Bezdušové systémy plášťov a kolies

Bezdušové systémy v horskej cyklistike sú na svete už dosť dlhú dobu a medzi profíkmi sa stali rýchlo jasnou voľbou. V posledných rokoch nastal veľký boom bezdušových systémov aj medzi hobby jazdcami a práve v týchto radoch si „bezdušáky“ získavajú čoraz viac priaznivcov. Pri výbere bezdušového systému musíte zvážiť viacero okolností a rozhodnúť sa medzi viacerými technickými možnosťami a samozrejme, musíte zvážiť aj možnosti vašej peňaženky.

Na výber máte nasledujúce možnosti:

  • UST – Universal System Tubeless
  • TLR – Tubeless Ready (TNT – Tube No Tube)
  • Klasický plášť prerobený pomocou vložky do ráfiku na bezdušový
  • Tubular tyre - Galuska

UST – Universal System Tubeless

Tento systém bol patentovaný v roku 2001 francúzskym výrobcom kolies Mavic. Špecifikom tohto systému sú ráfiky, ktoré sú na prvý pohľad iné ako klasické ráfiky. Absentujú v nich diery po niploch z vnútornej strany ráfika a ráfik samotný má špeciálne tvarovanú pätku, do ktorej presne zapadnú UST plášte. UST kolesá majú vo svojej ponuke spoločnosti ako Mavic (Crossmax), Fulcrum (Red Metal) alebo Shimano (XT, XTR). Určitou nevýhodou tohto systému je nutnosť použitia zapletených značkových sád kolies od spomenutých výrobcov.

UST plášte majú špeciálnu pätku kompatibilnú s UST ráfikmi, ktorá zabezpečuje dokonalú vzduchotesnosť celého systému. UST plášte sú navyše v porovnaní s klasickými plášťami vybavené vnútornou extra vrstvou gumy, ktorá zabezpečuje vzduchotesnosť aj bez použitia latexových tmelov. Tmel sa používa len ako prevencia proti defektom. UST plášte sú kvôli extra vrstve gumy výrazne ťažšie ako klasické plášte. UST systém býva zväčša ťažší ako klasický plášť s dušou. V posledných rokoch je navyše v ponuke čoraz menej UST plášťov.

Veľkou výhodou tohto bezdušového systému je veľmi jednoduchá montáž a výborná spoľahlivosť. Pri montáži stačí nasadiť ventil, nahodiť plášť do žliabku v strede ráfika a nafúkať veľkou pumpou alebo ideálne kompresorom. Aby plášť zapadol do pätky ráfiku hladko, je vhodné pätku plášťa pred fúkaním navlhčiť mydlovou vodou. Následne na prevenciu defektu nalejete cez ventil odporúčané množstvo tmelu. Na trhu je veľké množstvo tmelov od viacerých výrobcov (No flats, Schwalbe, Rubena...). Systém je ideálny hlavne pre bajkerov uprednostňujúcich spoľahlivosť pred rýchlosťou. Tlak vzduchu v plášťoch sa drží na rovnakej úrovni dlhé týždne. Ja osobne používam UST už 6. sezónu a moje skúsenosti sú len pozitívne. Počet defektov klesol prakticky na nulu a navyše môžem využívať ostatné výhody bezdušových kolies. Ide hlavne o nižší valivý odpor v porovnaní s klasickými plášťami s dušou a možnosť jazdiť na nižších tlakoch bez hrozby seknutia duše.

Výhody: jednoduchá montáž, spoľahlivosť, odolnosť
Nevýhody: vyššia hmotnosť, menšia dostupnosť UST plášťov, možnosť použitia len celých zapletaných setov kolies, vyššia cena kolies a plášťov

Video návod


TLR – Tubeless Ready (TNT – Tube No Tube)

TLR a TNT sú dá sa povedať identické systémy, no v dnešnej dobe sa do popredia dostávajú viac TLR plášte a ráfiky, takže budem písať hlavne o nich. TLR systém využíva väčšinu výhod predošlého UST systému. TLR ráfiky majú veľmi podobný profil ako UST ráfiky, takže ich je možné kombinovať aj s UST plášťami. Majú však diery po niploch, ktoré je nutné pred nahodením plášťa prelepiť vhodnou vzduchotesnou páskou. Na bajkových e-shopoch je takýchto pások viacero, ale ich cena je dosť vysoká. Dajú sa však plnohodnotne nahradiť identickými páskami kúpenými v priemyselných obchodoch za zlomkovú cenu v porovnaní s  „originálnymi“ páskami. Použiť môžete Pattex power tape alebo baliacu pásku vystuženú sklenými vláknami. Pattex páska je elastická, problém ale je, že si ju musíte narezať na vhodnú šírku. V jednej vrstve je garantovaná odolnosť tlaku 4 bary. Baliaca páska je tuhá a môže byť problém nalepiť ju na ráfik s hlbším žliabkom uprostred.

