Reportáž: Predstavenie nových trail bikov Felt Decree v talianskom Lago di Garda

Reportáž: Predstavenie nových trail bikov Felt Decree v talianskom Lago di Garda

Na pozvanie slovenského dovozcu bikov Felt (ako aj Castelli, Verdstein, DMT, BBB a ďalších) spoločnosti SK Profi Bike, som mal možnosť navštíviť túto svetoznámu bike lokalitu. Prišli tam aj ďalší borci z médií ako PinkBike, MTBnews, Bikeradar ale aj produktoví manažéri a inžinieri Felt, ktorí stáli za vývojom nového radu trail bikov Decree.

Na začiatok nás čakala približne 7 hodinová cesta z Bratislavy. Posledné hodiny už riadne pršalo, čo neveštilo nič dobrého pre naplánované jazdenie, ktoré bolo naplánované na nasledujúce dva dni. Počasie neprialo ani na druhý deň a bikovať sa nikomu z našej trojčlennej slovenskej výpravy nechcelo, pretože o pol hodinu by sme boli na kompletku premočení, aj keby sme mali na sebe pršiplášte. Nešli bikovať ani ďalší, takže až také fajnovky nie sme. Namiesto toho sme zvolili menší "autovo-peší" výletík na neďaleký kopček, kedy nám šťastie doprialo aj pár chvíľ bez kvapiek. Odmenou bol slušný výhľad na jazero Lago di Garda a okolitú scenériu.


Ináč, v okolitých kopcoch prebiehala dlhú dobu vojna medzi Talianmi a Rakúšanmi, pričom vysoko v horách mali obe strany rôzne zákopy a bunkre často vysekané priamo do skál. Zopár týchto stavieb sme videli aj pri našej minituristike. Ak by túto lokalitu Rakúšania dobili, získali by jednoduchý prístup k moru, ktorý by Taliani už pravdepodobne neubránili... Koniec historického okienka.

Prezentácia o Decree

Neskôr poobede už nasledovala prezentácia a zodpovední felťáci za jednotlivé časti vývoja postupne predstavovali zrod tohto nového biku z rôznych hľadísk.


Vedeli ste že...

Ešte pred samotným predstavením bol krátky vstup o značke a jej histórii. Takže...

  • Všetko začalo v 80-tych rokoch, kedy sa motokrosový šampión Johnny O’Mara spýtal svojho mechanika, či mu postaví časovkársky bicykel, nakoľko O’Mara v rámci tréningov pre motokros súťažil aj v triathlone.
  • Sídlo majú v slnečnej Kalifornii, len kúsok od mora.
  • V Amerike sú veľmi silní v segmente cestných bicyklov, hlavne pre triathlon.
  • V roku 2014 boli na EuroBike, ale tento rok 2015 už nie a na ďalší rok ich tam tiež nestretnete.
  • Pri vývoji používali 3D tlačiareň a vytvorili pri zrode Decree desiatky modelov rámu a jednotlivých komponentov. Až keď bol rám odladený, potom vyrobili hliníkový rám a až na koniec karbónový. Tento postup zvolili, pretože je najrýchlejší na vývoj a skrátil čas, kedy z počítačového návrhu dostali reálne komponenty a rám.
  • Všetky biky sú dodávané s dušami, aj keď sú plášte TLR. Je to z toho dôvodu, že pri preprave môžu kolesá sfúknuť a ak by nemali duše, je väčšia pravdepodobnosť ich poškodenia.
  • Felt má nové logo, všimnúť si ho môžete na predchádzajúcej fotke vpravo hore.


Zrod Decree



Dozvedeli sme sa viacero rôznych záležitostí, ktoré ich stretli pri vývoji. Rozprávanie to bolo zaujímavé a človek si často ani neuvedomí, čo všetko obnáša vývoj rámu, ak je vytváraný doslova z rysovacej dosky, vlastne teraz už pomocou špecializovaného softvéru, takže z monitoru. Felt pristupuje k výrobe rámov s dôrazom na detail, takže sa doslova hrá s umiestnením každého plátu karbónových vlákien. Používa veľký vzor, čo bolo vidieť aj na samotnom ráme. Na ohmatanie bol aj surový karbón, z ktorého sa vyrába rám.

