Test: Ebike Rock Machine Torrent e50 na pohodové jazdenie s pohonom Shimano STePS

Test: Ebike Rock Machine Torrent e50 na pohodové jazdenie s pohonom Shimano STePS

Nemáte čas vybudovať si poriadnu kondičku pre pohodlné zvládanie obľúbených lesných výjazdov? Prípadne nevládzete, alebo skrz kilá navyše vás bike veľmi nebaví a chcete jazdiť dlhšie trasy a pritom si aj zlepšiť fyzičku a zhodiť? Hľadáte dostupný ebike a pritom chcete spoľahlivú výbavu a pohonom, ktorý si poradí aj v teréne?

Presne tieto špecifiká má spĺňať testovaný ebike Torrent e50 od Rock Machine s priaznivou cenou 2 290 €, primárne označovaný na krosové jazdenie.

Horské ebiky sa postupne rozširujú aj na Slovensku a aj keď sa stále jedná o dosť okrajový segment, ebikerov v lesoch je možné stretnúť stále častejšie. Dokonca niektoré maratóny majú už aj samostatnú kategóriu pre ebiky, kde by sa dal tiež tento testovaný tátoš prevetrať. Aj keď do náročného MTB terénu nie je Torrent e50 úplne určený, rozhodne čo to zvládne. Poďme si ho bližšie predstaviť...

Rám


Krikľavo zeleno-žltá farba spolu s modrými a čiernymi nápismi pôsobí dosť výrazne. Už minulú sezónu boli neónové farby populárne a bikov s takýmito a podobnými farbami sa predalo veľa. Pre fanúšikov decentnejších dizajnov môže byť alternatívou trošku slabší model v prevažne čiernom prevedení určený na krosové výjazdy.  



Rámu nechýba ani vychytávka posledných rokov, ktorou sú vnútorné vedenia bowdenov. Pre bežného bikera toto riešenie znamená väčšinou plus a aj ja sa radím do tejto kategórie. Rám má uhladenejší dizajn a k tomu sa bike lepšie umýva. Na druhú stranu servisáci vnútorné vedenia veľmi neobľubujú, pretože výmena vedení sa týmto pádom komplikuje. Ale veď toto riešenie nie je tohoročná novinka, takže sa dá očakávať, že čím ďalej, tým viac servisákov bude mať, resp. už má dostatočné skúsenosti s vnútornými vedeniami, pretože sa z toho stáva doslova už štandardné riešenie.

Zadná stavba má na každej strane dve skrutky pre umiestnenie nosiča. Ak máte radi dlhšie výjazdy, máte možnosť namontovať nosič a pripnúť brašne, do ktorých sa toho zmestí veľmi veľa.

Zaujímavým prevedením je umiestnenie košíka na fľašu na spodnú časť dolnej rámovej trubky. Síce som nemontoval košík, ale podľa prirovnania je tam dostatok miesta aj na väčšiu fľašu ako iba 0,5 l.

Už cena napovedá, že sa nejedná o karbónový rám, ale zliatinu. V tomto prípade ide o hliníkovú zliatinu typu Alu 6061.T6, čo je pomerne ekonomický typ zliatiny s dobrým pomerom hmotnosť/vlastnosti, ktorá sa používa na široké spektrum výrobkov v automobilovom, petrochemickom priemysle, námorníctve a ďalších odvetviach. Zliatina navyše aj výborne odoláva korózii.

Výbava




Pohon - Shimano STePS



Fotenie neónovej farby nebolo vždy úplne ideálne, ale naživo je farba ešte krajšia ako na fotografiách...





V roku 2015 vstúpil na pole bike elektropohonov aj japonský gigant Shimano. Jeho dobré meno a dôležitosť segmentu ebikov dávajú tušiť, že si dali Japonci záležať a nevypustili na trh novinku ešte nedotiahnutú. Počas prezentácie na Eurobiku 2015 systému STePS venovali značnú pozornosť a je jasné, že segment ebikov bude iba rásť a aj oni musia byť jeho súčasťou. To len zvyšuje konkurenciu na poli pohonov a riešenie BOSCH dostalo zdatného súpera. Zákazníci z toho len vyťažia, pretože ceny pôjdu rýchlejšie dole a zvýši sa tlak na inovácie.

