Ahoj Pajo,
refreshnem tému po 10 rokoch - jedná sa o dobovú konštrukčnú vlastnosť. Návarok zadnej brzdy je navarený na ľavú sedlovú trubku. Vtedy to bol štandard. Súčasná prax (2020+), aj pri lacných rámoch, používa nový typ návarku, ktorý sa varí na (masívnejšiu) reťazovú vzperu (teda vľavo a dole, pred os, nie ponad). Trčí akoby dovnútra. Týmto sa výrazne eliminovala rezonancia, ktorá trápila mnoho bikerov. Niektorí si menili v rámci záruky alu stavby pri celoodpružených
bikoch za karbónové, menili brzdy, ráfky, náboje, kotúče a iné nákladné šialenosti. A moc to niekedy nepomohlo. Prečo sa to deje? Každé teleso sa dá rozvibrovať použitím frekvencie, ktorý teleso "má" = tzv. vlastná frekcencia. Zástup vojakov, pred vstupom na most, dostane rozkaz "zrušiť krok". Ak by pochodovali jednotne, mohli by sa svojim krokom naladiť na vlastnú frekvenciu mosta a tým ho rozkmitať, alebo v ďalšom leveli rozkmitať až do spadnutia.
Takže ak konštrukcia zadnej stavby je taká, že sa vie naladiť na otrasy pochádzajúce z brzdy pri brzdení, dochádza k tomuto javu. Konštruktérov to nejak netrápilo, lebo o tom nevedeli, predtým boli V-brzdy a tam je to iné story. Bikeri začali reklamovať, začali sa ozývať a preto konštruktéri začali skúmať
rámy aj z tohto hľadiska, snažili sa ubratím/pridaním hmoty/zmenou uchytenia/spevnením trubiek / pridaním výstuže posunúť od kritickej frekvencie. Čo spraví dlhá rúra ak na ňu klepneš kladivom? Čo ak na ňu pripevníš závažie? Čo ak ju naplníš betónom a potom klepneš? Čo ak ju skrátiš / predĺžiš?
No a teraz skús sa prejsť s bikom a pri brzdení - zarezonovaní, chytiť za ľavú sedlovú vzperu. Čo to spraví? Plus bod je za použitie pravej ruky
.
Takže ghetto riešenie:
- nájdi si video na YT, zadaj "bicycle disc brake vibration - resonance solved" - to za všetko hovorí.
Elegantnejšie riešenie (opatrne):
1. predpokladám, že
bike máš v dobrom stave, skrutky dotiahnuté, ložiská bez vôle, kotúče čisté / odmastené, ak nie urob tak, to je základ,
2. nájdi spôsob pre upevnenie zadného brzdového lanka tak, aby lanko nelietalo do výpletu, ale pritom aby sa NEdotýkalo vzpier (aby bolo vo vzduchu = neprenášalo vibrácie), cez zip pásku a pod.,
3. do zadnej stavby natlač, cez otvor pre skrutku uchytenia lanka, kartušové / stavebné lepidlo / silikón, stačí 30 - 40 ml = cca. to bude 30 - 40 gramov.
Si vybavený.
Závitový otvor nezabudni vyčistiť, aby bol znovu použiteľný. Niektorí bikeri použili aj metódu obtočenia brzdového lanka, obyčajnou elektrikárskou páskou, asi 50 mm od brzdy, vysokou 10-15 mm. To opäť funguje ako navýšenie hmoty = posunutie vlastnej frekvencie mimo kritickú. Najčastešie metódy sú uvoľnenie lanka + pridanie závažia na/do stredu ľavej sedlovej vzpery. Závažia RC modelárske, olovené rybárske, vyvažovacie samolepiace pre
kolesá motoriek a áut, kus ocele, niektorí dali obyčajnú maticu a upevnili na
rám elektrikárskou páskou (obtočili). Dá sa prilepiť závažie cez obojstrannú lepiacu pásku, atď.
Záver:
Odporúčam Ti mi neveriť a diagnostikovať si "hučanie", rezonáciu, vibrovanie (angl. "fog horn", "hooooooonk") sám v poradí: 1. priloženie ruky > 2. vonkajšie závažie (demontovateľné riešenie) + lanko > 3. výplň ľavej vzpery (trvalé, neostrániteľné !!! riešenie) + lanko. Ľudia si tento jav pletú so škrípadním bŕzd. To je iný zvuk, oveľa vyšší (angl. "squelling"). Táto rezonácia bola postrehnuteľná pri starých náklaďákoch s bubnovými brzdami alebo stačí si vypočuť brzdiaci nákladný vlak tesne pred zastavením s opotrebovanými klátikovými brzdami.