Pokud tedy tak věříš těm doporučeným tlakům, tak jak to mají řešit dva extrémně váhově odlišní jezdci. Konkrétně vezměmě 2,25 Schwalbe, třeba RR, to je fuk. Doporučený tlak je 2-4 bary. Maximální povolené zatížení je 145kg pro ten plášť.
A teď budeme mít dva jezdce, jeden 125kg a druhý 50kg. Ten lehčí nafouká na minimální tlak, tedy na dva bary. Aby se tomu těžšímu choval plášť stejně, tak by musel nafoukat na 5 barů, ale to už nemůže, protože by byl přes limit.
Nebo obráceně, ten těžší nafouká na 4 bary a pokud by ten lehčí chtěl stejné chování pláště, tak by musel foukat 1,6 baru, což opět dle povoleného rozsahu nemůže.
Pokud oba dodrží doporučený rozsah tlaků, tak nikdy nemohou dosáhnout srovnatelného chování plášťů. I když použijí oba ty extrémy z rozsahu, tedy 50kg bude foukat 2bary a ten 125kg bude foukat 4bary, tak buď jeden bude mít přehuštěno nebo druhý podhuštěno. Jak to tedy mají s tím striktním dodržováním rozsahů vyřešit?
A to ten extrém může být teoreticky ještě o něco větší.

A pokud chceš doporučení zrovna od Schwalbe, tak tady je:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/tech_info/luftdruck/?gesamt=40&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=136&tn_mainPoint=TechnikInfos
Pro 75kg jezdce a 2,25 pláště doporučují 32psi. Bohužel lehčí jezdci při použití adekvátního tlaku dle doporučení Schwalbe už jsou pod minimem těch plášťů. Takže musí buď přefukovat nebo prostě jezdit lehce pod minimem.

Oni se tím minimem jen jistí, protože je spousta lidí co neví jak foukat a proč tak foukat a kdyby pak někdo se 120kg foukal 2,25 plášť na 25psi, tak to už by byl opravdu problém.

A u těch dalších příkladů se to nedodržuje úplně stejně. Doporučené tlaky u vidlic jsou často zcela mimo (třeba Talase 07 bych měl foukat když ještě byl v originálním stavu dle tabulek na 65-70psi a já ho vozil na 45psi a přitom tabulka začínala na 50psi pro nejlehčí jezdce).

Maximální tlaky překračovat asi nikdo moc nebude (já o nikom tedy nevím), protože tam je jasné, že by to něco nemuselo vydržet (ať už plášť nebo těsnění u vidlice).
04.10.2008 - 23:41:53
00
Dudo zase si zly a nepoucitelny: ) Ty neveris soudruhum vědcum z NDR? :D Ide o to, ze na niektore veci sa prichada presne takymto sposobom. Je jasne, ze na plast si radsej daju "bezpecny" interval 2-4 aby sa nesekalo, nedefektovalo a aby nebolo tolko reklamacii. Druha vec je ked je vedecky zistene ze pri nizsom tlaku je terene nizsi valivy odpor. Niekedy to skus. Daj si tu istu trasu na 3,5front a 4rear baroch a tu istu na 1,5 a 2 bar. Mozno zistis ten rozdiel. Ak ti to nebude vyhovovat - (co si myslim ze nebude-zvyk), samozrejme mozes jazdit nadalej na nabombovanych plastoch.

Bottom line: Nepochybujem, ze za par rokov sa dockame inych odporucanych intervalov na plastoch pre jazdu v terene a na tych istych plastoch pre jazdu na asfalte. Plati vsak, ak jazdis hlavne teren, sfukni gumy : )
04.10.2008 - 23:47:41
00
Pokud tedy tak věříš těm doporučeným tlakům, tak jak to mají řešit dva extrémně váhově odlišní jezdci. Konkrétně vezměmě 2,25 Schwalbe, třeba RR, to je fuk. Doporučený tlak je 2-4 bary. Maximální povolené zatížení je 145kg pro ten plášť.
A teď budeme mít dva jezdce, jeden 125kg a druhý 50kg. Ten lehčí nafouká na minimální tlak, tedy na dva bary. Aby se tomu těžšímu choval plášť stejně, tak by musel nafoukat na 5 barů, ale to už nemůže, protože by byl přes limit.
...