Funkcia Walk Asist pomáha, keď je potreba vytlačiť bike napríklad po schodoch pri tom, ako kráčate vedľa biku. Stačí stlačiť tlačidlo a pohon vám pomôže.

Test prebiehal v zimných mesiacoch, takže som si pozeral, aj možnosti použitia v mínusových teplotách a dá sa bezpečne používať až do -10°C.

Základné informácie o systéme STePS nájdete v článku Shimano novinky pre sezónu 2016 a dojmy z jazdenia a podrobnosti opíšem neskôr v tomto teste.

Predná vidlica


Predné pruženie v podobe SR Suntour Raidon air xcr-lr sa dá považovať za také základnejšie riešenie, ktoré na krosové jazdenie aj postačí, ale pri náročnejšom teréne už budete cítiť jeho slabšiu prácu. Na riadítkach je aj šikovná páčka na pohodlné uzamknutie vidlice, ktorú som využíval hlavne pri jazde v meste, alebo v stúpaniach. Vďaka vzduchovému tlmeniu si môžete nafúknuť vidlicu podľa seba a ak preferujete niečo mäkšie, iba si ju trošku sfúknete pod odporúčané hodnoty.



Kolesá a plášte


Plášte Schwalbe Smart Sam 29x2,10 majú jemný, dalo by sa povedať rýchly vzor, ktorý blato až tak veľmi nelepí a pri zjazde nalepené blato slušne vyhádže. Ak však budete považovať za potrebne ich vymeniť, jednoducho (a lacno) si podľa vlastných preferencií zmeníte plášte (veď je to spotrebák). Ráfiky Weinmann U32 Disc Race 32H sú ťažšie ako na bežnom biku, zdajú sa aj pevné, ale na žiadny poriadny kameň s mäkkou dušou som nenabehol, aby som vedel opísať priamo crash test z výjazdu. Každopádne, bike zažil v teste aj dosť kamenisté pasáže a kolesá to zvládli bez najmenšieho následku. Celý ebike pôsobí ťažšie oproti bežnému biku, takže s tým sú spojené aj takzvane ťažkopádnejšie kolesá, ale po pár jazdách to nebudete cítiť a zvyknete si.

Na prednom ani zadnom kolese nenájdete pevné osky, ale rýchloupínaky s klasickou oskou. Tento stroj nie je primárne určený na divočinu, takže absenciu pevných osiek nie je možné považovať za vyslovený mínus, no ak ich do ďalšej verzie dajú, rozhodne budú plus.



Radenie 1x9


Predná píla Shimano STePS je dosť veľká a má až 44 zubov. V zadu je kazeta Shimano HG300, ktorá má 9 pastorkov a rozsah 11-34T. Mám vyskúšané na veľmi strmých svahoch, že je to dostatočný rozsah, ale musí vám už pomáhať pohon, aby sa to dalo ušliapať. Bežne ani kamaráti nešľapú síce krátky, ale riadne strmý úsek okolo vysielača cestou na Marhát a ten som na tomto ebiku vyšiel. Síce rovnako zadychčaný ako na vlastnom hardtaili, ale dá sa to zvládnuť. Nakoľko som testoval ebike na blatistom podklade, tak to tiež pridalo na obtiažnosti.

Radenie prevodov je klasické (manuálne) a na riaditkách aj s ukazovateľom zaradeného prevodu, pričom sa jedná o klasickú radu Acera známu aj z bežných bikov. Aj keď som už zvyknutý na XT-čkove výbavy, Acera milo prekvapila a radila aj ona spoľahlivo, aj keď samozrejme komfort radenia je lepší na XT .


Viac záberov čistého biku je vo fotogalérii.

Brzdy


Hydraulické brzdy Shimano BR-M355 s predným kotúčom 180 mm a zadným 160 mm pracovali spoľahlivo. V jednoduchých zjazdoch som sa priblížil aj k 60-ke a reakcie bŕzd boli aj pri potrebe rýchleho zabrzdenia dostatočne účinné. V rámci tréningového jazdenia by ste ich v našich podmienkach nemali mať možnosť zavariť. Možno, ak pôjdete z Kráľovej holi so zaseknutými brzdami celú cestu dole a máte cez 100 kg. Nejedná sa síce o žiadny zázrak, ale svoju funkciu odvedú dobre a pritom zostáva cena ebiku ešte na prijateľnej cene tesne nad 2 000 €.

