Lokalizácia
Formulár sa odosiela
arrow_leftJohnny80 napísal:
Offset. Jazdil som 51 a 44 a striedal. Viac vyhovuje 44. Dokonca Intense Primer, ako som skladal bolo mi poradené dať 44mm a pritom uvádzajú 51 na ten rám. A nepozorujem za 4 roky žiaden problém. Lepšie sa zatáča a vyhovuje mi to. Neviem ako by sa choval bajk na 51 tipnem si, že ako druhý bajk čo mám. Stabilne v priamom smere a horšie by sa zatáčalo v pomalej rýchlosti. A tera čo pozerám ,väčšinou dávajú 44 mm, mne to tak vyhovuje aj na bajku čo som teraz kúpil. ?‍♂️??

Rada by som uviedla na pravú mieru a opravila mylný predpoklad. Offset 44mm znamená dlhší trail a opačne väčší offset 51mm znamená kratší trail. Dĺžka trailu ovplyvňuje ovládateľnosť resp. citlivosť na ovládanie. Čím dlhší trail (menší offset) tak je bajk stabilnejší vo vyšších rýchlostiach a opačne kratší trail (väčší offset) robí bajk obratnejším a točivejším v nizkych rýchlostiach. Väčší offset sa preto používal hlavne na začiatku éry 29er kedy geometrie a zadné stavby boli dlhé ako autobus a 29ers sa zdali neobratnejšie ako 26". Preto mali prvé 29tky strmý hlavový a väčší offset (aby sa dosiahol krátky trail pre vyššiu obratnosť).
Zobraziť komentár 19.06.2024 - 22:25:14
17
mensi offset sa uz pouziva kvoli kompenzacii krutenia sa jednokorunkovej vidlice a preto, aby sa posunula oska predneho kolesa blizsie k tazisku jazdca
Zobraziť komentár 19.06.2024 - 23:21:18
00
To sa IMHO mýliš. Tu máš vysvetlenia. Nikto nespomína to čo uvádzaš.
https://www.theproscloset.com/blogs/news/why-mountain-bike-use-reduced-offset-forks

Otvoriť v novom okne thumb_up1thumb_down
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 08:50:24
10
Sa to celé akosi zamotalo s tým offsetom :) Z výroby sa predávajú vidly 27,5 a 29 s odlišnými offsetmi. Zrejme aby zostal na bicykli zachovaný spomínaný trail. Ale pri reálnej jazde na jednom bicykli, kde sa dá vidlica s offsetom 44 a následne 51 je dojem taký, že sa natiahne celkový rázvor a teda bicykel je v technickom traili plnom uzavretých switchbackov menej obratný. Naopak má viac stability v strmých priamych pasážach vzhľadom na to, že sa zmenil HA. Čím viac mám predné koleso pod sebou, tým lepšie sa mi zatáča a následne potom v strmom switchbacku som schopný skôr hodiť OTB ako z čítanky.
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 09:31:20
01
rozdiel vo vzdialenosti os kolies je 7mm, naozaj to je tak veľmi cítiť?
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 09:45:53
00
Aj 5mm na dlhšej zadnej stavbe cítiš. Ide len o vysvetlenie čo tieto veci reálne spôsobujú. Keby si mal offset nie 44 ani 51 ale 125 už by to asi bolo cítiť...či ani to nie ?
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 09:49:43
00
ja neviem :) samozrejme cítim rozdiel medzi fullom a gravelom .... ale po chvílke jazdy mi to už nepríde a viem zatočiť tam aj tam viem ísť stabilne tam aj tam ... asi som taký neriešič-necitlivič
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 09:55:02
01
No veď tak to má byť. Ja ako som písal vyššie som až po asi 3 týždňoch zistil, že nemám offset 44 ale až 51 na vidle:) Ale hneď ako som ju namontoval tak sa dívam na ten bike a akýsi dlhý sa mi zdal a pri jazde bol akýsi iný, len dával som to za príčinu zmene zdvihu zo 170 na 160. Ale celkovo som bol veľmi spokojný s jazdou :) Keby si mi dal aj vidlu s offsetom 125, tak aj na tom si fajne zajazdím.
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 10:00:43
00
branomelis a pritom zmenšenie zdvihu vidlice má za následok skrátenie wheelbase. ;) Perlička. Mám známeho, ktorý nezistil, že má jednu kľuku 170 a druhú 175mm. Keď som mu to povedala tak si vraj absolútne ničoho nevšimol.

