Recenzia: Garmin Edge 510 - Nadupaný cyklo-merač

Za tých mnoho rokov ktoré už nepravidelne ale pomerne často bicyklujem som vystriedal celkom slušnú zbierku všakovakých “cyklo-meračov” a neskôr “cyklocomputerov”. Začal som kedysi ešte veľmi dávno ručičkovým ukazovateľom totálnej vzdialenosti a okamžitej rýchlosti čo lankom prenášal vzdialenosť/otáčky z kolesa. Potom som prešiel na prvé digitálne ukazovatele s drôtikmy a magnetom, ktoré vlastne zaznamenávali iba čas, vzdialenosť a rýchlosť, neskôr na podobné ale sofistikovanejšie prístroje s wireless senzormi, ktoré si aj pamätali totály a prípadne ponúkali veľmi jednoduché štatistiky. V pomerne neďalekej minulosti komusi múdremu napadlo, že dáta by sa mohli ukladať aj do počítača a tak “cyklocomputery” získali pamäť a možnosť prenosu dát. Ešte kúsok neskôr prišlo GPS a ukladanie dát/súradníc cyklotrasy plus drobné interné či externé senzory, ktoré dokázali zbierať údaje a pridávať ich ku údajom cyklotúry.

...a tak by som chcel začať túto recenziu rečníckou otázkou, kam vlastne patrí Garmin Edge 510? Myslím že ste všetci uhádli – áno patrí na úplný koniec tohoto vývojového radu. Dokáže zbierať, ukladať, prenášať, analyzovať a spracovávať všetky možné predstaviteľné, aj (ne)predstaviteľné dáta súvisiace s vašou jazdou na bicykli...

Obal
Mojim prvým zariadením s GPS schopnosťami bol Garmin Forerunner 305, ktorý bol zameraný viac-menej na kategóriu triatlétov, avšak dal sa veľmi dobre používať pri cyklistike. Trošku neskôr začal Garmin produkovať zariadenia pre jednotlivé cieľové skupiny ako bežcov, cyklistov, triatlétov a podobne. Garmin Edge je kategória špecificky zameraná na cyklistov. Táto kategória má dve podskupiny, z ktorých jedna skupina disponuje aj možnosťou navigácie (veľmi podobnej GPS navigácii v aute), kdežto druhá skupina túto vlastnoť postráda. Edge 510 je (ku dnešnému dňu) najvyspelejším cyklocomputerom tejto podskupiny. Okrem navigácie vám teda ponúka úplne všetko, čo sa dá na trhu takýchto prístrojov nájsť.

Technická špecifikácia:

Veľkosť: 52 x 86 x 24 mm, Display 44 x 35 mm / 176 x 220 pixelov, farebný, dotykové ovládanie
Váha: 80 gramov
Batéria: dobíjateľná lithium-ionová, životnosť okolo 20 hodín na jedno nabitie
Vodovzdornosť IPX7: kvapkajúca, tečúca voda, ponorenie do jedného metra pod 30 minút
GPS & GLONASS podporujúce

Obsah balenia:

Edge 510 sa predáva v troch variantoch:
Základný Edge 510 – cca 370 $
Edge 510 Performance Bundle (obsahuje aj HR monitor a Speed/Cadence senzor) – cca 450 $
Edge 510 Team Performance Bundle (obsahuje HR monitor a Speed/Cadence senzor) – cca 450 $
Podľa modelu, ktorý zakúpite v krabici nájdete samotný Edge, pryžové gumičky, USB kábel, AC dobíjačku, štandardný úchyt na bike a manuál. Pri „Performance Bundle“ dostanete naviac HR monitor a kombinovaný senzor rýchlosti a kadencie. Samotná unit je tá istá vo všetkých baleniach, teda zo základného Edge 510 si môžete vystavať “performance bundle” dokúpením dodatočných senzorov. Ja som si kúpil “base unit”, nakoľko oba dodatočné senzory už vlastním.

