Čím menšia styčná plocha, tým menšia trecia sila, nie? Lenže profil 27čky plášťa môže byť tvaru gotického oblúku a po zaťažení jazdcom sa stlačí vystúpený stred plášťa. Taká 19tka guma sa pod tvojou váhou rozšíri na takú styčnú plochu, že pokojne môže byť väčšia ako pri tej 27čke.
Nie som si celkom istý...
Mám časovkárske gumy TUFO S3 Elite <215, označenie šírky 21 mm, skutočná šírka gumy nafúkanej na 14 barov je 23 mm, styčná plocha cca 6 mm. Tieto gumy si šetrím len na rakúske maratóny a fakt cítim, že som rýchlejší, najmä v miernych tiahlych zjazdoch - všetci makajú a ja sa len veziem, občas aj musím pribrzdiť... Gumy sú však ľahšie o 100 g a cítiť to, že nemajú takú zotrvačnosť.
Normálne jazdím C22 - označenie šírky 21 mm, skutočná šírka gumy nafúkanej na 8 barov je 24 mm, styčná plocha cca 9 mm.
Keď pôjdem na chalupu, tak sa pozriem na cyklokrosové gumy - tie by mali byť 28 mm. Tie sa fúkajú na 5-6 barov a pri takto širokej gume a takýchto nízkych tlakoch môže byť naozaj styčná plocha tých 28 mm, aj viac, celkom určite sa stláčajú.
Čo si pamätám, tak 18 - 19 mm
galusky sa používali výhradne na dráhe. A ako som pozrel na web TUFO, tak na dráhu sa 18 mm a viac vyrábajú doteraz, 19-20 a viac pre triatlon, na cestu výhradne 21 a viac.