Ahojte mam problem so zadnou brzdou, rezonuje jak hovado ked brzdim skusal som aj nove platnicky(tvrdsie) aj som ich skusal odvzdusnit a neviem co stym este mam robit aby to prestalo hucat a vibrovať... prijmam hocijaku pomoc diky
Ak mas fulla, tak mozno mas uvolneny niektory cap na zadnej stavbe. Skontroluj to. Ak nie, alebo mas HT, tak ja by som vyskusal vymenit kotuc za takyto + modre BBB brzdove dosticky.
Alebo este pred vymenou kotuca a dosticiek skus vyhodit tie debilne kuzelove podlozky pod strmenom a nahrad ich normalnymi plochymi. Ta uprava stoji nula korun a kto vie, mozno to pomoze (aj ked logicky by nemalo).
refreshnem tému po 10 rokoch - jedná sa o dobovú konštrukčnú vlastnosť. Návarok zadnej brzdy je navarený na ľavú sedlovú trubku. Vtedy to bol štandard. Súčasná prax (2020+), aj pri lacných rámoch, používa nový typ návarku, ktorý sa varí na (masívnejšiu) reťazovú vzperu (teda vľavo a dole, pred os, nie ponad). Trčí akoby dovnútra. Týmto sa výrazne eliminovala rezonancia, ktorá trápila mnoho bikerov. Niektorí si menili v rámci záruky alu stavby pri celoodpružených bikoch za karbónové, menili brzdy, ráfky, náboje, kotúče a iné nákladné šialenosti. A moc to niekedy nepomohlo. Prečo sa to deje? Každé teleso sa dá rozvibrovať použitím frekvencie, ktorý teleso "má" = tzv. vlastná frekcencia. Zástup vojakov, pred vstupom na most, dostane rozkaz "zrušiť krok". Ak by pochodovali jednotne, mohli by sa svojim krokom naladiť na vlastnú frekvenciu mosta a tým ho rozkmitať, alebo v ďalšom leveli rozkmitať až do spadnutia.
Takže ak konštrukcia zadnej stavby je taká, že sa vie naladiť na otrasy pochádzajúce z brzdy pri brzdení, dochádza k tomuto javu. Konštruktérov to nejak netrápilo, lebo o tom nevedeli, predtým boli V-brzdy a tam je to iné story. Bikeri začali reklamovať, začali sa ozývať a preto konštruktéri začali skúmať rámy aj z tohto hľadiska, snažili sa ubratím/pridaním hmoty/zmenou uchytenia/spevnením trubiek / pridaním výstuže posunúť od kritickej frekvencie. Čo spraví dlhá rúra ak na ňu klepneš kladivom? Čo ak na ňu pripevníš závažie? Čo ak ju naplníš betónom a potom klepneš? Čo ak ju skrátiš / predĺžiš?
No a teraz skús sa prejsť s bikom a pri brzdení - zarezonovaní, chytiť za ľavú sedlovú vzperu. Čo to spraví? Plus bod je za použitie pravej ruky .
Takže ghetto riešenie:
- nájdi si video na YT, zadaj "bicycle disc brake vibration - resonance solved" - to za všetko hovorí.
Elegantnejšie riešenie (opatrne):
1. predpokladám, že bike máš v dobrom stave, skrutky dotiahnuté, ložiská bez vôle, kotúče čisté / odmastené, ak nie urob tak, to je základ,
2. nájdi spôsob pre upevnenie zadného brzdového lanka tak, aby lanko nelietalo do výpletu, ale pritom aby sa NEdotýkalo vzpier (aby bolo vo vzduchu = neprenášalo vibrácie), cez zip pásku a pod.,
3. do zadnej stavby natlač, cez otvor pre skrutku uchytenia lanka, kartušové / stavebné lepidlo / silikón, stačí 30 - 40 ml = cca. to bude 30 - 40 gramov.
Si vybavený.
Závitový otvor nezabudni vyčistiť, aby bol znovu použiteľný. Niektorí bikeri použili aj metódu obtočenia brzdového lanka, obyčajnou elektrikárskou páskou, asi 50 mm od brzdy, vysokou 10-15 mm. To opäť funguje ako navýšenie hmoty = posunutie vlastnej frekvencie mimo kritickú. Najčastešie metódy sú uvoľnenie lanka + pridanie závažia na/do stredu ľavej sedlovej vzpery. Závažia RC modelárske, olovené rybárske, vyvažovacie samolepiace pre kolesá motoriek a áut, kus ocele, niektorí dali obyčajnú maticu a upevnili na rám elektrikárskou páskou (obtočili). Dá sa prilepiť závažie cez obojstrannú lepiacu pásku, atď.
