tak ma napadlo, ze by som to mozno skusil, co k tomu budem potrebovat? okrem prevodnika (29?), ako je to s presmykom, radenim, retazou? bol by som rad keby niekto prispel informativnym prispekvom na tuto problematiku ;] nejake + a - a podobne tiez. dik
XT kazetu 32 a keby som kupoval cestnu tak nieco v podobnej hladine. 30, 45, to je to iste
radsej mi porad(te) s tym 2prevodnikom, ako je to s presmykom, radenim a podobne, a potom sa rozhodnem, bud 2prevodnik, alebo cestna kazeta, alebo vsetko normalne
Steju predpokladam ze to chces na XC-chrtenie takze k teme:
"+"
- nemusis tolko radit vpredu, urcite rychlejsie a pohotovejsie radenie,
- pre XC preteky aj maratony dostatocny rozsah (co nevyjdes na 29-34 tak vacsinou nevyjdes kvoli "nejazditelnosti" (zavisi od jednotlivca) a nie kvoli chybajucemu prevodu),
- vynechanim najmensieho prevodniku setris retaz (mensi uhol vzajomneho pootocenia clankov voci sebe -> nizsie opotrebenie -> vyssia zivotnost
"-"
- prichadzas cca. o 2 najlahsie prevody (podla pouzitej kazety),
- 29-zubovy prevodnik vyzaduje stary 5-ramenny Compact standard (94mm rozstupova kruznica) a z toho rezultujuce obmedzenia vo vybere prevodnikov (mne sa osvedcil Middleburn + ocelovy 29z-Ritchey (prakticky neznicitelny))
- Middleburn robi aj nejaky svoj system 2-prevodniku s uchytenim na 3 body ale do toho by som asi nesiel kvoli dostupnosti nahradnych dielov a ocakavanej nizsej tuhosti uchytenia prevodnikov...
- na zaciatku sa niekedy treba pohrat s nastavenim presmykaca aby to radilo v pohode ale ziadne problemy som potom nezaznamenal (otestovane mam radenia Shimano XT, XTR, Sram 9.0SL smykace LX, XT, XTR (vsetko standard) a prevodniky Middleburn, RaceFace (44z oba s nabehmi), Ritchey (29z ocel), a momentalne Gebhardt (44+29 dokonca oba bez nabehov a radi to uplne v poho...)
...cestnu kazetu by som na bike neriesil lebo:
- opotrebenie pastorkov a retaze bude podla mna podstatne rychlejsie ako pri klasickej zostave (jazdil by si prevody kde je retaz prelozena cez kombinaciu mensich retazovych kolies -> vyssie opotrebenie + vyssi odpor trenim v capoch retaze)
- pri XC sa dynamicky meni sklon trate a potrebujes casto pomerne rychlo radit do pomala alebo do rychla, kym pri klasickej kombinacii Ti mozno staci zaradit o 3-4 pastorky, u cestnej kazety budes mozno musiet radit aj vpredu (aby si nekrizil retaz)
myslim ze kombinaciou 44-29 + 11-34 nic nepokazis lebo najazdene mas takze to by pre Teba bolo iba +
a ked budes mat najazdene este kus viac mozes hodit dopredu kombinaciu 44-32
ak by si to chcel vyskusat mozeme sa dohodnut na nejaky vyjazd (pripadne by som Ti mohol pozicat 2-prevodnik naskladany na klukach Ritchey (aj s oskou na 4-hran))
- 29-zubovy prevodnik vyzaduje stary 5-ramenny Compact standard (94mm rozstupova kruznica) a z toho rezultujuce obmedzenia vo vybere prevodnikov (mne sa osvedcil Middleburn + ocelovy 29z-Ritchey (prakticky neznicitelny))
Len doplnim, ze este na klasicky 4ramenny pavuk 104/64 mozes hodit extralite 30z prevodnik a nemusis kvoli tomu ani kluky menit. Prevodnik ma navyse integrovane maticky srobov takze to tiez este cosi zhodi na vahe. A co sa este vahy tyka:
- presmyk staci cestacky- 40-80g dole
- kazetou XTR 11-34 oproti XT 11-32- cca 20g dole
- maly prevodnik - 18g
Cize mne to dohromady spravilo okolo 100g a dostavili sa aj vyhody, ktore popisuje DI2F4Y.
- co sa tyka kazety, ak by si sa rozhodol pre XTR tak sa mi ako najvhodnejsa volba javi 12-34 (o chlp jemnejsie odstupnovanie tazsich prevodov, t.z. tam kde to ma vyznam)
To je čo za blbosť? A vzadu na 11ke to nevadí? A to nespomínam následné lomenie do prehadzovačky.
- u zivotnosti ide aj o to ako casto mas ten ktory prevodnik resp. pastorok zaradeny. u 22-zuboveho prevodnika je vacsi uhol vzajomneho pootocenia clankov retaze a okrem toho je vyssia sila prenasana retazou ako v pripade ak to mas prevesene cez vacsi par kolies -> vyssia trecia sila na dlhsej drahe -> vyssie opotrebenie
- co to je za blbost? to sa optam asi ja Teba lebo som este nezazil aby bola retaz lamana v napinacej kladke na zaberovej strane...?
