Felt - nový modelový rad Decree pre vyznávačov trail a AM jazdenia

Pruženie 150 / 140 mm, ľahký a tuhý rám s viacerými zaujímavými vylepšeniami a možnosť výberu až z piatich modelov v cenových úrovniach od 3 150 do 9 999 €. To sú len základné fakty o nedávno predstavených novinkách z dielne nemecko-amerického výrobcu Felt.

Čoraz viac bikerom nestačí iba jazdenie po zvážniciach, jednoduchých alebo nenáročných singláčoch, ale vyberajú sa aj do náročnejšieho terénu, kde sa dá s bikom zažiť oveľa viac zábavy a dobrodružstva. Práve o tom je trail alebo aj all-mountain jazdenie. V tomto type terénu sú enduro biky radu Compulsion až s príliš veľkými zdvihmi a Edict naopak o kúsok menšie, ako by bolo ideálne. Felt na tento trend odpovedal radom Decree, ktorý som mal možnosť vyskúšať aj priamo v teréne vo vychýrenej talianskej bike lokalite v okolí jazera Lago di Garda. Felt si pripravil až 5 bikov, takže poďme sa na ne pozrieť.

Decree FRD – topmodel

Cena: 9 999 € a radenie SRAM XX1, 1x11 (32Tx10-42T).

Decree 1

Cena 5 750 € a radenie SRAM X01, 1x11 (32Tx10-42T).

Decree 2

Cena: 4 770 € a radenie Shimano XT 2x11 (38/26Tx11-42T).

Decree 3

Cena 3 969 € a radenie Shimano Deore / XT 2x10 (38/26Tx11-36T).

Decree 30

Cena 3 150 € a radenie Shimano Deore: 2x10 (36/22Tx11-36T) už s hliníkovým rámom.

Najnižší model s hliníkovým rámom, výbavou Deore a cenovkou cez €3 000 si bude ťažko hľadať zákazníkov (v podobnej cene ponúka slovenský Kellys model Eraser s karbónovým rámom a výbavou SRAM X1), kto však hľadá netradičný trail bike s inovatívnou technológiou, pre toho je Decree dobrá voľba.

Decree – zaujímavé vylepšenia

Vo Felte sú perfekcionisti, a preto tento bike predstavuje viacero zaujímavých vylepšení, ktoré stoja za povšimnutie a o pár rokov ich uvidíme oveľa častejšie aj u ďalších výrobcoch bikov a rámov.

Nie je karbón ako karbón

Vďaka použitiu UHC Ultimate + TeXtreme karbónových vlákien pri najvyšších modeloch (FRD, 1, 2) bolo docielené, že s použitím menšieho počtu karbónových vlákien (vrstiev) sa dosiahla tuhosť a pevnosť, ktorá je príznačná pre rámy s oveľa väčším objemom karbónu. Karbónová štruktúra má aj väčší šachovnicový vzor, ktorý je viditeľný po celom ráme. Ako hovoria vo Felte, sú hrdí na to, ako vedia pracovať s karbónom a jeho štruktúru neskrývajú pod náter, ktorý pridá iba ďalšiu hmotnosť. Rámy sú teda iba nalakované a decentne označené logom a zopár ďalšími označeniami. Samotný rám vrátane tlmiča RS Monarch Plus RC3 DebonAir pre model FRD váži iba 2,38 kg.

Za zmienku stojí aj technológia InSideOut, ktorá optimalizuje vnútorný tvar rámu a tým jeho vlastnosti a hmotnosť. Každá veľkosť rámu má svoj špeciálny plán ukladania jednotlivých vrstiev karbónu pre optimalizáciu hmotnosti a pevnosti. Tak si zachováva rám ideálne parametre, pretože mnoho výrobcov bikov sa až takto dôsledne nehrá s ich vývojom a jednoducho spravia jeden rám, ktorý následne proporčne zmenšia / zväčšia, aby dosiahli všetky veľkosti (S, M, L, XL).

Odmontovateľný nadstavec pre prešmykač

Je to iba malý kúsok, ale pokiaľ jazdíte iba jednu placku vpredu, potom je táto časť úplne zbytočná a esteticky nezapadá do rámu. Navyše sťažuje umývanie biku. Jednoduchým spôsobom tak rýchlo odstránite držiak a v prípade, ak sa budete chcieť vrátiť na 2 alebo 3 placku, viete si ho raz-dva namontovať späť.

Vnútorné vedenia už nebudú búchať o rám

S problémom búchania vnútorných vedení máme skúsenosť hádam všetci tí, ktorí jazdili na takýchto bikoch. Po novom však už nebudú potrebné rôzne svojpomocné zlepšováky na odstránenie búchania vedení o rám, ale priamo si budete môcť našponovať vedenie pri vstupoch do rámu tak, že sa už nebude pri jazde v teréne dotýkať rámu.

Rámom sú vedené všetky vedenia, pričom v spodnej časti spodnej rámovej trubky je miesto na uchytenie batérie pre Di2.

Zadné pruženie FAST

Jednoduchšie a ľahšie riešenie, kedy vďaka neutrálnej polohe zadnej karbónovej stavby v SAG 30% je odstránený pohyb pruženia (pohupovania) počas pedálovania. Ak sa veľmi posnažíte, môžete určité mierne pohupovanie vyvolať, ale to pri bežnej jazde nehrozí. Keď však koleso narazí na prekážku, dokáže na ňu zareagovať a spracovať ju.

Mal som tú možnosť si to vyskúšať a pochvaľovali sme si to viacerí, takže za mňa rozhodne dostáva toto riešenie palec hore, aj keď lepšie by sa mi to hovorilo, ak by som na biku strávil 2 týždne a nie iba pár hodín. Viac o technológií FAST si môžete prečítať v článku (technológia pruženia FAST).

Nižšie umiestnenie čapu na sedlovej rámovej trubke o 10 mm

Táto zmena oproti iným modelom Felt umožňuje väčšie vnorenie sedlovej trubky do rámu pri menších veľkostiach. Takže s touto zmenou bude sedieť rám širšiemu spektru jazdcov.

Možnosť zmeniť hlavový uhol až o 1°

Základné nastavenie je 67°, ktoré je možné zmeniť pomocou otočenia jedného páru čapov na 68°. Pri zmene nastane aj zvýšenie (prípadne zníženie) stredu (kľúk) o 10 mm.

Geometria

Deceree - trail bike

Felt priniesol do svojej ponuky biky, ktoré odpovedajú na požiadavky stále početnejšej skupine bikerov, ktorí sa radi preháňajú po trailoch. Spracovanie a prístup k navrhovaniu bikov, kedy je kladený dôraz na kvalitu pred kompromisom, odzrkadľuje aj ich cenu. Každopádne, kto hľadá kvalitu, určite nech si preskúma ďalšie podrobnosti. Necháme sa prekvapiť, koľko bikov Felt Decree stretneme v lesoch, nakoľko to pri vyššej katalógovej cene masovka pravdepodobne nebude.

Pri predstavovaní týchto noviniek sme mali možnosť ich aj vyskúšať na kamenistých trailoch. To je však už iný príbeh, ktorý spíšem do samostatnej reportáže...