Zariadenie a Inicializácia

Štart
Edge 510 vyzerá pomerne odolne a solídne. Má tri gombíky, jeden po strane „ON/OFF“, a dva na čelnej strane pod displayom: „Štart/Stop“ a „Ďalšie kolo“, všetko ostatné ovládanie prebieha cez dotykový display. Tento je citlivý nie len na dotyk, ale aj na posun prstom a tak napríklad medzi dátovými obrazovkami sa môžete prehadzovať posúvaním prsta napred alebo vzad. Na zadnej stene je pod pryžovou príklopkou skrytý malý USB konektor. Po prvom zapnutí prebehne krátka alebo aj dlhá (záleží od vás) ale jednoduchá a priamočiara inicializácia, kde si zvolíte jazyk, jednotky, zadefinujete profil užívateľa, zvolíte interval ukladania dát, zapnete/vypnete GPS lokalizáciu a mnoho ďalších viac i menej dôležitých parametrov. Nejdem ich listovať, kto má záujem môže si stiahnuť z internetu free PDF manuál, kde sú všetky podrobnosti. V prípade že vlastníte dodatočné senzory, tak ich spárujete s Edge, čo je jednoduchá a jednorazová záležitosť. Založíte si okolo hrudníka HR monitor, senzor rýchlosti a kadencie upevníte na zadnú vidlu na stranu od ozubení. Na ľavú kľuku a do kolesa na výplet (špajgle) uchytíte magnety a je hotovo. Ste pripravený na jazdu. Spomeniem snáď že spárovanie senzorov netreba robiť pred každou jazdou. Edge sa upevňuje do kolísky pripevnenej na riaditkách cez bajonetový závit. Je to extrémne jednoduché, ľahké a spoľahlivé. Spomínam to preto, že som vlastnil cyklocomputer HAC 5, kde to bolo podobne, bohužiaľ tam to bolo ťažké a komplikované. Kto neskúsil oba asi nepochopí, o čom hovorím...

Použitie

Držiak
Nemôžem si pomôcť, ale hneď prvá vec ktorú musím napísať je, že budete šokovaný až ohúrený v tom najlepšom zmysle akonáhle Edge 510 zapnete a vyrazíte. Vlastním tri ďalšie GPS zariadenia (všetky od Garminu), pri Edge vyhľadávanie satelitov je takmer okamžité. Zapnem Edge vyjdem s bajkom pred garáž a kým prehodím nohu cez rám a zacvaknem topánku do pedála, satelity sú nájdené. Sú to skutočne sekundy, virtuálne neexistuje žiadne čakanie. Dokonca aj keď zapnem Edge ešte v garáži, alebo v budove (v izbe) s oknami trvá vyhľadanie satelitov maximálne 5 až 10 sekúnd. Môj prvý Forerunner 305 pokojne hľadal satelity aj minútu a bolo to dosť otravné stáť na mieste a čakať kým sa nájde. Forerunner 910XT stále hľadá satelity pomerne dlhú dobu povedzme do 30 sekúnd sa zvykne zorientovať a pritom je to zhruba tá istá doba uvedenia na trh ako Edge. S malým zjednodušením sa dá povedať, že akonáhle Edge zapnete (on/off), je o všetko postarané. Nemusíte dokonca ani stačiť „Štart“ gombík ak v set-up nastavíte „auto-štart“.

Akonáhle teda sedíte na bajku a pohybujete sa (prípadne aj stojíte – vaša voľba) všetky okamžité údaje sa zobrazujú. Je ich ohromné množstvo a keby som ich mal všetky len vylistovať potrebujem na to celú jednu stranu. Skúsim len zhrnúť kategórie pre predstavu: čas, rýchlosť, vzdialenosť, teplota, nadmorská výška, kadencia, Heart-Rate, kalórie, navigácia, výkon, dráhy, tréning. Toto samé je podľa môjho pohľadu dosť dobré. Zaujímavejšie to začne byť, keď si uvedomíme že každá kategória môže mať niekoľko vedľajších súvisiacich zmysluplných podhodnôt plus rôzne totály, priemery, maximá, minimá...

Povedzme u nadmorskej výšky – si môžme zobraziť: celkové stúpanie, celkové klesanie, okamžitý sklon, vertikálnu rýchlosť, vertikálnu rýchlosť za 30 sekúnd v priemere, momentálnu nadmorskú výšku.