toto je ale divna logika, takze ja ked vazim 75kg a jazdim 3,5 tlak, tak mam podhustit gumy pod doporuceny limit, aby sa 125kilovy zmestil do limitu? :roll:
05.10.2008 - 00:05:43
00
toto je ale divna logika, takze ja ked vazim 75kg a jazdim 3,5 tlak, tak mam podhustit gumy pod doporuceny limit, aby sa 125kilovy zmestil do limitu? :roll:


Ne, ty si foukej kolik uznáš za vhodné, každý štěstí svého strůjcem.
To měl jen být příklad, který měl úkázat, že to s tím rozsahem nebude tak žhavé.
05.10.2008 - 00:18:45
00
vies, treba to trochu rozlisovat, potom mlady stokilovy chlapci s HT a bez techniky nafukaju na 1 a budu vyplakavat na fore, kolko maju defektov a ake zle gumy jazdia, resp. im to bude ustrelovat v zakrutach a budu zase nadavat na bajk, ale fukanie budu mat "podla mloka z fora" bezchyby dobre...
a je ine, ked taky Dijck s par kilami a s velkymi zdvihmi, sirokymi gumami a dobrou technikou podhusti zjazdarsky plast... alebo ked si niekto podfukne gumy vo vyjazde a ma na to techniku... len by som to nezovseobecnoval, za svojich 20 rokov bajkovania som tiez co to skusil...
05.10.2008 - 00:25:24
00
Dudo, ten clanok pojednava o usetrenych wattoch v teren pri nizsom tlaku a sirsich plastoch. Nepise sa tam nic o technike jazdy, sekani atp - to uz si kazdy mosí vyriesit sam: )
05.10.2008 - 00:44:39
00
Sice sme uz trochu OT ked beriem do uvahy otazku autora temy, ale aj ja pridam nazor. Citujem z tej Schwalbe stranky:
"Lighter weight riders or riders who prefer a smooth or more comfortable ride can accordingly choose a lower inflation pressure, but the actual tire pressures should never be higher or lower than the maximum and minimum inflation pressures marked on the tire sidewall."

Inak povedane, nesuhlasim s tym podhustovanim. Interval stanovuje vyrobca preto, ze mimo neho uz plast nema deklarovane vlastnosti a stava sa nestabilnym (spodna hranica), resp. nastava riziko poskodenia plasta abo rafika (horna hranica). Ak by mal priemerny biker (za priemer sa standardne povazuje osoba okolo 70-75 kg) v plastoch tlak nizsi ako uvadza vyrobca minimalny, tak nastava to, ze plast (bocnice) sa zacina prilis deformovat, valivy odpor zacina vdaka tymto deformaciam bocnic dost rychlo podla miery podhustenia rast a hlavne ak je podhustenie väcsie, tak hrozi pri tvrdsom prejazde zakruty vyzutie plasta z rafika. Tym samozrejme nechcem povedat, ze treba fukat na maximum, ale clovek s hmotnostou 90 kg by uz nemal fukat na minimalny tlak stanoveny vyrobcom (okolo minima sa moze bezne pohybovat tak 50-55 kg clovek), ale mal by k nemu pridat minimalne 15% navyse. A ten, co vazi 125 kg ma jednoducho smolu a bud schudne abo musi ozeliet cast z vlastnosti plasta, kedze pre taky extrem sa proste seriova produkcia nerobi (tipujem, ze bikerov nad 125 kg je urcite menej ako 1%).

A ked uz sme pri tych Minionoch, tak tie vydrzia aj väcsie podhustenie a su este relativne stabilne a odolne voci prierazu, ale to len vdaka gumwall prevedeniu kde su bocnice podstatne hrubsie, pevnejsie a menej sa deformuju, ale skinwall plaste (cize vsetky XC plaste), su na podhustenie omnoho citlivejsie a tam je podhustovanie pod minimum pri hmotnosti 70 kg a viac hlupost. Btw. pozrite si odporucany tlak pre Minion 2,35 ked uz sa tu spominaju (zacina pri 250 kPa resp. 35 PSI). Osobne si myslim, ze clovek s hmostnostou 70 kg by Miniony urcite nikdy nemal mat nahustene na menej ako 28-30 PSI (cca 200-220 kPa), lebo aj pri takomto tlaku uz zacinaju trochu plavat v zakrute, aj ked sa to este da prezit. Ale 20 PSI (150 kPa) je uz podla mna naozaj prilis malo ak mam na tom aj slapat po rovine a do kopca a nie sa len spustit na brzdach dole nejakym pomalym technickym trailom kde nehrozi seknutie a nasledne dofukovat pre dalsiu jazdu (to sa potom este da). Rychlejsi zjazd v rozbitejsom terene by som sa na takom tlaku uz nepustil, to uz hrozi seknutie aj na Minionoch.
05.10.2008 - 02:41:30
00
Ak by mal priemerny biker (za priemer sa standardne povazuje osoba okolo 70-75 kg) v plastoch tlak nizsi ako uvadza vyrobca minimalny, tak nastava to, ze plast (bocnice) sa zacina prilis deformovat, valivy odpor zacina vdaka tymto deformaciam bocnic dost rychlo podla miery podhustenia rast a hlavne ak je podhustenie väcsie, tak hrozi pri tvrdsom prejazde zakruty vyzutie plasta z rafika.