Ešte raz. 51 offset = kratší trail = obratnejší, ale vyžaduje viac pozornosti vo vyšších rýchlostiach. 44 offset = dlhší trail = pokojnejšia jazda vo vysokých rýchlostiach (ako dlhšie lyže). Väčšinou sa kratší offset montuje na rámy s malým hlavovým uhlom.
Samozrejme je z obrázku jasné, že ja dĺžku trailu má vplyv veľkosť kolesa (29" alebo 27,5"). Väčšie koleso = menší trail a menšie koleso väčší trail.
A teraz pozor! Ďalší údaj, aby to nebolo také jednoduché :lol: Rovnaká hodnota offsetu nemusí znamenať u dvoch vidlíc (od iných výrobcov) rovnakú dĺžku trailu. Dĺžku trailu taktiež určuje predstadenie korunky vidlice. Z obrázku je zrejmé, že "steering axis" bude smerovať pod iným uhom pri rôznych predsadeniach korunky. Viac predsadená = strmší "steering axis" a teda kratší trail a naopak. Dobrým príkladom je Lefty Ocho, ktorá má na dnešné trendy offset až 55mm. Avšak vidlica má predsadenú korunku viac ako štandardné teleskopické vidlice na trhu.

Prílohy:

fork_offset_vs_trail.png
fork_offset_vs_trail.png 67.49 KiB Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down

Zobraziť komentár 20.06.2024 - 10:33:22
01
No...pocit z jazdy..Väčší offset - 51mm bicykel je v switchbackoch neobratnejší a hlavne konkrétne v zátačke pomalší, alebo musím viac ísť do driftu čo sa nie vždy vypláca. Toľko prax. Teória tu akosi zlyháva. ? Prečo to funguje presne opačne ako popisuješ netuším.
Potom ešte je aj rozdiel kedy niekto rieši offset vidlice na spodných nohách a niekto na korunke.
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 10:36:52
01
Mám to ako Braňo, presne opačne 51 nervózny v zákrutách horšie zatočim ako na 44 😆 A však všetko je subjektívne. Každému čo mu vyhovuje.
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 11:20:18
01
Ja tomu trailu a lepšiemu zatáčaniu v podstate chápem. Podľa toho obrázku by to naozaj skvele pracovalo s tým mojim teoretickým 125mm offsetom. len predĺženie rázvoru tiež nie je vec, ktorú chce človek mať v uzavretých switchbackoch. Potom zas koleso ďaleko vpredu nie je úplne kamarátske s otáčaním sa na prednom kolese - treba ináč robiť s ťažiskom trochu viac švihnúť s bicyklom, jedovaté brzdy sú veľkou pomocou.
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 11:27:15
00
arrow_leftJohnny80 napísal:
Mám to ako Braňo, presne opačne 51 nervózny v zákrutách horšie zatočim ako na 44 ...

Však ale ja píšem že 51 je viac nervózny, či? branomelis to má opačne.

Celkovo sú rámy však stavané na určitý odporúčaný offset vidlice. Nie len to len o hlavovom uhle, ale aj potom napr. "reach" a "front centre", ktoré určujú v akej pozícii nad predným kolesom máš ťažisko. A taktiež každý bajker má iný jazdný štýl, posed a návyky pri prejazde terénom.
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 11:49:50
01
arrow_leftKristina napísala:
To sa IMHO mýliš. Tu máš vysvetlenia. Nikto nespomína to čo uvádzaš.
https://www.theproscloset.com/blogs/news/why-mountain-bike-use-reduced-offset-forks

treba najst relevantne zdroje :) , to ze niekto nieco nespomina, neznamena, ze to tak nie je. Nejazdis enduro, nevies. A nikto je akoze kto ? Jeden web ? Aj na nom mas tuto informaciu.

https://www.theproscloset.com/blogs/news/why-mountain-bike-use-reduced-offset-forks
https://www.mbr.co.uk/news/fork-offset-head-angle-trail-342679

a potom aj wheelbase, ako pise brano.

To, co sa uz roky uvadza ako rozdiel medzi trail/head angle, je uz starina, davno zapadnuta prachom, dnes sa jazdi tvrdo rychlo (nie XC) v endure, takze na povrch vyplavali nove problemy, ktore vznikaju polozenym hlavovym uhlom a velkym kolesom. A kedze vela jazdi jednokorunky, ktore su viac a viac zvihove, su nove problemy, ktore pri 2korunach nie su, alebo su nepodstatne. To nie je jazdenie po hladkych trailoch a malickych kamienkoch :)
Zobraziť komentár 20.06.2024 - 11:55:05
00
Fork offset je kolmá vzdialenosť osi kolesa od steering axis, nie hentá položená.
Trail je takisto kolmá vzdialenosť priemetu Steering axis od kolmice.
Ground trail je na obrázku. Pre upresnenie :-)
Stačí si na bezpečnej ulici otočiť rajdy, získaš záporný offset, obrovský trail, a bike pôjde ako plachetnica :-D
Zobraziť komentár 21.06.2024 - 07:43:19
10
keyboard_arrow_up