kým sa na to vrhneme, tak jeden milý citát:
“Strong. Light. Cheap. Pick two.” - Keith Bontrager
Ozaj stále platí, že nemôže byť vec zároveň pevná, ľahká a lacná?
Možno práve kolesá búrajú tento predpoklad.
Materiál
Oceľou sa nejdeme zaoberať, pri cestných bicykloch stavaných na športové využitie sa stretneme s hliníkovými, karbónovými kolesami,
alebo s kombináciou týchto dvoch materiálov.
Hliník
Výhodou hliníka je hlavne jeho cena. Takéto kolesá môžu byť dobrým a robustným parťákom na výjazdy a trénovanie. Ak nebudú s prehnane vysokým profilom, stále aj hmotnosť môže byť obstojná. Čím prekonávajú karbónové kolesá, okrem ceny, je brzdenie. A hlavne za mokra.
Hliník/karbón
Na trhu nájdete aj kolesá, ktoré sa tvária ako čisto karbónové, ale ide o kombináciu hliníkového ráfika a karbónových častí. Tieto kolesá
pekne vyzerajú, ich vyšší profil vďaka použitému karbónu bicyklu svedčí, ale ich vlastnosti sú kompromisné.
Hmotnosť je vyššia ako pri čisto karbónových a tiež tuhosť nedosahuje najlepších hodnôt. Spracované môžu byť spôsobom, že brzdná plocha je priznaná a je z hliníka, tak vtedy aspoň lepšie brzdia. Ak vám ide hlavne o vzhľad, za čo sa netreba hanbiť a dôležitá je cena,
toto je voľba pre vás.
Karbón
Karbón, karbón, karbón. Ten dnes hrá kľúčovú rolu a kolesá vyrobené z neho sú tie,
ktoré ponúkajú najlepšie vlastnosti. Nejdem do detailov, ale aj karbón má rôznu kvalitu. Vo finále sa treba orientovať aj recenziami konkrétnych výrobkov, alebo odporúčaniami parťákov. Nechcem privolávať nehody, ale keby náhodou, karbón je materiál,
kde sa dá opravou dosť zachrániť.
Poskladať, alebo kúpiť hotový set?
V minulosti nebolo nič netradičné, keď ste si nakúpili potrebné veci, ako náboje, špice, niple a ráfiky a
nechali ste si kolesá zložiť. Táto alternatíva úplne nevymrela, ale dnes sa väčšinou využíva pri mestských bicykloch a pod. U drahších kolies sa môže objaviť s odvážlivcami, čo si kúpia čínsky karbónový ráfik s cieľom ušetriť a následne skladajú.
Dnes väčšina výrobcov kolies volí variant,
že na trh ponúkajú hotové sety, ktoré sú vypletené a stačí ich len obuť a namontovať kazetu. Pri úplných špecialitách sa to dokonca ani nemusí dať inak robiť, keďže karbónové špice sú napevno lepené, spájané s ďalšími časťami. Takéto kúsky bývajú pekne drahé a pri poškodení si človek sám nepomôže. Nedajú sa centrovať. Na druhú stranu sú
extra tuhé a výborná je hmotnosť.
Výška profilu karbónových kolies
Výškou ráfika sa oplatí zaoberať pri tých z karbónu. Pri hliníkových kolesách nájdete aj vyššie, ak však nemáte 110 kg a viac, tak nemajú pre vás extra význam.
Achillova päta je ich hmotnosť.
Jednotlivé kategórie kolies doplním príkladom reálnych produktov od
značky Equator, nech je vidieť, ako vyzerá ponuka konkrétneho výrobcu a aké sú tam rozdiely. Tiež sa to hodí v kontexte citátu na úvod, či môžu byť dobré veci “lacné”. Tento výrobca zvolil netradičnú cestu, kedy
vynecháva distribúciu a predáva si svoje produkty priamo sám. Takže o túto maržu pre sprostredkovateľov sú
kolesá lacnejšie pre vás.
Nízky profil
Tu budeme hovoriť o kolesách do výšky ráfika max. 30 mm.
Ich hmotnosť býva najlepšia, preto sú často volené milovníkmi stúpaní. Netreba sa báť, že inde ako v kopci ich nepoužijete. Poslúžia aj ako
univerzálny parťák, slušne sa správajú aj na rovine. Rozumná hmotnosť takýchto kolies býva okolo 1 500 g pár, pri top modeloch sa dostaneme aj na hranicu 1 000 g. Daň top modelov je astronomická cena v tisícoch a limitom môže byť nosnosť. Predstaviteľom kolies ideálnych do kopcov môžu byť tie od výrobcu
Equator . Sú vo výške 30 mm (35 v plášťovej verzii) a
prekvapí ich cena a slušná hmotnosť.
Stredný profil
Výška karbónového ráfika okolo hodnôt 35 - 45 mm je
typická pre univerzálne kolesá, ktoré majú stále fajn hmotnosť, dobré aerodynamické vlastnosti a slušnú tuhosť. V tejto kategórii je výber ozaj široký a
ceny oveľa priaznivejšie ako v minulosti. Dnes si jazdec vyberá nové produkty so zárukou za sumy, za ktoré sa dali ešte nedávno zohnať len bazárové kúsky alebo “fejky”. Príkladom opäť môže byť model od
Equator s výškou 45 mm.
