Test: Ploché pedále Exustar E-PB553 - alternatíva k SPD

Výber pedálov je večná téma, podobne ako rozmer kolies, a tak sa stretnete s názorom, že SPD je lepšie ako ploché pedále a opačne. Ja tvrdím, že treba vyskúšať oboje a vybrať si podľa toho, čo vám vyhovuje viac.

Pamätám si, ako som si hneď pri mojom prvom serióznom MTB bicykli kúpil SPD pedále a topánky. Ani som nevedel, že prečo, ale tak každý písal a hovoril o efektivite šliapania a aké je to super. Takto som vydržal pár rokov a bol som spokojný, až pokiaľ som trošku nezmenil štýl jazdenia a z XC prešiel viac na AM/EN.

Tu som zrazu zistil, že vlastne ani tak moc jazdiť neviem a chýbajú mi úplne základy, ako bunny hop alebo manual. Samozrejme začal som hneď trénovať ale výsledky boli nič moc a tak som sa rozhodol vrátiť na začiatok a useknúť zlozvyky výmenou pedálov za ploché. Zostal som im verný a aj preto sa teraz pozrime na tieto ploché kúsky od Exustar.

Prvotriedne spracovanie

Pedále sú opracované pomocou CNC stroja z hliníkovej zliatiny 6061, ukovanej z jedného kusa a sú veľmi pevné a na prvý dotyk aj ľahké. Váha je podľa výrobcu pekných 368 g (reálne 377 g), čo je pre mňa veľmi dobré číslo, nakoľko používam pedále od Pedaling Innovations s váhou 505 g/pár.

Na druhej strane, trochu sklamaním sú menšie rozmery a to konkrétne na dĺžku 113 mm a na šírku 100 mm. Výška je iba 15 mm a tak nepôsobia zbytočne nafúknutým dojmom. Osobne mám radšej väčšiu plochu, na ktorú sa môžem oprieť, ale toto je len otázka preferencií a treba vyskúšať viacero kúskov, aby ste našli tie pravé.

Osky sú vyrobené z Cr-Mo ocele a pedále sa otáčajú na dvojitých ložiskách, čo sa určite odrazí na dlhšej životnosti. V prípade potreby sa samozrejme ložiská dajú jednoducho vymeniť aj v domácich podmienkach. Na každej strane je umiestnených po 8 pinov, ktoré sa dajú vymeniť a prispôsobiť. V balení taktiež nájdete náhradné.

Páči sa mi tiež jasné označenie pravého a ľavého pedálu a tak sa nestane, aby ste omylom montovali opačný pedál a poškodili si tak závit. Okrem čiernych, ktoré som mal na test, sú k dispozícii aj v modrej, červenej a zelenej a zladenie nebude problém.

Komfort pri jazde

Ako som už na začiatku spomínal, pedále majú kompaktné rozmery, čo je na jednej strane dobre, nakoľko som s nimi na traili nechytil žiadny kameň alebo koreň. To je do istej miery aj vďaka nízkemu profilu. Na druhej strane, tým že som zvyknutý na oveľa väčšiu platformu, tak som spočiatku mal trochu kŕče v lýtkach, no po dvoch dňoch som si zvykol a už to bolo bez problémov.

Vďaka už spomínaným ložiskám sa otáčajú úplne bez námahy, ale nie je z toho žiadny kolotoč. Nemám rád keď sa pedál začne točiť už pri jemnom ťuknutí nohou a väčšinou v tej najmenej vhodnej situácií.

Neistý grip

Najdôležitejšia vlastnosť pri pedáloch je ich grip. Môže byť pedál akokoľvek ľahký, pekný a neviem aký, no grip je základ. Samozrejme som chcel tieto pedále otestovať čo možno najzodpovednejšie a tak som hneď vyrazil do tých najhorších miest, kde viem, že sa prejaví každý nedostatok.

Už pri ich montovaní som si všimol, že všetky piny sú situované viac ku krajom platformy a žiadny pin nieje pri stredovej oske. Táto je naviac vyvýšená a tak ponúka topánke miesto na ktorom sa môže otáčať. Moja predtucha sa potvrdila a po prvej jazde som mal veľmi zmiešané pocity.

Vôbec nechcem tvrdiť, že pedále nemajú žiadny grip, to vôbec nie. Topánku držia pevne ale treba si veľmi dobre postaviť nohu, doslova až s milimetrovou presnosťou, aby ste ho dosiahli v maximálnej miere.

Problém je však už spomínané vyvýšené miesto v strede, ktoré spôsobuje, že na nerovnostiach sa topánka posunie aj po pinoch a môžete ho stratiť. Veľmi pomohlo vyšróbovať piny najviac ako to ide a tým kompenzovať tú vyvýšenú strednú časť. Po tomto doštelovaní už problém z posúvajúcou topánkou nebol a konečne som sa cítil bezpečne. Nič to však nemení na tom, prečo výrobca nedal nejaký pin alebo dva bližšie k stredu.

Zhodnotenie

Pedále Exustar ma síce na prvú skúšku hneď nepresvedčili, ale po doladení a spoločnom súžití sme si prišli na meno, aj keď by som si možno v niektorých situáciách prial trošku viac gripu.

Celkovo ho hodnotím ako priemerný a ak nejazdíte nejaké extra rozbité úseky a väčšinu času budete na uhladených trailoch, tak vyššie uvedené sa vás vôbec nebude týkať. Naopak ak si počas jazdy potrebujete naprávať nohu a máte radi väčšiu voľnosť, tak tieto budú pre vás to pravé orechové.

Na úplný záver len spomeniem, že pedále som testoval s topánkami Five Ten s podrážkou Stealth Phantom a netreba zabúdať, že grip pedálov sa priamo úmerne rovná kvalite podrážky - platí, že tieto pedále sa budu inak správať v kombinácii s inou podrážkou.

Plusy:

• Kvalitné spracovanie.
  • Dvojité ložiská.
  • Váha.
  • Ľahko servisovateľné.

Mínusy:

• O niečo menší grip.
  • Menšie rozmery nie sú vhodné pre veľkú nohu.
  • Menší počet pinov, konkrétne 8.

Cena pedálov Exustar E-PB553 sa pohybuje okolo 44 € a pre viac informácií navštívte stránky výrobcu.