Test: Batoh Amplifi MKII Stratos – bezpečnosť na prvom mieste

Poslednú dobu, keď voľnejšieho času je kvôli pracovnej vyťaženosti menej a menej, dlhšie 50+ km XC výjazdy sa stávajú občasnou víkendovou raritkou. Človek nechce upustiť od svojho hobby a nedajbože zavesiť bicykel na klinec, a tak hľadá voľnú medzeru v uponáhľanej dobe, aby vybehol aspoň na chvíľu na svoj obľúbený trail za domom a napumpoval troška adrenalínu do krvi.

Takto nejako to vyše roka funguje aj u mňa a ak sa dá, aspoň párkrát do týždňa vybehnem a vybláznim sa na lokálnych singletrackoch, kde si vyčistím hlavu. A keďže väčšina trailov býva technicky náročnejších ako klasický XC výjazd, aspoň základné “ochranné prvky” by si mal biker brať so sebou. Preto som sa už nejaký ten čas pohrával s myšlienkou zabezpečiť si batoh s chráničom, kolenačky a lakťovky. A ako na zavolanie nám došli do redakcie na test veci od firmy Amplifi: batoh MKII Stratos, MKII chrániče lakťov a kolien a rukavice Handshoe Wheels. Dnes sa budem venovať práve ich batohu.

Amplifi, ich séria MKII a Armourgel

Tí, ktorí ste o firme Amplifi ešte nepočuli, tak je to kvalitná nemecká značka, ktorej základňa sa nachádza päť minút chôdze od lanovky v Obersdorfe, kde sa všetko navrhuje, skicuje, rieši, testuje, atď. V ich portfóliu nájdete batohy, chrániče, ako aj iné doplnky pre horské športy, a teda aj cyklistiku.

Ich séria MKII a v nej aj testovaný batoh MKII Stratos, je vlakovou loďou programu chráničov, ktorá ponúka bezkonkurenčnú ochranu a pohodlie. Čo sa týka bezpečnosti, Amplifi úzko spolupracuje s britskými vedcami a vyvinuli Armourgel - revolučný nový materiál pohlcujúci energiu, ktorý má ochrániť ľudské telo pred nárazom a zranením, ale zároveň je plne flexibilný, odolný proti vlhkosti, teplotne stabilný a priedušný. Vlastnosti Armourgel by som zhrnul do nasledujúcich pár bodov (a ak by ste sa chceli dozvedieť viac, tak podrobnejšie info nájdete na http://www.armourgel.co.uk/:
  • niekoľko nárazov na to isté miesto bez toho, aby bol poškodený
  • štruktúra umožňujúca prirodzené vetranie a prúdenie vzduchu
  • redukuje až 80% síl, ktoré vzniknú nárazom a sú prenášané na telo
  • materiál stabilný pri teplotách -20 až +40 stupňov
  • už pri hrúbke iba 6 mm dokáže ochrániť telo pred tvrdým nárazom
  • ECO-friendly výroba – každý odrezaný kúsok je opäť použitý

Stratos v detaile

Dosť bolo teoretických riadkov, poďme sa pozrieť na batoh bližšie. Testovaný model je v špeciálnej žlto-čierno-bielej grafike jedného z najlepších jazdcov v histórii Nemecka, menom Guido Tschugg a číslom 23. Avšak Amplifi má vo svojej ponuke ďalších 5 farebných kombinácií, takže je z čoho vyberať. Batoh je možné objednať v dvoch veľkostiach S/M (16 l) a L/XL (23 l), záleží od výšky jazdca (menší do 185 cm, väčší od 185 cm), aby čo najlepšie sadol na chrbticu a chránil jej najväčšiu časť, no zároveň nebol až moc dlhý alebo krátky.

Ja som testoval veľkosť L/XL, aj keď som bol svojou výškou na hranici 185 cm. Ale bola to dobrá voľba, keďže som zvyknutý brať so sebou na výjazd aj „polku garáže“ a prípadne, ak ideme s deťmi, tých vecí treba pobaliť troška viac ako obyčajne, a teda 7 l objemu navyše sa vždy zíde. A sadol mi na chrbát ako uliaty s dlhším rozmerom 58 cm oproti 53 cm pri menšej veľkosti chráni dlhšiu časť chrbta.

Na prednej strane má batoh dve vrecká. Horné menšie vrecko má mäkkú výstelku a primárne je určené na odloženie okuliarov, ktoré sú takto chránené pred poškriabaním. Ja osobne som ho využíval ako priestor pre mobil s 5.1" displejom a kameru. Pod ním sa nachádza väčšie vrecko, ktoré má niekoľko vnútorných členení a sieťok. Niektoré z nich sú voľné a niektoré sú ešte uzatvárateľné zipsom. Priestor vrecka je vhodný pre odloženie peňaženky, energetických tyčiniek, menšieho náradia, pumpy, dokladov, atď. Chýbala mi tu však plastová karabínka na pripnutie kľúčov, keďže na toto som bol dosť zvyknutý z predchádzajúceho batoha. Nižšie na prednej strane sa nachádzajú ešte ďalšie dva zipsy, kde je ukrytá sieťka na uchytenie prilby alebo chráničov a najspodnejší ukrýva v sebe nepremokavú integrovanú pláštenku. Tou je možné obaliť celý batoh v prípade dažďa alebo chrániť batoh, napr. pred blatom. Pláštenka je dostatočne veľká a je možné ju stiahnuť elastickým lankom, avšak mi tu chýbalo uchytenie pláštenky na vrchnej strane, aby sa nezošmykla. Ja osobne nosím vždy prilbu na hlave, ale skúšal som ju uchytiť do sieťky – prilba tam síce držať bude, ale sieťka mohla byť rozmerovo ešte o niečo väčšia.