Dôležitá je aj technológia InSideOut, ktorá optimalizuje vnútorný tvar rámu a tým jeho vlastnosti a hmotnosť. Každá veľkosť rámu má svoj špeciálny plán ukladania jednotlivých vrstiev karbónu pre optimalizáciu hmotnosti a pevnosti. Tak si zachováva rám ideálne parametre, pretože mnoho výrobcov bikov sa až takto dôsledne nehrá s ich vývojom a jednoducho spravia jeden rám, ktorý následne proporčne zmenšia / zväčšia, aby dosiahli všetky veľkosti (S, M, L, XL).


Ako už bolo spomenuté v nedávnom článku (Felt - nový modelový rad Decree pre vyznávačov trail a AM jazdenia), rad Decree má 5 modelov, ktoré by sa dali roztriediť nasledovne:

  • Prémiový model Decree FRD osadený tým najlepším s váhou 11,47 kg (M) a cenovkou 9 999 €.
  • 3 "dostupnejšie" verzie (Decree FRD 1, 2 a 3), z ktorých sa bude predávať najviac kúskov, aj keď cena je stále na naše pomery dosť vysoká, od 3 969 do 5 750 €. Parametrami výbavy a jazdnými vlastnosťami však uchvátia natoľko, že pre mnohých sa to stane vysnívaný bike, na ktorý sa bude dať našetriť.
  • Zatiaľ posledným zástupcom je Decree 30 s hliníkovým rámom, ale zato s inovatívnymi parametrami a cenou tesne nad 3 000 €.


V miestnosti boli všetky práve predstavené biky, jeden 3D model časti rámu a zopár rámov, ktoré predstavovali medzistupne pri vývoji. Všetko sme si tak mohli pohodlne pozrieť, aj keď fotografovať sa veľmi nedalo, pretože slabšie svetlo a zlé (nejednofarebné) pozadie neveštili nič dobré pre fotky. Našťastie na ďalší deň už boli podmienky pre fotografovanie lepšie, takže z týchto radšej nebudem veľa uverejňovať.

Je čas jazdenia

Ako som už spomínal, mali sme avizované, že nás čaká aj jazdenie na predstavovaných bikoch. Nikto z nás však nevedel, ktorý model to presne bude. V zákulisí sa šepkalo, že to bude top model FRD, ale ten predsa stojí takmer desať litrov a nás je tu takmer tridsať... Nuž, o to väčšie prekvapenie to bolo, keď sme prišli ráno do veľkej garáže pod hotelom, kde to vyzeralo nasledovne.



Každý vyfasoval úplne nový bike Decree FRD a dôkaz, že sú nové, potvrdzovali úplne mäkké brzdy, ktoré sme zabehli až neskôr. Vďaka tomu, že sme dopredu posielali svoje veľkosti pre nastavenie biku, všetko bolo pripravené a stačilo iba namontovať vlastné pedále. Kto samozrejme potreboval ešte doladiť tlmiče alebo niečo iné, stačilo iba povedať, alebo zobrať si potrebné náradie a doladiť si to samostatne. Pred výjazdom ešte spoločná fotečka a môžeme vyraziť na trail.

Nakoľko posledných pár dní v tejto oblasti dosť pršalo, organizátori sa rozhodli skrátiť testovacie trasy, pretože terén tu je samý kameň a tomu zodpovedala aj náročnosť červenej a čiernej trasy. Modrá bola pohodička (najmenej náročná), ale pre úplnosť som si dal aj tú dvakrát. Aby bolo jasné, nie som žiadny skákací alebo technický expert, ale nakoniec som sa hecol tým, že na čiernej som išiel peši iba jedno miesto a na červenej tiež jedno. Ešte to chcelo dve jazdy a červenú zdolám celú. Každopádne, treba mi dokúpiť kolenačky, niečo aj na ruky a telo a potom môžem posúvať svoju techniku vyššie. Tento ľahučký bike si to vyslovene pýtal, ale padnúť na tie skaly sa mi veľmi nechcelo.

Fotoset: Konečne slnečno s modrou oblohou

Po pár jazdách sa ukázalo slnko s modrou oblohou, takže nasledovalo rýchle fotenie...


Cena 9 999 € a radenie SRAM XX1, 1x11 (32Tx10-42T).



Toto miesto si všimol ešte jeden Talian, ktorý si tu tiež podoprel o kameň bike a išiel fotiť. Dosť ale fúkalo, takže bolo potrebné dávať pozor, aby ľahko podopretý bike nespadol na zem. To však tomu Talianovi nič nehovorilo a za cca 10 min, čo som tam s ním bol, nechal bike za 10k šľahnúť o kamene 5.-krát, pričom neprejavil ani náznak snahy, že by ho chcel chytiť. Určite by toto nespravil svojmu biku... Mne ten bike tiež raz spadol pri fotení, kedy som k nemu nestihol priskočiť, ale našťastie na úplne inom mieste s mäkkým povrchom.