Ten test měření výkonu pro překonání valivého odporu z praxe, kterým jsem tuhle problematiku načal jasně prokazuje, že to co píšeš ohledně valivého odporu a překročení minimálního tlaku na pláštích není pravda a je to přesně naopak.
Test jasně prokazuje, že kromě asfaltu (tedy včetně šotoliny) byl minimální valivý odpor při minimálním testovaném tlaku, což bylo při 1,5 baru. Všechny ty pláště v testu mají ale přitom minimum povolené 2 bary, tedy větší.
Tedy valivý odpor nezačíná v tomto případě ještě rychle narůstat, ale naopak byl nejnižší ze všech testovaných tlaků.

Samozřejmě kdyby se to přehnalo a tlak dále výrazně snižoval, tak k tomu co píšeš docházet při určitém tlaku bude, ale tady se jistě už všichni shodneme, že tlak např. 1atm. už bude pro 75kg jezdce neopoužitelný. Výrobci se ale prostě jistí a to minimum mají stanovené hodně vysoko, aby se ty popisované problémy nemohly stát ani těžším jezdcům při použití minimálního tlaku.

Hmotnost jezdce a tlak jsou dvě lineárně závislé veličiny, proto jsem dával ty příklady těžkých jezdců. A právě proto jezdec se 125kg při nafoukání na maximum pláště (ty 4 bary) má větší šanci k poškození bočnic i svléknutí pláště (to hrozí především při větším dropu a špatném dopadu) než ten 50kg když nafouká lehce pod minimum pláště, např. pro 1,8 baru. Kdyby tedy bylo špatně, že ten 50kg nafouká na 1,8 baru, tak ten 125kg se 4 bary by na to vůbec nemohl sednout, protože to by bylo ještě horší.

Škoda, že v tom testu neměřili ještě nižší tlaky, aby se ukázalo, jaká je hodnota toho problematického tlaku. Ale je jasné, že výrazně pod 1,5 baru průměrně těžký jezdec (tedy těch cca 70-75kg) jezdit nebude (i kdyby na tom byl valivý odpor dobře, tak to není možné jezdit třeba kvůli neustálému prorážení), což si asi řekli i autoři testu a proto to neměřili.

A praxe dále ukazuje, že člověk s 95kg, který fouká kolem minima s tím nemá žádný problém. Konkrétně NN/SS 2,25 foukané na 30-35psi, opět najeto více než 10tis. km na takto foukaných pláštích včetně poměrně těžkého terénu (typu žlutá z Lysé v Beskydech, červená do Tanvaldu z hřebene v Jizerkách).

A extrémní případ podhušťování je krásně vidět ve sjezdu a to na nejvyšší úrovni (ne pouze u hobíků). Tam se je běžně jezdí tlaky i pod 1atm., sice to je na už extra širokých a odolných pláštích, ale rozhodně to je hodně pod jejich minimem.