Záver:
Odporúčam Ti mi neveriť a diagnostikovať si "hučanie", rezonáciu, vibrovanie (angl. "fog horn", "hooooooonk") sám v poradí: 1. priloženie ruky > 2. vonkajšie závažie (demontovateľné riešenie) + lanko > 3. výplň ľavej vzpery (trvalé, neostrániteľné !!! riešenie) + lanko. Ľudia si tento jav pletú so škrípadním bŕzd. To je iný zvuk, oveľa vyšší (angl. "squelling"). Táto rezonácia bola postrehnuteľná pri starých náklaďákoch s bubnovými brzdami alebo stačí si vypočuť brzdiaci nákladný vlak tesne pred zastavením s opotrebovanými klátikovými brzdami.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Alebo este pred vymenou kotuca a dosticiek skus vyhodit tie debilne kuzelove podlozky pod strmenom a nahrad ich normalnymi plochymi. Ta uprava stoji nula korun a kto vie, mozno to pomoze (aj ked logicky by nemalo).
refreshnem tému po 10 rokoch - jedná sa o dobovú konštrukčnú vlastnosť. Návarok zadnej brzdy je navarený na ľavú sedlovú trubku. Vtedy to bol štandard. Súčasná prax (2020+), aj pri lacných rámoch, používa nový typ návarku, ktorý sa varí na (masívnejšiu) reťazovú vzperu (teda vľavo a dole, pred os, nie ponad). Trčí akoby dovnútra. Týmto sa výrazne eliminovala rezonancia, ktorá trápila mnoho bikerov. Niektorí si menili v rámci záruky alu stavby pri celoodpružených bikoch za karbónové, menili brzdy, ráfky, náboje, kotúče a iné nákladné šialenosti. A moc to niekedy nepomohlo. Prečo sa to deje? Každé teleso sa dá rozvibrovať použitím frekvencie, ktorý teleso "má" = tzv. vlastná frekcencia. Zástup vojakov, pred vstupom na most, dostane rozkaz "zrušiť krok". Ak by pochodovali jednotne, mohli by sa svojim krokom naladiť na vlastnú frekvenciu mosta a tým ho rozkmitať, alebo v ďalšom leveli rozkmitať až do spadnutia.
Takže ak konštrukcia zadnej stavby je taká, že sa vie naladiť na otrasy pochádzajúce z brzdy pri brzdení, dochádza k tomuto javu. Konštruktérov to nejak netrápilo, lebo o tom nevedeli, predtým boli V-brzdy a tam je to iné story. Bikeri začali reklamovať, začali sa ozývať a preto konštruktéri začali skúmať rámy aj z tohto hľadiska, snažili sa ubratím/pridaním hmoty/zmenou uchytenia/spevnením trubiek / pridaním výstuže posunúť od kritickej frekvencie. Čo spraví dlhá rúra ak na ňu klepneš kladivom? Čo ak na ňu pripevníš závažie? Čo ak ju naplníš betónom a potom klepneš? Čo ak ju skrátiš / predĺžiš?
No a teraz skús sa prejsť s bikom a pri brzdení - zarezonovaní, chytiť za ľavú sedlovú vzperu. Čo to spraví? Plus bod je za použitie pravej ruky
Takže ghetto riešenie:
- nájdi si video na YT, zadaj "bicycle disc brake vibration - resonance solved" - to za všetko hovorí.
Elegantnejšie riešenie (opatrne):
1. predpokladám, že bike máš v dobrom stave, skrutky dotiahnuté, ložiská bez vôle, kotúče čisté / odmastené, ak nie urob tak, to je základ,
2. nájdi spôsob pre upevnenie zadného brzdového lanka tak, aby lanko nelietalo do výpletu, ale pritom aby sa NEdotýkalo vzpier (aby bolo vo vzduchu = neprenášalo vibrácie), cez zip pásku a pod.,
3. do zadnej stavby natlač, cez otvor pre skrutku uchytenia lanka, kartušové / stavebné lepidlo / silikón, stačí 30 - 40 ml = cca. to bude 30 - 40 gramov.
Si vybavený.
Závitový otvor nezabudni vyčistiť, aby bol znovu použiteľný. Niektorí bikeri použili aj metódu obtočenia brzdového lanka, obyčajnou elektrikárskou páskou, asi 50 mm od brzdy, vysokou 10-15 mm. To opäť funguje ako navýšenie hmoty = posunutie vlastnej frekvencie mimo kritickú. Najčastešie metódy sú uvoľnenie lanka + pridanie závažia na/do stredu ľavej sedlovej vzpery. Závažia RC modelárske, olovené rybárske, vyvažovacie samolepiace pre kolesá motoriek a áut, kus ocele, niektorí dali obyčajnú maticu a upevnili na rám elektrikárskou páskou (obtočili). Dá sa prilepiť závažie cez obojstrannú lepiacu pásku, atď.
Záver:
Odporúčam Ti mi neveriť a diagnostikovať si "hučanie", rezonáciu, vibrovanie (angl. "fog horn", "hooooooonk") sám v poradí: 1. priloženie ruky > 2. vonkajšie závažie (demontovateľné riešenie) + lanko > 3. výplň ľavej vzpery (trvalé, neostrániteľné !!! riešenie) + lanko. Ľudia si tento jav pletú so škrípadním bŕzd. To je iný zvuk, oveľa vyšší (angl. "squelling"). Táto rezonácia bola postrehnuteľná pri starých náklaďákoch s bubnovými brzdami alebo stačí si vypočuť brzdiaci nákladný vlak tesne pred zastavením s opotrebovanými klátikovými brzdami.