Test: Cestný bicykel Rock Machine ROAD RACING 1300 – šikovná žiletka za dobrú cenu

Test: Cestný bicykel Rock Machine ROAD RACING 1300 – šikovná žiletka za dobrú cenu

Rozmýšľate nad spoľahlivým cestným bicyklom a chcete si dopriať niečo zaujímavé? Karbónový rám so slušnou tuhosťou, elektronické radenie Di2 s 2x11 a cenovka hlboko pod 3 000 € dávajú dokopy zaujímavú kombináciu. Aj keď sa nejedná o vychýreného producenta cestných bicyklov, česká značka Rock Machine zostrojila stroj, ktorý môže prekvapiť aj skúseného milovníka dlhých asfaltových švihov. Poďme sa však pozrieť spolu tejto 1300-ke bližšie na kolieska.

Aby som bol na úvod úplne objektívny a nezavádzal, osobne sa nepovažujem za úplne skúseného milovníka dlhých asfaltových švihov. Cestné bicykle som začal poriadne jazdiť až začiatkom roku 2015, pričom najazdených mám cca 2 000 km hlavne na Felte a tomto testovanom Rock Machine. Prvé skúsenosti z jazdenia po cestách som aj spísal v článku - Príhody a skúsenosti: Aké je to vyskúšať cestný bicykel a nabehať prvých 400 km?, ktorý bol doplnený o viacero podnetných komentárov.

Celá moja snaha o jazdenie cesty spočívala a spočíva v tom, že mám záujem kúpiť si cestný bicykel a pritom sa poriadne zorientovať na vlastnej koži o čom je jazdenie, geometria aj výbava. Poďme teda na to teda postupne…

ROAD RACING 1300 je top model v ponuke Rock Machine, pričom na výber majú ešte tri karbónové bicykle, z ktorých dva sú osadené kotúčovými brzdami. Celý sortiment cestných bicyklov Rock Machine uzatvárajú ďalšie dva modely s hliníkovým rámom. Do pozornosti odporúčam hlavne model ROAD RACING 900 s karbónovým rámom osadený prevažne na populárnej a osvedčenej shimaňáckej výbave 105, ktorý je s cenou 1 799 € oveľa dostupnejší ako testovaný ROAD RACING 1300 za 2 499 €.

Geometria a rám

Rám je vyrobený z karbónu typu Carbon UD a rovnako aj predná vidlica. Na trhu sú už aj vyspelejšie typy karbónu, ale na hobby jazdenie aj pretekanie s ohľadom na rozpočet bude aj tento typ bohato postačovať. Carbon UD je typ karbónu bez vzoru karbónových vlákien, t. j. uni-direction = UD. Výrobcovia tento typ karbónu takmer vždy skryjú pod náter. Pevnosť a ďalšie vlastnosti karbónu sú úplne dostatočné a môžete si užiť na tomto ráme všetky výhody karbónových vlastností, ako sú menšie vibrácie oproti hliníkovému rámu a vyššiu tuhosť.

Na výber je z veľkostí: 50, 52, 54, 56 a 58. Mnou testovaný bicykel mal rám 54 (moja výška 171 cm).

Samozrejmosťou sú už vedenia schované v ráme. Bicykel tak dostáva spolu s jeho elegantným dizajnom ešte čistejší šmrnc, ktorý sa mne osobne pozdáva. Vnútorné vedenia majú svojich fanúšikov aj odporcov, ale trend je jasne na strane prevedenia s vnútorným vedením a servisáci si už tiež na to zvykajú, takže ani s prípadným servisom to nebude komplikované. Aj keď uznávam, že servis, či výmena vedenia nie je vždy taká rýchla ako v prípade vonkajšieho vedenia.

Ako je zvykom, rám poskytuje možnosť upevniť dva košíky s dostatkom miesta aj na väčšie ako len pollitrové fľaše.



Výbava

Aj keď testovanie (jazdenie) prebiehalo počas leta 2015, všetky pocity a dojmy z jazdy sú aktuálne aj pre sezónu 2016, nakoľko výrobca na ráme nič nezmenil a iba trochu upravil výbavu. Hlavne vylepšil jej slabšie časti, ale k tomu sa ešte dostanem neskôr.