Spolu všetkých (zobraziteľných) hodnôt som napočítal 74, v prípade že si zadovážite aj „power-meter“ tak s ním pribudne 25 ďalších údajov... Priznávam sám že som len z tých čísel samotných ohúrený. Prvý môj cyklo-meter ponúkal 2 (slovom – iba DVE !!!) hodnoty.
Pri tom množstve údajov by sa mohlo zdať že sa v tom stratíte, ale nie je to pravda. Obrazovka je pomerne veľká a hlavne nie je sama. Čo tým myslím? Nuž niektorý z nás to už poznáme z iných zariadení, ale princíp je taký že si môžete zadefinovať vlastný počet obrazoviek (pri Edge 510 - maximálne 5) a pre každú z nich i počet a typ dátových polí, ktoré zobrazuje a to v rozmedzí 1 až 10. Okrem dátových obrazoviek Edge 510 ešte disponuje piatimi špecifickými obrazovkami: Dráha, Cvičenie, Mapa, Výška a Virtuálny Partner. V Edge 510 môžete vytvárať takzvané Cyklo Profily (povedzme jeden pre cestný bicykel a druhý pre horský), a takisto Profily Aktivít a každý z nich má vlastnú sériu obrazoviek s vlastnými dátovými poľami. Dátové aj špecifické obrazovky sa dajú ľubovoľne zapínať/aktivovať alebo vypínať/deaktivovať. Špecifické obrazovky sa dajú tiež (niektoré) modifikovať a teda pridávať do nich napríklad dátové polia. Dôležité je že je úplne len vaša voľba či máte iba jednu obrazovku s pár údajmi, alebo trebárs 10 obrazoviek s 50-timi či 60-timi nameranými hodnotami, ktoré sa prepínajú/cyklujú automaticky aby ste každý set údajov mali v priebežnej kontrole. Obrazovky môžu byť aj grafické – ja ich nazývam vyššie špecifickými, nakoľko sú zamerané na špecifickú skupinu údajov. A tak jedna obrazovka napríklad „Výška“ zobrazuje graficky výškový profil trate a podobne. Na záver tohoto odseku ešte treba spomenúť že s každým údajom sa aj zobrazuje (malinkými písmenami) názov veličiny, napríklad: „Rýchlosť“. To znamená že vždy, aj keď hodnota je ambivalentná, môžete zaostriť na jej vysačku a máte hneď jasno či je to povedzme kadencia, alebo tep.

Ostatné schopnosti

Edge 510 má okrem meracích a zobrazovacích schopností aj nejaké ďalšie viac či menej užitočné vlastnosti. Ako som spomínal na začiatku dokáže dáta nahrávať a po skončení jazdy vám dá možnosť ich uložiť do vnútornej pamäte. Okrem toho jednotlivé okruhy si môžete ukladať ako (opakujúce sa) dráhy a tak ak sadáte na bajk a viete že idete jednu známu/uloženú dráhu, môžete ju vyvolať a Edge 510 vás bude po tejto trati navigovať. Zobrazí celý okruh graficky, môžete samozrejme aj zoomovať na detaily dráhy, okrem toho vás bude pred každou zmenou smeru aj upozorňovať že prichádza odbočka ako je ďaleko a ktorým smerom budete pokračovať. Hodnoty z takto zapamätanej dráhy aj porovnáva priebežne s aktuálnymi hodnotami z momentálnej jazdy a na obrazovke “Virtuálny Partner” zobrazuje údaje z tohoto porovnania a teda čas/vzdialenosť napred, alebo pozadu za nahratou dráhou. Toto sa mi javí ako veľmi zaujímavé a užitočné obzvlášť ak bicykľujete závodne a potrebujete kontrolovať progress svojej výkonnosti s postupujúcim tréningom a časom.
Edge 510 vám tiež umožnuje prezerať uložené jazdy (aj dráhy) a zobrazuje vám všetky ich podstatné sumárne parametre. Taktiež disponuje totálmi nazbieranými za celú sezónu. Tieto sú nezávislé od uložených výjazdov a tak aj keď výjazd vymažete z vnútornej pamäte, ostane zahrnutý v totáloch.

Ďalšou užitočnou vlastnosťou je akýsi “memory management”, ktorý súvisí s predošlými vetami. Ak sa vám vnútorná pamäť na Edge začne plniť a potrebujete uvoľniť miesto, tak jednoduchým prístupom cez menu môžete vymazať jazdy, ktoré nepotrebujete skladovať na 510-tke.

Viac než užitočné mi prídu tiež schopnosti diaľkovo kontrolovať kompatibilné zariadenia. Ako prvé tu spomeniem schopnosť diaľkovo kontrolovať akčnú kameru Virb-Elite (taktiež od Garminu). Pomerne nedávno som na týchto stránkach uverejnil jej recenziu: Akčná kamera VIRB Elite. Ak teda kamera je kdesi v dosahu Edge 510 a obe zariadenia boli už skôr spárované, môžete na obrazovke Edge vyvolať akýsi kontrolný panel na ovládanie Virb-u. Potom môžete z Edge aktivovať nahrávenie filmu Virbom, alebo zaslať mu príkaz, aby urobil statickú fotografiu. Tieto operácie majú aj spätnú väzbu a teda Edge vám signalizuje, že nahrávanie skutočne začalo, alebo fotografia sa uložila.

