Test: Rock Machine Blizzard 90 27 - svižná oranžáda

Modelový rad Blizzard od Rock Machine bol predstavený už v roku 2014 a radu testov ste si mohli prečítať v rôznych bikových médiách (MTBIKER testy: Blizzard 90 (27,5") a Blizzard 30 (29") už v rokoch 2014 - 2015. Na sezónu 2016 prichádza Blizzard s pár zmenami, teda okrem zdvihnutia cien modelov sa ešte pár vecí pomenilo a vylepšilo, a tak sa v článku sústredím hlavne na ne.

V prvom rade musím spomenúť, že sám stále jazdím na svojom old-school 26" biku, a tak otestovať si 650B rozmer, bol pre mňa veľkou výzvou. Možno to trochu skreslilo môj celkový pocit z testovania konkrétneho biku ako takého, ale snažil som sa vnímať vlastnosti – geometria rámu, prejavy zadnej stavby, chovanie sa jednotlivých komponentov a spomínanej veľkosti kolies aj oddelene, ale aj ako komplexný bike. Koniec koncov, bike to nie sú len jednotlivé komponenty a ich funkčnosť, ale ich zladenie, súhra a vyrovnanosť na ráme.

Tohto neprehliadnuteľného tátoša som mesiac preháňal po domácich trailoch a nakladal mu na našich prevažne ihličnatých chodníčkoch. Čo by to bolo za Blizzarda, keby neokúsil aj pravú tatranskú snehovú fujavicu? Nebol som prvý, kto konkrétne tento kúsok testoval, a tak ku mne dorazil už v značne zabehnutom stave, čo je z hľadiska testu aj dobre, keďže niekedy sa možné chyby neukážu hneď.


Fakty, fakty, fakty

Srdce Blizzardu 90 pre rok 2016 tvorí krikľavo oranžový rám hliníkovej zliatiny Alu 6061.T6 s virtuálnym zavesením zadnej stavby nazvaným Floating Pivot Full-Suspension. Predáva sa vo veľkostiach 17", 19" a 21", alebo vo verziách s 29" kolesami, ktoré sú ale so 120 mm zdvihom. Váhadlá, ktoré spájajú zadnú stavbu s tlmičom a prednou stavbou sú v belaso modrej, rovnako ako nápisy, čo tvorí zaujímavú kombináciu. Čo sa farieb týka, komu by tento pomaranč nebol po chuti, Blizzard je na rok 2016 ponúkaný u nižších modelov v čiernej, modrej a červenej. Zdvih zadnej stavby je 140 mm a na rovnakú hodnotu je určená geometria predného odpruženia. Hlava rámu je už štandartne stavaná na „tapered“, teda kónický krk vidlice. Bowdeny sú vedené po vrchu strednou časťou, teda až na vedenie bowdenu na ovládanie teleskopickej sedlovky Kind Shox LEV Integra, ktorá je vnorená do vnútra sedlovej trubky. Zadné koleso pevne drží zadná 12 mm oska.

Aj keď na stránke Rock Machine som geometriu pre modely 2016 v čase písania tohto testu nenašiel, iba dĺžku sedlovej trubky pri jednotlivých veľkostiach v palcoch, vyzerá to, že sa oproti predošlému roku nezmenila.


Pruženie je v tomto najvyššom modeli zvolené od firmy Rock Shox vidlicou Revelation s ovládaním zamykania z riadidiel OneLoc remote, nastavovaním odskoku, 15 mm oskou a tlmičom Monarch RT3 s troma módmi tlmenia – otvorený, Pedal a zamknutý s nastavnovaním odskoku.

Pohon tvorí prehadzovačka Shimano XT GS Shadow plus, ktorého radenie zabezpečuje rovnako XTéčko RapidFire plus. Prešmyk na tomto modeli nehľadajte, za ušetrenou váhou stojí 32-zubový prevodník od Firmy Race Face, ktorý spolu s 11-prevodníkovou kazetou (11-42 z.) prenáša silu reťaze od kľúk Race Face Affect SL na kolesá Weinmann Disc Bull 28h s nábojmi ONE Race ultralight. Ráfiky sú obuté v plášťoch Schwalbe Nobby Nic Performance dual compound so šírkou 2,35".

