Test: Prilba Alpina CAPARAX

Nedávno sa mi do rúk dostala nemecká kvalita v podobe prilby a okuliarov od značky Alpina. Začnem najskôr predstavením a potom prejdem k samotnému testu prilby CAPARAX.

Jedná sa o Enduro – XC kategóriu prilby určenú pre širokú škálu jazdy na horskom biku. Po rozbalení balíka ma Caparax prekvapil jednoduchým a elegantným dizajnom. Z mnohých farebných variácií som si vybral bielo-zelenú. Po prvých pohľadoch a odskúšaní na sucho, mi Caparax dokonale sadol na hlavu a cítil som hneď maximálnu ochranu hlavy. Predný šilt predlžoval oblý tvar prilby. Po prvom zhliadnutí mi Caparax pripomínal „korytnačí pancier“, ktorý dokonale chráni svojho majiteľa.

Čo ponúka

Oblý tvar, ktorý dokonale kopíruje tvar hlavy a prilba sedí ako pribitá. Mal som pocit 360° ochrany hlavy. Sedemnásť vetracích otvorov, z toho tri predne so sieťkou proti hmyzu ponúkajú dostatočné odvetranie. Caparax disponuje rôznymi prvkami, ktoré sa pokúsim v skratke opísať.
„Edge protect“ – jednoliaty dizajn a prechod medzi polystyrénovou a plastovou zložkou prilby bez ostrých hrán . Dnes je to už samozrejme štandard.
„Custom fit“ – troj-polohový výškový systém nastavenia prilby na temene hlavy.
„Run system ergo-pro“ – Najvyšší ponúkaný systém nastavenia uchytenia prilby okolo hlavy. Ponúka dve veľké opierky hlavy s pogumovaním. Regulovanie je zabezpečené otočným kolieskom.
„Antibacterial interier“ – 3mm vnútorné polstrovanie zložené z troch veľkých vypchávok s možnosťou prania na 40°C.
„Shield protect“ – predný šilt nastaviteľný do troch polôh. Je primontovaný dvoma skrutkami na imbus.
Toto všetko sa vpratalo do 255g čo je podľa mňa super, na to koľko materiálu bolo použitého.

Test

Prilbu som testoval v lesoch okolo Ružomberka a Dolného Kubína, ale zobral som ju aj na dovolenkový „beatle“ trip k nášmu slovenskému moru do Chorvátska (okolie Splitu a Trogiru).
Na domácej pôde som prilbu testoval 100% v teréne. Samozrejme prvých 50km som urobil v okolí Malina Brda, Čutkovskej doliny, Veľkej Fatry a pohorí Choča. Pri prvej jazde na domácom singlovom okruhu mi rezonoval prítomný „šilt“. Niečo podobné som jazdil tak cca 10rokov dozadu. Ale to je len môj subjektívny názor.

Zaujímalo ma skôr ako sa prilba správa na hlave v teréne a ako sedí na hlave. Nemal som absolútne žiadne výhrady „pancier“ sedel výborne. Skúšal som systém „custom fit“, ktorý sa dal nastaviť na prilbe počas jazdy aj jednou rukou a mohol som si tak doladiť nastavenie čo bolo fajn. Úvodnú trasu som ukončil singlovým zjazdom, kde som skúšal ostré pohyby hlavy do strán. Necítil som žiadne ťahanie ani obmedzovanie v pohyboch. Tu je to však o správnom nastavení si ramienok okolo uší a pod sánku.

Nechcem tu opisovať každý môj výjazd, nie je to ani cieľom tohto článku. Celkový sumár bol 150km v teréne s kompletnou škálou terénu od singlu cez šotoliny, downhillu až po strmé výšlapy. Po tyždni jazdenia som prestal vnímať šilt a bral som ho ako samozrejmosť.

Ako pretekára ma zaujímala ešte jedna vec. Test ventilácia a vnútorného polstrovania pri maximálnom výkone resp. pri nadmernom potení. Túto jedinú vec som si nechal na dovolenkový trip.

Jadran
Na Jadrane to bolo vyslovene zas 100% asfaltu a najazdených cca 300km. Teploty sa pohybovali okolo 30°C, takže dokonalé podmienky na môj test.

Test
Tu som mal mierne výhrady vetranie bolo trochu slabšie. Predná časť disponovala troma veľkými otvormi, šilt čiastočne slúžil ako vháňač vzduchu. Vnútorná výplň výborne nasiakala prebytočný pot.
V tomto smere sa to nedá porovnávať s cestnými prilbami a ich odvetraním, ale prečo aj veď Caparax je určený pre enduro, kde sa s tak extrémnym teplom nepočíta.

Charakteristika

DOUBLE IN-MOLD
17 vetracích otvorov
Veľkosti : M (53-57cm), L (57-62cm)
Farba : bielo-zelená
Hmotnosť : 250 g

Použitá technológia
INMOLD TEC, EDGE Protect, CERAMIC, RUN SYSTEM ERGO PRO, Y-CLIP, C-FIT, FLY NET, SHIELD PROTECT, ANTIBACTERIAL INTERIOR..

Cena prilby ALPINA Carapax je tesne nad úrovňou €90

Plusy

• dokonalé usadenie na hlave
  • systémy uchytenia na hlave (Run system ergo-pro, Custom fit)
  • sieťka proti hmyzu
  • výborná hmotnosť v danej kategórii prilieb (nový model je ešte ľahší)

Mínusy

• slabšie odvetranie pri tropických teplotách a závodnom tempe

Záver

Caparax ponúka maximálnu ochranu hlavy, čo ocení nejeden MTBiker. Dokonale sadne na hlavu a výborné nastavovacie systémy ešte znásobia tento efekt. Vetranie nie je stavané na tropické teploty. Šilt je tu dokonalou súčasťou prilby a jeho odmontovanie je len na škodu, hlavne z estetického hľadiska.