Ještě dodám, že rozhodně celou dobu netvrdím, že je vhodné jezdit tlaky výrazně pod doporučené minimum. Jen, že to minimum je stanovené hodně vysoko a v některých případech je lepší pro lehké jezdce jezdit lehce pod minimum doporučené výrobce. Nic se samozřejmě nesmí přehánět a tlaky výrazně pod minimum pláště mohou skutečně být nebezpečné.
05.10.2008 - 08:30:34
00
Aby boli porovnateľné jazdné vlastnosti pneumatiky u 2 rôzne ťažkých jazdcov, musí byť jej plocha v styku s podložkou rovnaká. Ako to dosiahnuť si viem predstaviť len tak, že by sa tlak v pneumatike pri hustení meral pod záťažou hmotnosťou jazdca. Čo nie je nerealizovateľné :) feel free to play :)
Mloku ja mám s tými pod-/prehustenými gumami skôr takú skúsenosť, že podhustené majú tendenciu zletieť z ráfu resp. začnú byť laterálne nestabilné, ale grip samotnej pneu je dobrý (drží na zemi, vylieta z ráfu), zatiaľ čo prehustená síce drží na ráfe, ale má v tej istej zákrute sklon podkĺznuť, lebo je v styku s podložkou len malou plochou. Na druhej strane, na vyzutie gumy z ráfu treba už naozaj extrémne podhustenie...
05.10.2008 - 09:03:38
00
Aby boli porovnateľné jazdné vlastnosti pneumatiky u 2 rôzne ťažkých jazdcov, musí byť jej plocha v styku s podložkou rovnaká. Ako to dosiahnuť si viem predstaviť len tak, že by sa tlak v pneumatike pri hustení meral pod záťažou hmotnosťou jazdca. Čo nie je nerealizovateľné :) feel free to play :)
Mloku ja mám s tými pod-/prehustenými gumami skôr takú skúsenosť, že podhustené majú tendenciu zletieť z ráfu resp. začnú byť laterálne nestabilné, ale grip samotnej pneu je dobrý (drží na zemi, vylieta z ráfu), zatiaľ čo prehustená síce drží na ráfe, ale má v tej istej zákrute sklon podkĺznuť, lebo je v styku s podložkou len malou plochou. Na druhej strane, na vyzutie gumy z ráfu treba už naozaj extrémne podhustenie...


S tou plochou pláště, který má styk s podkladem máš samozřejmě pravdu. To ale právě přibližně odpovídá té lineární závislosti váhy jezdce a tlaku v plášti.

Já se osobně nikdy se svléknutím pneumatiky u dušového pláště s použitím duše nesetkal a to ani v případě větších podhuštění (což už i z mojeho pohledu bylo přehnané, byly to případy, kdy dotyčný vůbec neměřil na kolik fouká a prostě foukal od oka a to hrozně málo, v jednom případě se ukázalo, že to bylo jen 13psi na 2,1 plášti, což už jsem nechápal, že s tím neměl žádné problémy).
Kde bych se trošku více bál svléknutí pláště je při použití dušových plášťů + ráfků pro dušové pláště + nějaké bezdušové sady (třeba NoTubes). Tohle je kombinace, která je na svlékání mnohem náchylnější (protože ty patky pláště ani ráfku nejsou uzpůsobené použitím bez duší). A i v této kombinaci vím o lidech, kteří to foukají na dost málo (také někteří z nich právě proto opustili duše, aby mohli foukat méně a neproráželi) a nějaké větší problémy se svlékáním plášťů nejsou.
Ale je fakt, že tady už znám případy, kdy ke svlečení pláště někdy došlo, osobně jsem to ale nikdy neviděl ani u téhle varianty.
05.10.2008 - 09:42:19
00
hm asi začnem FF,RR.NN voziť na 2 atmoškách a v zátačkách sa nechám hojdať ako na mori na surfe tiež riešenie pokial to s tebou ***** o zem. Mloku tie zátačky v lesoch,na šotolinkách a pododne len tak prechádzaš 10 km rýchlosťou alebo sa v nich aj v takej 20-30km položiš.Ak áno tak by si nepisal takéto voloviny.Jo a za druhé potom ludia vypisuju že mi RR a podobne vydraži 1000 km a ide do prdel no bojad by aj nie.
Ja by som si s tebou rád dal taký testík na FF 2,0 ty si dáš 2 atmošky ja 4 a pojdeme sa povoziť a uvidíme tešim sa na vysledok.Nakombinujeme asvalt,šotolinku,spevnené lesné cesty,korienky,vyzjazdy,zjazdy a možeme porovnať vysledné časy,pocity pri jazde na tom ktorom konkrétnom podklade.Bolo by to velice zaujímavé.
05.10.2008 - 16:16:21
00
jazdim male tlaky , pri 4 baroch by som sa v slapani do kopca po sutroch utrapil , z kopca detto , sice ja som podla jezusovej klasifikacie podpriemerny biker (65kg :mrgreen: )
05.10.2008 - 17:05:47
00
hm asi začnem FF,RR.NN voziť na 2 atmoškách a v zátačkách sa nechám hojdať ako na mori na surfe tiež riešenie pokial to s tebou ***** o zem. Mloku tie zátačky v lesoch,na šotolinkách a pododne len tak prechádzaš 10 km rýchlosťou alebo sa v nich aj v takej 20-30km položiš.Ak áno tak by si nepisal takéto voloviny.Jo a za druhé potom ludia vypisuju že mi RR a podobne vydraži 1000 km a ide do prdel no bojad by aj nie.
Ja by som si s tebou rád dal taký testík na FF 2,0 ty si dáš 2 atmošky ja 4 a pojdeme sa povoziť a uvidíme tešim sa na vysledok.Nakombinujeme asvalt,šotolinku,spevnené lesné cesty,korienky,vyzjazdy,zjazdy a možeme porovnať vysledné časy,pocity pri jazde na tom ktorom konkrétnom podklade.Bolo by to velice zaujímavé.