Ovládanie tvoria riadidlá Race Face Affect s 35 mm zdvihom a dĺžkou 770 mm s predstavcom rovnakého typu a dĺžkou 55 mm a gripy ONE MTB s belasou vnútornou obímkou Lock-on.


Blizzard ubrzdíte brzdami Shimano Deore BR-M615 s kotúčmi 180 vpredu aj vzadu. Sedlo RM Peak Race do zjazdov zasúva sedlovka Kind Shox LEV Integra so zdvihom 125 mm s ovládaním z riadidiel a vnútorným vedením bowdenu.

Geometria Rock Machine Blizzard prevedenie 27" aj 29"


Zhrňme si, za čo si teda priplácame tých cca 300 € u Blizzard 90 2016 od predošlého roku.

Zmeny sa týkajú hlavne u sľubovaných vychytaných múch, napríklad - vôle rámu v čapoch medzi prednou a zadnou stavbou. Pri pohone bicykla je to prechod z 10-rýchlostnej kazety na 11-tku, s tým spojené radenie Shimano XT RapidFire Plus (1x11), kazeta Shimano CS-M8000-11 (11-42) a kľuky s prevodníkmi – zo Shimano XT (38x24) na Race Face Affect SL (32). Radenie sa zmenilo z predstavca Truvativ Stylo na Race Face Affect (55 mm) a riadidiel, ktoré narástli z 720 mm (ONE Sport SL) na 770 mm (Race Face Affect). O komfort sa stará vynovená sedlovka Kind Shox LEV Integra a sedlo z WTB Volt na RM Peak Race. Celkovo je to príjemné doladenie a je to uhladenejšie v súhre Shimana XT rady a Race Face Affect.

Jazdím, testujem, porovnávam


V prvom rade musím podotknúť, že ani 10x čítané v článkoch a počuté od parťáka (ktorý jazdil 2015 model), nie je nad vlastnú skúsenosť osedlať Blizzarda a zistiť si jeho vlastnosti a schopnosti v rôznych sklonoch, či terénoch na vlastných pedáloch . Poďme teda na to.

Po nasadnutí sa mi zdalo L-ko pri mojej výške 179 cm málinko menšie ako som zvyknutý zo svojho biku, ale v norme. Blizzard svojou geometriou a virtuálnym prepákovaním zadnej stavby umožňuje naozaj dobré chovanie v stúpaniach k vášmu obľúbenému trailu. Malé pohupovanie skoro ani necítite a ak by vám aj to v nejakom dlhšom výjazde po asfalte vadilo, stále je možnosť prepnúť tlmič, ktorý je po ruke na mód PEDAL, poprípade úplne uzamknúť. Rovnako aj vidlica RS Revelation má možnosť uzamknutia z riadidiel, čo som ale ja nevyužíval, lebo po 20% prifúknutí sagu (vysvetlím nižšie) na vidlici, nebolo zanáranie sa nijako dramatické a mne osobne to vpredu tak nevadí, ako keď sa to zanára nad mieru pod pedálmi. Celkovo geometria rámu mi prišla trochu do XC, teda, nie žeby bol taký dlhý posed – dĺžka hornej rámovej trúbky je na 140 mm bike ako má byť, ale ako aj u vlaňajšom modeli, hlavový uhol 69 stupňov spôsobuje pocitovo akoby nižšie položený kokpit a robí z tohto All Mountainového biku vcelku svižný stroj... Ku pocitu pridáva aj spomenuté virtuálne zavesenie zadnej stavby, o ktoré sa aj v šliapaní v stoji môžete oprieť a 27,5" kolesá zase so svojou svižnou rotačnosťou. Po kľukatom traili Blizzard pláva akoby sám, práve kvôli hlavovému uhlu a krátkemu rázvoru zatáča krásne, switchbacky sú pre neho hračkou. Iné je to už na prudkých zjazdových pasážach, kde som sa musel posadiť o čosi viac na zadné koleso, ako kámoš na svojom biku. Rovnako je potrebné si trochu zvyknúť na držanie stopy, predné koleso je pre menšie položenie vidlice a rázvor hlavne vo vyššej rýchlosti trochu vrtkejšie.