Radenie – pekne ľahko a hlavne elektronicky

O pohotové a presné radenie sa stará Shimano Ultegra 6870 Di2 2x11, pričom stačí jemne stlačiť radiacu páčku a už sa aj prehadzuje. Spoľahlivo pracuje aj viacnásobné prehodenie, kedy treba prehodiť o viacero pastorkov hore, alebo dole. Ak ste ešte s elektronickým radením nejazdili, určite si ho zamilujete. Je to rýchlejšie, ľahšie, pohodlnejšie a aj batéria vydrží dlho. Netreba sa obávať, že budete musieť nabíjať batériu každý druhý výjazd, alebo nebodaj každý deň ako na mobile. Batéria vydrží toho naozaj veľa, každopádne záleží hlavne od toho, ako často radíte a aké dlhé sú výjazdy. Mne sa batériu nepodarilo vybiť počas celého testu. Elektronické radenie používajú aj tímy v Pro Tour, takže obávať sa, že toto riešenie nie je spoľahlivé, tiež nie je na mieste.



Na zahraničných fórach a pri testoch elektrickej Ultegry som narazil na jednu vecičku, ktorá sa stala občas aj mne. Radiace páčky pre radenie sú pomerné malé, pri sebe a na ich stlačenie stačí slabá sila. Môže sa teda stať, že občas stlačíte opačnú páčku, ako ste chceli. Predpokladám však, že je to o zvyku a dostanete to časom do ruky. Ak niekto z čitateľov jazdí dlhšie s týmto radením, nech sa prosím podelí o skúsenosti v komentároch.

Len taká poznámka na okraj: Tento pohodlný spôsob radenia oceníte napr. aj počas jazdy v meste, kedy už jednou rukou telefonujete kamarátom, kde sa stretnete a potrebujete rýchlo preradiť a prípadne aj zatáčať. Odporúčam však neskúšať, ale zdá sa mi to ako celkom šikovné využitie.



Kolesá a plášte

Vpredu aj vzadu boli plášte Schwalbe ONE 700x25C a počas jazdenia som s nimi bol spokojný. Sú slušný univerzál, ktorý znesie aj zrovna nie ideálny povrch. Tu však nastala tiež zmena pre model 2016 a už má obuté Schvalbe Durano S s rozmerom 700 x 25. Ak si ich trošku pogooglim, tak narazím na hodnotenie BikeRarad spred pár rokov, ktorý im dal 5 z 5. Takže tu tiež spravil Rock Machine zmenu k lepšiemu.


Brzdy

Na modeli pre rok 2015, ktorý som jazdil, sú brzdy Tektro R525 / T540R DirectMount a vo vynovenej verzii pre sezónu 2016 už budú lepšie brzdy Shimano 105, ktoré aj viac zapadnú do celkového vzhľadu, pretože výbava je postavená na Shimane. Na výbavu 105 je počuť chválu z každej strany, pretože jej pomer ceny a výkonu je perfektný. Pochválil ju aj Imroman v teste svojho cestného bicykla Specialized Tarmac Elite 2015. Na moje bežné jazdenie dostačovali aj Tektrá, ale Shimaňácke 105-ky budú ešte vhodnejšie.



Zadná brzda je z aerodynamických dôvodov umiestnená na spodnej časti zadného trojuholníka. Toto riešenie ešte zvyšuje estetickosť rámu, nakoľko opticky je rám jednoduchší, t. j. čistejší.

Jazdenie

Väčšinu výjazdov som absolvoval v okolí Piešťan, pričom išlo o menšie švihy okolo dvoch hodín. Jazdenie bolo poňaté na pohodu, bez veľkého naháňania po prevažne kvalitnom povrchu a rovinkách. Nakoľko nemám cestné pedále ani tretry, jazdil som na horských Shimano tretrách a SPD pedáloch. Tento spôsob sa ešte dá tolerovať, ale jazdenie naopak - cestné na horáku, to je už veľká rarita. Prípadne sa pochváľte v komentároch, ak tak jazdíte .

