Och ta Čína ...
Odpad, blato, šmejd , nebezpečné ... ja by som do toho nešiel. A s ešte viac názormi sa stretávam v súvislosti s čínskymi výrobkami čoraz častejšie . Je to naozaj tak ? Skutočne sa jedná o druho či treťotriednu kvalitu rozpadajúcu sa každým prejdeným kilometrom pod zadkom a je nebezpečné ich používať ? Alebo tieto naše názory pramenia iba z neznalosti a predsudkov ?
Asi každý sa už stretol z rôznymi výrobkami z Aliexpresu , v tomto prípade z oblasti cyklistiky . ALIEXPRESS, och už len ten názov evokuje v ľuďoch čosi hrozné , lebo čo je čínske je automaticky aj nekvalitné ! Radšej hliníkový Claris ako by som sa mal zapredať tomu čínskemu diablovi... nemôže to byt predsa za tu cenu také dobré ako moja päťtisícová Madona !
No a kde bol vyrobený Tvoj
rám či
kolesá ? Tak na túto otázku dostávam väčšinou odpoveď typu : Ale oni majú históriu , dávajú státisíce do vývoja a robia rôzne kvalitatívne a bezpečnostné testy. No áno , tie testy sú akousi zárukou kvality. A Číňania testy nerobia ?
Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede, do temnoty sváže.
Časy monopolu telefónov Nokia a Ericsson sú už dávno mladšou generáciou zabudnuté a dnes tento trh ovláda práve všetkými zatracovaná Čína a ich tucet domestikovaných výrobcov.
Nuž , snáď každá firma nejak začínala , pamätám si na začiatky Xiaomi , Huawei a im podobné spoločnosti ktoré začali pred XY rokmi prerážať do západného sveta . S telefónom o výkone mojej kalkulačky Casio z ôsmej triedy prišli spraviť dieru do sveta. A spravili ! A dnes si väčšina z Vás tento príspevok číta z telefónu vyrobeného v krajine so žltou hviezdou, Made in China . Dvadsať ročný vývoj a technologický pokrok zaplatený krvou a miliónmi, Čína dohnala za dva predĺžené víkendy aj s plateným sviatkom .
Tak ako iní, v našich končinách, sociálnych sieťach a prenosoch Eurošportu známejší a obľúbenejší výrobcovia dvojkolesových tátošov či menej známe Európske ba dokonca Slovenské značky tak aj tí Čínsky chŕlia na trh každoročne desiatky , stovky kvalitných či menej kvalitných produktov pre naše outdoorove potešenie. A tak, ako sa pod riťou môže rozpadnúť
sedlo čínske , verte mi , rozpadne sa aj to Specializované . Nie , nebojte sa, aj ten tátoš s cejchom „Made in Taiwan“ Vám dokáže dlho slúžiť a prinesie radosť z jazdy .
Ale prečo je to také lacné a čo vývoj ?
Stovky zahraničných výrobných spoločností každoročne prichádzajú a odchádzajú z čínskeho a taiwanského trhu . Pri odchode z krajiny alebo sťahovaní, výrobné linky vo veľkej väčšine ostávajú v ne/zabudnutom sklade . A nielen linky, ale všetky nadobudnuté know-how , pracovná sila, roky skúseností a vývoja ostávajú v rukách tejto diabolskej krajiny s 1,4 miliardami obyvateľov. Krádež ? Ale kdeže, iba šikovne dohodnuté zmluvné podmienky Čínskej Ľudovej Republiky. A tak ako si dnes vedia Taliani na kolene pozliepať svoje F-ká, dokážu to aj naši známi z východnej časti sveta .
Zámerom tohto článku nie je presvedčiť že neznáme čínske značky sú po všetkých stránkach porovnateľné, či lepšie ako tie ktoré bežne kupujeme v tunajších alebo európskych eshopoch , dotlačiť Vás k bezhlavej kúpe lacného karboňáku, ale priniesť akýsi iný pohlaď na tuto kontroverznú tému . Technologická doba za ostatné roky pokročila a s ňou aj rozrastajúca sa čínska konkurencia. Nie je otázkou či, ale skôr kedy sa aj u nás tieto pokrokovejšie a lepšie čínske značky zaradia do bežnej ponuky eshopov a na naše rozbité asfaltky .