K tuhosti zadnej stavby

Rock Machine sľubuje pre modely sériovej výroby 2016 vyriešenie problému s vôľami čapov, ale bike, ktorý sa mi dostal, mal už ako som počul za sebou vcelku slušné testovačky v bikparku, a tak mal v mieste spodného čapu spájajúceho zadný trojuholník so spodným váhadielkom miernu vôľu. Nebolo to ale také cítiteľné ako u predošlých ročníkov.


K pohonu

Na prvom výjazde som prežíval v stúpaniach mierny šok z chýbajúcich prevodov, ale dá sa na to zvyknúť a aj keď vám chýbajúci prevod zväčší svalový tonus stehien, nakoniec zistíte, že idete aj do výjazdov o čosi rýchlejšie. Či to ale bude aj na viacdenné výjazdy v poriadnych horách plných stúpaní, to už bude otázkou zvyku, driny, odriekania a nakoniec dobrej kondičky. Trochu som mal problém s reťazovou linkou, teda reťaz bola dosť skrížená pri pretočení pedálu dozadu aj o pol otáčky, reťaz mala snahu spadnúť na kazete asi o dva prevody a teda pri prišliapnutí to zase skákalo nazad. Niekedy to bolo pri jazdení trochu otravné a tak som sa na to pozrel zblízka a pod stredovým zložením som našiel jednu podložku, ktorá by to určite vedela o niečo zlepšiť. Ale keďže som nemal náradie na kľuky Race Face, tak to ďalej nebudem riešiť, či by sa to zlepšilo.

Pruženie vpredu v znamení vidlice Revelevation bolo bez problémov, sag som nastavil na cca 20%, teda viac než som zvyknutý, práve aby som udržal kokpit v prudších zjazdoch vyššie a trochu tým vykompenzoval strmý hlavový uhol. Aj pri tejto hodnote bol chod vidlice uspokojivý. Musím trochu podotknúť ku Rock Shoxu, že 15 mm osku treba poriadne dotiahnuť, aby neostala bočná vôľa v kolese. Tlmič si s virtuálnym prepákovaním rámu rozumie dobre, chod je pekný a hladký. V rozbitých zjazdoch si to s ním budete môcť púšťať koreň–nekoreň a technickými pasážami tak budete môcť prebehnúť o čosi rýchlejšie, než ste zvyknutí. Celkovo sa pri dobrom nastavení tlaku vzduchu a odskoku zdá predné a zadné pruženie dobre zladené.

Bowdeny nie sú síce vedené vnútrom rámu, ako už je u bikov 2015/16 väčšinou štandard, ale riešenie vedenia stredom rámu popod tlmič pôsobí úhľadne a bowdeny tak nezavadzajú pri pohybe jazdca. Svorky, ktoré držia bowdeny umožňujú ich mierny pohyb, čo nie je vždy k dobru. Niekedy sa mi stalo, že vplyvom pohybovania sa bowdenu ovládania sedlovky dochádzalo ku jej zatiahnutiu, a tak sa po stlačení remote ovládania niekedy sedlovke nechcelo samej od seba dohora. Inak sedlovka Kind Shox LEV Integra fungovala dobre. Rovnako sa po uvoľnení bowdenu ovládania prehadzovačka na spodku rámu medzi prednou a zadnou stavbou dotýkala v uvoľnenej časti reťaze a prevodníka, čo môže viesť k jeho zničeniu. Vyriešil som to pripnutím sťahovacou páskou o zadnú stavbu a rovnako jednoducho by som to vyriešil aj s vedením ku sedlovke. Sedlo RM Peak Race mi po nastavení správneho sklonu sadlo dobre, čo je vždy 50 na 50, takže za moje pozadie super.