Sorry, ale trepeš blbosti. Tej reťazi to vôbec nevadí pod akým uhlom je polámaná, navyše keď dosadne na prevodník, tak sa oň opiera, úplne iné sily prichádzajú do úvahy ako to pod akým uhlom sa jednotlivé články prekrývajú. Nechápem načo sú dobré takéto teoretické špekulácie. A znovu ti opakujem, že na kazete máš to isté ako na prevodníkoch, počet zubov je výrazne nižší a tu ti to "zlamovanie" zjavne nevadí.
Dávam ti poslednú možnosť. Ak nenarážaš náhodou na bočné zlamovanie reťaze (teda jej kríženie), tak trepeš až až. Ty si zas skús pozrieť ako vyzerá taká reťaz a o čo tam naozaj ide. Takže tvoje doporučenie znie jazdiť veľkého španiela, alebo singlespeed, najlepšie s 56tkou pílou aby som si zachránil reťaz. Niekedy sa najskôr zamysli kým napíšeš hovadinu.
Najviac na prdel dostáva reťaz na kazete na najmenšich pastorkoch.Preto sa čo najviac vyhýbam redeniu v predu stredný prevodnik a v zadu posledné dva najmenšie pastorky.To si radšej dám prevod v predu veľká pila a na kazete napr 3 4 od spodu.
- Giro je mi luto ze to zacinas brat osobne (bolo to myslene ako cisto technicka diskusia z mojej strany) ale pustil si sa do temy v ktorej sa zjavne neorientujes (mna to do istej miery zivi aj ked u 4-kolesovych "vozitok")... ak si najdem cas a dam si tu namahu tak sem mozem hodit jasne vysvetlenie...
Dám sem asi svoju poslednú úvahu z pondelka. Podľa mňa reťaz zaberá len nitmi, články len spojujú a držia nity pokope. Veď čo sa mi opiera o zuby, nity či články? A tým nitom môže byť ukradnuté v akej vzájomne polohe sú jednotlivé články.
To že a kde dostáva reťaz na ksicht bude skôr súvisieť s krížením a styčnou plochou - počtom zubov o ktoré sa môžu nity oprieť, teda na koľkých miestach sa rozkladá sila.
- Giro je mi luto ze to zacinas brat osobne (bolo to myslene ako cisto technicka diskusia z mojej strany) ale pustil si sa do temy v ktorej sa zjavne neorientujes (mna to do istej miery zivi aj ked u 4-kolesovych "vozitok")... ak si najdem cas a dam si tu namahu tak sem mozem hodit jasne vysvetlenie...
DI2F4Y: Budeme radi, ak sa nieco naucime. Daj sem link na studiu vplyvu natocenia clankov na opotrebenie retaze potvrdzujucu Tvoje slova. Ja suhlasim s girom, lebo podla Tvojej teorie by sa vlastne retaz pri jazdeni na 11-12 zubovych pastorkoch mala znicit za tri dlhsie vyjazdy...
A trochu realnejsi argument k tomu opotrebeniu nez nejaky uhol natocenia clankov: Ano, pri jazdeni prevodnika s väcsim poctom zubov sa retaz aj ozubenie setria, ale nie kvoli nejakemu uhlu, ale kvoli tomu, ze sa sila posobiaca na pedale (tlak), rozklada na väcsiu stycnu plochu (viac clankov a zubov prenasa rovnaku silu) a teda sa väcsi pocet stycnych ploch opotrebovava vdaka mensiemu ciastkovemu tlaku menej, co v konecnom dosledku predlzuje zivotnost. Ale toto plati len ciastocne a funguje hlavne na ceste a v mierne zvlnenom terene pre MTB, lebo pri strmych stupaniach v MTB na ktorych by clovek normalne zaradil lahsi prevod (pri dvojprevodniku ho uz nema) zacina posobit na pedale väcsou silou a teda je potom tlak vyssi a ciastocne sa straca efekt rozkladania sily na väcsiu stycnu plochu.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
radsej mi porad(te) s tym 2prevodnikom, ako je to s presmykom, radenim a podobne, a potom sa rozhodnem, bud 2prevodnik, alebo cestna kazeta, alebo vsetko normalne
a naco je to akoze dobre, ked ti nejde o vahu? ci len tak z nudy?
