Ahojte mam problem so zadnou brzdou, rezonuje jak hovado ked brzdim skusal som aj nove platnicky(tvrdsie) aj som ich skusal odvzdusnit a neviem co stym este mam robit aby to prestalo hucat a vibrovať... prijmam hocijaku pomoc :) diky
27.02.2012 - 14:48:05
00
vykasli sa na to, hlavne ze to brzdi :)
27.02.2012 - 14:52:40
00
brzdi ale sere ma to bo to huci jak hovado :(
27.02.2012 - 15:01:00
00
Ak mas fulla, tak mozno mas uvolneny niektory cap na zadnej stavbe. Skontroluj to. Ak nie, alebo mas HT, tak ja by som vyskusal vymenit kotuc za takyto + modre BBB brzdove dosticky.

Alebo este pred vymenou kotuca a dosticiek skus vyhodit tie debilne kuzelove podlozky pod strmenom a nahrad ich normalnymi plochymi. Ta uprava stoji nula korun a kto vie, mozno to pomoze (aj ked logicky by nemalo).
27.02.2012 - 15:10:54
00
Ahoj Pajo,

refreshnem tému po 10 rokoch - jedná sa o dobovú konštrukčnú vlastnosť. Návarok zadnej brzdy je navarený na ľavú sedlovú trubku. Vtedy to bol štandard. Súčasná prax (2020+), aj pri lacných rámoch, používa nový typ návarku, ktorý sa varí na (masívnejšiu) reťazovú vzperu (teda vľavo a dole, pred os, nie ponad). Trčí akoby dovnútra. Týmto sa výrazne eliminovala rezonancia, ktorá trápila mnoho bikerov. Niektorí si menili v rámci záruky alu stavby pri celoodpružených bikoch za karbónové, menili brzdy, ráfky, náboje, kotúče a iné nákladné šialenosti. A moc to niekedy nepomohlo. Prečo sa to deje? Každé teleso sa dá rozvibrovať použitím frekvencie, ktorý teleso "má" = tzv. vlastná frekcencia. Zástup vojakov, pred vstupom na most, dostane rozkaz "zrušiť krok". Ak by pochodovali jednotne, mohli by sa svojim krokom naladiť na vlastnú frekvenciu mosta a tým ho rozkmitať, alebo v ďalšom leveli rozkmitať až do spadnutia.

Takže ak konštrukcia zadnej stavby je taká, že sa vie naladiť na otrasy pochádzajúce z brzdy pri brzdení, dochádza k tomuto javu. Konštruktérov to nejak netrápilo, lebo o tom nevedeli, predtým boli V-brzdy a tam je to iné story. Bikeri začali reklamovať, začali sa ozývať a preto konštruktéri začali skúmať rámy aj z tohto hľadiska, snažili sa ubratím/pridaním hmoty/zmenou uchytenia/spevnením trubiek / pridaním výstuže posunúť od kritickej frekvencie. Čo spraví dlhá rúra ak na ňu klepneš kladivom? Čo ak na ňu pripevníš závažie? Čo ak ju naplníš betónom a potom klepneš? Čo ak ju skrátiš / predĺžiš?

No a teraz skús sa prejsť s bikom a pri brzdení - zarezonovaní, chytiť za ľavú sedlovú vzperu. Čo to spraví? Plus bod je za použitie pravej ruky :D.

Takže ghetto riešenie:

- nájdi si video na YT, zadaj "bicycle disc brake vibration - resonance solved" - to za všetko hovorí.

Elegantnejšie riešenie (opatrne):

1. predpokladám, že bike máš v dobrom stave, skrutky dotiahnuté, ložiská bez vôle, kotúče čisté / odmastené, ak nie urob tak, to je základ,
2. nájdi spôsob pre upevnenie zadného brzdového lanka tak, aby lanko nelietalo do výpletu, ale pritom aby sa NEdotýkalo vzpier (aby bolo vo vzduchu = neprenášalo vibrácie), cez zip pásku a pod.,
3. do zadnej stavby natlač, cez otvor pre skrutku uchytenia lanka, kartušové / stavebné lepidlo / silikón, stačí 30 - 40 ml = cca. to bude 30 - 40 gramov.

Si vybavený.

Závitový otvor nezabudni vyčistiť, aby bol znovu použiteľný. Niektorí bikeri použili aj metódu obtočenia brzdového lanka, obyčajnou elektrikárskou páskou, asi 50 mm od brzdy, vysokou 10-15 mm. To opäť funguje ako navýšenie hmoty = posunutie vlastnej frekvencie mimo kritickú. Najčastešie metódy sú uvoľnenie lanka + pridanie závažia na/do stredu ľavej sedlovej vzpery. Závažia RC modelárske, olovené rybárske, vyvažovacie samolepiace pre kolesá motoriek a áut, kus ocele, niektorí dali obyčajnú maticu a upevnili na rám elektrikárskou páskou (obtočili). Dá sa prilepiť závažie cez obojstrannú lepiacu pásku, atď.

Záver:

Odporúčam Ti mi neveriť a diagnostikovať si "hučanie", rezonáciu, vibrovanie (angl. "fog horn", "hooooooonk") sám v poradí: 1. priloženie ruky > 2. vonkajšie závažie (demontovateľné riešenie) + lanko > 3. výplň ľavej vzpery (trvalé, neostrániteľné !!! riešenie) + lanko. Ľudia si tento jav pletú so škrípadním bŕzd. To je iný zvuk, oveľa vyšší (angl. "squelling"). Táto rezonácia bola postrehnuteľná pri starých náklaďákoch s bubnovými brzdami alebo stačí si vypočuť brzdiaci nákladný vlak tesne pred zastavením s opotrebovanými klátikovými brzdami.
20.06.2023 - 00:38:29
00
Načo bolo dobré písať takúto zbytočnú slohovú prácu plnú blbostí na tému, ktorá má 11 rokov? 🙄
20.06.2023 - 06:34:47
00
keyboard_arrow_up