Čo povedať ku brzdám Shimano BR-M615 (Deore)... Fajn funkčné brzdy s dobrým držaním páčiek aj výkonom, 180 mm kotúče stačili vpredu aj v zadu, len škoda, že na najvyššom rade Blizzard nenájdete aspoň SLX, ak nie XT radu od Shimano. Určite by si to top model zaslúžil a dodal mu vyšší „šmrnc“.

Kokpitu nemám čo vytknúť, od predošlého ročníka narástla šírka riadidiel, čo mu veľmi prospelo. Takže manévrovateľnosť, ktorá sa týka dĺžky rajd a predstavca dobrá, aj gripy sa dobre držali a vyzerajú, že aj čosi vydržia.

27,5" kolieska ma príjemne prekvapili svojím pomerom manévrovateľnosti a valivosťou, neviem to presne popísať, ale páčilo sa mi to . V súhre s geometriou rámu to proste zatáča a točí to citeľne dobre hore aj dole o niečo lepšie ako na 26-tkách. Ráfiky Weinmann Disc Bull 28h s nábojmi ONE Race ultralight zvládli s mojimi 81 kg za ten mesiac každý terén, takže zase plus. Plášte Schwalbe Nobby Nic Performance so šírkou 2,35" sa ako som si všimol na konci testu natrhli na boku, čo ma pri tých plášťoch vlastne moc neprekvapuje, predsa len, sú robené na váhu... Inak držali v teréne priemerne, nič oslnivé, ale podržali.


Čo sa týka dizajnu, čisto subjektívna záležitosť, proste si tú krikľavú oranžádu v kombinácii s modrou zamilujete, alebo to nemusíte vôbec. Pri kontrole rámu na konci testovania sa objavili menšie obité časti v okolí uchytenia tlmiča a jedna odlúpeninka zrejme od nejakej skalky na vrchnej časti rámu. Bočné vzpery zadnej stavby, kde sa zvykne prejavovať nižšia kvalita farby najčastejšie, rovnako ako aj spodná časť rámovej trubky, boli bez problémov, tak kvalitu nástreku nehodnotím ako najhoršiu.

Plusy

  • Veľké a zásadné plus - výborná, svižná geometria v stúpaní, na traile, či v zatáčaní.
  • Virtuálne zavesenie zadnej stavby.
  • Harmónia predného a zadného odpruženia.

Mínusy

  • Vedenie bowdenov.
  • Geometria – hlavový uhol, teda zhoršené vlastnosti v prudších pasážach a pri držaní stopy.
  • Plášte citlivé na bočné odery.

Celkový dojem z biku

Musím povedať, že ma Blizzard celkovo milo prekvapil, mesiac som si na ňom užíval svižnú jazdu domácimi singlami. Na 140 mm zdvihu sa na ňom cítite ako aspoň o dva cm vyšší zdvih, ale bez straty svižnosti trailového biku. S kamošom sme sa zhodli, že nemať svojich super tátošov, tak by to bol dobrý kandidát. Tých pár múch, ktoré som ňom našiel, sa dá vychytať a užívať si výjazdy v poriadnom teréne. Trochu škoda toho hlavového uhla, tam by som videl ešte doladenie, aby to šlo lepšie, istejšie a rýchlejšie aj dole do strmín, ale dá sa na to relatívne rýchlo zvyknúť a prináša to zase iné výhody pri jazde do kopca a na kľukatých, svižných chodníkoch.

Cena Rock Machine Blizzard 2016 je 2 499 € a viac informácií nájdete na: http://www.rockmachine.sk/kolekcia/blizzard-90-27/.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
warzone 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Sú softshellové nohavice Virt II skutočne natoľko univerzálne ako vyzerajú? Aký typ cyklistu ich ocení najviac?
Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Máte radi ľahké a spratné veci? Vyrážate na švih skoro ráno, prípadne podvečer alebo zdolávate veľké prevýšenie v kopcoch? Tak zbystrite pozornosť...
Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Dobrý pomer vlastností zo sveta cestnej aj horskej cyklistiky, spojených s pohodlím a výkonom. To vôbec neznie zle. Ako sa jazdí v tretrách Kuro Tech a kde majú limity?
keyboard_arrow_up