Novinka Shimano: Di2 technológia vystúpila na DEORE XT level

Novinka Shimano: Di2 technológia vystúpila na DEORE XT level

35 komentárov

slavo 14.04.2016   Xt Horska Cyklistika Shimano Novinky

Niekde medzi profesionálnymi pretekármi a víkendovými jazdcami nájdete skupinu veľmi skúsených horských cyklistov, ktorí investujú hodiny a hodiny do tréningov a vylepšovania svojich schopností. Ide o amatérskych pretekárov a práve na týchto jazdcov myslelo Shimano pri vyvíjaní DEORE XT Di2 M8050i.

 

Technológia pre zmenu k pohodlnejšiemu jazdeniu


Dva roky po zahájení prvého, komerčne dostupného elektronického radiaceho systému pre horské bicykle na svete prináša SHIMANO výkon a technológiu na dostupnejšiu úroveň.

Stlačením tlačidla a pomocou jednej páky teraz zmeníte prevod s ešte lepšou presnosťou, rýchlosťou a precíznosťou. Keď sa na trati náhle objaví prudké stúpanie, hnací mechanizmus DEORE XT bude reagovať na každý váš podnet. Ak ruky trpia zo zovretia pák, ľahký dotyk Di2 tlačidla je všetkým, čo potrebujete k prechodu na efektívnejší prevod. A spolu s technológiou Synchro Shift, ktorá upravuje predný prešmyk a líniu reťaze automaticky, budete mať vždy možnosti správneho prevodu na rýchle prepínanie medzi ťažkým stúpaním, technicky náročným klesaním čí adrenalínovými pretekmi.



Podobne ako mechanická prehadzovačka SHIMANO DEORE XT M8000, tak aj DEORE XT Di2 M8050 obsahuje technológiu Shadow RD+, ktorá je určená na odstránenie skákania reťaze a udržania reťazí na ozubených kolieskach v rôznych typoch terénu, čo vedie k oveľa stabilnejšiemu stupňu radenia.

Deore XT Di2 v plnom nasadení




Nové bezdrôtové pripojenie


Najpriekopníckejšiu technológiu na DEORE XT Di2 M8050 predstavuje nové bezdrôtové Bluetooth pripojenie na Shimano E-TUBE program, ktorý systém Shimano využíva na nastavenie a kontrolu fungovania Di2 radenia. Cez technológie Bluetooth môžu jazdci a mechanici bezdrôtovo komunikovať s ich počítačom, tabletom alebo smartfónom prostredníctvom SC-MT800 displeja systémových informácií a novej batérie. Tak ako umožňuje bezdrôtové nastavenie v dielni, umožňuje aj jazdcom prestavovanie podľa ich meniacich sa preferencií priamo na trati prostredníctvom aplikácie v ich smartfónoch.

Okrem iného, bezdrôtový Shimano D-FLY Data Management systém umožní jazdcom vidieť batériu a prevodovú informáciu na displeji kompatibilného zariadenia tretej strany (napr. cyklopočítači). Táto technológia prichádza s DEORE XT Di2 komponentami a bude dostupná ako modernizácia súčasného SHIMANO XTR Di2, buď so SC-MT800 alebo SCM9051 displejom systémových informácií a novou internou alebo externou batériou.

Komponenty pre dobrodružstvo




Poctivo testované profesionálmi




Čo sa týka samotných komponentov, vývoj DEORE XT Di2 M8050 sa sústredil na hnací mechanizmus.

SW-M8050 predné a zadné FIREBOLT riadenia sú dizajnované tak, aby poskytli jednoduché ovládanie a presné radenie s ergonomickou otočnou akciou, krátkou akciou jedného kliku a možnosťami ľahkého viacnásobného radenia. Umiestnenie radiaceho tlačidla FIREBOLT je prispôsobovateľné a môže byť umiestnené presne v miestne prirodzeného odpočinku jazdcovho palca. To vám umožní radiť rýchlejšie a prispôsobovať vašu silu ako nikdy predtým.

