Test: Cannondale Slate - cestný bicykel do šotoliny aj na zaplátané slovenské cesty

Test: Cannondale Slate - cestný bicykel do šotoliny aj na zaplátané slovenské cesty

Zmutovala ryba, ryba s rakom neborákom, vznikol dáky divný vták, ani ryba ani rak... Presne slová tejto pesničky mi napadli pri prvom pohľade na nový počin z dielne Cannondale, ktorý sa mi dostal pod zadok na krátke testovanie. Pri pohľade na Cannondale Slate sa vynoria okamžite viaceré otázky. Je to klasický cestný bicykel, či nebodaj veľmi zvláštny horák? Alebo je to stroj určený na cyklokros? Prípadne špeciál na jarné klasiky s mačacími hlavami? Získať odpoveď, čo je Cannondale Slate vlastne zač a na čo je určený, som sa snažil zistiť pri mojich testovacích jazdách.

Dve špecifické veci


Už na prvý pohľad ma na tomto bicykli upútali dve veci, ktoré ho jednoznačne odlišujú od klasických cesťákov. Tou prvou je odpružená vidlica z dielne Lefty s označením Oliver. Je vyrobená z karbónu kvôli zníženiu hmotnosti, takže vo výsledku váži len 1 170 gramov. Jej zdvih je 30 milimetrov. Tri centimetre zdvihu sa môžu zdať smiešne málo, ale treba si uvedomiť, že úlohou tejto vidlice nebude tlmenie veľkých nerovností, akými sú korene a veľké balvany. Druhou vecou, ktorá udrie pri prvom pohľade do očí, sú kolesá. Naozaj hrubé kolesá. Hladké plášte so šírkou 42 mm sú obuté na ráfikoch 650b. 650b je pre cestný bicykel dosť neštandardné, ale v kombinácii s hrubými plášťami dostaneme výsledný obvod, ktorý je zhruba rovnaký ako u kolies 700x23. A aby sa nezabudlo na cenu, Slate s označením 105 stojí 2 999 eur.

Rám


Čo sa týka rámu, tak od základného modelu Cannondale Slate 105 až po TOP model CX1 je všade použitý hliník, konkrétne zliatina 6069. Jeho hmotnosť je 1 200 gramov. Všetky vedenia, čiže brzdové hadice a lanká radenia, sú vedené vnútrom rámu. Rámový trojuholník je jednoduchý s čistými líniami a bez výrazného hydroformingu. Kto sa riadi heslom "v jednoduchosti je krása", tomu sa bude tento rám páčiť. No a poďme sa trošku pozrieť na geometriu, ktorá nám viac vypovie o identite tohto biku.





Geometria


Keď sa pozrieme na geometriu čistokrvných cesťákov od Canondale, akými sú napríklad stroje Supersix Evo, tak sa podobajú možno viac, ako by ste čakali. Jemný rozdiel je v uhle hlavovej trubky, kde má Slate o 1,5° menej, čo má za následok lepšiu ovládateľnosť. Slate má aj o málinko vyššie položený stred, a teda máte viac priestoru medzi pedálmi a povrchom cesty, vďaka čomu budete menej zachytávať pedálom nerovnosti na ceste. Väčší rozdiel je akurát vo výške sedlovej trubky. Slate má sedlovú trubku menšiu, a teda má jeho rám dosť výrazný sloping. No a tu sa začíname dopracovávať k odpovedi na otázku z úvodu. Čísla a uhly hovoria, že Slate bude viac cestný bicykel ako hocičo iné. Poďme sa teda previezť, aby sme si všetky odpovede potvrdili.



Testovacia jazda


Mnou testovaný model bol vo veľkosti L s dĺžkou sedlovej trubky 19,4 palca, čo mi hneď napovedalo, že s mojou výškou 187 cm budem niekde na hornej hranici pre túto veľkosť rámu. Po nastavení posedu som zistil, že sedlovka je vysunutá až na jej hranicu. Výsledný posed sa ale veľmi nelíšil od toho, ako ho mám nastavený na mojom cesťáku. Už od úvodných metrov som sa s bicyklom celkom zžil a všetko mi pocitovo sedelo tak, ako má. Prvá vec, ktorá ma trochu prekvapila, bola hlučnosť plášťov, ktoré pre Cannondale vyrába Panaracer a sú dokonca tubeless ready. Pri klasických úzkych cestných plášťoch nepočujete takmer nič, ale tieto 42 mm slicky už vydávajú celkom výrazný bzukot, čo predznamenáva aj vyšší valivý odpor. To už môže byť rozhodujúce, ak idete sa výjazd alebo tréning s partiou, kde ste radi, že vôbec visíte v háku . Naopak, ak prídete na drsný asfalt alebo zaplátané cesty, tieto „balóny“ všetko krásne utlmia a tam, kde by vám na klasickom cesťáku išli vypadať plomby, je to krásne pohodlná jazda.