Fotoset: Opäť začína pršať

Neskôr sa začalo zaťahovať a prišli na rad aj kvapky. Spočiatku jemné prehánky, ale nakoniec začalo padať poriadne. Ešte, že ma to zastihlo pri strome, kde sa dalo dobre schovať a dali sa tiež spraviť aj takéto fotečky...



Pred obedom sme mali trochu času a stihli sme pofotiť aj ďalšie biky.


Felt Decree 1

Cena 5 750 € a radenie SRAM X01, 1x11 (32Tx10-42T).



Felt Decree 3

Cena 3 969 € a radenie Shimano Deore / XT 2x10 (38/26Tx11-36T).



Viac fotografií si môžete pozrieť v galérii pod článkom.

Mali tam aj svojho fotografa, takže mám aj fotečku...

Ako sa vlastne jazdilo?

Jazdiť na celoodpruženom biku s pružením 150/140, ktorý váži tesne nad 11 kg, má zladené pruženie, tuhý rám a radenie s brzdami idú ako švajčiarske hodinky je parádny zážitok. Odlepiť od zeme túto mašinu ide úplne samo a karbónové kolesá za 3 tisícky tiež cítiť. V kamenistom teréne však nepoteší, ak chytíte kameň o ráfik, čo sa mi aj podarilo, ale žiadna ujma sa nekonala. Jazdil som veľkosť M, pričom teleskopická sedlovka má dĺžku 100 mm a pri L, XL majú už 120 mm. Prijal by som už aj na M-ku 120-ku, ale pravdepodobne by nižší jazdci chceli naopak 100-ku. Ďalšia drobnosť, ktorú komentovalo viacero jazdcov, bola dĺžka predstavca, ktorý mal 70 mm a väčšina preferovala skôr kratší. Každopádne, kto chce skákať a púšťať si to bezhlavo dole kamenistými trailami môže naraziť na určité limity tohto stroja, ale tie sa budú prejavovať až v extrémnejších situáciách.

Top model má radenie Sram XX1 1x11 (32Tx10-42T), ale dostupnejšia verzia Decree 2 za cenu 4 770 € má výbavu XT v podobe 2x11 (38/26Tx11-42T). Pre vyznávačov 1x11 je však Decree 1 za 5 750 € s rovnakým prevodovým pomerom ako top model FRD. Za kvalitu sa platí, ale tieto biky odzrkadľujú kus vlastného a poctivého vývoja, takže sa budete na ne môcť spoľahnúť.


Zaujímavý je aj údaj o dĺžke riadítok, ktoré majú 720 mm iba pri modely FRD a ostatné už majú širšie 760 mm. Žeby bola dôvodom skrátenia pri top modeli váha? Pravdepodobne áno . V súčasnosti sú skôr populárne širšie rajdy, takže 720 mm je možné považovať pri trail biku za užšie.

Neskôr poobede začína už riadne pršať, takže končíme.

Bližšie informácie a špecifikácie bikov Decree si môžete pozrieť na
http://www.mtbiker.sk/clanky/7995/felt-novy-modelovy-rad-decree-pre-vyznavacov-trail-a-am-jazdenia.html alebo http://www.feltbicykle.sk/katalog/trail-am-275quot.


A kde to vlastne bolo? Pozri na červenú bodku...


report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Najlepšia cyklo výstava v Európe? Italian Bike Festival 2023

Video: Najlepšia cyklo výstava v Európe? Italian Bike Festival 2023

Na najznámejšej výstave Eurobike neboli posledné ročníky ideálne. Svetových značiek, ktoré zaujímajú bežných cyklistov, ubúdalo, stále viacej vystavovateľov pochádzalo z Ázie.
Traily, výhľady a zážitky na celý život - BIKE Transalp 2. časť

Traily, výhľady a zážitky na celý život - BIKE Transalp 2. časť

Poučili sme sa z vlastných chýb a našli ten správny rytmus? Poďte s nami z Livigna, cez Bormio a Val di Sole na ďalšiu porciu intenzívnych zážitkov.
Domáce XCO odštartovalo v Drozdove

Domáce XCO odštartovalo v Drozdove

Predošlý víkend odštartovalo domáce XCO úvodným kolom v Drozdove. Pretekárov potrápili náročné podmienky, o ktoré sa postaralo nepriaznivé počasie.
keyboard_arrow_up