Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Ak by Tony Stark, teda Ironman, naozaj existoval, túto prilbu do mesta by jednoznačne vymyslel on. V skutočnosti je od výrobcu Alpina a ja som ju mal možnosť testovať.

Commuting, alebo dochádzanie je samostatná kategória cyklistiky. Často zahŕňa jazdu po hlavných cestách, cestách s úzkou až žiadnou krajnicou, poprípade rôznymi uličkami mesta. Skoro ráno, večer a za zhoršených podmienok sú takéto miesta pre cyklistu obzvlášť nebezpečné.

Okrem rešpektovania predpisov dbám na svoju bezpečnosť a snažím sa byť viditeľný, hlavne ak jazdím medzi autami. Svetlá na riadidlách a sedlovke sú určite základným prvkom, no môžu byť menej viditeľné skrz rôzne prekážky. Riešením je svietiaca prilba. Som viditeľný aj pre vodičov dodávok a autobusov. Alpina Brighton však dokáže ešte viac, ako len svietiť.

ALPINA Brighton MIPS testALPINA Brighton MIPS recenzia

Konštrukcia a dizajn

Prilba už na prvý pohľad pôsobí inak. Má iba štyri miesta s mriežkovanými prieduchmi. Ostatné plochy sú plné. Odvetranie na pokojnú jazdu mestom celkom stačí, resp. počas testovania v zime aj celkom vyhovovalo. Je potrebné uvedomiť si, že to nie je prilba na naháňanie sekúnd a kilometrov.

V prednej časti ma ihneď upútali „oči Ironmana“, teda biele ledkové svetlá. Svietia dostatočne silno, aby dali ostatným účastníkom premávky vedieť o vašej prítomnosti. Netreba si ich mýliť so svetlometmi, ktoré mnohí jazdíme na nočných výjazdoch. Posvietili mi na kokpit a blízke okolie predného kolesa. Beriem však na vedomie, že silnejšie predné svetlá by mohli oslepovať ostatných naokolo a znovu píšem, že je to prilba na jazdu mestom, kde sú aj iné zdroje svetla.

ALPINA Brighton MIPS
Zadnej strane dominujú tri tmavé, lesklé plochy, oddelené odvetrávacou mriežkou. Dve na stranách sú zadné svetlá, ktoré slúžia ako klasické zadné svetlo. Tretie svetlo, v strede hore, je dodatkové brzdové svetlo. Ako funguje, to si povieme nižšie.

Vnútro je vybavené pohodlnou stielkou v prednej časti, doplnenou sieťkou proti hmyzu. Okrem toho vo vnútri nájdeme nastavovací systém hĺbky usadenia na hlavu, zvonku otočné koliesko na prispôsobenie obvodovej veľkosti. Na leme prilby je navyše ovládacie tlačidlo, ktorým sa svetlo vypína/zapína a tiež sa ním prepínajú režimy. Vedľa neho, pod krytom, je USB-C konektor na nabíjanie 2000 mAh integrovanej batérie. Ak máte hĺbku nastavenú tak ako ja, teda na minimálnu, v rukaviciach či s hrubšími prstami je obtiažne sa k vypínaču dostať.

ALPINA Brighton MIPSALPINA Brighton MIPS

Popruhy sú mäkké a príjemné na dotyk, doplnené sú ochranou brady. Sú plne prispôsobiteľné a zapínajú sa račňovým systémom, typickým pre Alpinu.

Nabitá technológiami

Argument „nevidel som ťa“ stráca pri tejto prilbe opodstatnenie.
Technológiu MIPS asi nie je potrebné predstavovať. Nájdeme ju dnes v prilbách u viacerých výrobcov a ide o medziškrupinu, ktorá dokáže absorbovať alebo tlmiť rotačné sily, ktoré môžu v prípade nehody pôsobiť na hlavu. Myslím si, že práve do nástrah mestskej premávky je táto technológia úplne opodstatnená.

ALPINA Brighton MIPSALPINA Brighton MIPS

Spomenul som brzdové svetlo, ktoré sa nachádza vzadu v strede. To sa spúšťa automaticky a funguje na princípe gyroskopu a decelerácie. Ak začnete náhle brzdiť, toto svetlo začne intenzívne blikať, spolu s ostatnými zadnými svetlami. Pokladám to za výborný počin, pretože vodič alebo iný účastník premávky idúci za vami často nepostrehne, že náhle brzdíte. Rýchlo blikajúce, červené svetlo ho tak prinajmenšom upozorní, že sa niečo deje a mal by pribrzdiť, alebo zvýšiť ostražitosť. Pri pomalom dobrzďovaní sa nerozbliká a nerobí tak „zbytočnú" paniku. Funguje to naozaj ukážkovo.