Test prebiehal počas decembra a januára, kedy bolo približne 4°C a jazdil som v rukaviciach, takže prevažne som používal dva prsty, pretože som ich mal aj trošku skrehnuté. Ich reakcia však bola slušná a určite ubrzdíte aj vyššie rýchlosti. Ja som si to pustil niečo cez 50 km/h a aj keď som chcel ísť viac, mokrý podklad, blato a hlavne hlava mi to nedovolili, nakoľko som ešte ani nemal prilbu. (Z tohto si netreba brať príklad, radšej jazdite s prilbou vždy a všade.)





Sedlo


Väčšie, pohodlnejšie a zo spodnej strany vzdušné sedlo, ktoré vám sadne skôr ako bežné sedlá na horských bikoch. Keďže som už spomínal, že test prebiehal počas decembra a januára, tak spodné vetráky neboli úplne najideálnejšie, pretože fúkal studený vzduch. Ale koľko % zo zákazníkov bude tento bike využívať aj v takýchto podmienkach? Tipujem, že drvivá menšina z nich, a tak si to budú musieť nejakým zlepšovákom dotiahnuť. Tento zlepšovák však určite ocení väčšina zákazníkov počas letných mesiacov, kedy už vie byť riadne horúco. Výška sedlovej trubky je jednoducho nastaviteľná vďaka rýchloupínaku.



Jazdenie


Kolesá sú 29-ky, ale za posledný rok som sa na nich toľko najazdil, že aj keď mám výšku 171 cm, vôbec mi to nepríde ako neobratný a ťažkopádny rozmer. Práve naopak a pri určení biku na jednoduchší (XC) terén, pre ktorý je tento ebike určený, sú 29-ky ideálne.



Na displeji máte vždy prehľad o stave batérie zvoleného stupňa pomoci pohonu a príslušnej dojazdovej vzdialenosti k vybranému stupňu. Môžete si taktiež pozrieť aj celkovú prejdenú vzdialenosť podobne ako na bežnom tachometri.

Pre plne nabitú batériu sú uvedené nasledujúce dojazdové vzdialenosti.



Po návrate z výjazdu, kde som si dožičil výraznejšiu pomoc, to bolo nasledovne. Výjazd bol cca 42 km s prevýšením 650 m a teplota vonku bola približne 7°C.



Všetko však závisí od profilu zvolenej trasy, ako aj od sily šliapania jazdca. Takže celé je to realtívne, pretože ináč ubúda z batérie na rovinke, miernom kopčeku, riadnom strmáku alebo pri jazde z kopca. Hodnoty sa však priebežne prepočítavajú, a tak sa dá mať v hlave celkom slušnú predstavu o tom, akú trasu ešte dokáže batéria zvládnuť.

Raz sa mi aj podarilo batériu cca 7 km od domova doraziť (s tým cieľom som aj šiel na výjazd), takže som si zaťahal bez dopomoci pohonu . Dá sa to prirovnať k neustálemu jemnému stúpaniu aj keď sa ide po rovinke. Keď však rozbehnete bike, už to ide lepšie, aj keď stále treba šliapať silnejšie.

Po meste sa v pohode dá jazdiť bez pomoci, alebo s najmenším stupňom pomoci ECO. Pri stúpaní je tiež dostatočný najslabší stupeň ECO, prípadne NORMAL, ale tam je jasne cítiť, že pohon slušne ťahá. Pri najsilnejšom stupni HIGH už stačí len jemne točiť nohami a o zvyšok sily sa postará pohon. Podobne je to aj na väčších sklonoch. Ak narazíte na riadnu stenu, potom skrz veľkej prednej píly 44T a hmotnosti biku treba zvoliť dopomoc vyššieho stupňa NORMAL, resp. skôr HIGH a aj tak si poriadne zvýšite tepy pri zdolávaní strmáku.