Len jedno radenie


Vďaka technológii SYNCHRO SHIFT, ktorá je obsiahnutá v radení, sa môžu jazdci spoľahnúť len na jedno radenie, ktoré sa postará o zmeny predných aj zadných prevodov. Nastaviteľná radiacia mapa znamená, že jazdci si môžu naprogramovať presný prevodový pomer, pri ktorom sa Di2 automaticky posunie v prevodoch pri stúpaní na veľké koliesko alebo pri klesaní na malé koliesko prevodov. Bez ohľadu na to, aký prevodový pomer si zvolíte, koncepcia Shimano Rhythm Step zabezpečí, že jazdci urobia minimálny počet dodatočných krokov, keď menia prevod hore alebo dolu, umožňujúc jazdcovi udržiavať pravidelný rytmus a plynulý štýl jazdy.



Radenia sú navrhnuté tak, aby harmonizovali s SC-MT800 displejom systémových informácií, RD-M8050 zadnou prehadzovačkou a FD-M8070 predným prešmykom. SC-MT800 displej systémových informácií nielenže zobrazuje jazdcov prevod a úroveň batérie, ale je aj kontrolným bodom pre ovládanie pohotovostného nastavenia, funkciu reštartu, bezdrôtového nastavenia radenia rýchlosti a funkcie SYNCHRO SHIFT cez počítač, tablet alebo smartfón.

FD-M8070 predný prešmyk a RD-M8050 zadná prehadzovačka zabezpečujú presné a stabilné radenie vyvinuté pre XTR Di2 komponenty. Počítačom riadená automatická pohotovosť na prednom prešmyku udržuje ľahký chod hnacieho mechanizmu. Medzitým, na zadnej strane sú zmeny hladké, a to aj pri vysokých zaťaženiach, strmých svahoch alebo keď sú kazety špinavé od bahna. Motory prehadzovačky sú dvakrát tak výkonnejšie ako na Dura-Ace a Ultegra Di2, aby zabezpečili presné radenie v ťažkých podmienkach.

Zadná prehadzovačka váži 329g je kompatibilná s kazetou CS-M8000 11-46T (1x11) a 11-40T/11--42 (2x11). Predný prešmyk váži 150g s rozsahom 38-34T pre 2x11.



Výkon a životnosť


Výkon batérie je totožný s výkonom XTR Di2. Podáva výkon na minimálne niekoľko stoviek kilometrov pri silnom zaťažení (napr. veľa radenia cez tri prevodníky plus kontrola pomocných zariadení). Vizuálny LED displej indikuje dobitie batérie a LED obrazovka sa vypne po pár sekundách nečinnosti, aby sa šetrila batéria. Ak zistíte, že batéria je vybitá, nabíjanie trvá približne 90 minút a interná batéria funguje na jednoduchej prevádzke pripojenia, takže môže byť jednoducho vymenená.

Životnosť je ako pri komponentoch XTR Di2. Uzavretý, vode odolný systém znamená, že elektronické signály DEORE XT Di2 odolajú bahnu, vode a špine aj v tej najhoršej zime. Navyše, bez akýchkoľvek obáv o skríženie reťaze, natiahnutie kábla alebo úpravy káblov, zmeny prevodu budú vždy presné.

Komponenty Shimano DEORE XT Di2 budú dostupné od septembra 2016.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

johnnySVK 15.04.2016 (07:46)

Mna nechava elektronika dost chladnym....Dokonca az tak, ze aj keby som na nu prachy mal, tak si ju nekupim...co je divne, lebo akonahle mam trochu prachov, tak ich vrazam do bicyklov a vsetkeho s tym suvisiaceho.
Asi som divny

 
palo14 johnnySVK 15.04.2016 (09:13)

Podvedome si sporis na elektrobike

 
iron.hide johnnySVK 15.04.2016 (12:24)

presne tak, vsak aj na taku sutaz ako je 1000 miles je treba co najjednoduchsi bajk

 
double johnnySVK 15.04.2016 (15:46)

to je tak.. aj mna odradzali zdvihy 160mm(nevyuzijem a drahe) až po prvú skúsenost

 
bimjeam 14.04.2016 (22:42)

Nič v zlom, ale ten článok je po štylistickej stránke hrozný. Pôsobí to ako preklad PR kecov v google translatore. (čím vlastne aj je)
Myslím, že takáto sada by si zaslúžila dôstojnejšie predstavenie ako ctrl+c , ctrl+v + translate

 
DaDo.Bzz bimjeam 14.04.2016 (22:44)

No ale hlavne, ze maju predrazeny shop. Co tam pi clankoch.

