Jsem zpět z dovolené po pořádném testu Talasu 2010 s FIT patronou. Pociti rozporuplné. Začnu od toho lepšího a to levá noha. Talas systém je pro 2010 podle mě nejlepší co kdy byl ze všech ročníků. Průběh
vidlice vynikající i v originále. Odpory Talas systému minimální. Změna zdvihu nejlépe funční (starší ročníky měly problémy hlavně pro lehčí jezdce, kteří foukali opravdu nízké tlaky i typu 40-45psi, pak se vidlici moc nechtělo zpět na vyšší zdvih).
A teď to horší a to citlivost. V originálním stavu bych řekl citlivost možná nejhorší co kdy u Talasu byla. A jsou tu dva faktory. Pro 2010 jsou použity o něco těsnější stíráky a pak FIT patrona.
Co se týká expanze, tak FIT patrona paráda, high speed expanze ok a low speed má velký a ještě jemnější rozsah nastavení než starší ročníky.
Ale ta komprese...
Rozsah nastavení komprese je opravdu velký. Ovšem k čemu je dobré mít rozsah do většího tlumení komprese, tomu stejně nerozumim.
Po úpravě u Milana se citlivost hodně zlepšila, ale pořád má k 5kg odtrhu poměrně daleko a je ta citlivost o malinko horší než u upraveného 2008 Talasu.
Zatím jsem s Milanem neřešil, co s vidlicí dělal, dával jsem mu to na rychlo před dovolenou, protože v originále to byla hrůza a na dovolenou jsem chtěl mít nové kolo.
Takže měl Milan na to málo času.
Ještě to s ním proberu a uvidím, jestli příště (to bude až v zimě se servisem, není to samozřejmě teď po té rychlé úpravě už tak špatné) to nepůjde pořešit ještě lépe.
Zatím bez potvrzení Milanem si myslím, že nebyl žádný zásah do komprese (rozsah nastavení komprese zůstal jako v originále, to třeba u upravené komprese u 2008 Talase nezůstal).
A je vůbec otázkou, jestli u FIT patrony do komprese půjde zasáhnout.
A to mám ještě verzi RLC FIT (tedy s nastavením komprese i nastavení síly otevření locku), netuším jak se v praxi liší RL verze u FIT patrony (Fox na stránkách 2010 FIT RL verzi vůbec nemá, to až pro 2011, pro 2010 tam RL verzi má bez FIT patrony). Očekávám, že tam bude komprese napevno a že nebude odpovídat minimálnímu nastavení RLC (a pak by byla citlivost ještě horší než u RLC), ale jak píšu, nezkoušel jsem.
A docela by mi zajímalo, jak to je u 2011 modelů, kde je psáno:
"For 2011, we have produced more usable travel with lower compression ratios for better performance and durability, with improved air spring curves."
Jestli to znamená, že FIT patrono pro 2011 bude méně omezovat kompresí, kdo ví...
Bohužel pro 2011 zase alespoň z mojeho pohledu pokazili vzduchovou část. Snižování jen na jednu polohu 150/120mm se mi ani trochu nelíbí (používá více snížení jen na 130mm a zase sem tam pro extra prudký výjezd se hodí i to větší o 4cm na 110mm).
2009 verzi jsem dlouhodbě bohužel nejezdil (mám tu doma upraveného Talase 2010 RLC FIT, 2008 RLC a 2007 RL), jen krátce zkoušel. Tam je tlumící část jasná, ta je stejná jako u 2008, tedy komprese jde úpravou eliminovat.
Ale zase 2009 verze má horší vzduchovou část než 2010.
Pokud by byla ta 2010 RLC FIT (opravdu to je 2010 FIT RL?), tak bych asi i přes tu mírně horší citlivost šel do téhle vidlice.