Ad valivy odpor
http://www.autolexicon.net/cs/articles/odpor-valivy/ .. pokial sa porovnava pneumatika
mtb a slick tak si treba uvedomit, ze mtb pneumatika ma este aj stuple, ktore sa deformuju a vznikla deformacia pridava dalsi odpor. A potom samozrejme aj to ako prilnieva guma /stvrdnuta guma ide lepsie, ako lepiva makka guma/. V pripade dusi sa pridava este deformacia
duse /u latexovych dusi prakticky zanedbatelna sila/.
2.4" mtb guma nafukana na 3bary bude ako kamen a pojde ako gula /ak zanedbame dezen/, ale galuska na 3bar bude chodit na rafik a asi sa nebude dat ani jazdit. Uzky rafik v kobinacii s "modernymi" lahkymi sirokymi plastami asi bude sposobovat vacsiu deformaciu, ako ked by rozsiria skrz sirsi rafik /oproti tomu mali kedysi USTckove
plaste pomerne dost tuhe boky, vybalena pneumatika stala, neskrutila sa/.
Uzky plast v sypkom terene ani neprejde, nechyti sa, siroky plast pojde lepsie, podhusteny este lepsie, lenze problem je, ze odpor prostredia bude aj tak tak velky, ze samotna deformacia pneumatiky bude skoro bezvyznamna /podmocena trava,piesok,urcity typ snehu, tazke blato/. Dalej cim nizsi profil pneu, tym mensia deformacia .. a samozrejme, cim je plast sirsi, tym je tazsi.
Nizkoprofilovy cestny plast bez dezenu /hrube boky/ natlakovany na 10bar bude vykazovat radovo mensiu deformaciu pri odvalovani, ako tucny 2.5" plast na mtb, nafukany na 1.5baru. Pri vyssich rychlostiach (ako v clanku) potom zacnu posobit aj dalsie okolnosti. Odpor vzduchu samozrejme tiez. Sirsia galuska ma vyhodu oproti uzkej v jazdnych vlastnostiach... nizsi tlak, lepsi komfort /ak sa podari vyrobit tak, aby sa deformovala rovnako pri tom nizsom tlaku a zaroven aby nebola tazsia/.
Co z toho vyplyva v praxi ? Ze netreba spekulovat, ale jazdit