Aero
Pre kolesá s výškou ráfika cez 50 mm je typické,
že boli konštruované s dôrazom na aerodynamiku. Už sa tu toľko nehľadí na hmotnosť a kvôli materiálu naviac je výborná tuhosť. Lepšie je obtekanie vzduchu, hlavne pri rýchlostiach nad 40 km/h. Slušné aero vlastnosti, hmotnosť a hlavne cenu majú
Equator s výškou 50 mm .
Pri rozmeroch 80 - 90 mm sa dostávame do
sféry časoviek a triatlonov. Kým s nimi vyrazíte, už musíte zvažovať silu vetra, bočný poryv vie jazdca aj zhodiť. Na rovinu, pre časovky a triatlony sú určené
Equator s 80 mm .
Galuska vs. plášť
Pre bežných jazdcov je
praktickejším riešením plášť. Jednoduchšia je jeho montáž a
ľahšie sa opravujú defekty. Jednoduchšia je aj výbava pre prípad defektu. Stačia zhadzováky, nová duša alebo lepenie a pokiaľ nezničíte plášť, máte istotu, že sa dostanete domov. Dnes aj
profíci počas pretekov využívajú plášte. Dokonca aj v bezdušovej verzii. Záleží od sponzora. Kompromisné riešenie je
plášťovka. Je to v podstate galuska pre plášťový ráfik. Nelepí sa. Vhodná môže byť napr. pre ťažších jazdcov
pre svoju robustnosť.
Galuska má navrch v jazdných vlastnostiach,
lepšie sa odvaľuje. Tiež je
odolnejšia a v prípade defektu ľahšie núdzovo zastavíte, dojazdíte. S jej opravou je to horšie, použiť sa dajú len tmely. Keď je poškodenie väčšie,
treba vymeniť za novú. Na ráfik sa lepí buď za použitia špeciálnej pásky, alebo lepu. Galuskové kolesá sa dajú použiť len s galuskami. Tieto kolesá sú pre svoju konštrukciu ľahšie ako plášťové rovnakého modelu.
Na čo ešte nezabudnúť
Pri výbere kolies je dôležitá
voľba správneho orecha. Jeho typ a správny počet pastorkov kazety. Táto informácia by mala byť vždy dostupná pri popise kolies. Najbežnejšie vyberáte medzi Shimano/Sram, majú rovnaký štandard a Campagnolo. To má svoj typ orecha.
Aby sme kolesá aj zastavili, budete potrebovať
správny typ brzdových gumičiek - na slovo klátiky si nezvyknem
. Gumičky sa delia na tie pre
hliníkové kolesá a na karbónové. Ale aby to nebolo také jednoduché, brzdná plocha karbónových kolies býva vyhotovená rôzne. Čo výrobca, to trochu iný povrch. Potom je najlepšie použiť tie od rovnakého výrobcu,
často sa dodávajú s novým párom, alebo len skúšať rôzne značky, kým nájdete tie, čo fungujú.
Táto dilema odpadá, keď sa rozhodnete pre
kotúčové brzdy. Tu len spomeniem, že takéto kolesá sú od počiatku navrhované na tento spôsob brzdenia. Zvyčajne majú viac špicov, špecifický ráfik a náboje, na ktoré je možné kotúče namontovať. Používanie kotúčových bŕzd na ceste je už dostupné riešenie,
kolesá od značky Equator majú v ponuke aj tento variant v univerzálnom 45 mm prevedení .
Čo asi nie je zásadná vec, ale vie potešiť,
je príslušenstvo, ktoré výrobca ponúka s novým setom. Nie je pravidlo, že s kolesami dostanete brzdové gumičky, vaky, pásky, bezdušové ventilky a len občas sa predávajú s kazetou a už obuté. To si pred kúpou preverte,
nech pri montáži nič nechýba.
O kolesách by sa dalo diskutovať ešte do väčšej hĺbky. Verím, že som na nič základné nezabudol a
pomohol vám sa zorientovať v pojmoch a ponúkaných možnostiach.
A čo citát na úvod?
Už neplatí tak silno ako v minulých rokoch a vďaka vývoju a novému prístupu výrobcov
môžete mať dnes tuhé a ľahké kolesá za dobrú cenu. Snažili sme sa to ukázať na príklade ucelenej ponuky kolies Equator, ktoré nájdete aj v našom
MTBIKER shope.
"U drahších kolies sa môže objaviť s odvážlivcami, čo si kúpia čínsky karbónový ráfik s cieľom ušetriť a následne skladajú." Toto ma zabilo A prezentujete tu kolesá s ráfikami , ktoré boli tiež len tam vyrobené a nakúpené vo veľkom za ešte menej. Ale keď sú poskladané v čechách (možno) a predajú sa pod značkou Equinox tak "len" za 600 to je super kúpa. Náboje majú dobré, snáď najlepší pomer cena / výkon , ale špice tam aspoň aero mohli dať , keď už sa jedná o aero kolesá a nie druhé najlacnejšie od sapimu
Nič v zlom, ale ak mám na Dogmu , tak mám aj na také kolesá ktoré na ten rám patria . Na druhej strane ak niekto tieto kolesá uvidí na takom bicykli , tak si ich skôr kúpi
Kamarát čo ich má tak po pár týždňoch som mu ich centroval a jedno už dával opravovať s upečenou brzdnou plochou. (upečená na Slovensku )
Tiež som mal čínske a veru sa neupiekli . V kopcoch mám najazdené celkom dosť