Bočná strana má po oboch stranách v spodnej časti sieťkované priehradky. Tie som opäť uvítal, pretože v nich nosím laná, ktorými ťaháme deti do kopcov a veci, ktoré sú fajn, ak sú vždy rýchlo po ruke. V hornej polovici po každej strane nájdete ešte 2 elastické popruhy, ktorými je možné pripnúť chrániče, tenkú vetrovku, integrálu...

Hlavné a najväčšie vrecko má v zadnej strane chránič Armourgel, ktorý je plne flexibilný, komfortný a prispôsobí sa perfektne tvaru chrbta. Jeho najdôležitejšia úloha je však chrániť a ako som už spomínal, pri náraze stvrdne a dokáže pohltiť až 80% síl pôsobiacich pri náraze na telo jazdca. Hneď vedľa neho je priehradka, kde je možné uložiť rezervoár na vodu, keďže batoh je na to prispôsobený. Hadičku je možné viesť ramennými popruhmi, kde je aj úchyt, ktorý je možno preložiť buď na pravú alebo ľavú stranu podľa toho, ako je biker zvyknutý. V hlavnej časti nájdete aj vyberateľné puzdro, ktoré je uchytené textilným popruhom so suchým zipsom. Má niekoľko priehradok a je len na vás, ako a či ho využijete. Využitie vidím hlavne v rozumnej organizácii nevyhnutných nástrojov pre základný servis pri výjazde. Rýchlo a pohodlne ho z batoha vyberiete a rozprestriete priamo k bicyklu.

Zadná strana batoha je 3D formovaná a navrhnutá tak, aby udržovala chrbát čo najviac v suchu aj vďaka systému prúdenia vzduchu medzi chrbtom a batohom. Subjektívne môžem hodnotiť v porovnaní s predchádzajúcim batohom, že domov prichádzam s o niečom suchším chrbtom, takže ventilácia a odvod potu naozaj funguje aj v reáli, nie len na papieri. Hlavné ramenné popruhy sú robustné a držia batoh pevne na mieste a neťahajú ho do vrchnej časti chrbta, čo som pozoroval u konkurencie. Ich sieťovaný materiál je priedušný a nechýba možnosť nastavenia dĺžky, čo je nevyhnutné k pohodliu. Navyše, pravý bedrový pás má integrované ďalšie menšie vrecko, ktoré sa dá využiť napr. na uloženie MP3 prehrávača. Hrudný pás je navyše vybavený malou píšťalkou. Tento batoh stojí 174 €.

Stratos v teréne

S batohom na chrbte sa pri výjazdoch jazdilo veľmi dobre aj vďaka tomu, že sa výborne prispôsobil tvaru môjho chrbta a je dostatočne dlhý (chráni chrbát od spodnej časti až po krk). Dôležité bolo prvotné nastavenie dĺžky popruhov, tým pri pohyboch tela na trailoch zostával na jednom mieste (neťahá sa do vrchnej časti chrbta), nelietal mi a nespôsoboval nechcené prenášanie váhy, ktoré by ma mohlo rozhodiť (“úplná sloboda pohybu”). Na chrbte sedel tak pohodlne, že ho ani nebolo cítiť, a to ak zoberieme do úvahy trošku vyššiu hmotnosť samotného batoha, ktorá je mierne nad 1 800 g (firma Amplifi pri batohu Stratos kládla dôraz na bezpečnosť na úkor váhy). Môže to však byť aj tým, že som už dlhšie zvyknutý so sebou nosiť batoh na chrbte, niekedy aj s polkou náradia z garáže (nie nadarmo mi hovoria parťáci, že so mnou veľmi radi idú zajazdiť, lebo vedia, že okrem jedla a vody si už nič iné nemusia brať) . Môžem však povedať, že časť celkovej váhy na seba zoberú aj dobre nastavené robustnejšie bedrové popruhy. Dôležitý je však pocit, že nesiete so sebou niečo, čo vám môže v prípade pádu zachrániť život. Čistenie navlhčenou handričkou po výjazde je veľmi rýchle aj vďaka použitému 100% nylónovému materiálu.

Technické okienko

Dostupný v dvoch veľkostiach:
S/M – 16 l, rozmer: 53 × 24 × 14 cm (výška jazdca do 185 cm), 1 650 g
L/XL – 23 l, rozmer: 58 × 26 × 16 cm (výška jazdca od 185 cm), 1 850 g

Plusy

• flexibilný a pohodlný aj pri celodenných výjazdoch – prispôsobí sa tvaru chrbta
  • integrovaný chránič chrbta Armourgel – pocit bezpečia
  • integrovaná pláštenka
  • možnosť doplniť o rezervoár na vodu, prispôsobené vedenie hadičky
  • výborné členenie vreciek a osobitné vyberateľné púzdro

Mínusy

• vyššia váha – dôraz na bezpečnosť na úkor váhy
  • sieťka na prilbu by mohla byť väčšia

A čo na záver?

Ak ste v podobnej situácii ako ja a ste radi, ak aspoň na chvíľku vybehnete na lokálny trail za domom, nezabúdajte na vašu bezpečnosť. Batoh Amplifi MKII Stratos so svojím integrovaným chráničom Armourgel sa môže stať vaším každodenným spoločníkom. Primárne je určený na náročné Enduro/AM jazdenie, ale ja ho využívam pri každom výjazde, keďže perfektne sedí na chrbte a jeho objem ako aj organizácia vreciek je pre mňa priam ideálna. A ten pocit bezpečia mi dodáva väčší komfort pri jazde a nejaké to číslo naviac pri rýchlosti.

Viac informácií o sortimente Amplifi nájdete na amplifi4bike.sk.