Kamera
Medzi diaľkovo ovládateľné zariadenia patria aj napríklad niektoré sofistikovanejšie váhy od výrobcu „Tanita“. Z Edge môžete tieto váhy aktivovať, nakoľko niektoré nemajú ani len vypínač a taktiež údaje z ich merania sa wireless prenesú do Edge, ktorý si ich uloží a v prípade synchronizácie s Garmin Connect portálom ich aj prenesie do vášho konta na portále. Údaje z merania z váhy aj samozrejme zobrazí a korektnosť merania potvrdí, opäť aj preto že niektoré z týchto váh nemajú žiadny display a tak sa nemáte ako namerané hodnoty dozvedieť.
Do tohto odstavca snáď zaradím aj poznámku že Edge 510 disponuje barometrickým výškomerom, ktorý dokáže aj sám kalibrovať, keď sa nachádza v mieste so známou nadmorskou výškou.

Napríklad pozná vašu domácu nadmorskú výšku z GPS bodov uložených v pamäti a tak pri jazde z tohto bodu porovná údaj v pamäti s údajom prichádzajúcim z barometrického výškometra a následne posunie jeho škálu tak, aby tieto hodnoty korelovali. Okrem výškomera (pravdepodobne ste si všimli v texte) Edge disponuje aj zabudovaným čidlom vonkajšej teploty...

Je niečo čo sa mi na Edge nepáči?

Pôvodne som plánoval poslať článok bez tohto odstavca, avšak práve teraz ma napadli nejaké malé výčitky na adresu tohoto ináč skvelého zariadenia.

Prvá je display. Funguje v poriadku a ako má, avšak je to podsvietený LCD a tak pri silnom slnečnom svetle môžete mať z času na čas problémy prečítať údaje z obrazovky. To sa ľahko fixne posunutím alebo sklonením hlavy aby ste získali iný uhol pohľadu. Sila podsvietenia sa samozrejme ale dá aj nastavovať a tak väčšinou budete v pohode. Záleží od denného svetla a nastavenej sily podsvietenia. Po chvíľke praktizovania rôznych nastavení narazíte na také, ktoré bude akceptovateľné pre väčšinu okolností.

Druhá je čip vnútri prístroja, aspoň to je môj odhad. Budú chvíle, keď zbadáte že Edge je pomalý. Za normálnej jazdy a sledovania veličín je všetko v poriadku, ale keď si zmyslíte že zmeníte obrazovku pohybom prsta, nič sa nestane, alebo prekreslenie ďalšej obrazovky zoberie kratučký extra čas. To vie občas nahnevať. Častejšie však na pomalosť narazíte pri ukladaní jazdy, alebo pri zobrazovaní štatistík uložených jázd a totálov sezóny. Ale to sú skutočne drobnosti, ktoré som viac menej našiel, lebo som chcel byť aj trošku kritický...

x

Zhrnutie a záver

Veľmi pozitívne musím hodnotiť celý Edge 510. Ako som už napísal od prvého zapnutia a prvej jazdy som bol konštantne príjemne prekvapovaný jeho spoľahlivosťou, funkčnosťou a jednoduchým ovládaním. Množstvo nameraných údajov je vskutku ohromujúce a ohromné a priznám, že si nedokážem predstaviť o akú ďalšiu skutočne zmysluplnú hodnotu, alebo meranie/údaj by sa dal vylepšiť...

Musím sa priznať že prvých zo desať jázd som si vyrazil von na bike nie ani tak kvôli tréningu, ale viac kvôli Edge 510 a tomu, že sa budem môcť naň pozerať a hrať sa s jeho ovládaním a skúmať jeho obrazovky. V podstate všetko je do detailov veľmi dobre, pekne (v zmysle esteticky) a prakticky zorganizované a vymyslené. Povedal by som, že pri jeho vývoji stál aj zanietený cyklista a nielen inžinieri, technici a programátori a je to (v tom najlepšom zmysle) cítiť. Cena 450$ (s HR monitorom a speed/kadence senzorom) je určite dosť vysoká a pravdepodobne sa vám nepovaľuje len tak kdesi doma každý deň na stole, ale musím povedať, že podľa môjho názoru ani raz ani len nezaváhate nad tým, že či ste dobre investovali svoje peniaze jeho kúpou. Ja som nezaváhal počas niekoľkých mesiacov ani jediný raz...