"+"
- nemusis tolko radit vpredu, urcite rychlejsie a pohotovejsie radenie,
- pre XC preteky aj maratony dostatocny rozsah (co nevyjdes na 29-34 tak vacsinou nevyjdes kvoli "nejazditelnosti" (zavisi od jednotlivca) a nie kvoli chybajucemu prevodu),
- vynechanim najmensieho prevodniku setris retaz (mensi uhol vzajomneho pootocenia clankov voci sebe -> nizsie opotrebenie -> vyssia zivotnost
"-"
- prichadzas cca. o 2 najlahsie prevody (podla pouzitej kazety),
- 29-zubovy prevodnik vyzaduje stary 5-ramenny Compact standard (94mm rozstupova kruznica) a z toho rezultujuce obmedzenia vo vybere prevodnikov (mne sa osvedcil Middleburn + ocelovy 29z-Ritchey (prakticky neznicitelny))
- Middleburn robi aj nejaky svoj system 2-prevodniku s uchytenim na 3 body ale do toho by som asi nesiel kvoli dostupnosti nahradnych dielov a ocakavanej nizsej tuhosti uchytenia prevodnikov...
- na zaciatku sa niekedy treba pohrat s nastavenim presmykaca aby to radilo v pohode ale ziadne problemy som potom nezaznamenal (otestovane mam radenia Shimano XT, XTR, Sram 9.0SL smykace LX, XT, XTR (vsetko standard) a prevodniky Middleburn, RaceFace (44z oba s nabehmi), Ritchey (29z ocel), a momentalne Gebhardt (44+29 dokonca oba bez nabehov a radi to uplne v poho...)
...cestnu kazetu by som na bike neriesil lebo:
- opotrebenie pastorkov a retaze bude podla mna podstatne rychlejsie ako pri klasickej zostave (jazdil by si prevody kde je retaz prelozena cez kombinaciu mensich retazovych kolies -> vyssie opotrebenie + vyssi odpor trenim v capoch retaze)
- pri XC sa dynamicky meni sklon trate a potrebujes casto pomerne rychlo radit do pomala alebo do rychla, kym pri klasickej kombinacii Ti mozno staci zaradit o 3-4 pastorky, u cestnej kazety budes mozno musiet radit aj vpredu (aby si nekrizil retaz)
myslim ze kombinaciou 44-29 + 11-34 nic nepokazis lebo najazdene mas takze to by pre Teba bolo iba +
a ked budes mat najazdene este kus viac mozes hodit dopredu kombinaciu 44-32
ak by si to chcel vyskusat mozeme sa dohodnut na nejaky vyjazd (pripadne by som Ti mohol pozicat 2-prevodnik naskladany na klukach Ritchey (aj s oskou na 4-hran))
zivotnost hardcoatovanych middleburn prevodnikov je nad 10 000 km
samozrejme treba zacat prispevok utokom na ostatnych
Len doplnim, ze este na klasicky 4ramenny pavuk 104/64 mozes hodit extralite 30z prevodnik a nemusis kvoli tomu ani kluky menit. Prevodnik ma navyse integrovane maticky srobov takze to tiez este cosi zhodi na vahe. A co sa este vahy tyka:
- presmyk staci cestacky- 40-80g dole
- kazetou XTR 11-34 oproti XT 11-32- cca 20g dole
- maly prevodnik - 18g
Cize mne to dohromady spravilo okolo 100g a dostavili sa aj vyhody, ktore popisuje DI2F4Y.
To je čo za blbosť? A vzadu na 11ke to nevadí? A to nespomínam následné lomenie do prehadzovačky.
- u zivotnosti ide aj o to ako casto mas ten ktory prevodnik resp. pastorok zaradeny. u 22-zuboveho prevodnika je vacsi uhol vzajomneho pootocenia clankov retaze a okrem toho je vyssia sila prenasana retazou ako v pripade ak to mas prevesene cez vacsi par kolies -> vyssia trecia sila na dlhsej drahe -> vyssie opotrebenie
- co to je za blbost? to sa optam asi ja Teba lebo som este nezazil aby bola retaz lamana v napinacej kladke na zaberovej strane...?
To že a kde dostáva reťaz na ksicht bude skôr súvisieť s krížením a styčnou plochou - počtom zubov o ktoré sa môžu nity oprieť, teda na koľkých miestach sa rozkladá sila.
Daj, osobne to neberiem.
A trochu realnejsi argument k tomu opotrebeniu nez nejaky uhol natocenia clankov: Ano, pri jazdeni prevodnika s väcsim poctom zubov sa retaz aj ozubenie setria, ale nie kvoli nejakemu uhlu, ale kvoli tomu, ze sa sila posobiaca na pedale (tlak), rozklada na väcsiu stycnu plochu (viac clankov a zubov prenasa rovnaku silu) a teda sa väcsi pocet stycnych ploch opotrebovava vdaka mensiemu ciastkovemu tlaku menej, co v konecnom dosledku predlzuje zivotnost. Ale toto plati len ciastocne a funguje hlavne na ceste a v mierne zvlnenom terene pre MTB, lebo pri strmych stupaniach v MTB na ktorych by clovek normalne zaradil lahsi prevod (pri dvojprevodniku ho uz nema) zacina posobit na pedale väcsou silou a teda je potom tlak vyssi a ciastocne sa straca efekt rozkladania sily na väcsiu stycnu plochu.