TLR plášte sú kombináciou klasického a UST plášťa. Oproti UST chýba v TLR plášťoch vnútorná extra vrstva gumy, preto je nutné na utesnenie systému použiť latexový tmel. Tmel následne funguje aj ako prevencia defektu. V porovnaní s UST plášťami je nutné použiť väčšie množstvo tmelu, ale rozdiel nie je veľký. TLR plášte bývajú v porovnaní s UST plášťami ľahšie aj o viac ako 100g. Nižšia hmotnosť zväčša ale znamená nižšiu odolnosť plášťov, preto ak chcete odolnejšie riešenie, treba siahnuť po plášťoch so zvýšenou odolnosťou bočnice (u Schwalbe sú to plášte s technológiou Snake Skin alebo Double Defense). Odolnejšie TLR plášte bývajú spravidla stále ľahšie ako UST plášte. Dostupnosť TLR plášťov je veľmi dobrá a vo svojom portfóliu majú tieto plášte všetci významný výrobcovia plášťov.
Inštalácia TLR plášťov môže byť trošku komplikovanejšia ako inštalácia UST systému. Problémom býva hlavne možnosť odlepenia alebo posunu pásky, ktorá prekrýva diery po niploch. Je nutná aspoň aká taká zručnosť a skúsenosti. Problémom býva aj fakt, že určité kombinácie plášťov a ráfikov sa moc nemajú v láske a ich nasadenie a nafúkanie býva problémom.

Výhody: nižšia hmotnosť ako UST, dobrá dostupnosť TLR plášťov a ráfikov
Nevýhody: nižšia odolnosť ako UST, prácnejšia montáž

Video návod


Klasický plášť prerobený pomocou vložky do ráfiku na bezdušový

Aj klasický ráfik v kombinácii s klasickým plášťom možno prerobiť na bezdušový systém. Je nutné použiť gumenú tesniacu pásku s ventilom, ktorá sa vloží do ráfiku a po nahodení plášťa sa takto vytvorí bezdušový systém. Ja túto prerábku je možné použiť buď originálne sady alebo si môžete skúsiť vyrobiť takýto bezdušový systém svojpomocne. Podrobný návod nájdete tu: Konvertujem na vieru v bezdušový systém. Treba ale počítať s tým, že niektoré plášte môžu mať väčší priemer a nemusí sa podariť ich utesnenie okolo pätky plášťa a vzduch bude napriek použitiu gumenej pásky unikať. Na utesnenie bočnice klasického plášťa je nutné použiť väčšie množstvo latexového tmelu. Napriek použitiu tmelu sa ale niektoré plášte s tenkou bočnicou nemusí podariť utesniť úplne a budú postupne vzduch spúšťať.

Odolnosť klasických plášťov je tiež obmedzená, pretože sa pri ich konštrukcii počíta s použitím vnútornej duše a tomu je teda aj prispôsobená bočnica plášťa. Dušu nahrádza len tenká vrstva latexu a teda je riziko defektu dosť vysoké hlavne pri jazde v náročnejšom teréne plnom ostrých kameňov. Rovnako treba počítať aj s trochu inými, „mäkšími“ jazdnými vlastnosťami klasického plášťa pri použití bez duše.

Výhody: nízka hmotnosť, nízka cena
Nevýhody: nižšia odolnosť a spoľahlivosť, zložité obúvanie plášťov

Video návod


Galuska (Tubular tyre)

Ďalšou možnosťou jazdenia bez duše je použite galusiek s latexovou protidefektovou náplňou. Nutnosťou je používanie špeciálnych galuskových ráfikov alebo najlepšie celých kolies. Galuska sa na ráfik lepí pomocou obojstrannej pásky. V minulosti sa používal aj Chemoprén, ktorý ale nebol práve najpraktickejší. Galuska má rovnaké vlastnosti ako UST a vďaka tomu, že je nalepená na ráfiku, umožní núdzový dojazd na prázdnom kolese do depa, preto je obľúbená medzi jazdcami vo svetovom pohári XC. Okrem toho je u galusiek aj veľmi výrazná váhová úspora v porovnaní s UST alebo s klasickými plášťami. Nevýhodou je vysoká cena galuskových kolies a galusiek samotných. Pri dlhších tratiach je problém, že v prípade defektu musíte nahodiť novú galusku. Náhradná galuska je rozmernejšia ako duša poslednej záchrany pri ostatných systémoch.

Výhody: nízka hmotnosť
Nevýhody: vysoká cena kolies a galusiek

Video návod

report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Akú dieru znesie cestný bezdušový plášť?

Video: Akú dieru znesie cestný bezdušový plášť?

Ako zistiť, aký veľký defekt zvládne zalepiť cestný bezdušový plášť s tmelom? Oproti MTB treba počítať s vyšším tlakom, takže sme veľké oči nemali.
Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Pokiaľ ste toho názoru, že na veľkosti a ani na hrúbke nezáleží, tento článok pre vás asi nebude vhodný.
Video: Keď nejdú nafúkať bezdušáky - tipy a triky

Video: Keď nejdú nafúkať bezdušáky - tipy a triky

Ak sa nepodarí nahodiť bezdušové plášte s týmito odporúčaniami, tak potom ich radšej vymeniť.
keyboard_arrow_up