 
cervo bimjeam 15.04.2016 (10:30)

Podklady prišli vcera vecer do redakcie. Shimano posielalo press release v angličtine poobede a na preklad veľa času nebolo. Chceme spracovať aj komplexnejší članok ale to nejaký cas potrvá a novinka uz by nebola aktuálna.

 
bimjeam cervo 26.04.2016 (08:02)

Zaujímavé, že všade inde (bikerumor, bikeradar, pinkbike, mtbs.cz, bikeandride.cz...) publikovali články o XT Di2 a SLX M7000 o dosť skôr a paradoxne som sa z nich dozvedel o viac.Napr. že v lete bude dostupná 11-46z kazeta XT a pod.
Ale nech len nekritizujem, tak sa budem tešiť na testovací report a v prípade, že by ste v redakcii potrebovali helfnúť s článkom k nejakej novo predstavenej sade, tak rád priložím ruku k dielu

 
cervo bimjeam 26.04.2016 (14:24)

- porovnavat nas s bikeradar a podobne je sice mile, ale na technicke novinky funguju oficialne kanaly a neoficialne kanaly. My sme dostali info po oficialnom kanali v den, ked sme clanok publikovali, s tym, ze Shimano dalo embargo do 17:00 na zverejnenie. Ak to ini mali skor, islo o zdroje, ku ktorym my nemame pristup.
- ak by sme skopcili Pinkbike/Bikeradar, viem si predstavit komentare, ktore by tu boli, nehovoriac o tom ze to nie je uplne kosher.
- sadu na test by sme mali mat eventualne k dispozicii, tak nam prosim napis a mozeme sa dohodnut na teste, budeme sa tesit.

 
double 14.04.2016 (22:17)

o dva roky idem do toho

 
hellwings 15.04.2016 (08:22)

Co sa tyka elektronickeho radenia, tak sa bavili o tom komentatori na eurosporte pocas Pariz-Roubaix. Resp. tlmocili nazory aj jazdcov. No, ak skuseni profijazdci na narocny /prasny a mokry/ povrch radsej volia manual, tak asi v mtb podmienkach to s elektronikou bude este komplikovanejsie. Hmm?

 
Sesulak hellwings 15.04.2016 (09:25)

Pisu, ze na MTB verzie su motory silnejsie, takze to nebude problem.

 
hellwings Sesulak 15.04.2016 (09:46)

No a este rozmyslam, ze profi XCckari a aj lepsi amateri pouzivaju jednopilu, takze tam je im asi elektronika zbytocna /teda, ak prinosom elektroniky je odburanie jednej packy a hladka synchronizacia prednych a zadnych koliecok/ Hmm?

 
johnnySVK hellwings 15.04.2016 (09:53)

Teraz sa to javy ako zbytocnost pri jednoprevodnkoch, ale v buducnosti bude elektronika prepojena s myslou jazdca a radit sa bude myslienkou....

 
johnnySVK johnnySVK 15.04.2016 (09:53)

javi

 
Sesulak johnnySVK 15.04.2016 (10:46)

No ta doba nie je daleko. Ked si moderne Garminy dokazu z Di2 pamatat komplet zaradene prevody pocas jazdy, tak teoreticky by to mohlo mat nejaky poloautomaticky mod, kedy by radilo samostatne na zaklade prevodov pocas minulych vyjazdov

 
trener Sesulak 15.04.2016 (14:10)

tak ale aj externe podmienky sa menia, neradis vzdy vsade rovnako

 
Lubik_DK 15.04.2016 (10:07)

A so životnosťou baterky je to ako? Stačí na pár stovák km ... Single jazdcovi na 24 hodinovke, resp. preteku ekvivalentnému 1000 míľam pribune vráska ....

 
zmail 12.05.2016 (14:13)