Treba na tomto mieste napísať, že pri modoch NORMAL a HIGH v stúpaniach sa zmenšuje zobrazená dojazdová vzdialenosť celkom rýchlo. Na jednom kilometri tak kľudne ubudnú aj tri, ale na zdolanie aj dlhšieho stúpania tak, aby ste si vedeli spraviť výjazd o dĺžke cca 50 km s prevýšením aj cez 1 000 výškových metrov to bude stačiť. Opačne pri zjazde dokážete prejsť niekoľko kilometrov bez toho, aby ubudol čo i len kilometer z dojazdovej vzdialenosti.



Pohon sa správal počas celého jazdenia konzistentne a nezaznamenal som žiadne haprovanie, kolísanie výkonu alebo niečo podobné, čo by sa dalo považovať za problematické. Ukážka jeho "hranice" je v prípade, ak idete po poriadnej strmine veľmi pomaly, akoby ste už išli zastaviť a zrazu na ťažkom prevode sa z celej sily opriete do pedálov. Potom začne pohon akoby vynechávať, ale to skôr pripisujem tomu, že pohon nemá dostatočný ťah na daný prevod a sklon. Je to niečo podobné, ako keby ste chceli auto v strmom kopci rozbiehať na štvorke, ak idete 25 km / h, tiež to nepôjde.





Osobne ma jazda na ebiku bavila a ocenil som možnosti, ktoré mi dáva navyše oproti klasickému biku.

Ako napríklad...
  • Rýchlejšie sa dostanem na kopec.
  • Môžem spraviť za rovnaký čas dlhší výjazd.
  • Prudké stúpania nie sú už také strmé.
  • V prípade, ak je zima a mal by som zlé oblečenie, nespotím sa až tak .


Určite je toho aj viac, ale to už záleží od každého, ako a na čo bude ebike využívať. Jazda na ebikoch môže priniesť na druhej strane aj niektoré úskalia, ale o tých až niekedy nabudúce.

Výjazd na Marhát v Považskom Inovci


A toto by som bez baterky nestihol, ale aj tak čakám, že ma v komentároch zničíte .

















Video - https://www.facebook.com/slavo.slavo/videos/vb.1634205526/10207256559365648/?type=2&theater

Plusy


  • Chod pohonu STePS.
  • Výdrž batérie aj v studenom počasí.
  • Jazdné vlastnosti po krosovom teréne a kolesá 29".

Mínus


  • Mohla byť lepšia výbava pre radenie, brzdy a taktiež absencia pevných osiek, ale na jazdenie pre 95% kupujúcich bude aj táto výbava dostatočná.


Slušný ebike za dobrú cenu


Za cenu jemne nad 2000 € získate slušný ebike, s ktorým môžete chodiť po meste, hrádzi, ale zvládnete s ním aj jazdu po lesných cestičkách. A nie len to, pretože bike je dostatočne pevný na to, aby zvládol aj náročnejší terén neupravených lesných ciest s kameňmi či koreňmi. Pohon STePS, výdrž batérie, rozsah prevodov spolu s brzdami a slušným rámom poskytnú dostatok komfortu aj na dlhšie výjazdy, ktoré môžu viesť iba k tomu, že ebikovanie budete mať ešte radšej a radšej.

Nezabudnite si pozrieť stránku výrobcu, kde sú uvedené aj ďalšie ebiky od Rock Machine - http://www.rockmachine.sk/kolekcia/torrent-e50-29/.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up-3thumb_down comments 73 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Nastavenie ebiku - posed, pruženie, tlak, kontrola play_arrow

Video: Nastavenie ebiku - posed, pruženie, tlak, kontrola

Ako si nastaviť ebike na svoju postavu? Ako zistiť správny tlak pruženia a obutia, čo skontrolovať nielen na novom elektrobicykli?
Video: Rock Machine Blizzard INT e50 - nový motor Shimano EP8 play_arrow

Video: Rock Machine Blizzard INT e50 - nový motor Shimano EP8

Zábavný elektrobicykel na traily a singletracky s novým motorom Shimano EP8, ktorý ponúka kombináciu moderných prvkov a osvedčených riešení.
Video: RM Blizzard INT - čo je nové pre sezónu 2021 play_arrow

Video: RM Blizzard INT - čo je nové pre sezónu 2021

Značka Rock Machine je hrdá na svoju filozofiu v štýle “in trail we trust”. Tomu zodpovedá aj nová kolekcia, v ktorej nesmie chýbať už legendárny Blizzard.
keyboard_arrow_up