Na šotolinových cetách je jazda tiež plynulá a pohodlná, ale akonáhle sa na ceste objavia väčšie nerovnosti a kamene, tak vedzte, že ich už budete cítiť. Vidlica má predsa len 30 mm zdvih a je tým pádom tuhá. Nezabúdajte taktiež na fakt, že má nulový SAG. Vďaka tomu ale môžete jazdiť väčšinu času s odomknutou vidlou a nemusíte sa báť nežiaduceho pohupovania, a teda straty energie. Na odomykanie a zamykanie vidlice a taktiež na štelovanie odskoku slúži tlačidlo na vrchu vidlice, ktoré je tým pádom veľmi ľahko dostupné. Ďalšia vec, na ktorú netreba mimo asfaltu zabúdať je fakt, že máte obuté úplne hladké plášte s nulovým bočným vedením. V zákrutách a pri zatáčaní sa môže veľmi rýchlo stať, že vám predné koleso bez akéhokoľvek varovania v momente ustrelí. Mne sa to tiež pri jazde stalo, ale našťastie v malej rýchlosti, takže na to bike nedoplatil žiadnym šrámom .



Ďalším typickým znakom tohto biku sú kotúčove brzdy, ktoré boli doteraz vyslovene doménou horských bikov a len v poslednej dobe sa postupne začínajú tlačiť aj do segmentu cesťákov. Ja osobne nástupu kotúčoviek do cestnej cyklistiky nefandím, ale čo sa týka Cynnondale Slate, tak tam iná voľba ako kotúče ani nemohla byť, veď aké iné brzdy by ste vedeli osadiť na jednonohú Leftynu. Na 105-ke ide konkrétne o model Shimano BR785/505 s brzdovými páčkami R505, samozrejme v hydraulike a na kotúčoch 160/140. V porovnaní s klasickými brzdami majú kotúčovky podstatne vyššiu účinnosť a tiež výbornú dávkovateľnosť. Úplne bez problémov som dokázal pri brzdení dávkovať brzdný účinok tak, aby som šiel pri brzdení len po prednom kolese.





Prevodový systém


A ešte sa v rýchlosti pozrime na prevodový systém. Cannondale Slate 105 by mal byť, aspoň podľa názvu, osadený sadou Shimano 105. Reálne sú ale jeho prevody a radiaci systém celkom slušný mix. Šalter a kazeta sú 105-kové, pričom kazeta má 11 rýchlostí s rozsahom 11-28. Prešmyk je tiež od Shimana, ale ide o CX-70. Kľuky sú Cannondale s prevodníkmi FSA (52/36), radiace páčky R505 a reťaz HG600. Všetko medzi sebou spolupracuje a radenie ide hladko. Jediná vec, ktorá sa mi už na prvý pohľad nepozdávala, je malý priestor medzi ramienkom prešmykača a plášťom. Ide len o pár milimetrov a už pri jemnom rozcentrovaní zadného kolesa dochádza k šúchaniu prešmykača o plášť, čo sa pri testovaní stalo aj mne.





Plusy


  • pohodlie na nerovnom povrchu
  • univerzálnejšie použitie v porovnaní s klasickým cesťákom
  • účinné a dobre dávkovateľné brzdy
  • odpružená predná vidlica

Mínusy


  • hlučnejšie plášte v porovnaní s klasickými cestnými
  • vyšší valivý odpor
  • malý priestor medzi ramienkom prešmykača a plášťom


Je to rozhodne cesťák


Po pár testovacích jazdách som mal v celku jasno. Cannondale Slate je cestný bicykel. Je to cestný bicykel určený na všetky cesty. Nestratíte sa na ňom na šotoline a nebudete ani riešiť tankodromy a zaplátané slovenské cesty. Nie je to samozrejme bicykel pre každého. Pre výkonnostných jazdcov, ktorí naháňajú sekundy alebo sa naháňajú navzájom, by bol Slate handicap. Pre hobby jazdcov, ktorí hľadajú pohodlný bicykel na každý typ cesty, je Cannondale Slate dobrá voľba.

Viac informácií na stránke: http://www.cannondalebikes.sk/bicykle/2016-cestne/new-road/slate/slate-105
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up22thumb_down comments 40 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Alpina RAM HM+ alebo okuliare ako stvorené na slnečné dni

Test: Alpina RAM HM+ alebo okuliare ako stvorené na slnečné dni

Začínajúci cyklisti si často kladú otázku, či má zmysel zainvestovať do dobrých a kvalitných okuliarov? Aké benefity reálne prinesú?
Test: Shimano EQUINOX4 Ridescape - na cestu aj do terénu

Test: Shimano EQUINOX4 Ridescape - na cestu aj do terénu

Do testu sa mi prvýkrát dostali aj okuliare a to priamo od známeho výrobcu komponentov Shimano. Ako si poradil pri tak dôležitom doplnku?
Test: HJC Furion 2.0 - na cestu, no nielen tam

Test: HJC Furion 2.0 - na cestu, no nielen tam

Je to jedna z top pretekárskych prilieb od firmy HJC. Bola vyrobená v spolupráci so svetovými pretekármi a skrýva v sebe všetko dôležité, čo by ste pri prilbe s takouto cenovkou čakali.
keyboard_arrow_up