Režimy svietenia:

  • Nepretržité svietenie vpredu aj vzadu
  • Nepretržité svietenie vpredu + pomalé blikanie vzadu
  • Vypnuté svietenie vpredu + nepretržité svietenie vzadu
  • Trojblik vpredu a vzadu (režim policajného majáka)
  • Výstražné blikanie sa spúšťa automaticky v každom režime

Ak je niečo, čo by som mohol na tejto prilbe kritizovať, je to jej hmotnosť. Tá je 520 gramov pri veľkosti pre obvod hlavy 55 - 59 cm. Budem sa opakovať, nie je to prilba na naháňanie sa za lepším časom, ani na koreňové pasáže na trailoch. Je vybavená MIPSom, akcelerometrom, ledkami, elektronikou a integrovanou batériou – a to skrátka niečo vážiť musí.

ALPINA Brighton MIPS review

Každý si ma všimol

Mestské jazdenie má podľa mňa viac faktorov ohrozenia zdravia ako horská cyklistika. Preto, aj keď to zákon neprikazuje, považujem mať prilbu na hlave v meste za samozrejmosť. Lepší pocit bezpečia dodá vyššia viditeľnosť a upozornenie za vami idúcich účastníkov premávky na prudké brzdenie.

Napríklad keď som vychádzal z našej dediny, obehol ma autobus a šofér mi ukazoval „palec hore“. Neskôr som sa od neho dozvedel, že keď som pribrzdil pred namrznutou cestou v tieni, prilba sa rozblikala a automaticky pribrzdil aj on. Môžete si byť istý, že si vás všimne každý. Argument „nevidel som ťa“ stráca pri tejto prilbe opodstatnenie. Najmä za šera, teda v čase, keď väčšina ľudí chodí z a do práce.

ALPINA Brighton MIPS

Výhody

  • futuristický dizajn
  • jednoduché ovládanie
  • predné a zadné svetlo
  • integrované brzdové svetlo
  • pohodlné popruhy

Nevýhody

  • hmotnosť 520 g
  • cena
  • pohodlie môže byť trochu obmedzené skrz MIPS technológiu

Alpina Brighton MIPS sa vyrába v dvoch veľkostiach: 51 - 55 cm a 55 - 59 cm. Ja mám obvod hlavy 58 cm a vmestil som pod prilbu aj zimnú čiapku. No ak ju porovnám s druhou prilbou ALPINA, ktorú vlastním, táto mi príde na pocit o čosi menšia v zadnej časti. Dôvod je zrejme iná konštrukcia kvôli MIPS-u. Bez čiapky však tento pocit zmizol.

Ja bývam na dedine a dochádzanie by pre mňa znamenalo, že potrebujem úplne iný typ svetiel. Je to z dôvodu, že moja jazda by viedla neosvetlenou poľnou cestou, kde je skôr potrebné vidieť ďaleko pred seba. Táto prilba je jednoznačne určená do mestského prostredia.

ALPINA Brighton MIPS recenziaprilba do mesta ALPINA Brighton MIPS

ALPINA Brighton MIPS
Páčilo sa mi, že v prilbe je všetko v jednom, odpadá napríklad nutnosť riešiť a myslieť na nabíjanie svetiel. Takisto ich montáž a demontáž, ak parkujem na nestráženom mieste či keď si potrebujem od bicykla odbehnúť. Ak by som využíval na jazdu napríklad zdieľaný bicykel, mal by som takto prilbu a svetlá vždy so sebou. Argument, prečo áno a prečo nie si už musí každý obhájiť sám pred sebou. Úplne iné by to bolo, ak by sa napríklad dali ešte svetlá prepínať na diaľkové, podobne ako v aute. Asi tomu Tonymu Starkovi zavolám.

V mestskej premávke je bezpečnosť a viditeľnosť nesmierne dôležitá. Prilba Alpina Brighton ju vďaka technológiám posúva o kus vyššie, aby sme sa z práce, školy či z kávy vrátili domov v zdraví, bez ujmy a s dobrým pocitom, ktorý z cyklistiky máme. Odporúčaná MOC je 249 €, no na našom MTBIKER shope ju môžete mať za 212 €.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
AdMich 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Donedávna som prilbu určenú na cestu či gravel nevyhľadával, pretože som veril, že moja MTB prilba je dostatočne dobrá vo všetkých smeroch. Zmenil som názor?
Test: Knog Blinder PRO 1 300 - spĺňa všetkých 10 požiadaviek?

Test: Knog Blinder PRO 1 300 - spĺňa všetkých 10 požiadaviek?

Netušil som, že pri výbere denného svietenia mám až 10 podmienok. Koľko z nich spĺňa svetlo od austrálskej značky Knog?
Doplnky na nočné jazdy – bezpečne mestom aj lesom PR článok

Doplnky na nočné jazdy – bezpečne mestom aj lesom

Jeseň je typická sychravým počasím, šerom a skorým stmievaním. Od jazdenia to však mnohých neodradí. Čo by sa mohlo zísť na takéto neskoré jazdenie?
keyboard_arrow_up