Veľa ľudí sa smeje nad dávnymi výrokmi zakaldateľov IBM a Microsoftu, ktorí mienili, že svetu stačí 6 počítačov a že 640kB RAM je dostatočne veľa pamäti pre každého Faktom však je, že ak by počítače neboli začali vyrábať Čínania (Tchajwan), tak na svete by zrejme dodnes bolo len tých 6 počítačov, raspektíve by každému asi naozaj bohate stačilo 640kB. Lebo by tak drahé, že by sme ich nedokázali zaplatiť.
Z tohoto pohľadu sú elektronicky ovládané bicyklové prevody zataiľ zjavne len pre snobov, či fanatických nadšencov, ktrorí nemjú problém predať obličku za iPhone (aj to sa už vraj stalo
Otázka však je, či je toto naozaj budúcnosť ? Na prvý pohľad áno - veď aj staré lietadlá boli plné bowdenov, pák a iných mechanických prevodov až kým v zúfalom konkurenčnom boji proti Boeingu neprišiel Airbus s šialenou technológiou "Fly by wire", pri ktorej sa pilot mení na hráča počítačových hier, ovládajúceho celé obrie lietadlo joystickom - v skutočnosti prosebne žiadajúceho centrálny riadiaci počítač, aby s tým lietadlom urobil - prostredníctvom elektronických servomotorov - to, či ono. Takže ak by sa elektrina vypla, lietadlo spadne. Napriek zjavnej šialenosti sa táto technológia presadila a dnes už nerobí ine ovládanie ani Boeing (koniec koncov, lietadlo spadne aj keď iba zastane). Naopak, elektronické riadenie umožnilo u vojenských lietadiel voľakedy nemyslitelné manévre ("kobra"), pre ktoré by u klasického lietadla pilot potreboval aspoň dve ďalšie ruky.
Môžu sa teda "early adopteri" tešiť na nové, kaskadérske kúsky aj u bicyklov s elektronickými prevodmi ? Možno áno (po vyladení programového vybavenia, ktoré však zrejme chvíľu potrvá a dovtedy majiteľov vytrápi), zásadnejšia je však otázka, či má celý tento koncept zmysel ? Lebo aj keď sa spoľahlivosť elektromechanických súčiatok (servomotorov) a riadiacej elektroniky (mikropočítačov) neuveriteľne zvýšila, koncept distribuovaného napájania (akumulátory v každom komponenete) je zatiaľ skôr pozvánkou do ríše problémov (nerovnomerné starnutie, nabíjacia doba, robustnosť a tesnosť kontaktných spojov pri výmene, apod.)
Závažnejšou otázkou však je má takýto prevodový koncept vôbec zmysel ? Ruku na srdce - zo strojárskeho pohľadu bol bicykel v porovnaní s motocyklom, autom, či lietadlom vždy iba lacnou hračkou - drôtovým somárom - a že to ide aj inak, sa po desaťročiach ukázalo napríklad až príchodom zapúzdrených stredových zložení, ktoré boli svojho času pre cyklistov senzáciou, hoci motocyklisti, či automobilisti iné riešenie nikdy ani nepoznali.
Ak sa z tohto pohľadu pozreime hoci aj na najmodernejšie elektronické, bicyklové 11-"gangy" a 3-"šajby", tak je evidentné, že sa jedná o veľmi primitívne prevodové riešenie, keďže ho u žiadnych iných dopravných prostriedkov nenájdeme Historický sentiment však zrejme nepustí.
Ako by ale potom teda taký naozaj kvalitný prevod mal vyzerať ? odpoveď je prostá - hradeľ a planetová prevodovka Wilson v zadnom náboji. Nič spoľahlivejšie proste neexistuje. A večne špinavé nohavice z trvale vyťahanej reťaze zrejme už dohnali k zúfalstvu nejedného cyklistu (áno, viem, že existujú kryty, ale reťaz proste smrdí stredovekom . Prípadne možno raz elektromotory v nábojoch a alternátor na kľukách - ale to až v ére supravodičov, ktoré už nebudú potrebovať kryogénne chladenie ...
Dokiaľ sa však takéto prevodovky budú predávať za cenu prevodovky do osobného automobilu, tak slušný bicykel stále zostane len šikovným sterilizačným opatrením na príjmy časti populácie, ktorá zjavne zarába viac, než v skutočnosti potrebuje

 
SB@RB zmail 25.05.2017 (16:21)

Prečítal som si Tvoj príspevok dôkladne a celý.
Vyšlo mi z toho len jedno:
ĎAKUJEM!
Rozumne, trefne a reálne zhodnotená časť situácie okolo bicyklov.

 
bruno 14.04.2016 (22:25)

Tak je to už tu,rok čo rok to pôjde do nižších sád.Ale aj tak palec hore.

 
DaDo.Bzz 14.04.2016 (22:42)

Najlepsia vecicka ta elektrika v prehadzovacke. Hejteri, tri, dva, jedna, mozte...