Spoločným znakom cestných bicyklov pre tých, ktorí jazdia aj na horskom, je parádna akcelerácia. Stačia dve-tri zašliapnutia do pedálov a hneď máte rýchlosť. Akcelerácia bola výborná a pomáha jej aj už spomínané elektronické radenie, ktoré šliape ako švajčiarske hodinky. Mám (iba) 70 kg takmer aj s tretrami, takže na moje kilá sa aj pri silovom opretí do pedálov, či už pri rozbehu alebo za jazdy, choval rám a celý bicykel pekne tuho, dokonca aj pri zjazdoch, ktoré som išiel skôr s opatrnosťou, takže tento parameter hodnotím tiež ako veľmi dobrý.


Vpredu sú 2 píly FSA Gossamer BB30 Compact, ktoré majú 50 a 34 zubov. Jedná sa o kompaktné prevody, ktoré predstavujú určitý kompromis. Ak ste začiatočník alebo hobby jazdec, určite si s týmito prevodmi budete rozumieť. Klasické prevody by vám pravdepodobne znechutili ostrejšie kopce a nemuseli by ste v nich vládať a zbytočne by sa z ich zdolávania stratila radosť. Trojpíla je už vážne oldschool a fakt, že ROAD RACING 1300 má iba dve píly, je plus.

Menšia zmena k lepšiemu nastala pri pastorkoch, kedy oproti výbave pre rok 2015, bola zmenená kazeta Shimano CS-5800 11-25T na Shimano CS-5800 11-28T, čiže zadný najväčší prevod má o 3 zuby viac. Tým pádom získate ešte ľahší prevod a ostrejšie výstupy zdoláte pohodlnejšie. Táto zmena je tiež ako pri brzdách krokom vpred.

Počas jazdenia som nemal problém ani s 25T vzadu, nakoľko mám celkom v pohode kondičku ako biker, ktorý sa chodí povoziť 2-3x do týždňa a pravidelne aj beháva cca 10 až 20 km podľa chuti.


Sedlo je vždy dosť individuálna záležitosť, ale ja som si celkom rozumel s osadeným sedlom Selle Royal Seta Performa. Polohovanie sklonu sa nastavuje dvomi skrutkami a môžete si ho nastaviť podľa potreby. Ide to celkom jednoducho, takže po pár skúšaniach si trafíte správnu polohu.

Tip na výlet absolvovaný s Rock Machine ROAD RACING 1300: Veľká Javorina - Parádny výjazd za západom slnka


Plusy

  • Pomer cena (€2 499) / výkon
  • Pohodlnosť
  • Tuhosť

Mínusy

  • Brzdy - Tektro R525 / T540R, ale pre model 2016 už sú použité lepšie brzdy Shimano 105, takže tento mínus už nie je mínusom.

Šíp na krátke aj dlhé asfaltové švihy

Ak hľadáte dobre osadený stroj za priaznivú cenu a nepotrpíte si na vychýrenú značku cestných bicyklov, toto môže byť jeden z vašich kandidátov. Ak sa preň nakoniec rozhodnete, podľa mojich skúseností urobíte dobre a s bicyklom zažijete množstvo vydarených výjazdov. Niektoré komponenty môžete časom vymeniť za lepšie, ale ak aj nič neupgrejdnete, nič sa nedeje, pretože tento šíp zvládne toho veľa.

Viac informácií nájdete na stránke: http://www.rockmachine.sk/kolekcia/road-racing-1300/
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Konečne som skúsil aero bicykel - sezóna s Giant Propel

Dlhé roky tvrdím, že aero model je pre mňa zbytočný, a na prvom mieste mám iné parametre než rýchlosť na rovine. Lenže doba sa zmenila a prišiel čas prehodnotiť názor.
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Test: Castelli Fly – vesta, ktorá sa hneď zaradila k mojim naj

Máte radi ľahké a spratné veci? Vyrážate na švih skoro ráno, prípadne podvečer alebo zdolávate veľké prevýšenie v kopcoch? Tak zbystrite pozornosť...
keyboard_arrow_up