Nemám žádný problém v zatáčkách na šotolině a 10km/h je rozhodně nejezdím, naopak to při tom nižším tlaku právě drží mnohem lépe (FF 2,0 je ale neskutečně hubený, ten by pro stejné chování jako UST NN/RR 2,25 na 2atm. potřeboval tak 2,5atm.).
Ale nemám potřebu tě přesvědčovat o tom, že přehušťovat na 4atm. je nemysl.

Test bych klidně udělal, ovšem srovnávat časy dvou lidí neřeší vůbec nic, protože tam to bude z 95% o tom, kdo má lepší fyzičku, takže to neřeší vůbec nic. Ještě tak čistý sjezd, ale tam je to zase o rozdílu techniky těch jezdců a také o rozdílu kol (těžko budem srovnávat HT x full, to je kravina). Srovnávat musí vždy ten stejný jezdec na stejném kole a jen měnit tlak. A ty pocity já mám už porovnané dost a to svoje x svoje, což je srovnáná mnohem snáze než pocity dvou lidí.
A nebo ideálně s nějakým měřičem výkonu, jak měli v tom testu, co jsem dával odkaz. To je pak jednozančné.

A srovnání mám i s přehušťovanými úzkými plášti, před pár lety jsem to také takhle nesmyslně jezdil, dnes vlastně už ani nevím proč.

A 1000km na RR rozhodně není nízkým tlakem, to je další kravina, protože to by mi jinak nemohl RR na zadním kole vydržet výrazně déle.

Faktů dle měření, doporučení např. tlaků přímo od Schwalbe tu padlo dost. A zrovna Schwalbe doporučuje pro 75kg jezdce a 2,25 pláště 32psi, což je přesně co jsem na dušových jezdil, když jsem jezdil 30/35psi (a to ještě vážím nepatrně méně).
Jinak ale pro ty hubeňoučké FF doporučují u Schwalbe už 3atm kvůli tomu jak jsou hubené.

Tím tohle téma končím. Bude trvat asi ještě hodně dlouho než většina lidí pochopí, že bikové pláště se neřídí chováním pro různé tlaky jako silničí a pochopí, že přehušťovat pláště je nesmysl, když ani objektivní testy měření valivého odporu, doporučení výrobců někomu nestačí.

Edit: Ještě doplním výtah z testu plášťů z bike magazinu, který se týká optimálního tlaku. Ale zřejmě v bike magazinu jsou další, kteří tomu nerozumí, když doporučují tlak kolem 2atm. a že snižující tlak je lepší pro držení v zatáčkách.
Jen poznámka k tomu průběhu valivého odporu v tom obrázku. Tam jde o to, že to platí pro měření na tom jejich stroji, který je blízký maximálně perfektnímu asfaltu, proto ten průběh jaký tam je.

Prílohy:

plaste.JPG
plaste.JPG 179.14 KiB thumb_up0thumb_down


Naposledy upravil Mlok dňa 05.10.2008 - 18:08:32, celkovo upravené 1 krát.

05.10.2008 - 17:54:12
00
Chlapci velmi sa mýlite. Velmi.
Plášte treba tiež fúkať podľa SAGu. Ideálna hodnota na prednom je cca 45% ponorenia a na zadnom 40% ponorenia teda splasnutiu plášťa. V reály je to cca fúkanie na 1,2 baru. hehe
S makkými gumami móže jazdiť Mlok kolko chce no ja lambádu na bicykli robiť nebudem. hehe
Točeniu zdar, Dudovi a Rastíkovi obzvlášť. Viva XC. hehe
05.10.2008 - 18:03:24
00
s tlakmi okolo 2 Bar. žiaden problém plášte 2,0" od Michellinu sú širšie ako klasické plášte 2,0" ... žiaden problém so stabilitou ... či ide o korene, šotolinu alebo kamene

tí čo neskúšali nech radšej nepíšu :roll:
05.10.2008 - 19:12:24
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Plášte a duše / MTB)
keyboard_arrow_up