 
Mikee 15.04.2016 (06:47)

mne to prislo ako tazka zbytocnost. az pokial som sa nepovozil na di2 xtrku.

 
majovajo 15.04.2016 (07:08)

Jedno radenie? Ako to je potom ked mam teren na hranicnych prevodoch ked sa musi prehadzovat pila? Mam pocit, ze toto nebude uplne domyslene.

 
majovajo majovajo 15.04.2016 (07:12)

ako niezeby to bolo zle - vyzera to byt super ale su tu otazky, ktore vyriesia az testovacie jazdy pripadne dlhsie skusenosti.

 
DaDo.Bzz majovajo 15.04.2016 (09:44)

Ziadne otazky, ani testovanie, sadnes a ides. A ak mas aj predny presmykac, staci ti iba prava packa, nemusis riesit, co mas v predu. Samozrejme, ze nerobis potom 33 klikov, ale iba 15, lebo vela prevodov sa ti prekryva. To mas dalsiu vyhodu, ze nikdy nebudes krizit retaz.

 
majovajo DaDo.Bzz 26.04.2016 (08:42)

Mne je jasne ako to funguje - ako elektronika. No ked to da vzadu krajny prevod, a prehodi pilu a potom chces naspat prehodi zas pilu. A potom to sprav 5 krat za sebou a pochopis preco to elektronika nedomysli za teba. Pretoze ty prehodis pilu tak aby si isiel cely kopec co je pred tebou na jednej so zmenou na 10kolecku. Ale elektronika nevie, ze chces ist cely kopec na jednej pile aj ked je tam kratky zjazdik dajme tomu. Tie predvolene mapy to mozu riesit ale prave preto hovorim, ze to treba skusit aby clovek pochopil ci mu to vyhovuje. Na druhej strane cena hovori za vsetko...

 
brudy majovajo 15.04.2016 (08:34)

Jednoducho. Stlacis packu, (na lahsi alebo tazsi, ako potrebujes) a system ti prehodi pilu a vzadu pastorky na jedno stlacenie, podla toho ako to ma naprogramovane.

 
Sesulak majovajo 15.04.2016 (09:32)

Mozes si vybrat predvolene mapy, alebo nakonfigurovat vlastnu. Ale z vlastnej skusenosti na 2x10, prehodenie z velkej pily na malu, znamena prehodit vzadu o dva nizsie aby bol cca. zachovany pomer.

 
matood 15.04.2016 (08:05)

A preco ziadna zmienka o novom 11 rychlostnom SLX?

 
DaDo.Bzz matood 15.04.2016 (09:39)

Hej, hovorili, ze Sagan si zobral mechanicke, lebo sa mu to minuly rok pokazilo, ak pamatas tak kopal pred koncom do prehadzovacky. Ale je to buducnost, radi to ako gula. Shimano by to nedalo na trh, keby to nemalo poriadne otestovane.

 
marek_K DaDo.Bzz 15.04.2016 (22:05)

Hej shimano nezvykne davat neotestovane, ako napr nedalo na trh nove brzdy XT a XTR ktorym sa po par rychlejsich postlacaniach posebe skracuje krok paky.

 
Petergeist 15.04.2016 (17:27)

Di2 component pricing:
Front derailleur: $189
Rear derailleur: $293
MT800 digital display: $150
Single shift lever (for 1×11): $110
Two shift levers (for 2×11): $220
3x E-Tube wires: $70
Battery: $150
Junction box (for 2x): $29

 
ARB Petergeist 15.04.2016 (19:06)

No nekúp to za tú cenu.... a najlepšie 2x aj s rámom a tlmičmi nebudem predsa prevážať jeden býk z domu na chatu, keď môžem mať dva..

 
Matej1985 15.04.2016 (21:12)

Mňa to neoslovilo, ani som to neprečítal celé. Už nie len autá sú napchané elektronikou ale už aj bicykle začínajú biť také? Kam to speje. Myslím si že bicykel má biť čisto mechanický stroj poháňaný vílučne ludskou silou, mal bi byť opravitelný v teréne pomocou kombinačiek a nejakých klúčov a nie byť závislí od špeciálnych servisov vybavených mikropájkovačkou a ja neviem čím.
To je môj názor.

 
Pridaj komentár