Chcel by som sa opýtať, či niekto má skúsenosti s dostupnosťou pneumatík rozmeru 18-622 (700x18C alebo 28" x 3/4). Mali by to byť teoreticky najužšie plášte sveta (ETRTO uvádza, že existuje taký rozmer). Osobne si myslím, že sa to používalo v minulosti, dnes už je to asi "over", ale ak niekto má skúsenosti, že kde sa to dá zohnať ako plášťová verzia (t.j. nie galuska (hoci nejaká stranka tvrdila, že označenie 700x18 FRA = 700x19 GER, a 700x19 je predsa klasický rozmer pre galusky). Ideálne uviesť výrobcu, model a predajcu, vravím ak to niekto naozaj skúšal (obmedzte prosím odpovede "uhm, no kedysi som počul, že to mali tam a tam..."). Tufo robí také plášťovky, ale len dráhové (indoor racing), zaujímalo by ma, či sa robia aj pre "outdoor road racing". Viem, že 700x20C je skoro to isté, ale keď by boli ešte užšie, prečo nie.
25.05.2008 - 11:41:06
00
Pokiaľ sa pamätám, boli aj 17tky, ale to bude vedieť JoKo lepšie.

Osobne v tom nevidím absolútne žiaden zmysel, ak sa teda bavíme o pneumatikách - plášťoch (aj ten rozmer XX C tomu nasvedčuje). Nulové pohodlie, rýchlo sa zničili, malá styčná plocha a teda menšia stabilita na ceste.
25.05.2008 - 11:48:07
00
"...boli aj 17tky", chápem tak, že boli a dnes už nie sú, hej? Mám brať tak, že 20 je dnes to najužšie? Inak, čo znamená to tajomné "c" v označení rozmeru (tipujem, že competition ani clincher to nebude)?
25.05.2008 - 11:57:01
00
No ja som sa s užšími ako 19 už dlho nestretol (čo neznamená, že sa nerobia). C je clincher.
25.05.2008 - 12:38:32
00
Ď.
25.05.2008 - 12:43:25
00
Používať širšie gumy je teraz módny trend. Tak ako sa pred tým stále viac zužovali, teraz sa bežné plášte predávajú 23ky alebo 25ky. Ak sa nepletiem. Kvalita ciest sa výrazne zhoršila tak som z 20tok prešiel na obe 23ky. Je to pohodlnejšie. Nárast valivého odporu som vôbec nespozoroval.
Mne však vadí móda s prevodmi 53/39 (jazdil som = fuj - veľký skok) alebo kompakty. Mne vyhovuje klasika 52/42. A na horskom mi zase nevyhovujú zbytočné 11-32 alebo 11-34 zubové kazety. Ideálna kazeta je pre mňa 12-28 (keď mám kľuky s prevodníkmi 22/32/44), no našiel som iba cestnú staršiu ultegru 12-27. Hlave mi ide o jemné odstupňovanie prevodov. A o 10 kolečku na cestný ani nehovorím. Pre mňa úplne zbytočné. Mám 9 kolo a je to akurát. (13-26)
25.05.2008 - 16:50:00
00
Inak Lord, raz vo Vele testovali valivé odpory rôznych šírok cestných plášťov. Isto sa to už na fóre spomínalo, ale najmenší valivý odpor mala 27čka. Čo nie je nelogické, keďže tu ide o styčnú plochu a profil.
28.05.2008 - 10:17:35
00
... najmenší valivý odpor mala 27čka. Čo nie je nelogické, keďže tu ide o styčnú plochu a profil.
27mm šírka vravíš? V prípade styčnej plochy sa myslí veľkosť styčnej plochy? A čo sa rozumie profilom (tvar plochy rezu, keby sa prerezala pneu kolmým rezom, v smere polomeru?, zjednodušene profil v tomto prípade = hĺbka dezénu?). Lebo ak to chápem správne, potom najlepšie charakteristiky ma najširší plášť s úplne hladkým behúňom bez dezénu, "slicks" ak sa nemýlim. Totiž sú dva prístupy, buď je široký plášť, ktorý rozkladá tlak do väčšej plochy, ale väčšou plochou sa trie o cestu alebo úzky plášť, ktorý všetku hmotnosť jazdca a stroja tlačí na melú plochu, ale aj trecia plocha o asfalt je malá, čo je zase lepšie. Čo z toho je lepšie? Osobne neverím žvástom, že veľkosť trecej sily nezávisí od veľkosti styčnej plochy, ale len od sily kolmo proti podložke a faktora trenia (suchá guma na suchom asfalte u0=0,55).
02.06.2008 - 10:12:05
00
Čím menšia styčná plocha, tým menšia trecia sila, nie? Lenže profil 27čky plášťa môže byť tvaru gotického oblúku a po zaťažení jazdcom sa stlačí vystúpený stred plášťa. Taká 19tka guma sa pod tvojou váhou rozšíri na takú styčnú plochu, že pokojne môže byť väčšia ako pri tej 27čke.
02.06.2008 - 14:21:40
00
Čím menšia styčná plocha, tým menšia trecia sila, nie?
Ako to áno, ale preci neni jedno či silu konštantnej veľkosti rozložím do malej alebo do väčšej plochy. Pri úzkej gume sa síce zmenší "dranie" o asfalt, ale zase sa zväčší, lebo celú moju váhu tlačím do tých úzkych pásikov, ktorými sa 19ky gumy tlačia o cestu. Viac bolí, keď si do dlane bodneš šroubom M5, než M20 (vždy rovnakou silou, samozrejme), "né"?

Taká 19tka guma sa pod tvojou váhou ...
"Tak poko, poko, hej? :P ", ja som z tých ľahších (65k a stroj neviem presne, asi 9 - 9,5k). Ty máš síce ľahší stroj, ale netvrď mi, že nevážiš aspoň šedesát... :twisted:
02.06.2008 - 16:56:16
00
Čím menšia styčná plocha, tým menšia trecia sila, nie? Lenže profil 27čky plášťa môže byť tvaru gotického oblúku a po zaťažení jazdcom sa stlačí vystúpený stred plášťa. Taká 19tka guma sa pod tvojou váhou rozšíri na takú styčnú plochu, že pokojne môže byť väčšia ako pri tej 27čke.

Nie som si celkom istý...
Mám časovkárske gumy TUFO S3 Elite <215, označenie šírky 21 mm, skutočná šírka gumy nafúkanej na 14 barov je 23 mm, styčná plocha cca 6 mm. Tieto gumy si šetrím len na rakúske maratóny a fakt cítim, že som rýchlejší, najmä v miernych tiahlych zjazdoch - všetci makajú a ja sa len veziem, občas aj musím pribrzdiť... Gumy sú však ľahšie o 100 g a cítiť to, že nemajú takú zotrvačnosť.
Normálne jazdím C22 - označenie šírky 21 mm, skutočná šírka gumy nafúkanej na 8 barov je 24 mm, styčná plocha cca 9 mm.
Keď pôjdem na chalupu, tak sa pozriem na cyklokrosové gumy - tie by mali byť 28 mm. Tie sa fúkajú na 5-6 barov a pri takto širokej gume a takýchto nízkych tlakoch môže byť naozaj styčná plocha tých 28 mm, aj viac, celkom určite sa stláčajú.
Čo si pamätám, tak 18 - 19 mm galusky sa používali výhradne na dráhe. A ako som pozrel na web TUFO, tak na dráhu sa 18 mm a viac vyrábajú doteraz, 19-20 a viac pre triatlon, na cestu výhradne 21 a viac.
02.06.2008 - 23:02:13
00
keyboard_arrow_up